Gå til innhold

Vanskelige stenger.Finnes det?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk lyst til å spørre,hvilken stang er den vanskeligste stanga du noensinne har kastet med?

Altså,har du kastet med en stang,eller flere,som du virkelig sliter med.

Rett og slett,du liker ikke stanga,men samtidig irriterer du deg over at du ikke klarer å kaste bra med stanga.

Finnes det stenger som virkelig setter kasteteknikken din på prøve,og som vi kanskje med fordel

kunne vært tjent med å bruke i en periode?

For min egen del er det 2 stenger som virkelig satte meg ut.

Shakespeare Wonderod,og den orange glassfiberstanga til Kalmar som Vidar Tøsse lagde til ham.

Superfiskepudding begge to,men som sagt,absolutt nytteverdig for min del å kaste med.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 7'6 foter klasse 4 splitcane slaskeraie som er helt håpløs myk, men også svært artig å kaste med. Har brukt den mye på gårdsplassen, men aldri fiska med den. Man blir defintivt en bedre kaster av å leke med sånne stenger på sikt, må være presis for å sette pene rette bukter!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet veldig med en CTS Affinity X 9 fot klasse 5

Jeg fant aldri rytmen med den om man kan si det. Jeg regner med at det var timing og kraftbruk som var problemet,

Men jeg klarte aldri å venne meg til å kaste med den.

Nå har jeg såvidt begynt å kaste med en glassfiberstang, og den kommer nok også til å kreve en periode med tilvenning kjenner jeg.

Men med den er det alt for tidlig å si noe om egentlig, for jeg har bare prøvd den kort tid med ett snøre, men nytteverdi har det helt klart.

Med begge stengene vil jeg si.

Jeg har lært litt om hvilke stangtyper jeg foretrekker, og man lærer å tilpasse kastingen når man har lært å beherske flere forskjellige stangtyper.

I mitt tilfelle må jeg nok heller legge skyld på teknikken fremfor stengene, men affinity x'en klarte jeg ikke å bli venn med.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, og har også hatt noen 2 og 3 delte eldre Sage SP stenger i klasse 4 og 5, som har vært, og forsåvidt fortsatt er, mine favorittstenger.  De passer min kastestil, jeg har brukt de mye og vendt meg til aksjonen på disse.  I sommer kom jeg over en 3'er som var 5-delt, og slo til uten å prøve stanga da prisen var grei, og jeg mente jeg hadde såpass erfaring med disse stengene at dette burde funke bra.  

Men der tok jeg grundig feil!  Den var totalt forskjellig fra de øvrige 2 og 3-delte jeg hadde brukt mye.  Stanga nærmer seg det jeg vil kalle ei slaskeraie av ei fluestang, og i mine øyne ubrukelig.  Dette til tross for at jeg på ettersommeren bestemte meg for å lære meg å kaste med den, brukte masse tid med flere forskjellige snører fikk jeg det ikke til.  Det er nok en fundamental missmatch mellom stangas aksjon og min kastestil, og har vel egentlig gitt opp hele stanga når jeg tenker meg om..  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eldre Winston IM6 8'4" #4 Tom Morgan Favourite,som jeg slet lenge med.Fant liksom ikke helt ut av hvordan den ville ha det,men skjønte etterhvert at det var timing og kraftbruken som måtte tilpasses nøye for å få noe som liknet respektable kast :-) Er jo ei legendarisk stang dette,men ikke optimal for meg,og byttet den nylig ut med en Hardy Artisan 8'6" #4 som jeg forventer er noe ganske annet <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vanskelige stenger finnes :-) Morsom tråd forresten (y)

Jeg prøvde ei stang engang til vannkast, av et kjent merke, og jeg kommer aldri her til å nevne merket, for det hadde vært litt dårlig gjort i og med at det koker ned til en subjektiv opplevelse, men den stanga var virkelig dårlig :-D

Det kommer selvsagt mye an på kasteren, men til de som sier at kasteren er alt, så stemmer ikke det, etter å ha prøvd denne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stengene jeg opplever som vanskelige er riktig gode stenger. Dessverre er det min nåværende teknikk som gjør at jeg ikke behersker de,

så det er det jeg som må ta skyld for, ikke stengene.

Det er heldigvis veldig få dårlige stenger å komme over om dagen, men om noen skulle hatt veldig ujevn bøyningskurve, skjevheter osv vil være å anse som dårlig mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er forskjellen på en vanskelig og en dårlig stang?

Den vanskligste stanga jeg har fiska med var en thomas & thomas paradigm 905, men kan absolutt ikke si at stanga er dårlig.

En dårlig stang er vel en stang som ingen liker,eller bare du eller jeg ikke liker jeg i det hele tatt.

En vanskelig stang er bare vanskelig,og krever litt mer tid?

Det jeg syntes var vanskelig var å klare å kaste rett med stengene.

Stangtuppen var veldig vanskelig å holde kontroll på.

Det skulle veldig lite til for å ikke klare å holde stangtuppen i en rett bane.

Og når det gjelder WonderRoden så har den etterslag som rett og slett er slitsomt å ta hensyn til.

Den ødelegger rett og slett kastingen for meg.

Det skal derimot nevnes at jeg har sett andre kaste helt flott med denne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fikk lyst til å spørre,hvilken stang er den vanskeligste stanga du noensinne har kastet med?

Altså,har du kastet med en stang,eller flere,som du virkelig sliter med.

Rett og slett,du liker ikke stanga,men samtidig irriterer du deg over at du ikke klarer å kaste bra med stanga.

Finnes det stenger som virkelig setter kasteteknikken din på prøve,og som vi kanskje med fordel

kunne vært tjent med å bruke i en periode?

For min egen del er det 2 stenger som virkelig satte meg ut.

Shakespeare Wonderod,og den orange glassfiberstanga til Kalmar som Vidar Tøsse lagde til ham.

Superfiskepudding begge to,men som sagt,absolutt nytteverdig for min del å kaste med.

 

Nå er jeg ganske mongoloid til å kaste ift til deg Tom, men min X1 packlite #6 syntes jeg var meget vanskelig å beherske i starten. Gudskjelov ble jeg venn med den etter en tid. Fant ut at det hadde mest med egne ferdigheter å gjøre samt at jeg var mer vant med toppaksjonerte stenger. Nå elsker jeg den pinnen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er forskjellen på en vanskelig og en dårlig stang?

Den vanskligste stanga jeg har fiska med var en thomas & thomas paradigm 905, men kan absolutt ikke si at stanga er dårlig.

 

Godt spørsmål, og et nødvendig skille.  Jeg mener at en dårlig stang må defineres som dårlig ut i fra at det er noe teknisk svakt eller galt med den.  Når dere benevner en stang som en slaskeraie tenker jeg det er en dårlig stang.  En slik stang kan sikkert også være vanskelig, men det er jo mindre interessant.  Det som er interessant er hvorvidt man oppfatter stenger av god kvalitet og teknisk god stand som vanskelige.  Trond Ingebrigtsen nevnte et eksempel med Sage SP.  Jeg har et eksempel med Sage ZXL.  De første ukene mislikte jeg stanga sterkt, og jeg kastet dårlig.  Etter hvert ble det en av favorittstengene.

 

Utfordringen med å konkludere på at en stang er vanskelig er imidlertid det faktum at stanga ikke lever sitt eget liv.  Den fungerer kun i kombinasjon med et snøre.  Her kan man ha meget dårlige komboer, og man kan ha meget gode.  Skal man derfor konkludere med at en stang er vanskelig forutsetter det at man har forsøkt flere komboer, uten at man har klart å bli venn med stanga.  Videre må man være oppmerksom på hvilke komboer som egner seg til hvilke kast.  Jeg er en overhodekaster, men som også benytter vannkast.  Når jeg fisker med et SA ED snøre vet jeg imidlertid at vannkastene blir mer krevende.  Ikke fordi stanga er vanskelig, men fordi snøret har nær 20 meters klumplengde.  Når det er sagt - jeg regner med at de fleste her vil ha erfaring med stenger som de synes er vanskelige, og det er interessant å høre disse erfaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vanskelige stenger finnes :-) Morsom tråd forresten (y)

Jeg prøvde ei stang engang til vannkast, av et kjent merke, og jeg kommer aldri her til å nevne merket, for det hadde vært litt dårlig gjort i og med at det koker ned til en subjektiv opplevelse, men den stanga var virkelig dårlig :-D

Det kommer selvsagt mye an på kasteren, men til de som sier at kasteren er alt, så stemmer ikke det, etter å ha prøvd denne :-)

Dårlig gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T7 var for meg ei vanskelig stang. Men det er forsåvidt alle stenger som ikke er laget for å fiske med. For meg altså. Ellers har Kalle ei stang som ikke akkurat er den letteste å kaste med. Det er ei metallstang i #5 :D . Artig, men vil gjerne se den kasteren som syns den stanga er enkel å kaste med, hehe.

Noen er enkle å kaste med og nesten håpløse å kroke med. Andre er enkle å underhåndskaste med. Andre ikke. Men det er som Andre sier rimelig subjektivt.

Endret av Erik Eikre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T5 er en jeg har hatt vanskeligheter med. Har aldri eid en slik men gikk fra himmel til helvete med denne. Normalt et det jo motsatt, det går mindre bra først men etter noen få strakser går det meget bedre. Det som heter tilvenning. Når det er sagt er alle stenger med for lett snøre stort sett vanskelige.... I allefall de første 10 m. For oss som fisker kan de første 5-10 m være av betydning.

Tore

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig et subjektivt spørsmål. Jeg har feks to Winston stenger som jeg kaster bra med (er lette å kaste med) tidlig i en fiskeøkt, men som blir omtrent umulige å presentere godt med sent i en økt når jeg er sliten. Det er to stenger jeg elsker på formiddagen, men hater på ettermiddagen. Jeg har en tilgivende Sage stang jeg alltid kaster bra med, og noen andre Winston stenger som er tilgivende nok til å være med meg til sent utpå kvelden. (Jeg er en Winston-fan, bare så det er klart)

 

Samtidig har jeg f.eks en Eikre Fluvius stang, som folk synes å elske, men som jeg overhode ikke blir fortrolig med. Får ikke kontakt med den og i mine hender oppfører den seg som en kjepp. Dette er i motsetning til flertallet av fiskere, som synes å elske nettopp denne stanga. Er det en god eller en dårlig/vanskelig eller lett stang? Kommer helt an på fiskerens preferanser/kastestil, tenker jeg.

 

Forøvrig en god tråd, som får meg til å tenke på den godeste John Gierach som en gang skrev at en stang du selv synes er god, alltid vil være en god stang. Uansett hva annet som måtte komme på markedet eller hva andre måtte synes om den :)

Endret av Kjell S. Rakkenes
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18fotern til scott mackenzie med langlina var vannsklig, skal ærligt innrømme at jeg sleit ræva av meg for å kontrollere det oppsettet der. Så kom han sniken og tok ett 50meters kast rett etterpå som om det ikke skulle ha vært noe som helst

Ellers syns jeg lts ephemera 9ft #4 var vannsklig, alt for myk i bunn, stiv i midtdelen og slapp i toppen, prøvde den men flere forskjellige liner over ett par mnd tid og måtte bruke 3mnd på å selge sjiten

Endret av Jarle Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante svar her.Takk for det.

Tydligvis finnes det vanskelige stenger,uansett hvor subjektivt det er.

Legg merke til nå dere,at jeg har ikke brydd meg filla om det å måle. ttongue

Dette får være opp til hver enkelt å avgjøre.Synsing :D

Synes dere at kortere stenger er vanskeligere,eller er lengre stenger vanskeligere?

Eller har ikke stanglengden særlig betydning i det hele tatt?

For å svare først,så er min mening at kortere stenger er vanskeligere.

Og for å ta det med stivheten i samme slengen,er det vanskeligere med en stiv stang,

eller er det vanskeligere med en myk stang?

Svarer først her også,en myk stang er vanskerligere.

Fra mitt ståsted ville en myk pilkestikke være noe av det værste å putte i min hånd. ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det slik at jo lenger stanga er jo vanskeligere blir det. Og jo stivere den blir jo verre blir det. Så gjerne gi meg ei myk pilkestikke. Det går bra det. :D 
Men T5, T7 og 11'1'' #3 er noe av det verste for meg. Jeg har faktisk mye mer kontroll over tuppen med en megamyk stang enn sånne rariterer. Nå bryr jeg meg ikke så mye om tuppen heller da. Den følger uansett resten av stanga og tyngden av snøret stabiliserer den ganske ok. Den flyr liksom ikke i alle retninger av seg selv. Og kaster jeg dårlig så kaster jeg dårlig uten at jeg kan skylde på at jeg ikke har sett nok etter hvor tuppen gjør av seg. Jeg holder liksom i bunndelen av stanga og ikke toppen. Og beveger jeg den delen riktig så har resten av stanga en tendens til å følge etter. En liten svikt i stanga er da å foretrekke.  ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...