Gå til innhold

Positivt/Negativt kurvekast.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Men hva er vitsen, Tom? Naar det finnes bedre kast som gir samme presentasjon? Hvis du trener lenge nok saa kan du sikkert utfoere samme kast baklengs og med venstre tommel godt plantet i endetarmen. En bragd uten tvil, men hva er poenget?  ;D

Det skal jeg si deg min godeste Tore.Mangfold heter det.Alt du gjør med fluestanga gir mening. <<l

Det er flere måter å komme seg til jobben på,du kan ta bussen,T-banen,toget,du kan sykle,du kan gå,du

kan kjøre selv,eller du kan velge å bli hjemme.Og ikke benytte seg av det positive og det negative kastet

er å bli hjemme i min verden. ;D

Hvilket kast var det du tenkte på da?

En ennå større bragd ville være å ha stanghåndtaket godt plantet i endetarmen,og du kunne starte trekket

med den ene hånda og la den andre overta for å forlenge veien. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNNSKYLD ... Men jeg klarer ikke å la være. Jeg bare må ha svar på en ting. Stanghåndtaket i ræva.. Er det med spissen av stanga først, eller er det med snella først.

;D ;D ;D

Det er jævlig nok med selve håndtaket om ikke selve snella også skulle få plass.

Uansett en hofterotasjon som ingen har sett maken til er en nødvendighet.

Det krever enormt med trening,egentlig såpass mye at jeg antar at det ligger over fatte evnen til de fleste

av oss.Å snakke om talent her ramler fort bort i tåka og er bare egentlig et annet ord for å ikke gidde å trene. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å ha et positivt forhold til negative kurvekast? (Egentlig et spørsmål Lars og JB-tråden).

For å dra den der litt videre så kan man kanskje si at det finnes 4 muligheter:

1:Man kan ha et positivt forhold til et positivt kurvekast.

2:Man kan ha et positivt forhold til et negativt kurvekast.

3:Man kan ha et negativt forhold til et positivt kurvekast.

4:Man kan ha et negativt forhold til et negativt kurvekast.

Ved nærmere ettertanke kan man nok også åpne muligheten for en femte mulighet:

"Det driter jeg i."

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå..... Anyway..

Hvilket kurvekast er det her da?

Er det dette som vises på billde lenger opp i tråden?

MVH Thomas

Hei Thomas.

Han har forskjellige kurvekast på dette klippet.Hvilket kast var det du tenkte på?

Tom.

Hei!

2 sek inne i der jeg satte klippet, der han sier "and you can also control the curve-cast" på så fint et internasjonalt svensk...

Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

2 sek inne i der jeg satte klippet, der han sier "and you can also control the curve-cast" på så fint et internasjonalt svensk...

Hilsen Thomas

Hallå.

Du mener nok klippet ved 10:58? :)

Da bruker han et vertikalt kurvekast fordi han forandrer retning på stangtuppen.

Snøret følger alltid stangtuppen. :)

(Altså ikke et positivt eller negativt horisontalt kurvekast.)

Det er mer eller mindre den samme bevegelsen som Kjetil bruker på bildet som Andre la inn.

Legg også merke til at det er da også er helt naturlig å ha en pull back.

Samtidig er det verdt å legge merke til hvor han legger inn bakslengen i siste innkast,så hvor

vinklet det er også en definisjonssak.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er vitsen, Tom? Naar det finnes bedre kast som gir samme presentasjon? Hvis du trener lenge nok saa kan du sikkert utfoere samme kast baklengs og med venstre tommel godt plantet i endetarmen. En bragd uten tvil, men hva er poenget?  ;D

Det skal jeg si deg min godeste Tore.Mangfold heter det.Alt du gjør med fluestanga gir mening. <<l

Det er flere måter å komme seg til jobben på,du kan ta bussen,T-banen,toget,du kan sykle,du kan gå,du

kan kjøre selv,eller du kan velge å bli hjemme.Og ikke benytte seg av det positive og det negative kastet

er å bli hjemme i min verden. ;D

Hvilket kast var det du tenkte på da?

En ennå større bragd ville være å ha stanghåndtaket godt plantet i endetarmen,og du kunne starte trekket

med den ene hånda og la den andre overta for å forlenge veien. ;D

Tom.

Mangfold, helt klart. Men ikke alt du gjoer med stanga har mening. Den der kan strekkes altfor langt, som illustrert over.  ;)

Kastene jeg tenker paa er forklart over. Du boer ha mulighet for et ok overslag. Det har du ikke med underpower kastet. Det Overpower kastet kan benyttes greit nok, men synes ikke det er spesielt presist.

Kurvekast er utvilsomt et interessant tema.

http://fishfliesandwater.com/casting-mending/corkscrew-curve/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangfold, helt klart.

Ja,ikke sant. :)

Men ikke alt du gjoer med stanga har mening.

Det kan du sagtens si,men i min verden er det faktisk et faktum.Litt på siden av denne tråden,det

var vel akkurat det som gjorde at jeg ble så fasinert av Sven.

Alt det rare vi drev med som antageligvis mange ville kalle meningsløst, var i allfall ikke meningsløst for meg.

Er jo enig med deg i at det negative kastet ikke gir et overslag,og når sant skal sies så er det nok ikke så mange

andre enn meg som vadet omkring i Femundselva og brukte dette kastet,men det funker.

Takk for linken forøvrig.

Her er et klipp med et overpowered curvecast:

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Jada, men her kaster du slik at spruten vil lande akkurat der man ikke vil ha den. Og den blir også mye mer markert enn ved vanlige kast. Har du i det hele tatt tenkt på vannsprut når du fisker og hvor lite smart det er å legge det innenfor fiskens oppmerksomhetsradius? Tenker du bare kasting?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som kaster bare så det er sagt.Ikke for at det har noen betydning,men spruten

lander ikke der flua befinner seg.

Hvor stort vindu tror du fisken har når den normalt befinner seg på det nivået der den søker næring?

Jeg har tror deverre ikke at det er slik du sier.Jeg har hatt god erfaring med disse kastene og vil fortsette med

å bruke dem.

Atter engang,det virker på meg som at du ikke egentlig har prøvd dette her noe særlig?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Du tror du. Har jo sagt at jeg har prøvd mer enn nok. Slutt å tro at folk ikke har prøvd en god del når de ikke er enig med deg! Jeg har til og med forklart deg problemene du får med dette kastet. Tror du jeg tar det rett ut av lufta?

At du har fått fisk med slikt kast betyr ikke at det er det beste kastet. Du kunne kanskje fått flere, større og vanskeligere fisk med bedre egnet kast. Din verden er så rar at jeg heretter ikke gidder å lese noe mer av det du skriver. Din innfallsvinkel til kasting og fiske er såpass spesiell at det for de fleste som fisker er lite forenlig med deres fiske. Ihvertfall om de vil ha litt vanskelig fisk. Men kjør på med kastetullballet ditt du. Jeg skal ikke forstyrre deg mer.  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du furter som en liten *******,og det vitner bare om at du sliter med argumentasjonen din.

Den holder ikke et sekund.

Jeg har heller ikke sagt at det er det beste kastet,men at det er et nyttig kast.

Og joda,du kommer garantert til å lese innleggene mine uten pålogging. ;D

I allfall kommer du til å lese dette innlegget? ;D

Å være fluefisker er å være fluekaster.Det er regel nummer 1.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter min mening blir det første klippet spolert av en overdimensjonert dupp(napp-indikator), iallfall i forhold til størrelse på elva, mens det siste klippet bare er tull... Ta den fra oversida da vel, og for guds skyld, legg litt høyere(fiskens vindu)? Å slutt med den plaskinga a...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening blir det første klippet spolert av en overdimensjonert dupp(napp-indikator), iallfall i forhold til størrelse på elva, mens det siste klippet bare er tull... Ta den fra oversida da vel, og for guds skyld, legg litt høyere(fiskens vindu)? Å slutt med den plaskinga a...  ;D

Kanskje "napp indikatoren" er en tråddott for å bedre vise nedslaget? :)

Hvis fisken står der flua hans lander i det andre klippet ville jeg for min del

heller stå skjult nedenfor fisken og ikke avsløre meg selv ved å stå ovenfor.

Plasking,vel...Klippene handler nok i stor grad om å vise  muligheter,og ikke

en typisk fiskesituasjon i og med at han kaster gjentatte ganger.

Tenk deg at du bruker noen timer på trene på dette da,med eventuelle variasjoner

og forbedringer.

Et fint kort å ha i bakhånda spør du meg.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kurvekast er oppskrytt  :)  Har nesten til gode å se en som bruker det i praksis på stor ørret, og i praktisk fluefiske med mer eller mindre vind, men ser mange som trener på kurvkast langs elva og viser at de kan kurvekast  :)  Om man definerer målet med bevegelsen, så ser man at det er andre, mer lettvinte måter å få det som man vil ut i fra de praktiske forholdene  :)

 

Det er jo derfor noen ikke alltid forstår bruken av snake-roll-kastet også, for de ser ikke det definerte målet med akkurat den snørebevegelsen under akkurat de forholda, så da ser det bare ut som "sirkus-kast"  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...