Gå til innhold

Hvorfor 9 fot ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at når det kommer til fluestenger i klasse 4-5, så er det stenger på 9 fot som gjelder hos norske fluefiskere.

Noen som har noen bestemt mening om hvorfor de velger 9 fot, fremfor 8,6 eller 9,6 f, som de fleste produsenter også leverer, ihvertfall i klasse 5 ?

Skal innrømme at de fleste stengene jeg har i disse klassene er 9 fot selv, men har også 8,6 fot i samme klasser, og ofte syntes jeg de kan ha veldig fin aksjon, og man får litt følelsen av å gå med ei stang ei klasse under hva den faktisk er, selv om de bare er en aning kortere enn 9 foteren.

Har også hatt 5'er stenger på både 9,6 og 10 fot, men har ikke klart å bli helt kompis med dem . . . Her merker man den ekstra lengden veldig godt syntes jeg, men de er gjerne gode å speykaste med.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er et godt og filosofisk spørsmål egentlig. Hvorfor lager "alle" stengene sine i 9 ft som "standard"? Aner ikke. Men har like gjerne 8 komma flere varianter i 4 og 5 stenger og kanskje bare én nier. Registrerer at i f.eks Scott sin G-serie, så var nok de kortere stengene i f.eks #4 å foretrekke fremfor den på 9 ft. 

Har forøvrig mang en gang filosofert over at et lett stang i klasse fire eller fem på 10 ft måtte ha vært digg når man sitter i hoftesjarken og plasker rundt. Noen tanker om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo lite om dette, men har ei sage one i klasse 5 som er 8,6 fot. Denne føltes betydelig lettere i hånda enn 9-foter'n - dette har vel med såkalt 'svingvekt' å gjøre.   Den er gøyal å kaste med. Lett å få rask linehastighet med uten fryktelig mye jobbing. Så har jeg en Circa 9 fot 4'er som var lettere for meg å kaste vannkast med enn samme stang i samme klasse, men kortere. Dette med samme snøre. Mulig det er tilfeldig, men litt derfor jeg har valgt som jeg har valgt. Og så det er sagt, jeg elsker Circaen min. Den skal bli med når jeg senkes i plankepysj! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, -Lars- skrev:

8,6 fot i samme klasser, og ofte syntes jeg de kan ha veldig fin aksjon, og man får litt følelsen av å gå med ei stang ei klasse under hva den faktisk er, selv om de bare er en aning kortere enn 9 foteren.

 

Den beskrivelsen er er veldig presis Lars. Jeg har også kastet med noen 8 fots 5'ere som har vært helt fantastiske. Men det er 9 fot som selges jevnt over. 

Det kan iallefall være en tanke for enkelte som ikke har testet de kortere modellene. Tror mange vil bli positivt overrasket over hvor mye lettere det er å sette fine linebukter. Selvfølgelig mender man ikke like effektivt, lina går lavere og den er kanskje ikke like god til vannkast. Men det er nå engang slik med fluestenger: Forsterker man en egenskap, så svekker man en annen.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker rundt stang lengde skal få seg en prøve nå snart. Normalt ville jeg valgt 9-9,6 fot eller lengre til belly.  Det for å få større klaring mellom vann og stangtupp. Igjen for å tyne noen meter til. Skal nå teste 7,6 fot til belly, blir spennende å se. 

Mending er nevnt, som gjøres lettere med lang stang.

Her er det andre fordeler som jeg synes man har med lang stang : oppstømmsfiske med nymfe med direkte kontakt med flua (chekisk), hinder bak som man kan kaste over, tett vegetasjon i stor elv, løfte lengere line opp av vannet ved nytt kast og ved dyp vading. 

Fordeler jeg synes man har med kort stang :

Som regel mer respons i stanga ved kasting, følelsen kjøring av fisk gir, fisking i små til "normale" elver med tett vegetasjon, fisking med grunn vading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pål Hedenstad skrev:

Den beskrivelsen er er veldig presis Lars. Jeg har også kastet med noen 8 fots 5'ere som har vært helt fantastiske. Men det er 9 fot som selges jevnt over. 

Det kan iallefall være en tanke for enkelte som ikke har testet de kortere modellene. Tror mange vil bli positivt overrasket over hvor mye lettere det er å sette fine linebukter. Selvfølgelig mender man ikke like effektivt, lina går lavere og den er kanskje ikke like god til vannkast. Men det er nå engang slik med fluestenger: Forsterker man en egenskap, så svekker man en annen.

Nettopp, Pål .

Jeg mistenker at svært mange er så låst på at stanga skal være 9 fot (ihvertfall i #5), at de ikke har prøvd samme stang i annen lengde.

Har vel inntrykk av at endel norske butikker ikke tar inn annet enn 9 fot heller (i klasse 5).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes 9 fot ganske ideelt med tanke på flere forhold, som også Pål nevner over her. 

Jeg vil ikke ha noen kortere stang enn 9 fot til en generell 5-er, for det er greit å ha litt lengde på stanga når man står utvadet og skal mende. Det er også greit å ha litt lengde på stanga når man skal kortlinenymfe for å holde mest mulig snøre opp fra vannet, samt ha litt aksjonsradius. Det er greit å ha litt lengde på stanga for å holde snøret unna lyng og busker i bakslengen. Det er også greit å ha litt lengde på stanga når man vannkaster, synes jeg, men det siste punktet her er ikke så viktig som selve egenskapene ved stanga. Jeg vannkaster også like godt med ei 8'2", så der kommer vel designet på aksjonen mer inn enn selve lengden. Men altså: Jeg tror 9 fot er et godt kompromiss. EDIT: Fordelen ved lengre stang ved vannkast tror jeg kanskje blir mer framtredende ved synkelinefiske, og det bedriver i hvert fall ikke jeg med #5-stang. 

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 fot klasse 5, kan man kalle det for den lengste rekken av kompromisser innen fluefisket..?

Selv har jeg så vidt jeg kan huske, ikke en eneste 9 foter klasse fem, da jeg har andre stenger som passer bedre til de ulike situasjonene jeg kommer borti i mitt fiske. Jeg har flere ulike stenger som jeg veksler mellom alt etter hva jeg skal gjøre, og alle får jobben vesentlig bedre gjort enn en 9 for klasse fem ville gjort (min mening)

I skogen er det klasse fire i 7,9 til 8,6 fot jeg bruker mest, og jeg har en 6,6 klasse to for virkelig finfiske på kort hold. I sjøen så liker jeg bedre og bedre litt kortere stenger enn ni fot der også. Merker ingen praktisk forskjell i kastelengde, men som flere har nevnt så føles det som man går med en klasse under, noe som gir mer finfølelse av hva som skjer )både ved kasting og inntrekk og ikke minst kjøring av fisk.)

Klasse fem vill vært et kompromiss som kunne utført mange av oppgavene i mitt fiske på en ok måte, men det ville ikke vært best egnet til noe (litt bastant skrevet, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener) OK til veldig mye, men ikke best til noe...

En ting man bør være obs på er at en 8 for eller 8,6 ofte har noe andre egenskaper enn en niforter har, så ved å sjekke en lengde opp eller ned, så kan samme merke føles ganske så forskjellig. Tror også 9 fot har mye med vane å gjøre.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Synes Truls har mange gode poenger her,som jeg deler 100%

Har alltid likt best de stengene jeg har i litt kortere lengder enn 9 fot.Har 4'er og 5'er stenger fra 7fot til 9 fot,og har alltid en bedre følelse når jeg kaster med kortere lengde enn 9'er.

Nå bruker jeg 9fot kun når det er mye vegetasjon ,eller litt sjenerende vind,da de 9foterne jeg har tåler litt mer vind.

Dette er nok først og fremst en smaksak,men jeg prøver alltid  f.eks 8,6 fot før 9 fot i samme stang,og ender som oftest opp med den korteste.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...