Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Var ute etter Bass kl 17-22 i dag. Var på et par plasser jeg vet de kan være, men ble bare makrell og hornis. Mista også en...må ha vært Havabbor!  ;)

2 andre fiskere ute. Martin Hagen i nyinnkjøpt pontong, og en annen kar som kasta fra motorbåt ute ved Geitholmen. Tror ingen av oss fikk noe, men fin dag å være ute og fiske på.

Edit: Fiska på Snarøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i går kveld, mye aktivitet!

Hadde akkurat rigget stangen og sto å snakket med Nico, da 4-5 bass kom jagende rett ved land :)

Hold på å bli havabbor på første kastet, men de bommet på flua og etter det hold de seg godt utenfor kastehold :P

Både Nico og jeg fikk makrell, hadde mange hogg, men ingen havabbor på land.

Sjelden jeg har sett så mye liv og det lover godt for fisket fremover!

Men må nok ut med pontongen en tidlig morgen nå snart ;)

Skitt bassfiske alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,har vært ute med Per fiskeren i vestfold noen turer i det siste men ikke stort og skrive hjem om,(ikke sjøørret på kvelden heller),var ute i Eidangerfjorden en liten tur i dag men ikke så mye som en horngjel.18 grader på nærmeste badeplass,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,har vært ute med Per fiskeren i vestfold noen turer i det siste men ikke stort og skrive hjem om,(ikke sjøørret på kvelden heller),var ute i Eidangerfjorden en liten tur i dag men ikke så mye som en horngjel.18 grader på nærmeste badeplass,

Får ikke dere fisk så er det ikke mange andre som gjør det heller....

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tanken slo meg også Bjorni!

Går noen teorier om at Havabboren står dypere enn den pleier pga veldig varierende lufttrykk, vindretning og vær. Mulig det har noe med den kalde vinteren å gjøre...

Frykter at yrkesfiskerne har forsynt seg, men da hadde vel noen her fått vite det. Drar ut en tur fredag morgen med synk 5 og teppesild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært ute med et par andre her inne 2 kvelder i larviks området, ikke en eneste bass. fisket både grunne og dype partier. hadde derimot bra SØ fiske :) kom inn stimer med fisker fra 1-4 kg. fikk selv en på 1,1 og flueformann hadde på en rugg på 3+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontakt med en på et annet forum som sier at det har blitt tatt mye HA på garn på vinteren. Det er for ille når vi vet at sportsfiske etter den ville innbrakt langt mere penger enn dagens yrkesfiske gjør. I USA er må yrkesfiskerne fiske med stang i enkelte områder for ikke å fiske opp den verdifulle sportsfisken. Georg W. Bush vernet større havområder enn det norske politikere klarer å tenke seg. Ressursene i havet tilhører samfunnet så skal vi komme noen vei må vi gå løs på politikerne. Jeg har forsøkt og oppdaget at de ikke skjønner hva jeg snakker om. Tåkesvar har det blitt mange av.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontakt med en på et annet forum som sier at det har blitt tatt mye HA på garn på vinteren. Det er for ille når vi vet at sportsfiske etter den ville innbrakt langt mere penger enn dagens yrkesfiske gjør.

Hvordan?

Ja, hvordan..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier seg vel selv det. Hver fisker tar i snitt 2-3 havabbor hver sesong, hvorav en kakkes. På dette bruker vi etter mine beregninger årlig 500 kroner på bindemateriale eller fluer, 2000 på fiskeutstyr, 500 på burgere eller pølser, og 3000 på bensin. Det blir da 6000 per kg havabbor vi tar med hjem, altså ca 60 ganger høyere enn i butikken. I tillegg kommer den helsemessige gevinsten av å fiske, som sparer det norske samfunnet for utallige sykehusinnleggelser. Glemte nesten å ta med doktorkonsultasjoner for fluer som under kasting har gjennombåret øre, nese, hender osv. Gjennomsnittlig 2 kroner i egenandel per fisker. Og for oss i Oslo da...vi betaler jo nok i bompenger hvert år til at yrkesfiskerne kunne vært kjøpt ut for lenge siden med renters rente  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier seg vel selv det. Hver fisker tar i snitt 2-3 havabbor hver sesong, hvorav en kakkes. På dette bruker vi etter mine beregninger årlig 500 kroner på bindemateriale eller fluer, 2000 på fiskeutstyr, 500 på burgere eller pølser, og 3000 på bensin. Det blir da 6000 per kg havabbor vi tar med hjem, altså ca 60 ganger høyere enn i butikken. I tillegg kommer den helsemessige gevinsten av å fiske, som sparer det norske samfunnet for utallige sykehusinnleggelser. Glemte nesten å ta med doktorkonsultasjoner for fluer som under kasting har gjennombåret øre, nese, hender osv. Gjennomsnittlig 2 kroner i egenandel per fisker. Og for oss i Oslo da...vi betaler jo nok i bompenger hvert år til at yrkesfiskerne kunne vært kjøpt ut for lenge siden med renters rente  ;)

Haha, ler høyt Nils!

Orker ikke tenke på laksefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier seg vel selv det. Hver fisker tar i snitt 2-3 havabbor hver sesong, hvorav en kakkes. På dette bruker vi etter mine beregninger årlig 500 kroner på bindemateriale eller fluer, 2000 på fiskeutstyr, 500 på burgere eller pølser, og 3000 på bensin. Det blir da 6000 per kg havabbor vi tar med hjem, altså ca 60 ganger høyere enn i butikken. I tillegg kommer den helsemessige gevinsten av å fiske, som sparer det norske samfunnet for utallige sykehusinnleggelser. Glemte nesten å ta med doktorkonsultasjoner for fluer som under kasting har gjennombåret øre, nese, hender osv. Gjennomsnittlig 2 kroner i egenandel per fisker. Og for oss i Oslo da...vi betaler jo nok i bompenger hvert år til at yrkesfiskerne kunne vært kjøpt ut for lenge siden med renters rente  ;)

Ja, men dette gjør dere jo uansett - selv om fangstene er dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppen av det hele melder vi fra om, og fjerner ulovlig satte garn, slik at yrkesfiskerne kan drepe enda mer fisk.

Samtidig er våre folkevalgte mer opptatt av å bevare kjempesalamander ulv, såkalt urskog og mye annet rart.

Et eksempel er traseen til den nye E6 ved Hamar som vil koste 40 milloner ekstra fordi den må legges rundt et hekkeområde for noen fugler.

Mao er den politiske viljen til stede så lenge de tror de kan dra stemmer på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppen av det hele melder vi fra om, og fjerner ulovlig satte garn, slik at yrkesfiskerne kan drepe enda mer fisk.

Samtidig er våre folkevalgte mer opptatt av å bevare kjempesalamander ulv, såkalt urskog og mye annet rart.

Et eksempel er traseen til den nye E6 ved Hamar som vil koste 40 milloner ekstra fordi den må legges rundt et hekkeområde for noen fugler.

Mao er den politiske viljen til stede så lenge de tror de kan dra stemmer på det....

Det dummeste man gjør er å sette en positiv forvaltning/verning opp mot en annen.  Det henger ikke på greip, og vitner om snever egeninteresse og mangel på totalperspektiv.  Da er du straks i samme bås som yrkesfiskerne.

Videre skal man huske på at havabbor er en fremmed art i våre farvann - og således ikke et naturlig verneobjekt dersom forklaringen er så enkel som at den sliter med å tilpasse seg, eksempelvis etter en kald vinter.  Fremmede arter er ikke uten videre ønsket i et biologisk perspektiv - ref. russerkrabbe, canadahummer eller villsvin.  Således tar jeg fraværet av bass med stor ro.  At torsken sliter ser jeg på som langt mer alvorlig - og sørgelig.  At urskog hugges ned og blir borte for all fremtid er videre svært trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed og fremmed....havabboren kom ikke hit med ballastvann eller ved ved utsetting akkurat.

Nå har bassen vært her de siste 30 årene, og da er det i hvert fall ikke en fremmed art for meg lenger.

Klima og miljø forandrer seg stadig. Arter kommer og går. Er en del av evolusjonen det Lillevann ;-). Jeg synes vi skal ønske alle fiskearter som gir flex i stanga, velkommen til en sunn og ren Oslofjord med masse lykkelige sportsfiskere som på alle måter legger igjen penger til kjøpmenn og skattefuter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes alle sunne, miljøvennlige tiltak er bra jeg. Men å fly en ulv x antall ganger tilbake til der den kom fra, og brenne flere millioner på det, blir for dumt i mine øyne.

Tenk hva vi kunne fått til med Oslofjorden for 10 millioner! Hadde blitt et mekka for alle sjøfiskere vil jeg tro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...