Gå til innhold

En "sulten" mann..


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Sånt må vi leve med. Disse fiskerne vil alltid finnes, og så lenge de ikke gjør noe ulovlig kan de kjøre sitt løp. Ikke værre enn mye garnfiske, og mange større vann og vassdrag både tåler og bør ha en del beskatning. Når det er tomt ett sted, er det jo bare å begynne på neste plass....  :-\  Krysser fingrene for at han ikke dukker opp på mine godplasser!

Endret av GeirD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser neppe alt sjøl Magne, står at han forsyner familie og naboer med fisk. Det trenger ikke være så galt som en kanskje tror, han sier at fisken han tar er fra 300 gram og oppover. I veldig mange vann er det bare bra og ta opp mye fisk, sjøl tar jeg også det aller meste av det jeg får. Dette fordi jeg fisker primært i vann med for mye fisk, og fordi det er mye av opplevelsen å spise fisken, enten fersk eller etter å ha lagt en tid i fryseren. Familie og venner får også fisk av meg. Kjenner meg egentlig godt igjen i det Werner beskriver.

 

Mange reagerer sikkert negativt på dette, men det får så være. Jeg er en mataukfisker, og lever godt med det.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er langt nær så ille som det ser ut. Stig er tilknyttet OFA og er den eneste mannen jeg kjenner som har fisket samtlige vann i OFA-land. Mao. han har ganske god oversikt over bestand ol. Det er stadig færre som fisker i Oslomarka, færre grunneiere som setter garn, og av de som fisker er det en større andel som bedriver fang & slipp. Uttak av fisk og mye fisk er faktisk god forvalting av mange vann.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på å la de store leve, så går det bra!

Det er nettopp det. Jeg har hatt som prinsipp ; "En fisk skal være nok til middag for meg, men jeg vil heller ikke ha den større enn at en fisk er nok til kona og meg". Større fisk går ut igjen. Har også merket at fisken i Glomma har gått ned i størrelse i løpet av de 25 årene jeg har fisket der.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om setningen "har to frysere full" gir frysninger til mange her, er det som Jon-Erlend sier et konkret problem i Oslomarka at det tas ut for LITE fisk.

 

Enkelte ser ut til å glemme at forvaltningen/uttak er høyst situasjon- og geografisk betinget. Det begynner å slå bra negtivt ut at det er en bastant sort/hvitt holdning til gjenutsetting. 

 

50 shades of prey

 

Bernt

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er langt nær så ille som det ser ut. Stig er tilknyttet OFA og er den eneste mannen jeg kjenner som har fisket samtlige vann i OFA-land. Mao. han har ganske god oversikt over bestand ol. Det er stadig færre som fisker i Oslomarka, færre grunneiere som setter garn, og av de som fisker er det en større andel som bedriver fang & slipp. Uttak av fisk og mye fisk er faktisk god forvalting av mange vann.

Ønsker kun å understreke det Jon-Erlend skriver. Fisker selv i området der Stig "fisker mest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke er så ille som man først antar etter å ha lest avisa. Kan jo sette kaffen i vrangstrupen av langt mindre enn den artikkelen der.

Om det er slik at Stig er en ryddefisk med kunnskap om uttak, kan man jo nesten kalle det kultivering =)

Det eneste jeg stusser på er at han, tross i sin gavmildhet, har 2 frysere fulle til eget konsum. Nå kjenner ikke jeg til markaørreten, men feit og fin matfisk holder seg ikke sååå lenge i fryseren før den harskner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke er så ille som man først antar etter å ha lest avisa. Kan jo sette kaffen i vrangstrupen av langt mindre enn den artikkelen der.

Om det er slik at Stig er en ryddefisk med kunnskap om uttak, kan man jo nesten kalle det kultivering =)

Det eneste jeg stusser på er at han, tross i sin gavmildhet, har 2 frysere fulle til eget konsum. Nå kjenner ikke jeg til markaørreten, men feit og fin matfisk holder seg ikke sååå lenge i fryseren før den harskner.

Han er en støvsuger som fyller 2 frysere relativt fort. Regner ikke med at fisken blir der lenge, ellers må han kjøpe flere frysere hhhandjob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell, på å snyte seg å rive av seg nesa.....

Forvaltning, er viktig arbeid, og jeg er helt overbevist, om at det han gjør, i stor grad er en viktig del av dette arbeidet. Men nevn det i intervjuet, så blir historien så mye mer "spiselig" De fleste av oss, som har holdt på litt, vet at det fungerer slik, men tenk på alle de, som ser på dette som "en av gutta". Kan fort bli ild i varmt gress, å få mest mulig, da det tross alt, lar seg gjøre, og omtales som bra i tillegg...

Personlig, så mener jeg at de aller fleste vann og elver, faktisk bør forvaltes med uttak i kontrollerte former, så dette har jeg ingen problem med. Her viser det til at familie og venner får tilgang på nydelig matfisk, og det har jeg stort rom for :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mye halleluja her, så jeg får slenge inn litt motargumenter: Alle jeg kjenner som driver med fang&slipp, tar også opp fisk. Med unntak av EN: han spiser ikke fisk! Så at fang og slipp skal være en trussel mot bestanden, altså fører til for mye fisk, har jeg litt problemer med. De fleste bra fluefiskere jeg kjenner driver fang&slipp nettopp som en forvaltningsmetode. Ta opp de små der det er for tett bestand, og slipper ut - særlig de store, der det er svak bestand.

På den annen side sitter jeg med en følelse av at en del kakkere skjuler seg bak edle motiver. At bestander må holdes nede, og at det argumentet tøyes litt langt. Det finnes nok av folk som ikke KLARER å la fin fisk leve. Det strider mot deres natur. Trofeet MÅ på kjøkkenbenken, om så det var den siste fisken i vannet! Egoistisk, men sånn er det bare, og sånn vil det nok alltid være. Tror jeg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R har vært debattert side opp og side ned, gjerne med harde fronter.  Personlig liker jeg ikke at det kakkes stor fisk i "mine" vann.  Samtidig ser jeg at det å fiske for å få seg et måltid mat i langt større grad legitimerer fisking - sammenlignet med C&R.  Sistnevnte er og blir en lek med liv, hvor man for egen fornøyelses skyld påfører et levende vesen redsel og smerte.  Folk flest vil naturlig reagere negativt på en slik syssel, og ensidig fokus på C&R vil sakte men sikkert bidra til å underminere opinionens akseptanse for fisking.  Det er vi ikke tjent med.  I et slikt perspektiv vil en glad fisker som viser frem fangsten, og som kan fortelle om middager for både seg selv og naboer bidra mer positivt til folks holdning til fiske enn en streng fluefisker som bedyrer at alt skal og bør slippes ut igjen.  Som sagt ville jeg ikke vært glad for å få gubben i artikkelen til "mine" vann, men det er av rent egoistiske årsaker. Vi trenger også de som sier at de fisker som matauk - ellers blir alt bare en lek med liv - noe det ikke er vanskelig å skape medhold for å sette en stopper for.

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er plass til alle fiskere men forvaltning bør være essensielt i alt fiske. På dette området har mange en del å lære.
Jeg spiser selv fisk men setter ut igjen stor fisk da dette er den viktigste ressursen som markavannene innehar. Stor ørret er en bedre kultivator enn noen av oss fiskere er i nærheten av å være.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til GeirD, det er liten tvil om at i mange vann så bør det tas ut langt mer fisk, enn det som faktisk skjer. Med andre ord, er ikke CoR en trussel mot bestanden som sådan, men det kan absolutt være en trussel mot ønsket om en storfiskbestand. Ting er sjelden svart eller hvitt, men litt begge deler. Jeg tror kanskje han kroken som det skrives om, vet bedre enn de fleste hva som tåles og ikke minst behøves i de forskjellige vanna. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt hva du mente JanR: hvordan mener du CoR kan være en trussel mot ønsket om en storfiskbestand?

 

Dersom vannet ikke beskattes kan det resultere i et "tusenbrødrevann".  Tilsvarende kan forøvrig skje dersom man kun tar ut de store.  Forvaltning må således være basert på en balansert beskatning.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det Lillevann sier mener jeg, men kan godt forklare det litt nærmere. I mange vann er det gode gytemuligheter, og vanskelig å begrense selve gytingen. Det igjen fører til at bestanden av fisk blir for stor i forhold til mattilgangen i vannet. Fisken blir småfallen, og tidlig gytemoden. Tas det ikke ut noe av dette overskuddet, så blir det dårlige vilkår i forhold til at fisken skal vokse seg stor. Foreningene rundt omkring kan fiske med garn, storruser, strømme på utløp o.l for å desimere bestanden, men det er jo hyggeligere om fiskerne som besøker de ulike vanna kunne tatt fisk med hjem til seg og sine. Når så bestanden er på et nivå som vannet tåler i forhold til mattilgangen, så kan man heller da sette fangstbegrensninger.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre mann snakker om små vann er jeg redd for at hva man tar opp på stang i vann hvor det gyter uansett er en dråpe i havet.  I mine områder er det mange relativt små vann hvor det fiskes hardt med ruser og garn for å tynnefiske, uten at man mer enn såvidt klarer å balansere bestanden.  Generelt ble det nok fisket langt hardere i tidligere dager, da fisken hadde verdi for bønder og lokalbefolkning.  De mest sårbare vannene er selvfølgelig vann hvor det ikke gyter, men settes fisk.  Ildsjeler bærer tungt 20-30 yngel hvert år, og håper det ikke kommer enn gjeng med langtrekkende slukstenger som treffer på "bettet".  Da kan man i enkelte tilfeller oppleve at vannet tømmes på en ettermiddag.  Det er sørgelig.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...