Gå til innhold

På tur med vadere


FluenMagnus

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenker meg på fisketurer rundt hytta på fjellet i sommer. Hytta ligger på fjellheimen med med vann og elver omkring seg. Jeg er relativt fersk på fluefisking men har brukt haspelstang i mange år. På disse fisketurene blir det noen kilometer med gåing og klatring og lurer derfor på om det er mulig å gå slike turer med vadere på? Eller blir det fort for varmt? På disse turene stopper jeg sporadisk og ofte langs elvene og vannene, så det nytter kanskje ikke å ta dem av og på hele tiden. Har dere tips til dette emnet og hvilke vadere anbefaler dere her? Har ett par som snart skal byttes ut. 

Takk for hjelpen :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på været… I lignende omgivelser har jeg tilbakelagt i overkant av en mil flere dager på rad, i full gru. Sørger ikke for å forlenge levetiden på vaderne da. Blir klamt dersom det er godvær, men det er gjørbart. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FluenMagnus skrev (3 timer siden):

Hei,

Tenker meg på fisketurer rundt hytta på fjellet i sommer. Hytta ligger på fjellheimen med med vann og elver omkring seg. Jeg er relativt fersk på fluefisking men har brukt haspelstang i mange år. På disse fisketurene blir det noen kilometer med gåing og klatring og lurer derfor på om det er mulig å gå slike turer med vadere på? Eller blir det fort for varmt? På disse turene stopper jeg sporadisk og ofte langs elvene og vannene, så det nytter kanskje ikke å ta dem av og på hele tiden. Har dere tips til dette emnet og hvilke vadere anbefaler dere her? Har ett par som snart skal byttes ut. 

Takk for hjelpen :) 

 

Ikke noe problem å gå ganske langt i vadere i løpet av dagen. Jeg tror å dra av og på kanskje sliter vel så mye som å gå i de hele dagen. Kjøp kvalitet, og pass godt på de med tørking først innvendig så utvendig.

Om det er et stykke inn til første fiskeplass så kan du jo vurdere å gå inn uten vaderne, ta de på og svirre rundt med de og så ta de av igjen når du skal gå siste stykket tilbake.

Beste rådet jeg kan gi er egentlig å bare parkere haspelstanga...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vadere kan ha ulike bruksområder. Jeg har Orvis Ultralight Convertible Waders og boots, som er veldig fine for å gå langt i. Så kommer det an på budsjett også, selvsagt. Men hvis bruksområdet er mye gåing, gjerne i varmt vær, så er denne modellen fin. Men det finnes jo billigere vadere på markedet, hvis prisen blir for høy.

Endret av Kim Roger
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mulig ville jeg anbefale gode, vanntette fjellstøvler for den type bruk. Mer behagelig å gå med luftige feltbukser. Det går helt fint å gå ganske langt i vadere med vadesko som passer, men man blir ganske klam. Og man sliter jo litt på neoprensokken ved mye gåing.

Det kommer nok ann på hvor mye gåing som er forventet. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 3/27/2023 at 12:51 PM, FluenMagnus said:

Hei,

Tenker meg på fisketurer rundt hytta på fjellet i sommer. Hytta ligger på fjellheimen med med vann og elver omkring seg. Jeg er relativt fersk på fluefisking men har brukt haspelstang i mange år. På disse fisketurene blir det noen kilometer med gåing og klatring og lurer derfor på om det er mulig å gå slike turer med vadere på? Eller blir det fort for varmt? På disse turene stopper jeg sporadisk og ofte langs elvene og vannene, så det nytter kanskje ikke å ta dem av og på hele tiden. Har dere tips til dette emnet og hvilke vadere anbefaler dere her? Har ett par som snart skal byttes ut. 

Takk for hjelpen :) 

 

Mulig dette er et dust spørsmål i tråden og at vurderingen allerede er tatt, men må du ha vadere? Jeg var fire dager på Hardangervidda i fjor og det siste jeg savnet på den turen var vadere. Du får utrettet ganske mye i vanlige turklær og du kommer ofte til der du vil. Siden jeg startet med fluefiske har jeg konkludert med at vadere for min del ofte er oppskrytt, spesielt på fjellet. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (På 15.4.2023 den 0.22):

Mulig dette er et dust spørsmål i tråden og at vurderingen allerede er tatt, men må du ha vadere? Jeg var fire dager på Hardangervidda i fjor og det siste jeg savnet på den turen var vadere. Du får utrettet ganske mye i vanlige turklær og du kommer ofte til der du vil. Siden jeg startet med fluefiske har jeg konkludert med at vadere for min del ofte er oppskrytt, spesielt på fjellet. 

I skauen bruker jeg bestandig vadere, men jeg kunne klart meg med bare støvler eller noe også. Jeg tror jeg aldri vader ut i de vannene jeg fisker i. Eneste grunnen til at jeg har vadere, er i tilfellet jeg må over en bekk, sitter på kne i myra, eller bare plumper uti en plass :) Er også kjekt i flere situasjoner når en ørret skal landes å slippe å tenke på å holde seg helt tørr. 

Skulle jeg virret meg ut på Hardangervidda ser jeg for meg at vaderne fort hadde blitt hjemme. Evt hatt noe ala Guideline sine ULBC vadesko som jeg kunne gått i uten å nødvendigvis ha vaderne på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eirik Rusten said:

I skauen bruker jeg bestandig vadere, men jeg kunne klart meg med bare støvler eller noe også. Jeg tror jeg aldri vader ut i de vannene jeg fisker i. Eneste grunnen til at jeg har vadere, er i tilfellet jeg må over en bekk, sitter på kne i myra, eller bare plumper uti en plass :) Er også kjekt i flere situasjoner når en ørret skal landes å slippe å tenke på å holde seg helt tørr. 

Skulle jeg virret meg ut på Hardangervidda ser jeg for meg at vaderne fort hadde blitt hjemme. Evt hatt noe ala Guideline sine ULBC vadesko som jeg kunne gått i uten å nødvendigvis ha vaderne på. 

Jeg svarte med bakgrunn i at han snakket om fjellet. Bruker ikke så mye vadere i skauen heller egentlig, men fint å ha i elv så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på hardangervidda i fjor og er veldig glad for at jeg hadde vadere. Det var mange strender med marbakker og strukturer langt ut. Da var det vading og sjøørrettaktikk de dagene det blåste mye (de fleste) Her hadde resultatet blitt langt magrere uten. Men dette var ganske store vann.

Enkelte vann er det stor fordel med vadere, mens i mitt vanligste skaufiske så er det gode fjellstøvler og aldri vadere. Det er mye gåing og nok muligheter fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...