Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

er da noe i det marrbakken sier, nytter ikke fiske på en fisk som ikke er der!! :P :P :P

det gjelder jo alt fiske, noen tider er bedre en andre men man kan fint fange fiske døgnet rundt enten det skulle være HA SØ eller torsk for den del. vet mange har fått HA dag som natt i området jeg og en del andre her inne fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig ikke fylle spalteplass på en side jeg er innom i håp om å se glade meldinger a la Trond M...

Men Trygve, du har litt rett. Jeg har vært i havabbor-modus en stund. Fisket mine plasser fra båt, i pontong, og fra land. Forsøkt synk3, synk4 ( det samme ) med forskjellige fluer ( som jeg vet funker ) og varierende taktikk / teknikk.

Tror simpelthen ikke den er her ( Tønsberg) . Det er skuffis , kort sagt !

Men gir ikke opp håpet, og har klistret på brikka den korte overflate-jakta, da det sprutet omkring pongtongen. Hadde en fin bass i fanget, og neste satt rett etterpå... To min action , så var det over.

Det var over for to år siden .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig satt årets første havabbor!

På tidligere turer i sommer har jeg ved flere anledninger lurt på om jeg har fått bass, men da har det vært sjøørret (pen sådan), sei eller torsk (heller liten) på anabole steroider og speed, men nå var jeg ikke i tvil. 1,5 kilo i håven, i god kondisjon og sterk som faen.

Satt langt inne, men det gjelder å ha trua. Deilig var det.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Joda, stedet er Ytre Søre ;) Ellers ble det tatt flere fisker over 2 kg i Sykkylvsfjorden i fjor. Nermere bestemt ved revet på Tandstad nesten helt inne i fjorden. Der er fine drop og verm vann utover sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på godplassen kl 0500 i dag.

Da jeg kom frem var det masse liv så jeg stresset noe veldig med og få utstyret i ordren, fisket frem til kl 0630 før første kaffe pause uten og kjenne noe.

Etter kaffen satte jeg på en teppesild (god flue fra i fjor) og etter 4-5 kast røska det noe veldig i stanga den HA var mektig irritert og etter en liten kamp spytta den flue ut  :'(. Etter ca 30 min var det påen igjen uten at jeg fikk den helt inn,  men det var uten tvil HA. Tok en ny kaffe pause og fisket frem til ca 0840 uten og kjenne noe mer.

Nå går resten av dagen med til og bygge ut boden må jo ha skikkelig plass til pontong båten og motor etc etc  8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du mista begge havabborene Trond M.

Var ute på Snarøya fra ca kl 4 til 9:30 i dag. Masse akivitet da jeg kom. Småfisk som ble jaget helt inne ved land. Var (dessverre) makrell, som jeg fikk 4 av + en slang.

Så bass ved flere anledninger fra 100 meter og utover. Var en i pontong som dro i hvert fall en sprek fisk noen hundre meter ut.

Aktiveten ebbet ut rundt kl 8-9. Fisket jevnt til 10. Da begynte folk bade, så like greit å komme seg hjem.

Alt i alt en meget fin morgen nede ved sjøen.

post-1505-13949888593672_thumb.jpg

post-1505-13949888594037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sjøsatte pontongen fra Halden Brygge kl. 04.15 var det ikke mange meter ut fra land jeg skulle før jeg oppdaget mye måker i lufta, på matjakt. Alltid ett godt tegn. Lyset var bare flott. Som sist var det mest makrell oppe, men spennende når brisling skyter ut av vannet, jaget av noe der under. HA er aldri langt unna, men det syntes å være få HA inne om dagen. Man må ha litt flyt og være på kasteavstand når den endelig viser seg, men ikke lett da heller.

Kl. 05.30 banka det på i kjent vis. Fluelina ble bare nøkka av strippfinger`n, men jeg fikk tak i lina ganske kjapt. Løsline ut, resten av fluelina på snella med påfølgende 10 m backing så glapp krokfeste. Damn!

Tyve minutter senere måtte jeg inn mot land for å lette av noe kaffe. Inne på knedypt vann kunne jeg observere måker komme tettere på meg med påfølgende stup i vannet og opp igjen med brisling i nebbet. Jeg trøkket på hardere for å dra ut de siste dråpene. Da ”smekken” var oppe igjen så jeg plutselig to brisling komme ut av vannet ti meter fra meg med en heftig plog bak med oppstående ryggfinne klar av vannet. Heftig! Stanga ut av stangholder, lina var heldigvis ikke sveivet inn, ett luftkast og smokk ut. To strip inn og bang, flex i klingen. Etter hvert kunne jeg ta tommelgrep om en HA på rundt 1,5kg. Kanon!! Kan kanskje kalle det en ”pissefisk”  ;D Ganske feit, sikkert full av brisling. Den hadde tatt flua dypt men heldigvis satt kroken i overkjeven og ikke i gjellene. Klemmer alltid ned mottaker, så flua løsnet lett. Nå om dagen er vannet såpass varmt at man skal ikke slippe fisken umiddelbart men sørge for at den kommer seg og får balansen før man slipper den.

Det roet seg merkelig fort med aktiviteten ikke lenge etterpå. Hadde en liten HA som fulgte flua, men syntes flua gikk for sakte og den skjønte lureriet.

Ble en ok lyr og noen makrell også, topp morgen med andre ord. Brukte streamer Express Clear Tip (synk 1) og en Bass Blend flue, bundet med Steve Farrars Blend hår. En Deceiver lignende flue 10 cm med oliven rygg.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på Snarøya fra ca 03.00 til 08.00, samme observasjoner som Nils, jaging av fisk ved land, men kun makrell som tok flua. Fikk ogsa 1 sei på ca 1 kg. Fikk hilst på Nils - fiskern 35, og takker for litt innføring i fiskeplasser og litt info om fiske etter HA. Det kommer godt med for en som er fersking etter HA. Takk Nils. ;D Altid hyggelig med en snakk med fiskere som kan dele litt fiskeplasser og tips.  :D

Skulle vinden løye mot natten, blir det ny tur i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...