Gå til innhold

Epoxy eller ei?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har noen tips for bruk av epoxy for å lage reker (CDC-reke, Runars reke etc) ?

Får den rett og slett ikke blank og slett og det renner ned i reke-beina, så jeg vurderer å bruke latex eller annet "skinn" som ryggskjold før ribbingen.

 

Har noen tips på riktig bruk / påføring av epoxy evt har brukt noe annet som ryggskjold?

Blir smeltelim for tykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

Har hatt noe av samme problem sjøl. Ikke med reker men med gjeddefluer hvor jeg bruker marabou, det suger til seg epoxyen som en svamp og fluene blir ditto.

jeg løser dette med å varme opp limet med en lighter, hvor lenge er litt vanskelig å si men det lærer du deg fort.Litt for lenge og limet stivner før du for sukka deg.Uansett varmt lim som treffer kald flue siger ikke så lett inn i fibre fordi det avkjøles fortere.du for samtidig vekk luftbobler.Epoxy herder fortere når blandingen blir oppvarmet.Gjør som Runar på hav abborfilmen, kapp mellom de 2 delene epoxy sånn at det blir lettere  å klemme ut lite av tuben .Når jeg varmer opp limet så tar jeg alltid en flue om gangen, det er  det du rekker.Ops varmer du opp for mye, men allikavel rekker å gjøre flua så kan epoxyen noen ganger bli litt gul. skjer noen ganger men ikke alltid.Bare et tips fra meg. oppvarming har aldri påvirket glans, de blir alltid blanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back off guys, this is my territory! ;D ;D ;D hehe

Neida, men syns jeg får epoxyen relativt fin og klar :)

 

Det første jeg pleier å gjøre når jeg skal bruke epoxy (noe jeg bruker ganske ofte) er å varme den opp. Den beste metoden å gjøre dette på er å legge epoxy-tuben i varmt vann fra springen. Hvis man har litt dårlig tid så er den nest beste løsningen å varme den med en hårføner. Ved å varme opp epoxy`n gjør man den tynnere, klarere og man slipper lettere luftbobler som gjør hodet/ryggen ell hva det skal være på flua uklar. Limet blir også lettere å påføre :) En annen ting som også er veldig kjekt når man varmer epoxy`n er at når det tørker blir det MYE hardere, glattere og blankere enn hvis man ikke gjør det.

 

Deretter trykker du ut lik mengde herder og lim ut på en post it-lapp. For å få lik mengde er det viktig at man har klippet vekk det som holder begge beholderene av epoxy-tuben sammen, slik at man kan betjene hver og en beholder for seg. Hvis dette ikke gjøres blir det etter hvert mer og mer ulikt fordi limet er mye tynnere og kommer lettere ut av beholderen sin enn herderen.

 

Nå er det kommet til det tidspunkt hvor du skal blande herder og lim. Man skal ALDRI ta dubbingnåla ell hva man så bruker til å blande med ut av epoxy-blandingen mens man blander. Den beste måten å blande på er ved å blande med åttetalls-bevegelser.

 

Når man har blanda ferdig så er det viktig at den overflata du skal påføre limet er rimelig slett. Skal man feks. lage et ryggskjold på en reke, bruker jeg å begynne med å legge en ganske tynn stripe i midten for så å jobbe meg gradvis og utover på siden så bredt jeg vil ryggskjoldet skal være. Da unngår man at limet renner nedover på sidene siden man har mer kontroll over hele situasjonen + at man har ett tynnere lim som er lettere å håndtere :)

 

Hvis du fortsatt har plagsomt mange luftbobler i epoxy`n når den har tørket kan man bruke hårføneren til å etterglasere litt ;) Da blir limet mykere igjen og luft boblene siger opp til overflata. Gjør sjelden dette selv siden jeg ikke plages med luftbobler etter tørking når jeg følger disse punktene :)

 

Håper dette hjelper deg på veien til sjø-eventyret :D

 

Edit: tyrkkleif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte smeltelim tidligere og det ble ikke blankt i det hele tatt, se bilde. Men får da sjøørret/sei/torsk/lyr på dem alikevel.

 

Bruker nå en hurtigherdende epoxy som er til gummi, som jeg fikk av en glassmester. Har kastet innpakningen og tubene er ikke merket. Men denne epoxy'n brukes til å skjøte gummilister og den er litt elastisk når den er ferdig herdet. Denne blir blank og fin. Og den herder på 5 minutter, blir meget tykk etter bare 1 minutt, så det gjelder å være rask.

En annen fordel er at den kan formes med litt spytt på fingeren før den er helt herdet.

 

 

Ser at sailfish har kommet meg i forkjøpet med tips som sikkert er bedre en mine, men nå er det ferdig skrevet så....

post-2332-13949853335574_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker super epoxy som jeg kjøper på clas ohlson. denne er ikke hurtig tørkende, som gir meg mulighet til å jobbe og rette på kroppen mens den tørker. jeg tar alltid to lag på, første for å danne basis og feste materialet (hvis nødvendig) og andre for form og tykkelse. jeg har opplevd at hvis jeg rører epoxyen i begge rettninger kommer det luftbobler i, derfor rører jeg rolig i en rettning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Har noen tips for bruk av epoxy for å lage reker (CDC-reke, Runars reke etc) ?

Får den rett og slett ikke blank og slett og det renner ned i reke-beina, så jeg vurderer å bruke latex eller annet "skinn" som ryggskjold før ribbingen.

 

Har noen tips på riktig bruk / påføring av epoxy evt har brukt noe annet som ryggskjold?

Blir smeltelim for tykt?

 

Hvis du vil slippe å bruke epoxy så er Spectra Flash fra Hends en bra erstatning som ryggskjold på Runars cdc-reke  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei  :D. I stedet UV lim som herder på 20 sek. Litt sticky overflate, men ellers bra. Større mulighet til å forme flua, eks ovalt tverrsnitt, og legge flere lag uten at det tar tid. Bob Popovics(US, kjent for b.l.a. Jiggy bruker  nå "Tuffleye" i stedet for epoxy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at den som gir meg best resultat er å legge på epoxy i minst 2 omganger.

Vel å legge på lite hver gang, reduseres sjansen for at epoxyèn renner ned på sidene.

Det er også viktig som noen har skrevet tidligere å bare legge ei stripe midt oppå ryggen, epoxyèn siger litt utover.

For å unngå for mange fiber oppå ryggen før epoxyen påføres, så trekker jeg alle fiber ned og under flua før jeg legger på litt superlim.

Da har en et godt fundament til å legge epoxyèn oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse epoxyrekene, går de med skjoldet opp? Jeg forstår ikke hvorfor mine epoxyreker (samme med vanlig ryggskjold av diverse) går opp ned :-\

 

Hva gjør jeg feil her?

- For lett krok?

- Feil dimensjon på skjoldet?

- For mye motstand der beina er?

 

Hvordan kompensere for eventuelle feil?

- Mye bly under flua?

- Bruke skikkelig tung krok?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse epoxyrekene, går de med skjoldet opp? Jeg forstår ikke hvorfor mine epoxyreker (samme med vanlig ryggskjold av diverse) går opp ned :-\

 

Hva gjør jeg feil her?

- For lett krok?

- Feil dimensjon på skjoldet?

- For mye motstand der beina er?

 

Hvordan kompensere for eventuelle feil?

- Mye bly under flua?

- Bruke skikkelig tung krok?

 

 

 

Jeg fortynger rekene og marfloene mine bestandig med noe blytråd som jeg dobbler flere ganger for så å binde inn under krokskaftet :) Går aldri opp ned da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for alle svar og kommentarer!

Har prøvd å varme opp limet og legge det mer tynt-flytende limet på i flere omganger - funker fint!

 

Men mer og mer bruker jeg thinfilm el.l. som ryggskjold på reker, med ribbing utenpå. Mindre vekt, letter og raskere og det ser mer naturtro ut.

 

Ellers på streamere, Jiggpys etc er det tydeliga t "less is more" - mindre lim = mindre søl og penere resultat.

 

Expoy'en er ikke død!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hørt om dette, og vet t en av de mer kjente butikkene i Oslo-området har dette inne på prøve.... Kan hende det dukker opp som erstatning for expoxy på Deceivers og Jiggy's i hendene på en fyr som fisker mye Havabbor...

 

Det er definitivt lettere å jobbe med akryl enn to-komp epoxy! Skal høre med Nordisk senere i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grunde!

 

Ei  :D. I stedet UV lim som herder på 20 sek. Litt sticky overflate, men ellers bra. Større mulighet til å forme flua, eks ovalt tverrsnitt, og legge flere lag uten at det tar tid. Bob Popovics(US, kjent for b.l.a. Jiggy bruker  nå "Tuffleye" i stedet for epoxy.

 

Følger svært bra lykt med settet (tar AA batterier). Du slipper også å tenke på at limet i tuben stivner ved normal oppbevaring.

 

Andre som har nådd å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Anbefales på det sterkeste, har brukt det en tid nå. Og bestilte i helgen nye tuber da de begynner å gå tomme.

Tiden på å lime mange fluer har gått drastisk ned. Man blir også kvitt problemet med bobler i limet (for de som er veldig opptatt av dette) Gir også en fin glans. Som alt annet trenger en litt trening for å få teknikken til å sitte, men det gårs raskt å tilegne seg dette!

 

MVH

Lars B-Osa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde i går noe som ligner Tuffleye / Wetahook-produktet: Loon UV Wader repair.

 

Det er opprinnelig lim for å reparere vader, og som herder i sollys. Svein Røbergshagen demonstrerer det i Ørreteldorado-filmen.

Det funka som bare julig på Jiggy, reker og også på små små fluer som hode / kroppsforsterking. Veldig lett å jobbe med og herder på 5-10 sekunder.

 

Med en tube til 49.- og en liten UV-lampe til 149.- har jeg i hvertfall funnet en billig og bra løsning.

Tuben til 49.- burde rekke til i hvertfall 50 fluer. Det er fremdeles LANGT igjen til prisen på Tuffleye selv om man kjøper 3 tuber.

 

Dessuten trenger man jo gjerne "repairkit" for vaderne... To fluer (eller 50) i en smekk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...