Gå til innhold

Endelig, en ny stang-test !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Førstefasestengene (bedre enn nybegynner/rookie/fersking) til Sage-familien, Redington CPS og Sage Launch, slår alle stengene til Scott, så denne testen er ikke helt borte vekk!  ;D ;D

 

;D bah, med tanke på hva du presterte av vurderinger i "premier league"-tråden, så er det befriende å vite at vi er uenige, jb ;D

 

men la det være sagt: min kommende #4 stang blir slt, s4 eller evo2 (og jeg skal betale minst mulig 8)), så jeg er ingen sneversynt merkeslave sånt sett (har ikke en gang to stenger av samme merke).

 

 

Jeg tror du overvurderer stangas betydning hvis du sammenligner den med et fortreffelig musikk instrument  ;). Noe som er en av de få tingene testen faktisk bekrefter. Hva slags stang du har har minimal betydning for hvor god fisker/kaster du er.

 

det var kun ment som en metafor. at jeg synes ccs og synsing begge spiller oppfyller hver sin rolle, har vel ikke noe med om hvorvidt jeg overvurderer stangas betydning eller ei. det ser man jo også når jeg ikke en gang gidder å sverge til det ene eller andre merke, eller kjøpe siste nytt og dyrest. og det ofte i forskjellige lengder og eksemplarer. prøver å leve som jeg skriver, tmags  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at Metolius kommer veldig høyt på lista, spesielt med tanke på pris.  Jeg anser dermed denne testen for å være av høy kvalitet, disse gutta vet hva døm driver med.

 

Ellers godt å registrere at det er flere ManU fans her, jeg liker også at de i år har valgt å ikke ødelegge spenninga fra start.

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) La stangtest være stangtest. jeg så noen resultater her som forteller meg at noe har vært hakkende galt, men skal la være å kommentere hva/hvilken. Derfror enig met tmags som sier at det hjelper lite å samle 60 subjektive meninger, men salgsmessig veiledene resultater for en som skal selge fiskestenger, kan det jo tenkes resultater generelt sett er :)

 

Til PL: I kampen Everton- Arsenal registrerte jeg til min store glede at Everton for første gang var overlegent bedre enn Gunners, og atpåtil tape 1-4...det er god kultur det. Arsenal hadde 2 og et halvt angrep i kampen, og scorer 4..godt gjort ;)

Er ikke i år de lokale guttene fra de britiske øyer skal slå alle "Europa lagene" Everton trenger bare en Rooney, eller en Torres, så er vi der. Klubben må bare samle inn litt penger på lodd salg først ;D

 

Selv etter det forsmedelige tapet mot Arsenal, så er jeg selvsagt fornøyd med at topp to iår ser ut til å bli ManU (igjen :D) og Arsenal. Liverpool er rett og slett ikke gode nok, og det skal bli deilig å ta fjerde plassen foran dem...selv om jeg egentlig mener Lpool også skal se seg godt fornøyd med en 6 plass iår. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er testen jeg nevnte for noen måneder tilbake.

Det eneste testen forteller er hvilke stenger testpanelet subjektivt foretrekker. Verken mer eller mindre. På en interesse skala fra 0-10 så havner denne på en god 2'er hos meg. Selv om "mine" stenger kom godt ut.

 

Det er MYYYE mer interessant å lese CCS testresultatene til Tom Larsen, Grunde, Flyalf, mfl.

Takk for tillitten  ;).

 

Selvsagt blir dette som de fleste andre stenger subjektivt  :rolleyes:. Jeg prøver nå på annet forum (hvor en av de ansvarlige for testen deltar) å hinte til å gjøre en liten anayse mellom CCS stivhet og resultater. Man skulle for eksempel forvente at stenger med lav stivhet (lav ERN) kom godt ut på korte kast osv. En del av disse stengene har vi jo CCS målinger på. Men veldig synd at de ikke målte CCS på de stengene som deltok i testen.

 

En annen sak er at slike tester av såkallte klasse 6 stenger jo også indirekte tester om stenger er "riktig" klassifisert. En burde forvente at stenger som var svært myke (lav ERN) eller svært stive (høy ERN) kom dårligere ut fordi de bured ha vær testet med lettere/tyngre snøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er testen jeg nevnte for noen måneder tilbake.

Det eneste testen forteller er hvilke stenger testpanelet subjektivt foretrekker. Verken mer eller mindre. På en interesse skala fra 0-10 så havner denne på en god 2'er hos meg. Selv om "mine" stenger kom godt ut.

 

Det er MYYYE mer interessant å lese CCS testresultatene til Tom Larsen, Grunde, Flyalf, mfl.

Takk for tillitten  ;).

 

Selvsagt blir dette som de fleste andre stenger subjektivt  :rolleyes:. Jeg prøver nå på annet forum (hvor en av de ansvarlige for testen deltar) å hinte til å gjøre en liten anayse mellom CCS stivhet og resultater. Man skulle for eksempel forvente at stenger med lav stivhet (lav ERN) kom godt ut på korte kast osv. En del av disse stengene har vi jo CCS målinger på. Men veldig synd at de ikke målte CCS på de stengene som deltok i testen.

 

En annen sak er at slike tester av såkallte klasse 6 stenger jo også indirekte tester om stenger er "riktig" klassifisert. En burde forvente at stenger som var svært myke (lav ERN) eller svært stive (høy ERN) kom dårligere ut fordi de bured ha vær testet med lettere/tyngre snøre?

 

er helt på linje med deg her, flyalf.

 

en god test bør begrense antall testobjekter og ha objektive (ccs) såvel som subjektive innhold. dette er noe som blir praktisert i bla seriøse hifi-magasiner. jeg skjønner ikke at dette blir oversett gang på gang i stangtester. det kan ikke skyldes tidspress, i så fall er det bare å begrense antall testere og testobjekter, så øker man sjansen for bedre kvalitet.

 

ccs forteller deg om hvordan en stang kan forvente å oppføre seg under visse belastning, og kan sågar feks hjelpe deg å velge matchende snører. men den kan ikke si om hvorvidt den ene stanga, feks to stenger til 2000 kr og 6000 kr, er bedre enn den andre dersom det viser seg at de har tilnærmet lik ccs-verdi. til det trenger man andre måleinstrumenter til, og det beste pr tid er nok subjektiv vurdering. (jeg finner det derfor høyst merkelig at enkelte merkebevisste, som til stadig er advokat for at dyre stenger er bedre enn billige (og da ofte østenproduserte), for så i neste øyeblikk omfavner ccs).

 

synsing, gjort på riktig måte, kan bidra til å gi kjøtt rundt beinet. men som det er gjort i alt for mange tester, så har det null verdi kvalitetsmessig. men det utelukker seffa ikke at de kan være underholdende. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

ccs forteller deg om hvordan en stang kan forvente å oppføre seg under visse belastning, og kan sågar feks hjelpe deg å velge matchende snører. men den kan ikke si om hvorvidt den ene stanga, feks to stenger til 2000 kr og 6000 kr, er bedre enn den andre dersom det viser seg at de har tilnærmet lik ccs-verdi. til det trenger man andre måleinstrumenter til, og det beste pr tid er nok subjektiv vurdering. (jeg finner det derfor høyst merkelig at enkelte merkebevisste, som til stadig er advokat for at dyre stenger er bedre enn billige (og da ofte østenproduserte), for så i neste øyeblikk omfavner ccs).

....

 

CCS sier ingenting om en stang er 'god' eller' dårlig'. Dette er subjektive oppfatninger som ikke lar seg måle. CCS ble laget bl.a. for å bli kvitt slike adjektiver som til syvende og siste forteller null og niks om en stang. De må derfor aldri blandes  ;).

 

Jeg regner med at det er meg du sikter til, siden jeg er innbitt Sage "tilhenger" og CCS ambassadør (og så vidt jeg vet den eneste her inne). Som jeg forklarer over er det ingen sammenheng mellom kvalitet og CCS. Så det burde ikke være merkelig på noen som helst måte at noen foretrekker både dyre stenger OG CCS som målesystem.

 

Men det finnes et noenlunde objektivt grunnlag for å påstå at dyre stenger har høyere kvalitet enn billige. Komponenter, håndtverk, materiale, vekt  etc. forteller en god del og har mye å si for prisen på en stang. Men jeg skiller mellom 'høyere kvalitet' og 'god'.

Den beste 'gode' stanga jeg har er en prøve fra Taiwan som kostet 17USD. Den er artig å kaste med, og jeg har lekt meg mye med den på gress og i vann. Jeg kan uten problemer anbefale en slik stang til en som kun er ute etter et OK fiskeredskap.

Men når jeg drar på fisketur, hvor alt skal stemme og helhetsopplevelsen er viktig så stiller jeg langt strengere krav til stanga. Da skal det ikke bare være OK, men tilnærmet "perfekt". Så slikt utstyr har et langt trangere nåløye å krype igjennom. DERFOR bruker jeg Sage.

 

Det er kanskje på høy tid å nevne at jeg er sponset av SAGE i Bainbridge. Men entusiasmen kom lenge for sponsoravtalen  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

 

Men når jeg drar på fisketur, hvor alt skal stemme og helhetsopplevelsen er viktig så stiller jeg langt strengere krav til stanga. Da skal det ikke bare være OK, men tilnærmet "perfekt". Så slikt utstyr har et langt trangere nåløye å krype igjennom. DERFOR bruker jeg Sage.

 

Ahhh.... vakkert, nesten så jeg kommer i høytidsstemning like før leggetid

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he !

 

Like bra som:

 

"Att fiska med Signatureseriens spön är som poesi för både kropp och själ. Du känner hur spöt nästan talar till dig,sen är det bara att hänga med.”

 

Göran Andersson

 

 

Beklager OT, men siden jeg har en sånn stang har jeg vel lov?  :D;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tænk blot på at en test ikke altid er så objektiv som man kan ønske sig,

den er et udtryk for hvad den eller 3-4 som ofte har de samme referancer,

syntes om stengerne, superkaster :) måske syntes de ikke at eks.v. en Sage launge (staves det sådan) er hurtig nok!

og er de prøvet ved rigtigt fiskeri eller er der bare kastet med dem

 

jeg har en hurtig CD rod i #4 ikke god med fortom 0,12 :( alt for stiv, men den kaster fantastisk....... kastestenger/fiskestenger??!!

 

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tænk blot på at en test ikke altid er så objektiv som man kan ønske sig,

den er et udtryk for hvad den eller 3-4 som ofte har de samme referancer,

syntes om stengerne, superkaster :) måske syntes de ikke at eks.v. en Sage launge (staves det sådan) er hurtig nok!

og er de prøvet ved rigtigt fiskeri eller er der bare kastet med dem

 

jeg har en hurtig CD rod i #4 ikke god med fortom 0,12 :( alt for stiv, men den kaster fantastisk....... kastestenger/fiskestenger??!!

 

Dan

 

 

Jeg har identisk opplevelse av nettopp dette problemet.

Var helt forelsket i CD (GHR tror jeg det er) #4 9', da jeg fikk kaste, kaste og kaste.

Tok den med som reserve stang til VM Sverige 2005. Jeg knakk dessverre min opprinnelige tørflue og "kortline"nymfe stang under prøvefiske. CD måtte frem i konkurransen. Heldigvis var Erik Eikre også med på laget, og han hadde tysk gummi ;D i vesken sin (Shock absorber). For at jeg ikke skulle miste for mye fisk, med mothakeløse krok og realivt tynn fortom, lagde vi en 10- 15 cm lang absorber mellom flueline og fortom. Heldigvis. :D

Vi fikk godt resultat med lag og individuelt, men uten absorberen på riggen hvor jeg brukte CD rod, hadde det dessverre sett annerledes ut.

Jeg bruker ikke denne stangen på fisketur lengre, men fantastisk å kaste med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Stig

 

ja, jeg mistede mange fisk i England en sen aften på tørt, adrenalinen kørte og ...............

bare jeg havde haft min Orvis Henrys Fork #5 med til floden :( spørgsmålet er om CDèn er en #4 den kaster bedre med en #5 line kan faktisk også bære en #6

den er noget stiv, måske er det bare os der ikke kan styre den :rolleyes:, men den kaster godt, og det kan jo godt bringe den til tops i en test,

man bliver måske bare lidt skuffet når man står ved vandet, sådan er det ofte hvis man køber efter test resultater.

 

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Dan,

Man kan bli skuffet, på den annen side skal du ikke fortvile, den kroker da i det minste godt, til og med på lang avstand :D

Det finnes fremdeles mange stenger der ute som både kaster godt og fisker fenomenalt.

Heldigvis.

Men fortsett å bruk stangen din, bare unngå å dra den med deg der du må i 6x og 7x fortom for å få fisken i håven.

Jeg har fisket mye med stangen, hvor jeg har brukt intermediate line i #5, 2 og 3 fluer på opphenget. Det går så det kviner. DA med fortomstykkelser i 5x og 4x.

Hvis du derimot er ute etter noen andre stenger som er i #4 og skal kaste godt, samt fiske fabelaktig, så send meg en PM så kan du jo få mine personlige erfaringer. På godt og vondt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Stig

ja, det er også det jeg har fundet ud af, vedrørende en ny #4 så har jeg en kammerat der har fået designer sine egne stenger,

(han har eget foretag) faktisk fra samme producent, de er meget bedre jeg har prøvet fisket dem, de kommer på market til foråret, også i Norge :) jeg ved at han har selgere der, så må vi jo se hvordan jeres grej handler tager imod dem, der er bare et minus............ de koster ikke 7000 kr ;) så jeg ved ikke om men kan være bekendt at fiske med dem ;D

 

tænk hvis det kunne være noget for det Norske vm-hold, skal sige det til ham

 

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Dan. ;)

Hva heter produktet, og hvilken klasser leveres?

 

Verdt å nevne til min erfaring med 3 delt CD ghr #4, er at "tmags" hadde en 4-delt utgave han var meget godt fornøyd med. Hvis ikke jeg tar helt feil, så er vel ham og akkurat den stangen avbildet i "Ørretjakt".

Han anbefalte meg den også i 4-delt, men jeg hadde ikke tid å vente.....typisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at CD Rods flytter all produksjon til Kina!  :o

De har også solgt alle mandrillene sine til CTS.

 

Stig, jeg har fortsatt den 4'eren. Jeg har også en XLS 490, som faktisk er en roligere stang enn GHR 4'eren. Noe den egentlig ikke SKAL være. Så XLS 490 er den beste CD Rods stanga jeg har prøvd hittil.

 

Generelt så må jeg si at CTS er mye dyktigere til å lage klinger. Det spørs om det ikke skjer noe der, nå som det i praksis ikke lenger finnes en produsent i NZ som lager GODE stenger. (Jeg regner ikke med Kilwell...)

 

Blir det forresten noe VM lag i år???????  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode opplysninger Tore.

VM laget iår ble så stykkevis og delt at det ikke ble tema å delta til slutt.

Dessverre, men personlig tror jeg at det har mye å gjøre med siste årets rot i å få gjennomført gode uttakskonkurranser.

Vi var litt inne på det tidligere også Tore, jeg fryktet det den gang, uklare roller og mange kokker...  :-X

Man savner nok i fremtiden Erik Eikres stødige hånd i å ta seg av alt "dritt arbeidet" i forhold til å fremskaffe soner og ikke minst utregningsarbeidet.

Nye (gamle travere fra dalstrøket) har overtatt en del av fremtidig organisering, etter eget ønske kan vi vel si.... Nå blir det nok fart på sakene igjen.

Foran årets sesong vil jeg anbefale alle som kan stille. Vi (noen av oss) tror at jo flere vi blir i konkurransene, jo artigere kan det bli ;D

EM i førde iår var en suksess, på alle måter, lagene seg imellom ble aldri enige om hvem som var Norge 1 og hvem som var Norge 2. ;D Dette gjennspeiler litt av atmosfæren...Norge 2 kom øverst på listen, men så var jo også det Norges 1 lag i utgangspunktet...

Nok sagt om det, frykter represalier fra "sauebonden" :o, han ser nok meg nå :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Winston så langt ned på lista? dette må være en feil ;D ;D

 

Forøvrig en veldig bra test synes jeg, med bra kriterier for vurderingen.  Men så er dette også laget av den beste butikken i Montana også da. IKKE glem å stikk innom denne sjappa hvis du er i Yellowstone

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne "testen" i fjor en gang også... Før jeg prøvde 2 av stengene som er med i teaten: Z-axis og Winston BIIx.

Jeg kan forstå at både Z-axis og Loomis kommer godt ut. Mitt inntrykk av z-axisen, den korte stunden vi hadde sammen i kastedammen, er velbehag.

Om jeg ville hatt den istedet for Winston BIIx er jeg langt mer usikker på. BIIx i #6 skulle vært testet med disse andre stengene, mye likere og behersker samme lineklasse. Winston BIIx #5 er en stang som også ble godt beskrevet, med nydelig finish, men litt "floppy tip". Kreves en varsom hand, men en drøm å fiske med i elven, hvor jeg fisker mer på rundt 10 meters hold enn jeg gjør på 25 meter. Men alt imellom er ren og skjær nytelse ;).

Hvis jeg skal stå utvadet å kaste 25 meter, så har jeg heldigvis klart det også... ;D

Men litt veik i toppen sammenliknet med de øvrige, er den nok. Derfor kommer nye BIIMX, den har allerede bemerket seg "over there"..litt stivere i toppen..raskere..nesten like lett, samme finish, da har de plutselig en stang for den generlle nosrske marked. Hold utkikk hos din "green stick" leverandør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...