Gå til innhold

BugBond og materialer som vrir seg


Knut R. Skåre

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem. Når jeg binder klassiske deciverstreamere til sjøørret med BugBond og syntetmateriale (Frizz Fiber, EP etc), får BugBonden ikke "tak i kroken". Materialene er bundet godt fast, men etter at jeg har herdet BugBond over 3D-øynene kan jeg i mange tilfeller roterer festet rundt kroken!

 

Er det underlaget som er for tynt? Bør jeg lime materialene med superlim før jeg igjen påfører BugBond? Er syntetmateriler rett og slett for glatte og må behandles på en annen måte?

 

Hvordan gjøre dere det for å unngå at hodet roterer?

 

 

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker superlim ofte Knut. Trur noe av problemet idag er stadig tynnere og sterkere tråder som er laget av "syntetisk" silke,G.S.P. De er glatte tråder som bygger lite , men fester dårlig til krok. 
Fluas form vil alltid være avgjørende , men jeg legger på superlim som base hvis jeg skal binde fluer som har oppbygging slik du beskriver over. 

På clousere og jiggy osv drar jeg gjerne over kroken med et krokbrynet før superlim og øyne (se bildet). Dette hjelper betraktlig på slike fluer.
Bug Bond, og alt annet UV lim har svært dårlig vedheft til alt underlag det brukes på. Uv er enkel toppfinnish i mitt hodet. 
Suuperlim og gode gamle super epoxy er like stor del av fluebindinga som før hos meg.

post-925-0-76434500-1449858058_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker superlim ofte Knut. Trur noe av problemet idag er stadig tynnere og sterkere tråder som er laget av "syntetisk" silke,G.S.P. De er glatte tråder som bygger lite , men fester dårlig til krok. 

Fluas form vil alltid være avgjørende , men jeg legger på superlim som base hvis jeg skal binde fluer som har oppbygging slik du beskriver over. 

På clousere og jiggy osv drar jeg gjerne over kroken med et krokbrynet før superlim og øyne (se bildet). Dette hjelper betraktlig på slike fluer.

Bug Bond, og alt annet UV lim har svært dårlig vedheft til alt underlag det brukes på. Uv er enkel toppfinnish i mitt hodet. 

Suuperlim og gode gamle super epoxy er like stor del av fluebindinga som før hos meg.

attachicon.gifIMG_0741.JPG

 

Ja, jeg bruker mye GSP-tråd så det kan være noe av forklaringen.

Tipset med å bruke krokbryne var nytt. Ellers kan det være at jeg bare må bite i det sure eplet og kjøre på med epoxy-helvete igjen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tillegg til alt det Robert sa som er helt riktig.  Uv er som Robert sier ikke til stort annet enn finish til slutt eller til å bygge opp et hode, øyne eller som top-coating.  Uv limet trekker gjerne ikke inn i materialene og om det gjør det så herder det ikke inne i flua om du skjønner.  Det herder ikke gjennom sånn som epoxy, lakk og superlim.  Så om Uv limet trekker inn i materiale vil det allikevel bare være det som ligger åpent til for lys som herder.  

Var kanskje helt unødvendig å si dette men som Robert, jeg kommer ikke utenom epoxy og superlim. 

 

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokbryne er fint og smart, for å bygge en steinhard base som ikke flytter og vrir på seg... Sjøl har jeg brukt fin-fila på en leatherman i flere år, spes på Jiggy og lignende mønster med cone/kule og liten festeflate til hår og fibre. Litt jobb med de hardest herda krokene, men absolutt verdt det <<l

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd da, så artig, effektivt og givende som det er...

 

 

Joa  :)  Men jeg har bare ikke sett noe behov for det, var vel det jeg prøvde å si. Men som Kjell og Robert sier, at det er glimrende til top coating, er jo et bra bruksområde. Når Robert bruker noe, så er det ofte veldig gjennomtenkt også. 

 

EDIT: Det jeg derimot har brukt mye i fryktelig mange år er Fly-Tite (fleksibelt lim som trekker skikkelig inn i surringer og materialer) og Liquid Glass i noen få år (glassklar top coating på buzzere etc). 

Endret av André Brun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har merket noen forskjell på fluenes fiskbarhet om man dropper øynene, og epoxy/lim. Snarere tvert i mot...

Føler det bare bidrar til å stive opp flua, og at de blir litt klumpete, og mindre livaktig i vannet.

Drar opp tiden på bindingen gjør de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har merket noen forskjell på fluenes fiskbarhet om man dropper øynene, og epoxy/lim. Snarere tvert i mot...

Føler det bare bidrar til å stive opp flua, og at de blir litt klumpete, og mindre livaktig i vannet.

Drar opp tiden på bindingen gjør de også.

Enig at det kan stive opp enkelte fluetyper, men det kommer veldig an på hvilke materialer som blir brukt. Jeg bruker gjerne øyne og UV lim på fluer som har litt fortyngning foran, da syntes jeg det er hensiktsmessig å bygge opp et lite hode som taperer fint med fortyngningen. I tillegg syntes jeg et UV hode i seg selv også gjør at flua gjerne bryter vannflaten mer effektivt ved f.eks. bruk av flytesnøre.

En av mine favoritter til ørretfiske med streamer er små zonkere med litt fortyngning foran og øyne som Runes minizonkere. De har jeg fått utallige fisk på med synkeline.

Jeg får absolutt mer trua på fluer med øyne, og jeg tror ikke det er helt uten grunn at veldig mange foretrekker laksefluer med Jungle Cock og har gjort det gjennom hundrevis av år   <<l

Så vil jeg gjerne trekke frem et eksempel til og det gjelder gjeddefiske og er et triks som jeg har lært av Robert. Det er nemlig bruk av "dokkeøyne" som man får kjøpt i panduroforretninger. Slike som stikker skikkelig ut. Har man en av disse på hver side av et muddlerhode kan flua få en ganske interessant gange, spesielt om kroppen er av zonkerstrips ;-) Kan være verdt å prøve på sjørreten også i mindre utgaver ;-) 

 

Jeg tror øyne kan være en trigger på fluer, men synes ikke jeg skal være bastant på dette, da jeg både har fluer med og uten øyne i boksen. Alt til hver sin tid, og greit da å ha midler som kan gjøre at fluene blir mer holdbare med øynene på når jeg skal binde disse.

 

Beklager sklei litt ut her nå, og jeg skal liksom være moderator? Sorry Knut skal skjerpe meg :-) Men dette er et veldig interessant tema egentlig, og dette med øyne/ikke øyne er noe jeg har mange tanker om. Burde egentlig vært en tråd om dette.

 

fffishing   fffishing  fffishing

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du øyne på dine streamere, gjeddefluer eller sjøørretfluer André? I såfall hvordan få de til å sitte holdbart uten noen form for lim?

 

Harde 8-tallssurringer som får en dråpe vanlig fluebinderlakk før 8-tallssurringene legges på har funka i alle år <<l  

Jeg innbiller meg også at øyne virker som en trigger på streamere. Man behøver ikke å gå dypt i naturen for å se at det kan ha en funksjon. Bare se på saltvannsfiskene som har fake øyer på halen, slik at predatorene skal slå til på "feil ende" av det vitale i kroppen på byttefisken. Osv.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne er ikke bare en nice to have trigger, det er en good to have. Det øker effektiviteten og troverdigheten.
Fisk bruker øyne som referanse på angrepspunkt. Dette er lett å se selv hos små yngel/settefisk, det første de finner på når det er lite mat er nemlig å ta øynene til sine søsken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har merket noen forskjell på fluenes fiskbarhet om man dropper øynene, og epoxy/lim. Snarere tvert i mot...

Føler det bare bidrar til å stive opp flua, og at de blir litt klumpete, og mindre livaktig i vannet.

Drar opp tiden på bindingen gjør de også.

 

Gode poenger dette. Jeg elsker alt som forenkler. Men øyne på streamere er en av få "unødvendigheter" jeg anser som nødvendige, jf også hva Rune skriver ovenfor.

 

 

Harde 8-tallssurringer som får en dråpe vanlig fluebinderlakk før 8-tallssurringene legges på har funka i alle år <<l  

Jeg innbiller meg også at øyne virker som en trigger på streamere. Man behøver ikke å gå dypt i naturen for å se at det kan ha en funksjon. Bare se på saltvannsfiskene som har fake øyer på halen, slik at predatorene skal slå til på "feil ende" av det vitale i kroppen på byttefisken. Osv.  <<l

 

Problemet mitt var øyne med (dårlig) lim på baksinden som skal sitte godt og lenge på siden av sjøørretstreamere. Her er det ikke noe åttetallssurringer. IMO må jeg finne en måte å "bake" disse inn på, og BB funker ikke tilfredstillende. Jeg er enig i at lakk/lim både før og etter innsurring av timeglassøyne har en funksjon.

 

Takker for innspill <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger dette. Jeg elsker alt som forenkler. Men øyne på streamere er en av få "unødvendigheter" jeg anser som nødvendige, jf også hva Rune skriver ovenfor.

 

 

 

Problemet mitt var øyne med (dårlig) lim på baksinden som skal sitte godt og lenge på siden av sjøørretstreamere. Her er det ikke noe åttetallssurringer. IMO må jeg finne en måte å "bake" disse inn på, og BB funker ikke tilfredstillende. Jeg er enig i at lakk/lim både før og etter innsurring av timeglassøyne har en funksjon.

 

Takker for innspill <<l

Jeg slet med det samme.. Men det har funket bra for meg å sette disse øynene på plass med tapen på baksiden og ha på superlim oppå og under kroken slik at det trekker seg inn i hodet/surringene og øynene. Så er det på med uv..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig gått mer eller mindre bort fra øyne på fluene, men har man tro på at det er viktig, så er det sannsynligvis det.

Mine fluer fisker best uten.

For å få øynene mer solide, kan du prøve å binde inn litt tynn sene som du legger et par turn med rundt øynene.

Uv lim eller epoxy over. Det gjør det litt mer solid. Kombiner dette med det Rune stokkebekk foreslår over her.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlim mellom øya ja, ei relativt god dose også. Også er det bugbond. Over og under, samt et tynt, jevnt lag over sjølve øyet som flukter med resten av hodet også. Slik klarer jeg å bevare øyene helt til flua og resterende materialer/krok er ødelagt eller mista  :)

 

Jeg har skikkelig trua på øyne på streamere. Fiskeøyet er såpass framtredende, sjøl inni rognet før det skal klekke, at det bare må være noe fisken gjenkjenner som feks både føde og attraksjon. 

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med forskjellige erfaringer!

Min erfaring er at fluene fisker bedre uten, med mindre det er en form for fortynging, eller for å påvirke gangen på en eller annen måte.

Til tross for at dette er naturlig å angripe for rovfisk f.eks

At fluene får mer lett og ledig gange synes (for meg vel og merke) mye viktigere.

Og en flue som er bundet med øyne virker å være 'ødelagt' om den har mistet et øye.

(Poengterer at dette er mine meninger og erfaringer og på ingen måte en fasit for andre)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært morsomt om noen har tilgang på undervannskamera å gjort en skikkelig undersøkelse på dette. Om virkelig uv limet påvirker flua så mye når man bruker det som et lite hode :-) Et artikkelmateriale etter min mening, og ikke minst illustrasjon av forskjellige materialer i kombinasjon og fortyngning osv.

Kunne jo vært en ide om noen som har tilgang til undervannskamera kunne filmet innsendte fluer fra medlemmer her å lagt ut en filmsnutt på hvordan de går i vannet. Vedkommende får beholde alle fluene selvsagt.

Jeg har jo min mening om dette som jeg holder for meg selv litt bortsett fra det jeg sa tideligere i tråden :-) Er så morsomt å høre fleres innspill og hatt noen form for dokumentasjoner. Dette er jo viktig.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flue som mister et øye Truls, kan få en forlokkende gange i vannet :-) Hell i uhell.

Om jeg kommer over en flue som har en spesielt god gange, som fanger ekstra godt, så ønsker jeg å kunne gjenskape det i andre fluer.

Det er vanskelig, spesielt med en som har blitt 'deformert' ved uhell.

Vanskelig å lage en flue helt lik med øyne og epoxy også, får ofte ulik gange avhengig av plassering og form/mengde av epoxy.

Mulig det er en medvirkende grunn til at jeg ofte velger å droppe øyne.

Jeg fokuserer i hvert fall mer på bevegelsen i flua. For meg er det viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig med deg der Truls, og poenget mitt var vel at det ikke alltid er det riktige etter min mening å tenke så bastant om dette. Uv lim og øyne er noen ganger fordelaktig mens det i andre sammenhenger ikke er det. Kommer helt an på flua. Siste innlegget mitt var derfor litt flåsete. Har noen fluemønstre som har fisket meget bra både med og uten disse, og hvor fluene har forskjellig oppbygning som tilsier hvilke materialer som er fordelaktige å bruke på nettop den flua, inkludert øyne og forskjellige typer lim. Det er min erfaring uten at jeg ønsker å vri å vende på dette noe mer. Så får vi heller være uenige om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...