Gå til innhold

Mattematikk.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Forsåvidt artig og interessant at fisk kan telle, men hvilke konsekvenser får dette for hobbyen vår? Greit nok at man må skru opp respekten for ørreten enda et hakk. Viser det seg at den kan telle så er det jo ikke noe i veien for at den også har andre triks på luringa.

Den teller hverken ben eller haletråder på fluene våre og det er jo heller ikke slik at den velger det insektet som det er flest av. Så ok, jeg er imponert av både fisk og fugleunger. Men kommer nok ikke til å legge om så veldig på taktikken til neste år.

EDIT: Når det er sagt så skal du bare fortsette å utfordre den gjengse oppfattning, Tom! Lenker til lettbeint forskning går veldig godt til ei flaske julebokk og kokkosmakroner =)

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten har naturligvis et forhold til mange, få og ingen. Eksempelvis ørreten som jobber i flokk for å samle ørekyte(?) i "den elven". Jeg vet jeg har lest det, men husker ikke detaljene. Hvorvidt det spiller tanker inn i bildet er en annen sak, noe jeg tviler på. Kan aper telle? Vårt gen er 99% lik apen, og den ene prosenten gjør en stor forskjell. Men genet vårt er ikke på langt nær like lik ørreten. Noe som forsåvidt ikke betyr at ørreten ikke kan telle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,vi mennesker har den særegne evnen at vi kan kommunisere ved hjelp av språk.

Det er vel også da en mulighet for at vi kan få de enkleste ting til å bli noe vanskeligere enn det strengt tatt trenger å være?

Veldig lett å gjøre ting mer komplisert,enn det egentlig er,på grunn av det.

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går vel inn under evolusjon. Som tidligere i tråden, tryggere i flertall. Overlevelse fra tidlig av er vel noe mer utvannet hos oss mennesker kontra andre.

I mine ører klinger det bedre med en-flere-mye, istedet for 1-2-3-4-5 hos de litt mer primitive skapninger. Uansett interessant tråd. Men jeg binder tre og to haletråder entomologisk riktig, okke som:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mer avtrykket som er viktig enn at det skal se ut som mye. En lett dressa palmermygg fungerer bedre enn en tungt dressa. Samme med daddys og andre lignende. Har ikke noe med telling å gjøre og enda mindre med matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har god erfaring med flere bein og haletråder som forsterket triggerpunkt.

Hvis resten ellers er minimalistisk.

Da er bare vi mennesker som gjør dette her vanskelig.

Det er egentlig veldig enkelt.

 

Tom.

Litt på siden av topic, men jeg mener det er ganske vesentlig, og noe jeg også søker etter i mine fluer, å forenkle de mest mulig, men å fremheve, og gjerne overdrive, triggerpunkt. Det tror jeg har stor effekt.

Beklager ot.

Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis et treersnøre som sitter på den aller letteste snella, som blir brukt på den framtunge sjuerstanga til myggfiske med bankersflua.

He,he...

Det kunne jo faktisk ha vært slik Olav,men for å kunne vite det sikkert må jeg måle.

Dere snakker om areal,volum,bredde,lengde osv....

Jeg snakker om mengde forhold og muligheten for å skape et triggerpunkt på grunn av det?

Ikke det å måle noe,men i all enkelhet ha et forhold til gjentagelse som fisken ser.

Kan ørreten bli selektiv på en eller annen kunstig flue,en meitemark,en sluk,en spinner,eller krever

det et mangfold og tilgjengelighet som hele tiden gjentar seg?

Kanskje presentasjonen er det aller viktigste?

Det er ikke mange av oss som trives med å jobbe gratis,det gjør ikke ørreten heller etter mitt skjønn.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...