Gå til innhold

Oppdrettslaks - hva er greia blant folk?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Det jeg har lurt på lenge er: Hvor lenge til vil det norske folk godta bedraget?

Folk sier at de må få lov å nyte sin Salma-laks på lørdagskvelden, og at de ikke vil ta et standpunkt i sosiale settinger. Ok. Men er det ok? 

 

På skolen jeg jobber har de i "mat og helse" tilsendt gratis skolebøker, som omtrent bare er en gedigen reklameplakat for norsk oppdrettslaks. Det ser ut som man i de bøkene har glemt å nevne at: 

 

1) Lakseforet som fiskes opp utenfor blant annet Øst-Afrikakysten av store fiskebåter, er katastrofalt for de lokale fiskerne. De importerer det i tillegg til Norge under definisjonen "fiskeolje" slik at importavgiften går ned. Det er selvsagt også bare tull. Vi sitter og klør oss i hodet over hvorfor Somaliske fiskere blir båt-kaprere...You do the math. 

 

2) at oppdrettslaks i dag fores med så mye vegetabilsk søppel at Omega-3-verdien av å spise oppdrettslaks er omtrent borte (ref.: all forskning ) på området. 

 

3) at det ikke er bærekraftig eller effektivt for verdens matmangel å fiske opp små for-fisk for å fø oppdrettslaks. Det er rett og slett dårlig/uintelligent utnyttelse av ressursene. 

 

4) det er så mye antibiotika i dagens oppdrettslaks, at det rett og slett er usunt. Igjen kan det refereres til all forskning på området. Det bør ringe ei bjelle, når forskere unisont fraråder gravide, samt barn å spise oppdrettslaks. Det har vært skrevet mange, lange og gode forskningsbaserte artikler om dette, så jeg lar det ligge. 

 

5) Avlusningsmidler som brukes på oppdrettslaksen tar livet av alt av skalldyr i kilometers avstand fra mærene. Vil du være med på det egentlig? 

 

6) I dagens mest oppdrettsintensive fjord i Norge, er 12 av 12 lakseelver stengt på grunn av oppdrettslaksen. You do the math.

 

7) Folk som selv driver med lakseoppdrett, spiser aldri oppdrettslaks. Der også bør det ringe ei bjelle. 

 

Listen kunne vært laget lang. Bedraget er åpenbart. 

Men man skal vel aldri undervurdere kraften av fornektelse blant forbrukerne. 

 

Men punchlinen her er: Støtter du opp om dette? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid glad når dette temaet dukker opp Andrè. 

 

Spørsmålet jeg ofte stiller meg selv er hvordan den norske stat samt de aller fleste oppdrettsselskapene slipper unna med denne miljøkriminaliteten.

Er ikke dummere enn at jeg selvsagt erkjenner det økonomiske perspektivets makt her, men når fakta som du refererer til både er godt dokumentert og tilgjengelig så er det hardt å begripe at næringen overlever.

 

For å svare på spørsmålet ditt - nei selvfølgelig ikke!

 

Gard

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes produktet som oppdrettsnæringen serverer er nesten på grensen for hva som kan kalles fisk. Det er ofte diskusjoner på jobben min om USA og hvor ille matindustrien er der, det er alle unisont enige i. Men samtidig nytes varmrøkt laks til lunch. 

 

Jeg er hellig overbevist om at mat industrien generelt kan være på naturens side og levere sunne produkter til forbrukerne og samtidig overleve som næring. Opplysningskontoret for fisk og det tilsvarende for fjærkre er dessverre ikke statelige som mange tror, men propagandakanaler for en privat næring. Selv om den norske stat har i lang tid hatt stor eierandel i blant annet Cermaq.

 

Tross at jeg besitter denne kunnskapen og synes det er forferdelig det som næringen gjør hender det at jeg spiser et par salmalakser i året. Blir vel lurt av den freshe innpakningen til tider. Kan underskrive på at villfisk er noe helt annet, både i smak og farge. 

 

Jeg støtter ikke opp om oppdrettsnæringen, og til noens kjedsomhet så snakker jeg ofte om hvor fornuftig det ville være om den var landbasert, hadde redusert medisiner, og var underlagt strenge kontroller. Jeg vil ikke næringen til livs, vil bare at den starter å samarbeide med naturen før det er for sent. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt beskrevet Andre.

Senest i dag så jeg på nyhetene om diskusjonen om kyllingkjøtt er sunt å spise og det var mange butikkunder som var bekymret. Hva skal man da si til den sannheten at myndighetene tillater 15 ganger mer dioksin og PCB i o-laks enn kylling!

Ja, jeg er skuffet over at vi ikke er mer opplyste og at folk ikke har tatt grep for lenge siden. Samtidig kan jeg også til en viss grad forstå folks uvitenhet da opplysningen fra myndighetene ikke er fremtredene og mer tydelig. At TV/presse heller ikke tør ta opp dette tema viser vel bare at de er redd for å miste annonsekroner fra denne ikke bærekraftige næringen og det gjør jo ikke saken bedre.  

Det er helt utrolig det vi ser som foregår i o-næringen i disse dager og ikke minst våre politikere som er tause som østers. Næringen er nå veldig nær en total kollaps grunnet det ekstreme sykdomsbildet, kloakk fra 400 mill.laks, og spillfor blandet sammen med kobber,PCB, POP’ere  i alle nyanser. Samtidig har næringen og fiskeriministeren planer om en fem-dobling av biomassen! Er det mulig!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Er det muligens sånn at folk i allmenhet ikke lytter på hva forskere, medier, o-næringen eller politiker sier? Jeg ser for meg at det som må skje for at folk skal få opp øyne er at det faktisk skjer noe, og ikke at folk bare snakker om HVA SOM KAN SKJE. Jeg tror dessverre at noen må bli allvorlig syk, eller til og med dø, for at "folk flest" skal reagere. Litt som røyking og snusing. Vi vet at det gir kreft, men folk gir faen! Så lenge det ikke skjer noe med at folk spiser oppdrettslaks så tror jeg dessverre at ord vil forbli ord - hvert fall i allmnhet. Det vil dog ikke stoppe meg fra å fortelle om hvor forkastelig industrien er som den er i dag. Jeg er ikke imot o-laks, jeg er imot dess form som den er i dag.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og håper mange har fått med seg de vesentligste punktene i det som sies, og det er ikke vanskelig å være bekymret på både laksens, miljøets og forbrukernes vegne.

 

Det jeg mistenker er: nå er nærmest alt man får av animalske proteiner ferdig pakket over disk kategorisert som miljøskadelig, farlig og/ eller uetisk. Hva skal man velge? Rødt kjøtt er farlig både for folkehelse og for miljøet, og er ofte omtalt som uetisk. Kylling er kanskje enda farligere, i hver fall på kort sikt, jamfør siste nyheter om resistente bakterier. For ikke å snakke om måten det drives oppdrett og slakting av disse kyllingene enkelte (mange?) steder. Og så er det fjøslaksen med alle de problemene som er nevnt over. Og frossenfisken, som gjerne har reist et par ganger rundt jorda før den lander i frysedisken....

 

Hva skal en forbruker gjøre når han/ hun kommer til butikken? For det er jo der de aller aller fleste får sine animalske proteiner fra? Velge det som man antar gir minst miljøavtrykk + risiko for liv og helse? Bli vegetarianer (sikkert sikrest)?

 

Jeg har heldigvis tilgang til marked med all mulig sjømat og kvalitetsprodukter fra kylling + + men det er langt ifra alle som har det rundt omkring. 

 

Mye negativt kan sies om måten noen aktører innenfor ulike næringer driver, og ikke minst veien fra jord/ sjø til bord (som kan være veeeeeldig lang av og til). Men det jeg savner mest er forslag til løsninger som gjør det greit for alle forbrukere å ha reelle valg når man først står i butikken? 

 

Tipper at det er forbrukermakt som er mest effektivt og vil tippe at i hvert fall en del butikker/ kjøpmenn er lydhøre for kundenes ønsker og preferanser. Så vi er vel tilbake til at det er forbruker som må ta endel av ansvaret for hva som er tilgjengelig, og ikke bare handle det som er billigst til enhver tid?     

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er vi kanskje ved essensen Øyvind. Hva skal man velge?

Mange som jeg har konfrontert med ikke å velge o-fisk kontrer raskt tilbake. Noe må vi jo spise.

Det står stadig på trykk hva vi bør spise og ikke spise og det finnes en del eksempler på matvarer som tidligere var fy skam og som nå er helt ok og motsatt. Forbrukerne blir jo bare forvirret og fortsetter derfor i samme sporet. De trøster seg vel med at mattilsynet har kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

I Sverige är man langt etter når det kommer til info om o-laksen. De vet ikke så mye av hva som skjer i det lille av mediebildet i Norge. Dessverre.

 

I dag postet en venn av meg denne på Facebook og ble minst sagt skuffet når hun åpnet en pakke med frossen laks fra Norge. Det værste med bildet er jo at laksen ikke en gang ser frisk ut. Tvi!

 

15928012191_51af349f15_z.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige är man langt etter når det kommer til info om o-laksen. De vet ikke så mye av hva som skjer i det lille av mediebildet i Norge. Dessverre.

 

I dag postet en venn av meg denne på Facebook og ble minst sagt skuffet når hun åpnet en pakke med frossen laks fra Norge. Det værste med bildet er jo at laksen ikke en gang ser frisk ut. Tvi!

 

15928012191_51af349f15_z.jpg

 

 

Fysj!

Jeg satt og spiste en brødskive når jeg så bildet.

Den holdt på å komme i retur. Måtte bare legge den vekk. Det der var kvalmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og håper mange har fått med seg de vesentligste punktene i det som sies, og det er ikke vanskelig å være bekymret på både laksens, miljøets og forbrukernes vegne.

 

Det jeg mistenker er: nå er nærmest alt man får av animalske proteiner ferdig pakket over disk kategorisert som miljøskadelig, farlig og/ eller uetisk. Hva skal man velge? Rødt kjøtt er farlig både for folkehelse og for miljøet, og er ofte omtalt som uetisk. Kylling er kanskje enda farligere, i hver fall på kort sikt, jamfør siste nyheter om resistente bakterier. For ikke å snakke om måten det drives oppdrett og slakting av disse kyllingene enkelte (mange?) steder. Og så er det fjøslaksen med alle de problemene som er nevnt over. Og frossenfisken, som gjerne har reist et par ganger rundt jorda før den lander i frysedisken....

 

Hva skal en forbruker gjøre når han/ hun kommer til butikken? For det er jo der de aller aller fleste får sine animalske proteiner fra? Velge det som man antar gir minst miljøavtrykk + risiko for liv og helse? Bli vegetarianer (sikkert sikrest)?

 

Jeg har heldigvis tilgang til marked med all mulig sjømat og kvalitetsprodukter fra kylling + + men det er langt ifra alle som har det rundt omkring. 

 

Mye negativt kan sies om måten noen aktører innenfor ulike næringer driver, og ikke minst veien fra jord/ sjø til bord (som kan være veeeeeldig lang av og til). Men det jeg savner mest er forslag til løsninger som gjør det greit for alle forbrukere å ha reelle valg når man først står i butikken? 

 

Tipper at det er forbrukermakt som er mest effektivt og vil tippe at i hvert fall en del butikker/ kjøpmenn er lydhøre for kundenes ønsker og preferanser. Så vi er vel tilbake til at det er forbruker som må ta endel av ansvaret for hva som er tilgjengelig, og ikke bare handle det som er billigst til enhver tid?     

 

Gode poenger.

Her jeg bor er det en svært bra fiskehall, og i tillegg meget god tilgang på fersk, villfisket fisk av absolutt førsteklasses kvalitet hos et par andre forhandlere. Billig er det også. Tilbudet kan ikke sammenlignes med det jeg opplevde i hovedstaden mtp pris/kvalitet. I tillegg er det omtrent bare å slenge en hyssing i havet og dra opp så mye fersk fisk man vil, året rundt.

Likevel selger o-laksen som hakka møkk her også. Det har vel sannsynligvis med tilgjengelighet og tidsklemma å gjøre - o-laks har de jo ferdig vakumpakket på hver eneste matbutikk.

Men jeg prøver ihvertfall å spre budskapet så godt jeg kan, og mener også å kunne merke en økt bevissthet blant folk.

 

Samtidig skjønner jeg godt at folk synes det er vanskelig å navigere i dette villnisset. Kyllingproduksjon er sikkert minst like ille som lakseoppdrett på mange måter. Og hvem vil egentlig vite hvordan pølser blir til?

Endret av Håvard Stubø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige är man langt etter når det kommer til info om o-laksen. De vet ikke så mye av hva som skjer i det lille av mediebildet i Norge. Dessverre.

 

I dag postet en venn av meg denne på Facebook og ble minst sagt skuffet når hun åpnet en pakke med frossen laks fra Norge. Det værste med bildet er jo at laksen ikke en gang ser frisk ut. Tvi!

 

15928012191_51af349f15_z.jpg

Helt utrolig,så jo helt j...ut!

Hvordan kan man i tillegg ha ett års holdbarhet på en så feit fisk?

De fleste kjenner vel til at laksefisk som har ligget over 4 mnd i fryseren taper seg raskt. Etter ett år så smaker det vel harsk tran av fisken.

Regner med at denne fisken ikke ble spist for det måltidet unner jeg ingen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre: jeg har selv undervist i mat og helse, og deler din oppfatning av laksepropagandaen lærere i faget får tilsendt. Et av kompetansemålene i faget omhandler etisk og bærekraftig matforbruk, noe som gir rom for å ta opp problematiske sider ved oppdrettsnæringen. Mine elever fikk derfor servert følgende slide i en PP-presentasjon om etisk og bærekraftig matforbruk (se vedlagt bilde).

post-3151-0-01209900-1417600246_thumb.png

 

Endret av danielkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsfisk? Slepp de ut, da blir det mer fisk i elva :)

Men over til litt mer alvor, jeg ser jo argumentene med penger, men de ståe vel bare for 1-1.5% av totalt inncoming til norske stat. Er 1.5% virkelig verdt den voldtekten av naturen de holder på med? Men hadde vært morro å slippt 200 000 kuer løs i oslo og sagt det var røming for og se reaksjonene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...