Gå til innhold

Lage egen løkke på fluesnøret?


Dan Haukland

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvordan kan man lage egne løkker på fluesnøret? Har prøvd det en gang selv ved å bare legge lina dobbelt, deretter surre et tykt lag med bindetråd over. Men dette varte ikke lenge. "Loopen" gikk opp ganske fort. Har også kjøpt en del av disse:

http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/394/Category2ID/467/List/1/Level/2/ProductID/7017/Default.aspx

 

 

Blir ganske dyrt i lengden altså. Så spørsmålet mitt er hvordan jeg selv kan lage loops på fluesnøret selv.

 

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjøpt moser-løkker, som forøvrig er noen av de dyreste fletta løkkene, så er du vel godt skodd? Man trenger neppe mange av dem i året, hvis du da ikke har en haug med snører du skal montere opp?

Å lage løkke på fluesnøret, gjør man feks ved å legge dobbelt, som du har allerede har gjort. Men her er det viktig å gradere ned spissen på fluelina med en skalpell eller annen skarp redskap, så man ikke lager en unødvendig klumpete løsning som lugger i toppøye og snakes.

Eller du kan kjøpe egna krympeslanger og forsiktig smelte lina sammen. Detta funker ikke på alle snører, men på de aller, aller fleste av dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg veldig god erfaring med krympeslange.

Om du har et gammelt utslitt snøre kan du øve på dette til du får gode resultater.

Varmer du så mye at coatingen blir brunsvidd kan du bare nappe av og lage ei ny, for da er kjerna i snøret brent, også.

Selv surrer jeg uansett litt bindetråd over området jeg har smeltet sammen coatingen, men det holder nok uten også.

Disse Roman Moser løkkene er jeg ikke noe begeistret for . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, nåleknuten er fin-fin, den :-)

Er litt mer knoting enn med løkke om du må skifte hele fortommen, men det skjer ikke plagsomt ofte.

Om du bruker microring mellom ferdig tapert fortom og spissen, så slipper du at fortommen krymper for hver gang du må skjøte på ny spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte løkker selv. Skråklipper tuppen på lina legger den dobbelt og surrer hardt ned med GSP tråd.
Før jeg legger på de siste surringene så legger jeg på litt superlim på tråden og avslutter med whipfinish. Så legger jeg på et lag med Bug Bond for å få en glatt fin overflate. Disse har aldri løsnet for meg.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåleknuten er smak og behag... Jeg liker den ikke. Fordi? Den er bittelitt handikappende både når det kommer til skifting av fortom, og det aller viktigste - den føirbainna lugginga/jokkinga man må igjennom bla ved håving. _Ikke_ fett med ei luggetugge når puddingen skal landes... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte rådet til Stokkebekk for et par år siden, etter å ha prøvd nåleknuten og ferdig flettet løkke fra Roman Moser. Jeg kommer ikke til å bytte metode med det første! Du kan lage utrolig små løkker selv, og med litt uv-lim over den bendslede løkka til slutt, så glir den greit gjennom toppringen. Jeg knyter en ferdigtapert fortom direkte i løkka på fluelina med en enkel slukknute. Dette bygger lite og tuppen på fluelina forlenges naturlig med nylon/fluorcarbon-fortomen.

Søk litt på forumet her, så finnes det forklaring med bilder i fra noen eldre tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om en ting, Jarle? Hvorfor lager du ikke ei matchende lita løkke i butten på fortommen også? Altså løkke i løkke.

Skal ikke svare for Jarle, men jeg syntes løkke i løkke blir klumpete i forhold til å benytte ei søt lita slukknute.

Er jo forholdsvis grov buttende på fortommen, og de gangene jeg har prøvd løkke i løkke løsningen har det virkelig røsket i toppringen (og forsåvidt de fleste andre ringene, også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja seff, har sjøl erfart den, at hvis begge to er veldig små kan man få en klump/knekk som gir ubehageligheter. Løsningen kan være ei litt større butt-løkke som dras godt inn i koblinga. Det er vel akkurat derfor jeg foretrekker fletta, bendsla løkker og en liten dose "drymagic" innimellom da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Lars svarte nøyaktig det jeg skulle svare :-) Akkurat samme erfaring med løkke-i-løkke. Dessverre, fordi det er jo veldig kjekkt å kunne bytte fortom uten å kutte. Men for meg så har altså løkka på nylonen gjort at det lugger no fælt igjennom stangringene.

Det skal sies at jeg har knyti løkkeknute og ikke bendsla fortommen.

En annen faktor (nå blir det herlig nerdete her) er at jeg innbiller meg at løkke i løkke skaper en hengseleffekt. Dvs at akkurat skjøten har en tendens til å kollapse under kasting. Ikke det største problemet altså. Ved å knyte med slukknute som er mer styrende, så føler jeg at fortommen slår over bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt liten tru på den siste teorien din, men man skal gjøre det som føles best uansett :) 

 

"Det skal sies at jeg har knyti løkkeknute og ikke bendsla fortommen"

Aha...da får man langtifra den glidende effekten som man er ute etter med den løsningen, for da har man jo ei knute der. Og da kan man like gjerne lage ei nåleknute... neida, skal slutte jeg ;D  Det finnes utallige tråder her inne om temaet, og det er nesten like mange måter å gjøre det på ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bendslet små løkker både på fortom og snøre, men også brukt nåleknuten mye. Til dere som bruker sluknute rett på snøreløkka. Den drar seg vel rett igjennom coatingen vil jeg tro, men det bekymrer ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet inte om det är jag som är lite paranoid. Men menar att loop i loop kastar/presenterar sämre än nålknuten i lätta klasser. Använder alltid nålknuten i lättare klasser (med lite Loon UV lim på så att den går lättare igenom toppöglan). Speciellt på flyt. Men på tyngre linor, sjunklinor osv använder jag alltid loop i loop för att kunna byta till olika tafsar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det du sier Olav!

Kunne du vist eller forklart hvordan du bendsler fortomen? Jeg synes bendsling av fluelina blir så bra, fordi GSP-tråden drar seg litt inn i coatingen og blir veldig "slett". Blir det ikke mye mer klumpete på nylon? Og vil ikke nylonløkka dra seg ganske lett opp? Ikke mye motstand i fiskeline?

 

JB- joda, butt-enden som knytes i løkka i fluelina dras rett inn til kjernen og ødelegger litt coating akkurart der de møtes. Kan ikke si det har bekymret meg så mye men. Styrken ligger jo ikke i coatingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvordan kan man lage egne løkker på fluesnøret? Har prøvd det en gang selv ved å bare legge lina dobbelt, deretter surre et tykt lag med bindetråd over. Men dette varte ikke lenge. "Loopen" gikk opp ganske fort. Har også kjøpt en del av disse:

http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/394/Category2ID/467/List/1/Level/2/ProductID/7017/Default.aspx

 

 

Blir ganske dyrt i lengden altså. Så spørsmålet mitt er hvordan jeg selv kan lage loops på fluesnøret selv.

 

Dan

 

 

Hei. Jeg lager ei løkke som jeg synes blir veldig liten, fin og sterk.

Den delen av løkka som skal legges dobbelt bør imidlertid være uten coating. Ellers blir det litt for tykt og klumpete på lette ørretsnører, synes jeg.

Ganske greit å få til, men du må lage den liten og sterk. Jeg viser hele framgangsmåten på ekstramaterialet på DVD'n Ørretboms 5 - Del 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det meste, og "forsket" på diverse løsninger for å få til en smooth løkke.  Likevel har jeg endt opp med nåleknuten jeg også.  Som regel skifter man ikke butt-delen av spissen særlig ofte (jeg gjør det aldri), og når nåleknuten strammes til med 3 fine surringer presses den inn i coatingen slik at det blir nesten ikke klumpete i det hele tatt.  Dersom man i tillegg stryker på litt Aquasafe kan man få det helt jevnt.  Den egner seg selvfølgelig ikke dersom man stadig skal skifte ut hele fortommen - eksempelvis bytte mellom flyt og synk.  Da er det løkke som gjelder.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det du sier Olav!

Kunne du vist eller forklart hvordan du bendsler fortomen? Jeg synes bendsling av fluelina blir så bra, fordi GSP-tråden drar seg litt inn i coatingen og blir veldig "slett". Blir det ikke mye mer klumpete på nylon? Og vil ikke nylonløkka dra seg ganske lett opp? Ikke mye motstand i fiskeline?

JB- joda, butt-enden som knytes i løkka i fluelina dras rett inn til kjernen og ødelegger litt coating akkurart der de møtes. Kan ikke si det har bekymret meg så mye men. Styrken ligger jo ikke i coatingen?

hei. Skal se om jeg får lagt opp et par bilder i løpet av kvelden. Buttdelen bør bearbeides med tenner/tang og saks før bendsling, slik at lim og tråd skal sitte mye bedre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bendslet små løkker både på fortom og snøre, men også brukt nåleknuten mye. Til dere som bruker sluknute rett på snøreløkka. Den drar seg vel rett igjennom coatingen vil jeg tro, men det bekymrer ikke?

Nei-nei-nei, Jørn... 0.50 nylon skjærer ikke igjennom noe som helst :P

Og hva er vel mer deilig enn å stramme til ei god gammel slukknute, og bare vite at denne knuta gir seg ikke på vilkår?

Eneste som overgår denne løsningen er en metode som Eikre viste i fjor, men som jeg hverken skjønte eller husker en dritt av laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann sier det enkelt, Buttdelen på fortom bytter du aldri under en sesong. En god fortom og mikroringer holder stort sett hele sesongen .

Skulle du måtte bytte tar denne løsningen ca 5 min. og det har du jaggu tid til i felt også

Sy inn fortom i line blir alltids mest strøkent.

 

Her en rio trout line og camou fortom

 

post-435-0-00319000-1396450619_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...