Gå til innhold

Søppel og drit


Kjell S. Rakkenes

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi alle kan være enig om at vi ønsker en elv fri for søppel. Responsen Kjell fikk da han sa fra er desverre sånn noen folk oppfører seg. Jeg har liten tro på at man kan endre slike mennesker og en elv som Rena tiltrekker seg alle mulig slags folk. I en ideel verden hadde alle tatt med seg søppelet sitt når de dro, men før det skjer har jeg mer tro på å tilrettelegge så det er enklest mulig for alle og kaste søppel feks. i en conteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt inni skævven(..), ved et vakkert lite tjern stod vi og kikket en kveld.. Der, på myrkanten lå selve kroneksemplet på det å gå foran med et godt eksempel. En diger sak av hard plastikk. På en merkelapp stod det: FISKESTANG - BARN.. Her hadde et lyst kjøtthue bestemt seg for å lære poden eller ipoden litt om gode verdier og interesser gjennom å få egen stang og komme igang med livet som friluftsentusiast. Emballasjen kan ligge igjen, den plukker noen andre opp. Det er jo bare oss.

Pakk.

Ut bak nova. Pang. Grave ned.

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg vet ikke hvilken myndighet oppsynet har i forhold til søppel men de kan hvertfall ikke bøtelegge noen.

 

Er vel litt opp til grunneierlaget det. Er jo mulig å få ordnet med oppsyn med begrenset Politimyndighet. Da kan de ta søpling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for deg sjøl Egil.  Det koster lite å ta opp en ølboks eller en plastpose en gang i blant, men for de som har plukket søppel og drit i timevis etter andre blir kanskje lei.  Rena Fiskecamp har så vidt jeg vet arrangert ryddedager lang elva før noe som burde vært unødvendig.

Nå har jeg solgt hytta mi ved Rena for noen år siden av ulike årsaker.  Men det er lett og si at VI  skal gjøre som deg og rydde etter andre og si at det koster lite. Min far, mor, meg sjøl og kompiser gikk vært år og ryddet utafor der.  Aldri under 4-5 søppelsekker for sesongen. Vi gravde ned møkka og dasspapiret til folk som knapt hadde gått ut av synet. 

Og siste året jeg brukte sommeren min der var innkjøringen sperret av et båtvrak, trappa var ødelagt og sprekt etter uvettig bruk av engangsgrill som sto igjen, det lå et fortelt slengt inni buskene og det var 14 bålplasser med dertilhørende søppel på 100 meter når vi kom dit.  De hadde riktignok ikke driti i buskene dette året, men de hadde brutt opp dassen vår og brukt den. Hadde dem da bare klart å treffe hølet, men veggene var bokstavelig talt driti ned og det var en utrivelig jobb å gjøre rent.

 

Så det er klart vi tok med søpla for andre. Full kassebil pluss tilhenger med båtvrak og annet rask som jeg kjørte 2 mil en vei for å levere og i tillegg betalte for å bli kvitt. + vask og støpearbeider på trappa.

 

Klart jeg blir litt mer enn irritert og det koster faktisk meg veldig mye både av tid trivsel og penger så kom ikke å si at vi skal gjøre og at det koster så lite.

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen av forslagsyterne som tenker på at alt dette koster penger altså?

Med politimyndighet snakker vi virkelig om ressurser, og enda mer penger.

 

Tror vi heller skal gjøre som jeg alltid gjør; rydde og ta med seg etter andre

som søpler. Irriterende, men det koster så lite...

 

Pisspreik.

Trenger da ikke å koste noe mere med politimyndighet. Det kommer jo bare an på kurs eventuelle oppsynsmenn har tatt det.

Er vel folk som har tilbudt seg å være oppsyn gratis i den elva før og har blitt avvist....

 

Er jo tydelig at det som du gjør ikke er nok , når alle klager der oppe. og folk velger å ikke reise dit lengre pga ståa i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det koster med oppsyn er vel også en selvfølge, men det bør da også være en selvfølge at det er oppsyn og at et produkt som selges blir fulgt opp på best mulig måte.  Når det gjelder oppsyn med begrenset politimyndighet er da det noe som blir brukt veldig mange andre steder i dette landet.

Her i området hvor jeg bor er det flere som har den myndigheten og som utfører oppsyn med fiske og faunakriminalitet.  Og så vidt meg bekjent er inntektene fra fiskekort og annen inntekt ganske beskjeden her i forhold til for eksempel Rena. Jeg har to av mine beste venner med begrenset politimyndighet og jeg har selv vært med på oppsyn og innmelding av ulovlig fiske og søppeldeponering. Og jeg kan ikke skjønne at et produkt som Renaelva med så mange genererte kroner til kommune, grunneiere og nærmiljø som det faktisk skrytes av både i media og fine rapporter, også skal kunne dekke inn kostnadene ved et fungerende oppsyn.

 

Kjellemann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dette er jo helt håpløst. Her møtes man med en fiendtlighet man skal lete lenge etter.

Man møtes med "pisspreik, snakk for deg sjøl", og andre uhøflige fraser.

Hva feiler dere? Jeg er helt enig med dere. Hva er det dere er så sinna for?

 

Hvis det er min kommentar du mener, så foretrekker jeg å skrive om mine egne meninger på egenhånd.

Jeg vil ikke at andre skal mene noe på mine vegne.

 

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil, du sier at du snakker for alle.  Javel, du snakker ikke for meg.  Du sier at alle bare bør gjøre som deg, plukke opp søpla etter andre da det koster så lite. Det har kostet meg mye tid trivsel og penger.  

 

Det er her vi er helt uenig og det var vel ikke så vanskelig å skjønne.  Men nå er ikke lenger dette så stort problem for meg da jeg etter 40 år ved elva egentlig er lei og finner meg andre steder. 

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes jeg lever i den virkelige verden eller ikke Egil, det får være opp til deg. 

At det alltid finns folk som ikke tar med søpla si det er vi enige i. 

 

Så spør du om jeg er uenig i det du sier.  Les nå en gang til hva du sier sjøl. Du sier at Vi må plukke opp etter andre fordi det koster så lite.  Jeg regner med at du og din familie aldri har brukt 6-7 timer på å rydde og kjøre vekk søppel ved Renaelva.  Jeg regner heller ikke med at du har brukt egen bil og kjørt 4-5 mil med tilhenger for å kvitte deg med søppel etter andre ved Renaelva.  Jeg regner heller ikke med at du utover det å betale fiskekort har brukt penger på avfallsplassen i Haugedalen for å kvitte deg med søppel etter andre. 

 

Så derfor sier jeg at du får ha meningene dine for deg sjøl.  Du gjør deg til talsmann for alle oss og vi med måten du skriver på, og da trer du dine meninger og oppfatninger nedover ørene på de som kanskje har noe mer erfaring og ikke minst negative opplevelser med og har følt det litt mer på kroppen enn deg.  Ja jeg blir provosert når du sier at det koster så lite å plukke opp etter andre. Og da snakker jeg ikke om en tom ølboks eller plastpose.

 

Og jeg kan absolutt ikke skjønne din motstand mot et fungerende oppsyn som fungerer mange andre steder.  Men kanskje holder det med en og annen "skævmann" som rydder og holder i orden.

 

Kjellemann

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ca 15-20 personer i året som går ut fra høyskolen i Nord-Trøndelag med begrensa politimyndighet etter å ha studert naturoppsyn. Skulle forundre meg om noen av disse ikke kunne tenkt seg et engasjement langs Rena for en sommer eller to!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker for min egen del, og jeg er ikke uenig i at vi bør plukke opp søppel vi finner ute og at det alltid vil finnes idioter som hiver søppel.  

 

Men du sier hele tiden vi og oss også sier du at det koster så lite.  Da blir jeg veldig provosert da jeg føler at det har kostet meg veldig mye både verdifull tid penger og trivsel. Så sitter du og påstår at det koster oss så lite. 

Det koster lite å ta opp en ølboks både for deg og meg, men ikke ta det for en selvfølge at alle andre sin innsats har vært like begrenset som din gjennom mange år. 

 

Jeg gir meg her da det åpenbart er helt umulig å skjønne hva angrepet fra min verden gikk ut på.  

 

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Kjell Karlsen her! Honnør for innsatsen forøvrig. Det er et godt eksempel for oss alle, selv om det ikke burde være nødvendig.

------

EgilJaren

Hvis du stadighet havner i klinsj med 'alle andre' så bør man kanskje tenke gjennom om det alltid er 'alle andre' sin skyld..?

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier vi ! Vi = du og jeg og alle de andre.  At jeg ikke blir medregnet når du sier vi og oss har du aldri sagt noe om. Men det gjelder kanskje kun de som lever i din verden.  Jeg beklager at jeg glemte at jeg lever i en annen verden.  Men du skal vite at det lever ganske mange kjekke karer og damer i min verden også.  Jeg er ikke helt alene serru.

 

Men jeg har dårlig hukommelse og glemte at jeg ikke skulle si mer her i denne tråden og nå er jeg dessverre bare med på å ødelegge den. Og det beklager jeg ovenfor trådstarter som tar opp et problem som absolutt bør tas alvorlig og som det bør etterstrebes å finne løsninger på.  Og dessverre tror ikke jeg løsningen er å bare lukke øya og plukke opp søpla etter andre.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager Egiljaren! Eller hva du nå enn heter...

 

Du valser ut med meninger du påstår er meningene til de fleste. Skriver i vi form og snakker for folk flest....

Hvem er alle disse du repressenterer? ppcrazyeyes

Og om du har det så ufyselig, i dette plenumet med fiendtlige, kranglete og på godt Norsk sure og grinete kjærringer,

så er det merkelig, at du hele tiden finner nye smutthull å smyge deg inn i for å delta.

 

Så mye selvmotsigelser og rot vitner om vesentlig vitaminmangel. Ta to vitaplex og ring fastlegen i morgen..... <<l

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager Egiljaren! Eller hva du nå enn heter...

 

Du valser ut med meninger du påstår er meningene til de fleste. Skriver i vi form og snakker for folk flest....

Hvem er alle disse du repressenterer? ppcrazyeyes

Og om du har det så ufyselig, i dette plenumet med fiendtlige, kranglete og på godt Norsk sure og grinete kjærringer,

så er det merkelig, at du hele tiden finner nye smutthull å smyge deg inn i for å delta.

 

Så mye selvmotsigelser og rot vitner om vesentlig vitaminmangel. Ta to vitaplex og ring fastlegen i morgen..... <<l

 

Tror de slutta å lage Vitaplex for noen år siden, Itte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Velkommen til fluefiskeverden Egil. Bare å spenne på deg setebeltet og sette på deg teflonhjelmem. Ta for sikkerhets skyld med deg en minerøyer. Alternativt så skaffer du en popcornmaskin.

Endret av swedeElvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vare skævvens med enda ett forsøk? var jo tendensene hans ... 

 

men sånn over til Topic :P 

 

ja til containere og heller kanskje gjøre "stas" på disse som kaste søppel i containere, litt som Birken gjør, man har trekning mellom alle som kaster søpla gjennom en hel sesong som får ett weekend pass til rena med overnatting på fiskecampen elns :)   

 

og da skal jo seff hver søple kasting dokumenteres med en søple selfie ved containern :) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...man har trekning mellom alle som kaster søpla gjennom en hel sesong som får ett weekend pass til rena med overnatting på fiskecampen elns :)

og da skal jo seff hver søple kasting dokumenteres med en søple selfie ved containern :)

Det er jo en litt morsom idé. Fluefiskere elsker jo hypes, og med litt flaks blir det en hype utav å ha trynet sitt på insta med en søppelpose i hånda med påfølgende #renereRena... Man skal heller ikke undervurdere hva folk er villige til å gjøre, for å få noe gratis! Endret av Emil
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...