Gå til innhold

Stillevannsfiske 2024


Truls

Anbefalte innlegg

Ja, det virker fjernt når det er 20 blå og en meter snø flere steder. 

Men det er en fin måte å begynne å drømme seg til lune kvelder i skogen, mimre over sesongen som var, planlegge den som skal komme, og forberede innhold i boksene. 

Hadde vært spennende å høre om folk gjorde noen nye erfaringer i fjor og om man har noe nytt man vil teste ut kommende sesong. 

Et par måneder nå så smelter det unna og isen byttes ut med speilblank overflate. 

Og vak!! 

 

VID_20220727_113203_exported_9906.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lengtes!

Min fremste erfaring er at forpliktelser  (jobb og familie) har en lei tendens til å komme i veien for de beste dagene i marka. De beste periodene for Vespertina, Vulgata og flyvemaur (august) kommer stort sett i intensive perioder i arbeidslivet eller ifm sosiale forpliktelser. 

Fluefiskemessig blir jeg alltid overrasket over hvor små og nette Vespertinaene egentlig er. Her er jeg bedre forberedt nå tror jeg.

For vulgatafisket har jeg oppdatert boksen med mer naturtro fargenyanser ift mine lokale vann. Samt en drøss varianter av klekkere. Erfarte at ørreten kan bli totalt selektiv på vulgataklekkere og ignorerte samtlige duns i fjor. Noen faste travere er med, og et par nye på forsøksstadiet. Den ene skal jeg binde på fluebindehelga.

Ellers fortsetter jeg å ta med to stenger i marka. En delikat tørrfluestang klasse 4 og en noe rappere femmer for vulgatafiske og små streamere og libeller/vannymfer.

Av mer perifere faktorer så kan jeg anbefale elsykkel som fremkomstmiddel dersom selve fisket er målet. Tilgjengeligheten til markavann har åpnet seg skikkelig etter å ha investert i elsykkel og Thule sykkelholder til bilen. Tiden det tar for transporten innover/oppover grusveien har krympet betydelig.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...