Gå til innhold

Synkesnøre


max_fishing

Anbefalte innlegg

rio lager en del gode synkesnører.

 

Density Compensated S3. Dette skal visstnok (i følge reklamen) være en lettkastet synkeline. Jeg har selv aldri testet denne lina, og kan derfor ikke uttale meg om reklamen holder det den lover... ;)

 

Men hvis du skal fiske på 30 meter foreslår jeg juksasnelle, gummimakk og jarstein... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rio lager en del gode synkesnører.

 

Density Compensated S3. Dette skal visstnok (i følge reklamen) være en lettkastet synkeline. Jeg har selv aldri testet denne lina' date=' og kan derfor ikke uttale meg om reklamen holder det den lover.[/quote']

 

Jeg har lina i #8, og for meg holder reklamen hva den lover. Den er veldig komfortabel å kaste med, men 30 meter ned greier den ikke. Her må det nok ekstreme speisalliner eller tunge grainklumper til. Og grøvre utstyr, i alle fall #10 vil jeg tippe. Alle synk liner vil jo før eller siden komme seg ned på 30 meter, hvis vi ikke tar hensynt til strømmen. Og det er da strøm i vannet der vi fisker ;)

 

Lykke til, og si i fra om du finner ei line som funker :D

 

PS: jeg ville ha kontaktet en forhandler med kompetanse på området. Vet at Jarle og Bjørnar har flere kunder som fisker med tungt skyts i sjøen, og på Nordisk Fiskeutstyr har Runar Kabbe svar på det meste som gjelder saltvann. Og det finnes nok andre som sitter med kompetanse (og varene) på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: Syns alle de med unødvendige svar kan styre seg fra å svare! Har dere ikke peiling på hva det blir spurt om så la vær å svar. Fiske med slike hutifsynkende liner som max er på jakt etter er ganske utfordrende både kastemessig og fiskemessig.

 

Bruker selv en hurtigsynkende klump fra et kappa dt snøre. Skal nå teste en helsynkende line. Dette selger de til en utrolig god pris på mxsport. Merket er scierra tror jeg, og synkehastigheten er 7!! worlds fastest sinking tror jeg det står på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Synkesnører er en litt "tricky" greie. Veldig mange produsenter leverer dette i en eller annen form snart. Vi i konlurransemiljøet er litt avhengog av det fra tid til annen. Jeg har prøvd mange ferskvannsnører etterhvert, jeg med mange andre velger konsekvent Scientific Angler sine Wet Cel snører. Opptil synk 6. Det går rimelig fort gjennom stangringene, synker jevnt og godt og ikke minst: Det tørker ikke ut. Med det mener jeg selve fiskedelen av moroa. Mange andre snører har en tendens til å bli "tørre". Når du drar de gjennom fingrene har du mer napp enn du liker.....nesten som det er vanskelig å kroke fisken innemellom all "blindnappingen", forårsaket av en mindre bra coating.

Velg SA, trofast og forutsigbar.

Tidligere fisket jeg mye i saltvann med SA Stillwaterline, intermediate ferskvannsline. Funker greit fra land. Når jeg f.eks. er ute i kajakk og skal fiske en brådjup marbakke, og i tillegg driver litt ufrivellig inn mot den, er det viktig å fiske nedover så fort som mulig før jeg er helt inne på fiskens standplass. Da bruker jeg synk. Det samme gjør vi ifra båtfiske i konkurranser.

Etterhvert har jeg begynt å gjøre som bl.a Runar Kabbe anbefaller, Scientific Angler "Striped Bass" (Saltvannsline med synkegrader 1 og 4)

Synk 4 er nok en generell god hastighet om du skal fiske dypt, fra land og båt. Skal du fiske på 30 meter og that's it, bør du vel gå rett på grain klump. Disse har jeg ikke prøvd, så der kan jeg ikke si noe som helst. Lykke til, og husk: Synkelinefiske er også "god sport" :P

Håper dette kunne være litt opplysende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fisket jeg mye i saltvann med SA Stillwaterline' date=' intermediate ferskvannsline. Funker greit fra land. Når jeg f.eks. er ute i kajakk og skal fiske en brådjup marbakke, og i tillegg driver litt ufrivellig inn mot den, er det viktig å fiske nedover så fort som mulig før jeg er helt inne på fiskens standplass. Da bruker jeg synk. Det samme gjør vi ifra båtfiske i konkurranser.

Etterhvert har jeg begynt å gjøre som bl.a Runar Kabbe anbefaller, Scientific Angler "Striped Bass" (Saltvannsline med synkegrader 1 og 4)

Synk 4 er nok en generell god hastighet om du skal fiske dypt, fra land og båt. [/quote']

 

Har også brukt SA Stillwater til fiske etter havabbor, sjøørret osv i sjøen. Funker knallgodt i årets varme måneder men er ganske ubrukelig vinterstid. Gjelder dette også synkesnørene til SA som du omtaler ? Feks Striped Bass ? Har inntrykk at kraftig snøreminne er et generellt problem knyttet til monocore-snører. Noen som har noen gode tips til intermediatesnører til vinterfiske, gjerne med fletta kjerne ?

 

Mvh

Rolf J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig. Noe minne har jeg også hatt på "Stillwater", men en godt brukt line, med lange kast innemellom (også fisk på hjelper å dra ut minnet.... laugh.png' alt=':lol:'> ) reduserer minnet. For ikke å snakke om storspole...det bruker vel de fleste etterhvert.

Saltwatersnøret "Striped Bass" ligger snor rett...ytrolig bra å kroke fisken på også....meget følsom og etter min mening, en knall line..Skulle bare ønske det sank litt saktere....bruker mye synk 1 utgaven. :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SA Striped Bass men synes dette er for stivt og har for mye minne. Skal du fiske med det, er snørekurv obligatorisk. Personlig likte jeg ikke det snøret.

 

Nylig har jeg kjøpt et par nye snører som jeg veldig godt kan anbefale etter sjøørreten.

 

SA Wet Cel synk 3.

Tror mange ofte fisker for høyt i vannet etter vinterørreten. Prøvde dette snøret som funket veldig bra for meg. Synker rimelig raskt og man kommer i kontakt med fisk som står i dypere vannlag.

 

RIO Aqualux

Intermediatesnøre som har glassklar klump, lite minne og kaster meget godt. Dette er snøret jeg bruker etter sky ørret på klare dager, hvor fisken treffes i øvre vannlag. Det som overrasket positivt var at snøret kom med ferdig løkke i enden av klumpen. Nix mer flettede løkker, lynlim og stive overganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' det er riktig. Noe minne har jeg også hatt på "Stillwater", men en godt brukt line, med lange kast innemellom (også fisk på hjelper å dra ut minnet.... laugh.png' alt=':lol:'> ) reduserer minnet. For ikke å snakke om storspole...det bruker vel de fleste etterhvert.

Saltwatersnøret "Striped Bass" ligger snor rett...ytrolig bra å kroke fisken på også....meget følsom og etter min mening, en knall line..Skulle bare ønske det sank litt saktere....bruker mye synk 1 utgaven. :P:P[/quote']

 

Joda det går an å få strekt dem brukbart, men sveiver man opp og flytter seg litt må man strekke på nytt. Du sier striped bass ligger snorrett.....også om vinteren ? Gode vintersnører gror ikke på trær, og at det er relativt minnefritt er et "must" for å holde fustrasjonsnivået nede. Noe som også er ekstra viktig om vinteren :).

 

Mvh

Rolf J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...