Gå til innhold

Hvordan lærte du å kaste?


Lars_

Anbefalte innlegg

 

Det svaret som de fleste debutanter får når de som ferske og forventningsfulle fluefiskere spør etter kasteråd og tips til en nybegynner som dem selv, er nok at de burde ta turen innom et kastekurs, for å lære det grunnleggende.

 

Dette svaret er selvfølgelig noe av det mest fornuftige man som fersking kan få.

Men selv gjorde jeg ikke dette da jeg fikk min første stang i hånda, men det er ikke umulig at jeg gjør det en gang i nærmeste fremtid for å få "fagpersonell" til å se meg kaste og luke bort evt. kastefeil.

 

Selv har jeg bare kastet og kastet og utviklet min egen stil , hvis jeg kan kalle det for det ;)

Samt at jeg har hentet inspirasjon fra ulike filmer og bøker.

 

Så det jeg lurer på; Hva med dere?

Hvordan lærte dere å kaste?

Kastekurs, selvlært eller født kasteguru ;) ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Selvlært og gode gamle Mel Kriegers video (VHS) og bok. Det tok laaang tid før jeg ble komfortabel med kastinga.

Først i fjor tok jeg et en-dags kurs helt i starten av sesongen - etter 15 år med stanga.... Det hjalp noe helt utrolig!

 

Et tips til alle nybegynnere: Ta et kurs, eller i hvertfall kjøp noen DVD'er!

Eller lytt, se og lær fra noen som er flinke.

 

Og sist men ike minst: Møt opp på de kaste-kveldene som arrangeres av folk her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvlært. Har vært ivrig ørretfisker siden 4-årsalderen. Lærte å fiske før jeg lærte å kaste. Gått gradene fra dupp & mark, via sluk til flue.  Bare utfordringer!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte det grunnleggende av en kompis, men mer moderne kasting, med dobbelttrekk osv, lærte jeg i hovedsak fra en video med Leif Stavmo.

Dette var forøvrig en video som fulgte med da jeg kjøpte ei fluestang, og videoen viste seg etterhvert å være langt mer verdifull enn stanga  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvlært. Har vært ivrig ørretfisker siden 4-årsalderen. Lærte å fiske før jeg lærte å kaste. Gått gradene fra dupp & mark, via sluk til flue.  Bare utfordringer!  :D

 

Dette er som om jeg skulle sagt det selv. Jeg husker godt den første fisken jeg fikk på stang. Det er noen år siden nå :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid når jeg vil lære noe nytt: masse teori i form av bøker og et par videoer, og timesvis nitidig trening på jordet. Det meste satt noenlunde greit etter et par måneder. Trening hver eneste dag. Så var jeg heldig å fiske med mange dyktige kastere/fiskere i starten. Bl.a. en europamester. Studerte dem nøye. Så i '93 (tror jeg) tok jeg et kurs med Göran Andersson, og han åpnet øynene mine noe så til de grader! Det var han som vekket behovet for å forstå 'hvorfor' og ikke bare 'hvordan'.

 

Og helt siden den gang har jeg testet ut forskjellige teknikker, styrker og svakheter. Og ikke minst har jeg møtt noen av de beste kasterne i verden. Det er UTROLIG lærerikt! Ikke minst i ydmykhet  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Begynte med tips fra kompiser, mye prøve og feile... Det gikk så som så.

Har hatt en utrolig utvikling etter jeg ble kamerat med Mikael Blomberg.

 

Så jeg er evig takknemlig av å lære av en av de beste. ;) Har aldri sett en bedre kaster live noengang.

Trener meget aktivt og blir vel aldri helt fornøyd!

 

Å filme seg selv kaste og kopiere bevegeslen til gode kastere er smart, tendensen slik jeg ser det at de fleste er flinke til å studere selve buktene og IKKE selve bevegelsene. Bare et tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Begynte med tips fra kompiser, mye prøve og feile... Det gikk så som så.

Har hatt en utrolig utvikling etter jeg ble kamerat med Mikael Blomberg.

 

Så jeg er evig takknemlig av å lære av en av de beste. ;) Har aldri sett en bedre kaster live noengang.

Trener meget aktivt og blir vel aldri helt fornøyd!

 

Å filme seg selv kaste og kopiere bevegeslen til gode kastere er smart, tendensen slik jeg ser det at de fleste er flinke til å studere selve buktene og IKKE selve bevegelsene. Bare et tips!

 

Det høres ikke dumt ut å filme deg selv kaste. Jeg er ikke noe gud på kasting jeg, men det skader jo ikke å bli litt bedre.

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Begynte med tips fra kompiser, mye prøve og feile... Det gikk så som så.

Har hatt en utrolig utvikling etter jeg ble kamerat med Mikael Blomberg.

 

Så jeg er evig takknemlig av å lære av en av de beste. ;) Har aldri sett en bedre kaster live noengang.

Trener meget aktivt og blir vel aldri helt fornøyd!

 

Å filme seg selv kaste og kopiere bevegeslen til gode kastere er smart, tendensen slik jeg ser det at de fleste er flinke til å studere selve buktene og IKKE selve bevegelsene. Bare et tips!

 

Det høres ikke dumt ut å filme deg selv kaste. Jeg er ikke noe gud på kasting jeg, men det skader jo ikke å bli litt bedre.

 

S

Selvlært.

Det er alltid noe som kan bli bedre. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sikla gjennom Napp og Nytt flere år på 70 tallet kjøpte jeg meg en ABU fluestang, Delta3 snelle og snøre. Forstod ikke forskjellen mellom å kaste med flue og kaste med sluk. Det ble en gedigen skuffelse. Fikk aldri snøret ut mer enn 4-5 meter og da i en stor tull fremfor meg. Utstyret havnet på loftet og jeg ble en habil markfisker.

15 år seinere stod jeg og så på at en kar dro fisk som bare det på flue på Hardangervidda. Fisken rørte ikke marken min. Der og sa bestemte jeg meg for å prøve igjen. Kjøpte dyrt utstyr hos The Flyfisher på Frogner i Oslo. Fikk med 5 min kasteinstruksjon ute på gata. Jeg visste da at utstyret fungerte, nå var det opp til mannen.

Jeg trente på plener og leste bøker. Det store målet ble å mestre dobbeltrekket. Husker ennå følesen når timinga satt første gangen og snøret "raste" ut, pur lykke!

Seienere ble jeg med gutter som kunne kaste på fisketur. En av dem var freidig nok til å korrigere meg en del. (Takk Ollan!, det hjalp).

Jeg er derfor selvlært med korrigering. Føler at det stadig går bedre, men at det er mer å hente. Synes fremdeles det er mor å gjøre små fremskritt.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kjent henning sida han var 16( langt guns n roses infisert hår og kvit trimma susuki tsx50) me har honge i lag titt og ofte. Jobber nå m henning, og slik vart det til. Hennin har jo eit engasement som smitter lett over på andre.

 

Ein dag fant hann ut at han sko visa meg litt om "dryflyfishing"

Så meg og henning sto i hagen ein dag og viftet med desse stengene, kjente at dette kunne eg like. :D

Dagen etter kjøpte eg mi første stang...ei 7er stang til 700.- m snelle, kjempe greier ;D

 

Så var det trening, vifting og veiving. Etter utallige knuter på fortomen følte Henning ("JODA") at eg var klar til den store eksamen, Ørretfiske på stille vann m tørrflue :-\ ( Dette var da den turen Henning beskrev i årets første fisketur)

 

Etter dette har eg vore på noen småturer men fant etter hvert at å fotografere dei som fisker også var spennende. Har ikkje fisket etter brunørret på 2 år nå, men det kribler i magen hvær gang eg ser eit vak, og sliter med å følge med på veien når eg kjører forbi eit fint vann. Eg er nok bitt av basillen eg også farr

Nå er eg med henning så ofte som eg kan, tar bilder og prater sjit.  ;);D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gjennom meditasjon, satt stille i to år, og tenkte på teknikken og så sa det bare pang: 29 meter med ei morken tørkesnor.

 

Ja, det er mange veier til Rom. Har man lavt budsjett, aversjon mot bøker og filmer, og i tillegg er misantrop - så kan "Gordons metode" anbefales!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laaang historie!!

I utgangspunktet er jeg selvlært. Hadde fiska i noen år og fikk ut snøret til en viss grad. på den tiden fisket jeg kun alene og kjente ingen som fisket med flue så godt at jeg turte å spørre om hjelp. Så jeg meldte meg på et kastekurs med en lokal helt i Kongsberg som også var skribent i et fluefiskemagasin.kurset var så som så og jeg var bare med på første dagen da det viste seg at jeg kasta like bra som han  og han i tillegg ikke kunne formidle kunnskapen sin på en måte som folk forsto. Så jeg fortsatte på egen hånd i mange år og utviklet meg sakte men sikkert.Flytta til vestfold og ble kjent med flere fluefiskere og plukka opp ting av flere dyktige fluefiskere. så begynte jeg og en kammerat og trene fluekasting sammen og da begynte det og skje ting :) Vi fikk mulighet til og trene innendørs på vinterstid med dyktige fluefiskere. Årene har gått og jeg deltok på NM i 2002  og endte på den nedre halvdel, ble veldig imponert av nivået og det gode miljøet i konkuransemiljøet og har siden den gang vert aktiv i kastemiljøet uten og ha vunnet noe :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvlært. Leste mye om kasteteknikk. Mente tidlig jeg gjorde alt riktig, og var utlært. Da jeg likevel ikke klarte mer enn 16 meter skyldte jeg på utstyret. Nå gjør jeg ikke det lenger. Det er kasteren som teller. Føler meg fortsatt utlært, men overraskes stadig av erkjennelsen om at det nok ikke er tilfellet. Min største oppdagelse var dobbelttrekk, samt betydningen av et riktig snørevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvlært.( Fuebinding starta først) Begynte så smått med Tjøstheimen til fattern, viderutviklet meg senere med en kunnan stang langs lågens bredder(gudbrand).Begynte å surre min egne stenger, først originale så custom, det var ikke nok, måtte lage snellefeste sjøl åsså. Gulltråd, sølvtråd , mange farger, flammebjørk , kåter eller heksekoster, kanskje pom(plast) ,ringplassering , kryssfiner eller rett og slett en geilo skrutrekkerhåndtak til snellefeste, kuuuult.dødskult, men føre sin tid.  Begynte deretter å kaste langt, virkelig langt på fotballbanen hjemme på slattum, Ht skyteline og klump(hele dt liner) var jo inn da og det gikk langt veldig langt.Skjønte etterhvert at fotballbane og fiskesituasjon ikke var det samme, roa meg ned og konsentrerte meg om presentasjon .Ørretfiske prega livet mitt i lang tid, så kom torsk sei , lyr, sjø-ørret,og laks , enhånds som einstøing i lakselva gjorde ikke ting bedre. Effektivitet var stikkordet nå, minst mulig blindkast og samme lenge som kompisene med to hånds. Blei jo lei dette åsså, ørret og harrfiske lokket nok en gang og du verden så langt jeg kastet på vakende ørret, men de tok ikke, nok en gang tilbake tilbake til presentasjon.Dette skulle nok en gang få et skudd for bauen da jeg ble introdusert for tropisk fluefiske.Presentasjon og langt på en gang, shit, shit shit, samtidig som en idiot(guide) stresser øra av deg. Da gikk det plutselig opp for meg at mens jeg fløy rundt å konsentrerte meg om å kaste lengst mulig, ha det råeste utstyret, være verdens beste fluebinder, ta mye mere fisk en kompisene mine og aldri gifte meg så .......................................................

 

Er idag en halvfeit  35 åring(gift :)) som fortsatt er like idiot, men idag så nøyer jeg med å kjenne på en stang og sånn ca bedømme hvordan den vil presentere, er ikke lenger så veldig opptatt av detaljer som før(bare den koster mye ;D), ccsssvccsscscs......... tabeller.( all ære til de, ikke missforstå meg)  og krokstyrke, tiemco vs mustad, rio vs sa bla bla bla osv. dette blir for meg helt utopisk idag. Det er for mange aktører på markedet idag, og alle leverer stort sett det samme .Du kan rett og slet ikke bomme sånn som før. Har uttalige ganger prøvekasta/prøvefiska en rekke stenger og kan mange ganger ikke skille dyrt fra billig ,iDette vil for de fleste virke som en utrolig fy faen jeg er flink innlegg, men i mine øyne så vil jeg heller si at jeg har been there done that, gjort opp mine egne erfaringer og idag så gir jeg rett og slett blanke.Det vikigste for meg er å få fri fra unger og kjerring og faktisk utøve noe jeg setter høyere(bortsett fra de to førstnevte) nemlig fluefiske.

 

Bare noen ærlige meniger fra en småpussa idiot .

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...