Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser var nedover til swe, bla. Saltø og galtø osv. Der var det svært dødt. Lokale fiskesjappa i strømstad sa det var svært dårlig der for tiden, og anbefalte oss å bare slappe av på svaberget i solen med kald pils. Vi var ikke vonde å be etter en helt nappløs natt/morgen...

Mads L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser "heldigvis" at det er flere enn meg som ikke er storfornøyd med sesongen. En ting er at jeg kom sent i gang, jeg har hatt høy aktivitet siste måneden, men i forhold til de foregående ti årene, har Telemarkskysten ikke vært til å kjenne igjen. Har fisket svarte natta, lyseste dag, full flo, stigende vann, synkende vann, full fjære, ulike dybder og vært gjennom boksen en rekke ganger. Til og med prøvd fluer som aldri har vært våte før. Noen småtasser har det selvsagt blitt, men ikke det som kan kalles interessant fisk. selv de gode fiskeplassene, hvor man på denne tiden "alltid" merker aktivitet, har vært totalt døde. De fiskerne jeg treffer sier stort sett det samme (men, kan man alltid stole på det?). Det eneste som mangler nå er at horngjellen kommer. Jeg tar noen krampaktige turer til, men så er det bare å vente på døgnisene, de må da i hvertfall komme.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den fisken her ga en super kamp,50 meter rett ut i første utraset. begynte å bli redd snella skulle gå tom :) Blei tatt på en pattegris(som dere ser i kjeften pån) under elendig forhold en plass i nordland..fisken blei satt ut igjen,så vet ikke vekta. Fikk 6 mindre i løpet av ca 1 døgn.

post-3729-13949887402803_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den fisken her ga en super kamp,50 meter rett ut i første utraset. begynte å bli redd snella skulle gå tom :) Blei tatt på en pattegris(som dere ser i kjeften pån) under elendig forhold en plass i nordland..fisken blei satt ut igjen,så vet ikke vekta. Fikk 6 mindre i løpet av ca 1 døgn.

Grattis, nydelig fisk!

Godt det er noen som får fisk, blanka igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk!!

Gikk også på en ny smell i går ettermiddag/kveld. Gode forhold med pålandsvind rett inn i favorittbukta som pleier å levere på denne tida. Ikke en liten tass engang. Ser det er endel på Østlandet som opplever en dårlig sesong. Lenge siden jeg ikke passerte 2kg-grensa i løpet av sjøørretsesongen, men det ser stygt ut i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute å fisket i dag tidlig(Tjernö). Var mye vaking 20-30 meter fra land. Prøvde meg først med diverse rekeimitasjoner uten at fisken viste noe interesse. Gikk så over på børstemarkimitasjoner, noe den heller ikke ville ha.

Satt så på en Clouser. Opplevde at fisken fulgte etter flua helt inn til land og nappet litt i den etter par ganger før den forsvant ut igjen. Var også flere ganger at den overfalt flua uten at den egentlig tok ordentlig. Dette er første sesongen jeg satser ordentlig på sjørrettfiske i sjøen, så jeg er så fersk som man kan bli. Er på tide i og med at jeg har hytte midt i sjøørretland. Uansett. Er ikke første gangen jeg opplever at fisken napper i flua et par ganger før den trekker seg tilbake en meter fra land. Derfor lurer jeg på om noen kan svare på spørsmålene jeg sitter igjen med:

1. Er det mulig at det er feil fluevalg som gjør at fisken ikke vil ta ordentlig?

2. Når ørreten sprutvaker i sjøen, hva er det som regel den går etter da?

Virker som om det ikke bare er uflaks og tilfeldigheter som gjør at jeg ikke får fisk, i og med at det samme skjedde 7-8 ganger på noen få timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen kompiser var nedover til swe, bla. Saltø og galtø osv. Der var det svært dødt. Lokale fiskesjappa i strømstad sa det var svært dårlig der for tiden, og anbefalte oss å bare slappe av på svaberget i solen med kald pils. Vi var ikke vonde å be etter en helt nappløs natt/morgen...

Mads L.

Var også en tur i Swe i helga. samme steder som dere. det er noe rart i år, helt dødt. Skjønner ingen ting jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute å fisket i dag tidlig(Tjernö). Var mye vaking 20-30 meter fra land. Prøvde meg først med diverse rekeimitasjoner uten at fisken viste noe interesse. Gikk så over på børstemarkimitasjoner, noe den heller ikke ville ha.

Satt så på en Clouser. Opplevde at fisken fulgte etter flua helt inn til land og nappet litt i den etter par ganger før den forsvant ut igjen. Var også flere ganger at den overfalt flua uten at den egentlig tok ordentlig. Dette er første sesongen jeg satser ordentlig på sjørrettfiske i sjøen, så jeg er så fersk som man kan bli. Er på tide i og med at jeg har hytte midt i sjøørretland. Uansett. Er ikke første gangen jeg opplever at fisken napper i flua et par ganger før den trekker seg tilbake en meter fra land. Derfor lurer jeg på om noen kan svare på spørsmålene jeg sitter igjen med:

1. Er det mulig at det er feil fluevalg som gjør at fisken ikke vil ta ordentlig?

Har du prøvd tanglopper... ihvrtfall gå ned på str. funker som regel... eller kjappere inntrekk..

2. Når ørreten sprutvaker i sjøen, hva er det som regel den går etter da?

Virker som om det ikke bare er uflaks og tilfeldigheter som gjør at jeg ikke får fisk, i og med at det samme skjedde 7-8 ganger på noen få timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen kompiser var nedover til swe, bla. Saltø og galtø osv. Der var det svært dødt. Lokale fiskesjappa i strømstad sa det var svært dårlig der for tiden, og anbefalte oss å bare slappe av på svaberget i solen med kald pils. Vi var ikke vonde å be etter en helt nappløs natt/morgen...

Mads L.

Var også en tur i Swe i helga. samme steder som dere. det er noe rart i år, helt dødt. Skjønner ingen ting jeg.

Hehe, trist å si det men godt å høre det ikke bare var oss. så ut som det var mange som sto å kastet forgjeves.

Hadde det ikke vært billig pils i sverige kunne jeg nesten gått så langt som å kalle det bomtur  :o

Mads L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute å fisket i dag tidlig(Tjernö). Var mye vaking 20-30 meter fra land. Prøvde meg først med diverse rekeimitasjoner uten at fisken viste noe interesse. Gikk så over på børstemarkimitasjoner, noe den heller ikke ville ha.

Satt så på en Clouser. Opplevde at fisken fulgte etter flua helt inn til land og nappet litt i den etter par ganger før den forsvant ut igjen. Var også flere ganger at den overfalt flua uten at den egentlig tok ordentlig. Dette er første sesongen jeg satser ordentlig på sjørrettfiske i sjøen, så jeg er så fersk som man kan bli. Er på tide i og med at jeg har hytte midt i sjøørretland. Uansett. Er ikke første gangen jeg opplever at fisken napper i flua et par ganger før den trekker seg tilbake en meter fra land. Derfor lurer jeg på om noen kan svare på spørsmålene jeg sitter igjen med:

1. Er det mulig at det er feil fluevalg som gjør at fisken ikke vil ta ordentlig?

2. Når ørreten sprutvaker i sjøen, hva er det som regel den går etter da?

Virker som om det ikke bare er uflaks og tilfeldigheter som gjør at jeg ikke får fisk, i og med at det samme skjedde 7-8 ganger på noen få timer.

1. Iblant, ja. Men det virker mere som du har truffet på vanskige forhold (vanlig det du har opplevd når det er fint stille vær+ klart vann). Men det er ting du kan gjøre. Prøv å dra med begge hender så fort du kan og så bråstopp, når du begynner å dra da sitter'n ofte. Eller du kan prøve å vribrere med stangtuppen mens du drar lange inntrekk, da vil det bli mye liv i flua som kan trigge litt ekstra.

Ellers er det ofte lurt stå litt unna overgangen sand\tang, fisken tørr ofte ikke å svømme over sanda og hogger til.

2. Somregel byttedyr som lett kan slippe unna( sild,tobis o.l). Egentlig veldig logisk, er det et vanskelig bytte må fiske slå til med mere kraft.

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Kan melde om at horngjellen allerede er her, hvert fall i Vestfold. Fikk en i dag og hadde noen etter plus at vi så en del typisk horngjellaktivitet i flaten. Veldig trist. Føles ut som at sesongen nettopp begynt.

Ser "heldigvis" at det er flere enn meg som ikke er storfornøyd med sesongen. En ting er at jeg kom sent i gang, jeg har hatt høy aktivitet siste måneden, men i forhold til de foregående ti årene, har Telemarkskysten ikke vært til å kjenne igjen. Har fisket svarte natta, lyseste dag, full flo, stigende vann, synkende vann, full fjære, ulike dybder og vært gjennom boksen en rekke ganger. Til og med prøvd fluer som aldri har vært våte før. Noen småtasser har det selvsagt blitt, men ikke det som kan kalles interessant fisk. selv de gode fiskeplassene, hvor man på denne tiden "alltid" merker aktivitet, har vært totalt døde. De fiskerne jeg treffer sier stort sett det samme (men, kan man alltid stole på det?). Det eneste som mangler nå er at horngjellen kommer. Jeg tar noen krampaktige turer til, men så er det bare å vente på døgnisene, de må da i hvertfall komme.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute et par timer tidlig ved hurmlandet i dag før søndagens familieforpliktelser  8) Var i sjøen litt over fem og møtte fantastiske forhold! Mye overflateaktivitet og jaging inn mot grunt vann.

Hadde kontakt med flere fisk men landet kun to, de var ikke av nevneverdig størrelse. Fisket døde ut i 07, men flere grove SØ var observert; ingen hornhjell å rapportere enn så lenge fra denne plassen (langt inne)

-F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vanskelig for det?!

Sjarmerende, Marbakken.

Jeg, og endel andre her på forumet, har nok ikke så mye mindre kunnskap om SØ enn deg.  Når jeg, og mange med meg, sier at det har vært en unormalt dårlig sesong over store områder så er det grunn til å dvele ved det forholdet.  Vi vet også at fint og stille vær ikke er gunstig, men det er en underordnet detalj som kan forklare noen ukers dårlig fiske.  Det forklarer imidlertid ikke et halvt års dårlig fiske.  Når erfarne SØ-fiskere hevder at fisket er dårlig så er det dårlig, og da er det nedlatende å komme med forklaringer om pent vær, galt fluevalg eller uriktig inntrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ser ut til at det kan bli litt trøkk her inne på tråden nå. Det har vært stille alt for lenge.

Når jeg ser på avataren din, ser det ut som om du har fått deg en trøkk hvertfall ;D

Hehe, er høyest uskyldig det der. Bare et kult bilde. Øyet er et resultat av 40-årslaget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å dy meg etter et lengre opphold fra ffs. Jeg skriver det jeg mener simpelthen.

du kan mene hva du vil om oss "middelmådige" sø fiskere, jeg kunne ikke brydd meg mindre.

ordene dine går inn det ene øret, ut det andre. jeg skriver det jeg mener simpeltheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vanskelig for det?!

Sjarmerende, Marbakken.

Jeg, og endel andre her på forumet, har nok ikke så mye mindre kunnskap om SØ enn deg.  Når jeg, og mange med meg, sier at det har vært en unormalt dårlig sesong over store områder så er det grunn til å dvele ved det forholdet.  Vi vet også at fint og stille vær ikke er gunstig, men det er en underordnet detalj som kan forklare noen ukers dårlig fiske.  Det forklarer imidlertid ikke et halvt års dårlig fiske.  Når erfarne SØ-fiskere hevder at fisket er dårlig så er det dårlig, og da er det nedlatende å komme med forklaringer om pent vær, galt fluevalg eller uriktig inntrekk.

Kanskje sjøørreten har blitt lei av den ene flua du har i boksen, Lillemann... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vanskelig for det?!

Sjarmerende, Marbakken.

Jeg, og endel andre her på forumet, har nok ikke så mye mindre kunnskap om SØ enn deg.  Når jeg, og mange med meg, sier at det har vært en unormalt dårlig sesong over store områder så er det grunn til å dvele ved det forholdet.  Vi vet også at fint og stille vær ikke er gunstig, men det er en underordnet detalj som kan forklare noen ukers dårlig fiske.  Det forklarer imidlertid ikke et halvt års dårlig fiske.  Når erfarne SØ-fiskere hevder at fisket er dårlig så er det dårlig, og da er det nedlatende å komme med forklaringer om pent vær, galt fluevalg eller uriktig inntrekk.

GODT Lillevann.... Marbakken haler jo 2-3 kilos fisk på hver tur.. t.o.m 5-15 fisk per tur... wow.. sier jeg hehe... Burde bli yrkesfisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...