Gå til innhold

Fri konkuranse blandt butikker og leverandører


André F. Aubert

Anbefalte innlegg

hva er det vi forbrukere forventer av butikkene, leverandørene og produsentene om dagen?

siden verden har blitt ett mindre sted har det blitt svært lett å handle utstyr til neste sesong på nettet.

 

den norske kronen er sterk og dollaren tilsvarende svak gir oss en gyllen sjanse til å spare noen kroner på det vi har lyst på.

det blir testet utstyr i de lokale butikkene før vi går hjem og bestiller det man trenger til en billig penge uten videre ettertanke..

 

diskusjonen om vi burde være lojale med butikken på hjørnt har vi hatt, og den føler jeg er ferdig diskutert.

 

det jeg lurer på, er hva vi forventer av service i butikken når utstyret som er kjøpt billig trenger service?

 

er det naturlig å sende det tilbake til kjøperstedet og betale både frakt og service gebyr, eller forventer vi at butkken på hjørnet tar imot med åpne armer?

 

praksis til nå er vel at de fleste butikker tar imot med åpne armer enten utstyret er kjøpt her eller der.

jeg vil vel tro dette vil endre seg i takt med pågangen av utstyr som er kjøpt i US&A.

noen butikker snakker sikkert allerede om å bare gjøre service på utstyr som er kjøpt i egen butikk, eventuellt å ta ett ekspederingsgebyr slik at det er noe fornuft i deet hele.

 

vi som forbruker står vel da igjen som ett spørsmålstegn da de flest garantiene på større merker er uforbeholden og rimlig fri for kostnader, mot at den da er levert inn til korrekt kjøpssted.

 

ønsker å få tilbakemeldnger på praksisen til butikken landet over, og kansskje aller mest hvilke erfaringer folket sitter med når det kommr til service på utstyr som er kjøpt i utlandet.

 

hva forventer vi, og hva er rimlig å forvente?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling.  Jeg har foreløpig ingen erfaring å skrive om, men jeg kan jo si noe om hva jeg forventer.  Å forvente at den lokale butikken skal bruke tid på utstyret jeg har kjøpt i utlandet, synes jeg er for drøyt.  Jeg ville fortalt hvor det var kjøpt og gjort det klart at jeg ønsket å betale for bryderiet.  Alternativt ville jeg ha sendt utstyret tilbake til butikken hvor det var kjøpt.  Jeg ville nok ha forsøkt alternativ 1 først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel også tro at antallet butikker "på hjørnet" vil synke proposjonalt med at netthandelen fra butikker "over dammen" stiger. Til slutt sitter vi der med PCene våre å klikker..

 

 

eller at "lokale" sjapper og importører forstår at prisnivået er feil. For det var ikke dyrt over dammen selv da dollaren sto i 7 kroner. det er bare nå det er særdeles billig. men for å svare på det du spør om, så vil jeg vel ikke forvente service her nei. det blir vel å maile og sende tilbake samme vei som det kom  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hverken spør etter eller forventer service fra norske butikker på fiskeutstyr jeg har kjøpt fra usa  ;)

Ikke går jeg i norske butikker å tester for så å bestille varen fra utlandet heller !

Skulle jeg ha behov for service på fiskeutstyr (har ikke opplevd det i løpet av 20 år) kjøpt i usa, så sender jeg det selv, eller jeg trøster meg med at jeg kan kjøpe ett eksemplar til, og enda slippe rimeligere unna enn om jeg skulle handlet samme vare i norge  ;D

Ved kjøp av feks fluestang FORVENTER jeg ikke at den skal knekke, så å betale fett for en garanti som hjelper meg om en stang-del skulle ryke, det har jeg ikke veldig sans for !

Joda, man betaler for garanti om man handler feks G.Loomis fra usa også, men de havner ikke på fantasi-priser som AF/NO kjørte på disse stengene av den grunn !

Bruker fluestengene mine stort sett til å fiske med, og hittil har ikke det ført til noe stangbrudd  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener væffal at folk som bestiller varer utenifra billig og forventer at den lokale sjappa skal sørve den når de får trøbbel er rimelig frekke >:(???

 

det er litt dette jeg prøver å få frem.  forventer den vanlige forbruker samme service uansett hvor produktet er kjøpt?  eller er vi villig til å betale den prisen butikken eventuellt skal ha for ekspederingen?

 

for mange er det naturlig å kontakte kjøpssted uansett og noen mener de har krav på gratis service hos alle forhandlere som fører samme produkt.

 

for å trekke "butikken på hjørnet" litt inn i diskusjonen så er det vel snart naturlig at de tar ett ordentlig beløp for å ekspedere en reklamasjon/service de i utgangspunktet ikke har solgt.

 

eller er den i øyeblikket "gratis service'n" noe butikken egentlig bør fortsette med?

slik det har blitt så er det jo bare service som butikkene kan konkurere med. Pris og utvalg er jo så mangt om dagen.

 

kanskje de burde akseptere situasjonen og fokusere på den lojale kunden?

dette skaper tilhørghet, og gjør det muligens vanskligere å handle andre steder..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhert som det blir mer og mere vanlig med netthandel for folk, tror jeg butikkene heller bør ta seg greit betalt for å ekspedere reklamasjoner etc.

Har ingen tro på at handel fra utlandet bremses av at lokale butikker ikke vil yte service.. Salgsomsetningen i noen butikker vil kanskje synke pga privat import, men da får de heller ta igjen noe av det tapte på å ta seg betalt for service, reklamasjons henvendelser etc..

 

Noe hvertfall jeg synns er helt greit at koster hvis det skal gjøres hos andre en kjøpsted. Kanskje de til og med får litt mersalg av å ha en "service" kunde innom butikken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersking(er det ennå) satte jeg enormt pris på den gode service jeg fikk hos

nordisk, og føler jeg i tillegg fikk bra pris på utstyret jeg handlet.

Men da jeg skulle ha meg ny vadejakke skilte det over 2000 spenn ved handel i

USA kontra Nordisk så da ble det dessverre å få det fra over dammen.

 

Jeg må si jeg ikke er helt enig i at man ikke kan forvente service hos en butikk på utstyr

man har kjøpt i et annet land. Er det ikke det som er poenget med at et stort anerkjent merke som f.eks. Sage har importører/forhandlere i hvert et eneste land, for at man alltid skal ha en lokal service sjappe å levere inn reklamasjoner/reparasjoner etc. til?

 

Hvis du kjøper en Volvo billig i Sverige og sparer forhandlermarginen, forventes det vel ikke at du må kjøre til Sverige for å levere den inn på service??

 

Vet jeg setter det litt på spissen her men jeg er ikke enig i at man ikke skal kunne levere inn ei stang/vadere etc. til den lokale forhandleren selv om den er kjøpt i et annet land.

 

At folk ikke gjør dette mer åpenlyst skjønner jeg ikke. At det går på bekostning av lokale sjapper er selvfølgelig beklagelig, men hvem her inne ville betalt 4000 spenn for ei vadejakke hvor av 2000 av disse er direkte spons til den lokale sjappa?

I så fall kjøper jeg heller vadejakka i USA og betaler 2000 spenn for privat timer med en kaste instruktør som også sikkert kan ta seg av tipsene om plaser etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trekke en paralell (dog kanskje litt søkt..), så var det en stund flere bilforhandlere som nektet å ha noe med tyskimporterte biler å gjøre. Tror det nå har normalisert seg og at de ser andre muligheter for å tjene penger på de samme kundene.

 

Kan dra en annen paralell:

Hvordan var en bensinstasjon i gamledager og hvordan er den i dag??

Gamledager fikk du alt i fra service på bilen til rutenevaska, mens du samtidig fikk servert hemmelagde kjøttkaker i disken.

 

Dagens bensinstasjon gir deg et Cupido i handa og rister på hue når du spør om vindusviskere.De har 347 typer ferdigpølser som rulles på grillen i 20 sek før de blir satt sammen i en "Ekspressmeny" som du får hevet etter deg på vei ut til bilen.

 

Verden moderniseres og den berømte "servicen" som SAS skal gjenninnføre er borte for godt....

 

...tilbake sitter vi med fiskeforum,nettbutikker og postens sporingstjeneste ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tok opp problem stillingen i den lokale sjappa i Skien. Greit nok at eieren yter meget god service her fra før, men han kunne bytta inn glatt og gjør det. Grunnen er imponerte kunder selv om de ikke nødvendigvis er "trofaste", men dette kan på sikt føre til verdifulle kunder. Flere kommer tilbake senere.

 

Dette kom fra sjefen på sjappa selv, og jeg er helt klart enig!

 

Det er ofte "den uventede" servicen som bidrar til mer kjøp og lojale kunder på lang sikt.

Sånn er det bare, noe lønner seg helt klart å kjøpe fra utlandet litt avhengig av type vare og dolllar kurs o.s.v.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tok opp problem stillingen i den lokale sjappa i Skien. Greit nok at eieren yter meget god service her fra før, men han kunne bytta inn glatt og gjør det. Grunnen er imponerte kunder selv om de ikke nødvendigvis er "trofaste", men dette kan på sikt føre til verdifulle kunder. Flere kommer tilbake senere.

 

Dette kom fra sjefen på sjappa selv, og jeg er helt klart enig!

 

Det er ofte "den uventede" servicen som bidrar til mer kjøp og lojale kunder på lang sikt.

Sånn er det bare, noe lønner seg helt klart å kjøpe fra utlandet litt avhengig av type vare og dolllar kurs o.s.v.

 

 

 

Ja det er vel et skikkelig godt eksempel på en som gjør det beste ut av situasjonen, og som bygger opp et rykte som "en som fikser alt". Sikker på at det fører til mersalg og flere kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig stengene overpriset i Norge? Dopapiret som du kjøper på Rema uten å reflektere over prisen... Hva koster dette i utlandet??

Vi handler vel ikke dopapir fra statene?  Helt håpløst eksempel, menn.. Inntektene og det øvrige prisnivået hos Ola Nordmann er høyere enn i de fleste land. Da er det vel neppe unaturlig at stengene er det samme.

Ja, jeg støtter de lokale sjappene, såfremt de klarer å fremskaffe produktet jeg ønsker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

For å trekke en paralell (dog kanskje litt søkt..), så var det en stund flere bilforhandlere som nektet å ha noe med tyskimporterte biler å gjøre. Tror det nå har normalisert seg og at de ser andre muligheter for å tjene penger på de samme kundene.

 

Vi i bilbransjen har absolutt ikke noe mot å reparere bruktimporterte biler, men så tjener vi godt på jobben også, kan ikke helt sammenligne det å kreve at en fiskeutstyrsbutik tar i mot ditt internett kjøpte produkt og tar garanti/reperasjonskostnaden for deg kan vel egentlig ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste SAGE forlanger er at stanga er kjøpt hos en autorisert forhandler. Så jeg kan i utgangspunktet lever min Z-Axis, som er kjøpt hos TCO i USA til den lokale forhandleren hvis den knekker.

Men jeg hadde valgt å sende den direkte til USA for å spare tid. Forhandleren sender den først til agent/distributør som sender den videre. Erfaringsmessig skiller turnover tiden med flere uker, noen ganger måneder.

 

Så alle merker som opererer med et autorisert forhandler system bør ha samme system. Men jeg er enig med Robin her, og styrer alle importerte ting klar av lokal forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke gjør dette mer åpenlyst skjønner jeg ikke. At det går på bekostning av lokale sjapper er selvfølgelig beklagelig, men hvem her inne ville betalt 4000 spenn for ei vadejakke hvor av 2000 av disse er direkte spons til den lokale sjappa?

Av de 4000kr går 800kr til staten i form av moms. De resterende 3200kr fordeles på ganske mange ledd. Som f.eks butikk, transport, grossist, mer transport osv... Det er litt av greia med å bo i et velferdsland, som ligger i en utkant, og har en samlet befolkning tilsvarende en middels by i USA.  ;) 

Hvorfor selger bensinstasjoner pølser, og ikke vindusviskere? Hvorfor står det en 17-åring i kassa og ikke en mekaniker? ??? Fordi Statoil/Esso/Shell tjener mer penger på det! Vil man ha fagbutikker på fluefiske i Norge, eller sportskjeder som driver etter samme prinsippet..?

I så fall kjøper jeg heller vadejakka i USA og betaler 2000 spenn for privat timer med en kaste instruktør som også sikkert kan ta seg av tipsene om plaser etc etc.

De fleste kasteintruktører her i landet er tilknyttet bransjen på en eller annen måte. Uten samarbeidet med den norske sportsfiskebransjen ville de antakelig heller brukt tida si på (fisking og) en vanlig jobb, som f.eks ingeniør, lege eller idrettslærer...  ;)

 

Men for å holde meg til tema; uten at jeg kjenner til kjøpsbetingelsene til samtlige merker i verden, virker det som de fleste produsenter skiller mellom hvor stanga er kjøpt. Kjøper man fra USA skal man i utgangspunktet forholde seg til kjøperlandet. Ønsker man at en norsk butikk skal ta seg av reklamasjonen, så gjør den gjerne det, men må man betale for kostnadene. Det er vel fair? Og ganske likt volvo-eksempelet som ble nevnt. Hvis man ikke kan favorisere "norske" kunder på denne måten ville det ikke vært noen som tok inn merket. Hvem kan drive butikk utelukkende på å la folk teste strenger, og kun selge fortomsmateriale?

(Sorry André, men temaet ditt kommer ikke utenom "lokalsjappe" debatten...  :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor "hvermannsen" skal  punge ut 3700 spenn for ei vadejakke når man får den til 1300 spenn fra statene. Jeg har  hvertfall ikke muligheten til å "sponse" norske lokal butikker med tusenvis av kroner hvert år fordi vi bor i et rikt land. Vet ikke om dere andre her inne er så bemidlet at dere gir blanke i om det er 1000 eller 4000 kroner, men det er ikke jeg.

 

Hva med svenske "harry" handelen da? Skal alle i stedet begynne å handle  hos "Torvalds dagligvare" i Hokksund for å sponse han de 2 kronene på melka og 20 kr på biffen så han overlever?

 

Toggi nevnte her et godt eksempel på en utstyrsbutikk i Skien som gjør det beste ut av situasjonen. Netthandelen kommer bare til å bli større og større, og det må både forhandlere og importører regne med. Vinnerene er de som klarer å tilpasse seg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor "hvermannsen" skal  punge ut 3700 spenn for ei vadejakke når man får den til 1300 spenn fra statene. Jeg har  hvertfall ikke muligheten til å "sponse" norske lokal butikker med tusenvis av kroner hvert år fordi vi bor i et rikt land. Vet ikke om dere andre her inne er så bemidlet at dere gir blanke i om det er 1000 eller 4000 kroner, men det er ikke jeg.

 

 

Kan du være grei å legge ut linken på den jakka?? Er på jakt etter ny jakke, så det hadde vært greit å spart de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor "hvermannsen" skal  punge ut 3700 spenn for ei vadejakke når man får den til 1300 spenn fra statene. Jeg har  hvertfall ikke muligheten til å "sponse" norske lokal butikker med tusenvis av kroner hvert år fordi vi bor i et rikt land. Vet ikke om dere andre her inne er så bemidlet at dere gir blanke i om det er 1000 eller 4000 kroner, men det er ikke jeg.

 

 

Kan du være grei å legge ut linken på den jakka?? Er på jakt etter ny jakke, så det hadde vært greit å spart de pengene.

 

Seff :)

 

Kjøpte den på Ebay fra Gorge Fly shop http://www.gorgeflyshop.com/

Skulle egentlig ha en Simms Freestone men så var de akkurat utsolgt samme dagen som jeg la inn ordren, så han sendte meg en mail med forslag om å oppgradere til Simms Classic guide for et lite pris tillegg.

Sjekket på nettsiden deres og jeg fikk nok spesial pris, for det hele kom totalt på rundt 1500  spenn :)

 

En liten pris-sammenlikning her: http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=46

 

Fikk jakka i dag og har vært ute på en liten test tur i regnvær og det var en fryd ;D

 

Fikk samtidg en rabattkupong på 25$ som kommer godt med når jeg skal bestille vadere :)

 

Frakten var 10$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor "hvermannsen" skal  punge ut 3700 spenn for ei vadejakke når man får den til 1300 spenn fra statene. Jeg har  hvertfall ikke muligheten til å "sponse" norske lokal butikker med tusenvis av kroner hvert år fordi vi bor i et rikt land. Vet ikke om dere andre her inne er så bemidlet at dere gir blanke i om det er 1000 eller 4000 kroner, men det er ikke jeg.

Det er en ærlig sak Åge. Jeg ville bare poengtere at regnestykket er litt sammensatt enn:

4000 i Norge - 2000 i USA = Butikken tjener 2000kr

 

Jeg har full forståelse for at det er fristende å shoppe direkte fra USA. Men der er som sagt årsaker til at omtrent alt koster mer i Norge enn i resten av verden. Og kjipe konsekvenser hvis alle slutter å handle USA-produsert utstyr her hjemme.  :-\

 

(Det er forresten litt urettferdig å sammenligne en tilbudspris i USA med en veil.pris i Norge. Og det hender at gode kunder får ekstraservice her i landet også. F.eks i Skien...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...