Gå til innhold

Guideline Highwater - "no go" etter mi meining.


Tverborgvik

Anbefalte innlegg

Kjøpte selv Guideline Highwater etter mange gode tilbakemeldinger, men den blir for det meste brukt til å henge opp klær med hhhandjob

det finnest så mange lang liner som er mye bedre etter min mening (holder dem for meg selv;-) 

Kjøper aldri liner etter anbefalinger fra andre enn de jeg kjenner ....da vet jeg hva de liker fra før etc......

Alltid prøve line før bruk = min erfaring <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med experience (dog uten testing..) så eg ser fram til å prøve det neste helg! :) Har trua! Er det nokon som kan forklare longbelly-konseptet? Betyr det lang klump? Guideline hevder sjølv at den lange klumpen ikkje skal vere til hinder for rask lading og katapult felling/høg hastighet på lina. Håpar det dei skriv er sant denne gongen.. (high water var ikkje akkurat ørretbomsens allrounder emm..) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har Highwater #4 selv på LPXe #4 og sliter med nøyaktig det samme som trådstarter! Godt å se det ikke bare er jeg som sliter  :P 

Blir nok til å bytte den ut etterhvert, men skal prøve noen teknikk tips jeg fikk for å få disse longbelly snørene avgårde først! Lagt til meg dårlige vaner med #7 og skyteline, sannsynligvis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond

Når man snakker om Highwater, bør man holde tunga rett i munnen. Finnes tre versjoner; den første som er helgrønn og min absolutte favorittline, versjon nr 2 som er tofarget og annerledes tapering enn den helgrønne og den tredje er årets versjon som er lik den helgrønne igjen. Hvorfor GL skiftet tapering vet bare gudene, men det ble ikke en forbedring i mine øyne, den andre versjonen suger eseltiss imo. Heldigvis tok GL til fornuft og man kan igjen kjøpe den beste lina som har eksistert ;D

Den funker til alt og til alle stenger. Kaster langt, speyer nesten like langt og den presenterer silkemykt fortommer på 2.5x stanglengder på alle fiskelengder. Funker fra palmer i str 20 til vulgata duns, kan til og med denge streamere for den som liker den slags. Digger bare denne lina <<l

Experience er etter det jeg vet, en modifisert versjon av helgrønn Highwater. Så vet dere det også ;);D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store forskjeller på snørepreferanser blant folk. Når det gjelder highwater er jeg på linje med Raymond. Den første utgaven var et kjempesnøre, den neste utgaven var det ikke!! Det nye (som skal være den gamle) har jeg ikke fått testet enda. Experience er forøvrig også et godt snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med experience (dog uten testing..) så eg ser fram til å prøve det neste helg! :) Har trua! Er det nokon som kan forklare longbelly-konseptet? Betyr det lang klump? Guideline hevder sjølv at den lange klumpen ikkje skal vere til hinder for rask lading og katapult felling/høg hastighet på lina. Håpar det dei skriv er sant denne gongen.. (high water var ikkje akkurat ørretbomsens allrounder emm..) :P

 

 

Har Highwater #4 selv på LPXe #4 og sliter med nøyaktig det samme som trådstarter! Godt å se det ikke bare er jeg som sliter  :P 

Blir nok til å bytte den ut etterhvert, men skal prøve noen teknikk tips jeg fikk for å få disse longbelly snørene avgårde først! Lagt til meg dårlige vaner med #7 og skyteline, sannsynligvis! 

Min erfaring er at jeg sleit mye med lang klump i starten. de siste par sesonger har jeg valg feks 6-7 line på en sekser samt forholdsvis korte klumper generelt. etterhvert syntes jeg det ble vanskelig å kaste noe særlig lengre, fremgangen stagnerte. Etter at jeg satt på et letter snøre på min helios #6 (5-6 line fra airflo) og wulff longbelly løsnet det skikkelig:) klarer å holde mye mer line i lufta og kaster lengre. funker ikke no dårligere i vind heller. Nå vet ikke jeg hvor mye dere har kastet/fisket, men spar på highwateren. den kommer til sin rett ved en annen anledning.

Tom Aage 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond

Døø...jeg har til og med fått fisk når jeg har brukt den lina jeg as...  :P

Man kan få fisk med en hyssingstump montert på også, betyr ikke automatisk at den er god for den grunn ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazz & Fly Fishing hadde en utstyrsavtale med Guideline for noen år siden, så jeg har brukt Highwater (mkII) ganske mye.

Mitt fluefiske foregår hovedsaklig i "öppna landskap", og til det formålet synes jeg Highwater er ei meget god fluesnor. Snøret er etter mitt skjønn utmerket til mellomlange og lange overhodekast. Men Highwater er helt klart ikke spesielt bra på kloss hold, under trange forhold eller til vannkast, selv om det forsåvidt fungerer greit til det også med litt tilvenning. Med andre ord er det et typisk longbelly-snøre.

 

Skal man vannkaste mye under trange forhold, er nok det Loop-snøret André skrev om mye bedre. I fjor prøvde jeg også et Barrio-snøre som var helt fenomenalt til det formålet, det var omtrent like enkelt å vannkaste som å kaste med slukstang - bare å "kitte" snøret ut. Har glemt hva det snøret het, men det kan vel googles frem. Svakheten med det snøret var at det naturlig nok ikke var like bra på mellomlange og lange overhodekast...

 

Har ikke prøvd GL Experience, som det snakkes om her i tråden, men det virker jo som et mere allround fluesnøre utfra det folk sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig Barrio SLX du har testet, Håvard . . . Det er helt suverent til det den er ment for :-)

Ellers har jeg aldri vært noen stor fan av Highwater snøret selv, men er veldig begeistret for Experience.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd versjon 2 av Highwater i noen timer. Var absolutt ikke noe for meg. Har også hatt andre snører med lang klump (eikre evolo LB og Vision Extend). Merker at kasteferdighetene kommer til for kort når jeg prøver disse LB snørene. 4cast kjente jeg umiddelbart at passet meg godt, men presenterer langt fra delikat. Prøvde nylig experience og tror nok det er det neste snøret som blir kjøpt for min del. Enkelt og kaste med og greie presentasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på Olav her, Highwater linen er favoritt linen min, og jeg bruker den både på 4 stanga og 6 stanga..På One stangen i 4 og 6 er denne linen magisk( min mening) i jobben har jeg mulighet til å teste nær sagt alle liner, og av alt jeg har testet ligger higwater meget høyt på lista, til lange kast selfølgelig, men også alle typer vannkast...vi er bare venner jeg og higwater:) men er også enig med Andre at man ofte ikke har bruk for så lange klumper på vannkast, nærdistanse fiske..da er jo perception, presentation ol gode liner.Jeg liker stor hastighet, og føler det komplementerer Hiighwater snøret godt..Uansett så må man finne sine liner selv, men ett godt utgangspunkt kan være medium raske stenger og litt kortere klump lengder feks 8,5 meter til 10,5 sånn ca...da treffer man rimelig godt uansett..Så er det jo vekt forskjell på liner, noen ganger kjører man ett lett 5 snøret på ei rask 4 stang, og tyngre korte liner i klasse 4 på myke 5 stenger osv...Det er en jungel av liner, og prøving og feiling er en del av hele pakka...Min mening dette

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant tråd. Men kunne den blitt enda mer interessant hvis vi sier noe mer om de andre faktorene som er med på å skape et fluekast?

Det er vel tre faktorer som skaper et kast; snøret - stanga - kasteren.

* Kasteren er det vanskeligst å si noe om - selv er jeg vel en middels erfaren kaster, og kan ikke si jeg er særlig dyktig (dette var en smule tungt å innrømme :-)

* Stanga jeg bruker er en Guideline LPXe #5 -kan vel karakteriseres som en middels rask halvaksjon

* Snøret er jo i dette tilfellet en Gl Highwater - og jeg bruker da #5 (nyeste typen)

Selv blir jeg liksom ikke helt venn med dette snøret, men jeg har begrenset erfaring med andre longbellysnører, så jeg har dårlig grunnlag for sammenlikning.

Hva med dere? Hva slags utstyr bruker dere sammen med dette snøret som får dere til å synes at dette er en god eller dårlig combo - langsomme eller raske stenger?

Og har noen av dere utstyrsfreaker testet snøret med forskjellige stenger - og er det da noen forskjell?

Og hva slags kastere er dere - erfarne - nybegynnere - "proffer"?

Går det an å se noen felles erfaringer her?

Edit: Snøret jeg bruker er generasjon 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd den nyeste, tredje utgaven av Highwater, men jeg går utfra at vekta er relativt lik i forhold til det forrige(?).

LPXe 9´#5 har jeg fisket en del med. Den er vel noe stiv til å være femmerstang, (CCS-data fra sexyloops.com tilsier vel sånn ca en sekser) så med et spot-on klassifisert long belly femmersnøre som Highwater muligens er (?) er man nok avhengig av å time og treffe godt for å få skikkelig schwung på det. Selv synes jeg det er enklere å kaste med snører som er noe tyngre i forhold til stanga, særlig på kast med mindre snøre i lufta, men dette er og blir smak og behag.  De som er skikkelig gode til å kaste kaster jo langt og pent med nær sagt hvilken som helst combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke fulgt godt nok med i timen; jeg trodde Highwater generasjon 3 ikke var å få tak i ennå, så jeg har tenkt generasjon 2 når jeg snakket om "det nyeste".

Jeg har sett generasjon 3 i butikk. Var faktisk i en butikk der de hadde eksemplar av både generasjon 1,2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...