Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Er overbevist om at snegler betyr mer næringsmessig en man skulle tro.

På enkelte strekninger i ei elv jeg fisker en del  :-X (urrk) Så har ørreten til tider en orgie i snegler.

Om sneglene har spesiell adferd på enkelte tider som gjør de mer eksponert vet jeg ikke, men mye kan tyde på det.

Denne tabellen på side 66 er jo ganske opplysende vedr antall opp mot andre bunndyr grupper

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2006/168.pdf

 

Nå har jeg ikke akkurat veid en slik skivesnegle, men skulle tro at det er betydelig mer næring i en slik enn ei sulfis nymfe

 

 

 

Jeg leste en artikkel i flyfishing & flytying om snegler i vann og ørret som spiste mengder av disse. Jeg trodde at snegler kun krøp rundt på bunnen, men tingen er den at de til tider må opp i overflaten for å trekke luft. Spesielt når vanntempen stiger og vannet blir surere. De lager en luftbobble som trekker/løfter dem opp til filmen. Det er da ørreten tar sneglene. Dette har jeg i ettertid sett flere ganger i skogvann jeg fisker i.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet en tja Har bare sett på noe..

Har ikke bra kamera så ikke så god kvalitet... :-[

 

 

 

Mvh Espen.

 

trenger ikke så bra kamera, men du kan prøve fast photo resizer for å få bildene dine i mindre str sli at de kan ses hele på en skjerm som ikke er 40tommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok dyret ja, vinkelen på bildet gjør at den ser litt lang og rar ut..

 

hvor stor lager du 'dyret' ?  hadde fått det for meg at den skulle imitere mus eller noe rart til harving ? altså meget stor.. men hvis det er stripende vårflue så bør den vel kanskje være litt liten da?

 

Denne er konge til "harving"

P1020513.jpg

 

Bilde hentet fra Flue.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det var den Østers tok så feite ørret på det under harving.. den der funker som bare pokker og det er nok den jeg har blandet sammen med dyret tenker jeg

 

edit: hvor store er disse spenolsen?  tror jeg lager mine litt for store, ørreten har ikke vært helt gira på de ihvertfall

 

Er bundet på tmc 103BL str. 11. Har hatt mye hell med dem i elv, men får nesten aldri fisk på dem i stille vann... Gidder ikke binde dem mindre, bruker elk hair caddis eller noe annet istedet på små størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg jammen litt ånden over meg. Her er litt av dagens produksjon. Ikke så veldig spennende, noen streaking og buzzere. Så ble jeg lei å måtte lage noe annet. Ble et par snegler som jeg skal ha til noen sykt sære fisker jeg vet om  :) Snegla er laget av foam som er snurret rundt ved hjelp av tang. Stryker på lim rett før jeg snurrer den.....

 

En liten sekvens med Hywell Morgan.

På slutten viser han fram en meget spennende snegle-imitasjon, både over og under vann.

 

http://video.aol.com/video-detail/special-nymphs/1573987868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

Tenkte jeg kunne komme med en liten kommentar og to.

Prøv å bruk litt mindre av alt. Tenk litt minimalistisk når du skal binde. Bruk litt mindre dubbing en du tror er passelig. Skulle det vise seg å bli for liten kan du bare legge på litt til. Alltid ha "god" plass til å lage hode på flua. En vanlig feil er at en nesten binder igjen krokøyet, fordi en kommer for nært øyet på slutten av flua. Og til slutt, prøv å bruke litt mindre antall turn med tråden under bindinga. Fest materiellet med få og harde turn.

 

Ellers lykke til med fortsettelsen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

Tenkte jeg kunne komme med en liten kommentar og to.

Prøv å bruk litt mindre av alt. Tenk litt minimalistisk når du skal binde. Bruk litt mindre dubbing en du tror er passelig. Skulle det vise seg å bli for liten kan du bare legge på litt til. Alltid ha "god" plass til å lage hode på flua. En vanlig feil er at en nesten binder igjen krokøyet, fordi en kommer for nært øyet på slutten av flua. Og til slutt, prøv å bruke litt mindre antall turn med tråden under bindinga. Fest materiellet med få og harde turn.

 

Ellers lykke til med fortsettelsen.:)

 

Takk takk, skal ha det i bakhodet neste gang jeg er ved stikka. ( som sikkert er i morgen )

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...