Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Å være i stand til å tenke for seg selv og utfor boksen har alltid vært det som har gjort sjøfiske så interessant for min del :) Jeg er min egen herre, og kan utvikle meg uten å føle tyngden av lang tradisjon og hva som alltid har vært rett. 

Jeg finner løsninger uten å se begrensninger, det hele er bare opp til mine egne ferdigheter.

Og jaggu blir det en fisk eller to, selv om jeg ofte går på tvers av den korte tradisjonen vi har i sjøen.

 

Men de fiskene jeg får er utelukket min egen fortjeneste :)

 

Med mal for fisket så mener jeg at noen sier de kun trenger en fortomslengde, og spiss. Da har man laget seg en mal, og det er bra som et utgangspunkt, men det er svært begrensende om man kun holder seg til den malen.

 

Når det er sagt så oppfordrer jeg ingen til å fiske med 0.15, om du ikke føler at du klarer å få fisken på land med det. Men at det enkelte ganger er en nødvendighet for å få de som vaker på klart og blikkstille vann i solsteiken har jeg for lang tid siden lært meg.

Men da er det lettere utrustning som gjelder.

 

Dette er som sagt et ytterpunkt og det må jeg understreke!!  Og det er sjelden jeg er under 0.18 til små fluer som lopper og annet småkryp :)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Grunde; Den artikkelen var bra.

 

@Tony; I min verden er ikke det å bruke 0,15 på loppefiske å tenke utenfor boksen. Det har blant annet brunørretfiskere gjort i generasjoner. Diskusjonen går vel på om det er nødvendig å gå ned på så tynne fortommer ved fiske i sjøen. Her er det litt delte meninger, men det er uansett ikke noe sentralt tema. Vi får være enige om å være uenige. Bakgrunnen for uenigheten er kanskje at vi har forskjellige erfaringer fra loppefiske.

 

Fortsatt skitt fiske i Østfold! Det blir spennende å se om vårfiske blir bra, nå som vinterfisket har vært så bra på grunn av den milde vinteren.

 

:)  :)    

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg er til dels enig med Tony og bruker selv helst så tynn fortom som jeg syns er forsvarbart, men jeg er også enig med mr Kabbe. Dog er min erfaring at fiske under flaten ofte gir hardere hugg, jeg vet at sjøørret ofte lugger og så videre, men jeg prøver å dra en generell lærdom, vanskelig, jeg vet, Men, min teori er at fisken er mer sky / forsiktig når den plukker mat i overflaten enn en meter under flaten. Derfor skiller seg strategien for attakken for ørreten også ved disse to metodene. Jeg ryker oftere tynn fortom ved "streamerfiske" enn ved fiske med tørt. Jeg går for eks ikke i sjøen med 0.10 når jeg vet at muligheten for fisk over 2 kg er der, men det kan jeg definitivt gjøre ved fiske med tørt i et vann eller i en elv om forholdene krever det. Da er det også stor forskjell på taket og mitt tilslag. Jeg opplever ofte at det er ved tilslaget som problemet med for tynn fortom viser seg, sjeldent ved kjøring av fisk.

Endret av swedeElvis
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte så harde hugg at ørreten drar flua rett av fortommen. Stadig også ved fiske med små fluer rett under overflaten og rolige inntrekk.

Hender de virkelig klinker til.

Min erfaring er at de lar seg lure like fint med 0,25 som spiss, men det kan være lurt å forlenge den en del.

Men da tenker jeg heller på nedlegget av snøret, sørger for bedre strekk, ikke noe striping fra snøre/fortom og slike ting.

Det er slett ikke sikkert jeg hadde lyktes med Tony sin metode (bare for å ta det som et eksempel), og det er ikke sikkert noen annen hadde lyktes med min metode. Det går litt på å fiske med selvtillit tror jeg.

Men det er det som er så gøy, at vi erfarer forskjellig, og diskuterer vi med hverandre og lærer av hverandre, så kan det hende man lærer en annen måte å angripe ting på når det er litt vanskelige forhold.

Har man flere strenger å spille på, så er sjansen større for å lykkes.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt sant! Om man har flere stenger å spille på så øker man sjansene og oddsen for at man lykkes blir høyere. Det er det jeg vil frem til, allsidighet i fisket :)

 

Jeg har sagt mitt i denne diskusjonen nå, slik fisker jeg :)

Om noen drar lærdom av det så er det bra. Også om noen tenker litt lengre enn før..

 

Skitt fiske i helgen alle samme!!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler dine tanker. Alle andre også forøvrig. Alltid lærerikt å høre andres tanker og erfaringer!

Jeg , og forhåpentligvis mange andre har både nytte og glede av det!

Skitt fiske, og måtte noen stor blanke gi opplevelser langs kysten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk en kveldsøkt etter jobb i dag. Mye vakende fisk. Hadde en pen fisk som vaket på kastehold. Kastet i vaket og det tok momentant. Jubelen varte helt til jeg skjønte at det var en annen, mye mindre, fisk som tok flue. Ble totalt fire SØ på under en time. Lover godt for morgendagen. Skitt fiske alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal ha meg en ny intermediate line nå, men jeg vet ikke helt åssen line.

Har dere merka no forskjell på fangster når det gjelder farga/glass liner? Åssen glassline er "den beste"?

 

Hi,

 

 I have two intermediate lines, different colors and old, but it works. I don't think color matters.. intermediate plus not weighted flies  works great for me so far for sjøørret this time. tight lines.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig kult når snøret setter fart under en pause. Snøret dras ut mellom fingrene, man strammer opp, løfter stanga og kjenner at det svarer.

Fisket hadde endret seg litt fra de siste ukers turer.

Det begynte som det har vært i det siste, men roet seg ned.

Var innom tre plasser, og siste plassen var det mest liv. Det var gledelig, for den plassen har ikke levert på en stund.

Det som fungerte best der var tre rykk med pauser på 3-5 sekunder. Fisken tok så det dro snøre ut mellom fingrene.

Da var det bare å holde igjen, og løfte stanga. En del av fiskene var spreke som bare det.

Det har blitt liv i børstemarken tydligvis, for flere gulpet børstemark, og noen av dem var skikkelig feite.

Fikk fisk på alle de tre stedene jeg var i dag. Største på 1,2 tipper jeg. Fikk flere rundt kiloen, og rundt 10 stk totalt.

Veldig mye folk enkelte plasser, så jeg må nok begynne med øyhopping snart.

Med andre ord masse nye plasser kan utforskes!

Det ble en bra dag langs kysten, om enn ganske sliten av all vinden. Fluekasting kan være en risikosport!

Endret av THJ
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på årets første sjø tur i nærheten av Vestby. Startet ved 13 tiden. Mye vind men som de i nord sier ...æ sto han av.

Det gjorde forresten sjøørreten også. Hadde napp på en av de første kastene, byttet plasser innen gangavstand uten hell. Jeg gikk tilbake der jeg startet når det begynte å mørkne litt ble de kjenning igjen. Den satt på i noen sekunder, virket som grei størrelse. Kort tid etter fikk jeg napp av noen småtasser.

Traff også en hyggelig fyr som hadde begynt med fluefiske i fjor og han hadde tenkt å fiske med femmer stang. Heldigvis hadde jeg med ekstra stang å snelle som han fikk låne. Han ble premiert med ei lita fjorddronning i skumringen, Tøft.

Regner med å ta meg en tur i morgen også, noen flere som skal ut ?

THJ ser ut som han er inne i en god stim, bare å bøye seg i hatten.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal ha meg en ny intermediate line nå, men jeg vet ikke helt åssen line.

Har dere merka no forskjell på fangster når det gjelder farga/glass liner? Åssen glassline er "den beste"?

Jeg er meget fornøyd med Cortland 444 Clear SL intermediate. Denne lina vet jeg ikke om man får tak i fortsatt men den er myk og god med lite minne selv ved kaldt Vær. Jeg tror det kan Være fordel ved veldig klart vann, men er en ulempe ved mørke kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt of topic men kom over en bruker på instagram. Den heter autosett_as. Noen som vet hvem dette er? Ser som flere av sjøørretene har merker etter garn. I tillegg er det mye brun fisk, fisk under minstemålet og det brukes sjøørret som åte i teiner....

(Ønsker ingen uthenging, men hvis dette er en virksomhet bør det følges opp)

Endret av TKJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Etter uker og måneder med frosne fingrer og tær så satt den :-)

Smallt fullstendig i dag, så eg og Bjørnen landa til sammen 6 sø og hadde kontakt med mangen flere.

Fantastisk dag!

post-3296-0-59701300-1425847674_thumb.jpg

Endret av Kjetil S
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...