Gå til innhold

Troutseeker


Anbefalte innlegg

Som dere ser så har jeg slettet den forrige tråden med dette temaet. Innholdet i den var meget upassende, slike vil jeg ikke ha her!

 

Bare så det er klart: Hjemmesiden i seg selv favoriserer ikke den ene eller den andre leverandøren eller butikken. Hva som kommer ut av ytringer om merker og annet får den enkelte stå for. Sånn er det.

Vi skal ikke ha noen form for "drittkasting". Det blir for dumt.

 

Konstruktive innlegg er velkommen. Føler man for å komme med noe annet? Ta deg en fisketur :D eller kald dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

"Tipper, whats that sticker stickin on my CD" sitat RAMONES

 

Håper det ikke var upassende å stille spørsmål ved den villedende markedsføringen Rune. Føler ikke min start på tråden var upassende i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svært fornøyd med trouseeker 002 snella mi. Den har forøvrig et problem, og det er at bremseskruen er veldig hard å justere. Var innom DF og sjekket WaterElements snella, den har oppgradert brems som er mye lettere å justere. Jeg regner med at dette er fikset på Streamstix sin versjon også.

 

Brukte snella i hele fjor uten problemer, testet også om den holder hvis du går på trynet i en steinrøys :mrgreen: , og det gjorde den. Smalt snella i en stein, så jeg fikk et skikkelig hakk i spola, men skaden er kun av estetisk art.

 

Så uansett om man velger Streamstix eller WaterElements versjonen så får du mye snelle for pengene !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

til de som sliter med at bremsen er hard.

jeg skrudde av bremse stille hjulet og så etter hvordan det så ut inni.

tenkte på at jeg har en loop lw som du kan skru av bremse skruen og justere bremsen inni der og skulle se om det gikk på den streamstix snella også.

det gikk selvfølgelig ikke men gjorde meg opp en mening om at den o-ringen som ligger inni der bygde litt for mye .

gjorde ikke noe med det men når jeg satte den sammen igjen så var faktisk bremsen en smule lettere og stille. tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til de som sliter med at bremsen er hard.

jeg skrudde av bremse stille hjulet og så etter hvordan det så ut inni.

tenkte på at jeg har en loop lw som du kan skru av bremse skruen og justere bremsen inni der og skulle se om det gikk på den streamstix snella også.

det gikk selvfølgelig ikke men gjorde meg opp en mening om at den o-ringen som ligger inni der bygde litt for mye .

gjorde ikke noe med det men når jeg satte den sammen igjen så var faktisk bremsen en smule lettere og stille. tro det eller ei.

Du kan faktisk ha vært så uheldig at den lille fjærbelastede tappen som sitter under bremseskruen ikke var helt på plass. Det er forøvrig denne som lager klikklyd under justering og sørger for at bremsen holder innstillingen under bruk. Når du åpnet hele greia og satte den sammen igjen, sørget du nok for at alt var der det skulle være. Dermed var problemet løst. Det skal selvfølgelig ikke forekomme og er heldigvis sjeldent. Men uansett hvor god kvalitetssikring man har vil det alltid være et og annet unntak som bekrefter regelen. Samme hvilket produkt det er snakk om. Dessverre.

 

O-ringen du snakker om er av elastisk materiale og er der for å gi bremsen en kompakt følelse og jevn justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Min Troutseeker 002 snelle har begynt å lugge/hakke når jeg drar snøre av spolen ! Det er det samme om jeg løser bremsen helt ut eller om jeg strammer inn ! Noen som vet hva dette kan skyldes ?

Snella er kun en måned gammel !

Har åpnet alt, bortsett fra selve bremseskruen, uten å finne noe som ser galt ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Troutseeker 002 snelle har begynt å lugge/hakke når jeg drar snøre av spolen ! Det er det samme om jeg løser bremsen helt ut eller om jeg strammer inn ! Noen som vet hva dette kan skyldes ?

Snella er kun en måned gammel !

Har åpnet alt' date=' bortsett fra selve bremseskruen, uten å finne noe som ser galt ut ![/quote']

 

Hei!

 

Er det Streamstix eller Waterelements Troutseeker du har??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring med WE Troutseeker 002, som ellers er ei lett og fin snelle. Det er ikke bremsen som hakker, den går fint som bare det. Problemet så vidt jeg har funnet ut er at "klikken" begynner å henge når smøringa vaskes ut av lageret. Med 2 dråper olje inn i lageret gikk snella som smurt igjen. Men dette er en vesentlig svakhet ved snella som ellers er bra. Min begynte å henge skummelt mye etter en dags fiske i regnvær (10 timer regnvær).

Har kontaktet DF om saken. Håper de har en mer varig løsning enn å ta med oljekanna hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring med WE Troutseeker 002' date=' som ellers er ei lett og fin snelle. Det er ikke bremsen som hakker, den går fint som bare det. Problemet så vidt jeg har funnet ut er at "klikken" begynner å henge når smøringa vaskes ut av lageret. Med 2 dråper olje inn i lageret gikk snella som smurt igjen. Men dette er en vesentlig svakhet ved snella som ellers er bra. Min begynte å henge skummelt mye etter en dags fiske i regnvær (10 timer regnvær).

Har kontaktet DF om saken. Håper de har en mer varig løsning enn å ta med oljekanna hver gang.[/quote']

Det er Waterelements-snella jeg har, også !

Hvor sitter dette lageret som skal smøres ?

Min snelle har enda ikke vært utsatt for regn eller vann, annet enn det som kommer fra snøret !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare hvor jeg smurte. Skal ta et bilde i morgen å legge ut her.

Del 2: Fikk ikke tatt bilde (død bildebrikke) og nå fyker jeg til fjells. .Men det er innved kanten på den delen som bare følger med rundt når snøre går ut, står i ro når du sveiver inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare hvor jeg smurte. Skal ta et bilde i morgen å legge ut her.

Har funnet årsaken til problemet nå !

I mitt tilfelle var det fjæra som lager knarrlyden som hadde kommet ut av posisjon og på en eller annen måte kilt seg inntil bremsen som laget problemet, men nå går den jevnt og fint igjen !

Håper ikke dette er et tilbakevennende problem !

Har uansett smurt dette lageret du nevnte ! Går ut fra det er nålelageret som sitter i sentrum av selve spolen, under det lokket som kan skrus av, du mener ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har begge de opprinnelige Troutseeker-snellene (#002 og #004)

 

Den første "streika" på Hardangervidda for et par uker siden. Ikke morsomt å måtte begynne å håndkjøre fisk på 1,5kg fordi bremsen begynner å hakke ved rolig utdrag.

Den andre brukte jeg første gang på sjøørretfiske forrige uke og jaggu begynte den også å hakke etter noen dager. Dog hjalp det noe når jeg dyppet den i elva!

Leste forøvrig testen i Jakt & Fiske og ser testeren har samme erfaring..

 

Prøvde forøvrig å skru opp bremseskruen på #002 modellen når jeg var til fjells og det måtte jeg gi opp. Fikk skrudd den litt ut og deretter var det full stopp.

 

Enten har jeg vært ekstremt uheldig ellers så er det noe riv ruskende galt med bremsesystemet på disse snellene.

Forøvrig er det nydelige sneller og supre så lenge de fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min 002 i to sesonger uten problemer.

Har også kjøpt en lekker gull/orange Water Elements snelle, som ikke er brukt enda. Virker helt identisk med den gamle, foruten den ekstra bremseskiven i grafitt.

Blåturkis Sage VT2 (snart ferdig bygget) med gull/orange snelle blir skikkelig diskret for indianerfiske laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en 002 og har brukt den i to sessonger. Den har blitt fisket veldig mye med. Hele vinteren i sjøen og vanlig ferskvannsfiske på sommeren. At det skjedde med begge var jo litt merkelig da? Håper ikke dette er en svakhet på disse snellene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem på min Water Elements 004; altså hakkete ved rolig utdrag. Feilen er at hetta som sitter på fjæra og lager knarrlyden legger seg langs bremselokket som den skal lage lyd mot. Jeg åpnet snella og satte delen riktig på. Da var problemet fikset i to dager. Da det samme skjedde igjen tok jeg delen ut.

 

Da har jeg ikke knarrlyd, men en ellers fungerende snelle. Skal ta kontakt med DF og se hva som kan gjøres. Vil jo gjerne ha lyd når fisken raser ut da!

 

Har en identisk 002 også. Denne har fungert helt feilfritt. Begge er bare brukt i sommer. Ellers kjempefornøyd med begge to.

 

Skulle tro at problemet hadde blitt borte dersom man hadde satt på en hette over fjære som er litt dypere. Da hadde den fått mer anslag mot hullet som fjæra settes ned i. (utrolig vanskelig å forklare dette her, men de som har åpnet en slik snelle forstod det kanskje....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Da har jeg ikke knarrlyd' date=' men en ellers fungerende snelle. Skal ta kontakt med DF og se hva som kan gjøres. Vil jo gjerne ha lyd når fisken raser ut da!

[/quote']

 

Ergo så trenger ikke A.Dent knarrlyd for han vil neppe høre den lyden :)

Sorry avsporing jeg bare måtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med min nyinnkjøpte 002 på noen turer nå og jeg har også slitt litt med rare lyder i snella. Under fiske dukker det plutselig opp en lyd som kan minne om grus i mekanismen osv..... snella går skikkelig tregt med en grov knasende lyd. Fullt mulig jeg har fått grus i snella selvfølgelig, men finner ikke noe ved undersøkelse. Problemet blir borte av seg selv. Er denne snella mer utsatt for partikler enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omsider fått skrudd opp bremsen (#002-modellen). Ringte Destination og fikk greie på at skruen som fester bremsehjulet er links gjenget. Kanskje ikke rart jeg hadde problemer med å få løsnet det. Etter mye om og men har jeg fått skrudd den sammen igjen og fått bremsen til å virke ok.

Men jeg måtte prøve noen ganger før det gikk. Flere ganger jeg trodde jeg hadde fikset problemet ble låseskruen med rundt når jeg justerte bremsen og bremsen forsvant helt. Etter litt om og men fungerte det til slutt.

Jeg fant også at knarrknotten lå løs inne bremsesystemet (ref A. Dent) når jeg åpnet. Hvorvidt det skjedde da eller hadde skjedd tidligere vet jeg ikke. Hadde dessuten på litt olje som enkelte har påpekt kan løse problemet.

Så også at selve snellehuset faktisk var litt deformert rundt hullet der akslingen går gjennom veggen på snellehuset (sett innenfra).

Jeg bør vel kanskje sende den inn til en sjekk når sesongen er over.

Siden det ser ut som mange har liknende problemer er det rart (og synd) de ikke har gjort noe med det på årets modell (ref tilsvarende feil på Water Elements utgaven). Det er jo ei suveren snelle forøvrig og når den fungerer som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel egentlig veldig lyst på en av disse snellene selv , for det er unektelig fine og snertne sneller , men så har jeg desverre dårlig erfaring med "rimeligere" sneller når det gjelder barnesykdommer og mandagsutgaver .

Nå er det vel kanskje solgt forholdsvis mange av disse snellene så det er kanskje ikke noen høy andel av mandagsutgaver ute og gå her ,men det er liksom heller ikke helt til unngå at det er en hvis sammenheng mellom pris og "stabil kvalitet" selv om det sikkert også kan oppstå feil på dyrere sneller ,ikke det at jeg har merka noe til det ;) .

 

Litt off topic dette kanskje men sammenlingnet med hva du får av kvalitet og teknologi når du kjøper eksempelvis multiplikator/haspelsneller kontra fluesnellene ,er fluesnellene generelt stort sett bare "søppel", et "tragisk kapittel i verdenshistorien" #-o ](*,) , hvis man kan si det slik :D

 

Men for all del jeg håper at Streamstix/Water elements-snellene er et godt bidrag i riktig retning og at de kan presse andre sneller i market ned i pris uten at det går ut over kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...