Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Var ute en tur i går fra KL.2100 til 0600 i dag. Ikke så mye som en HA eller SØ beit på! Dødt hele veien, kan telle på den ene fingern hvor mange vak jeg så! Så for de som lurer på om det er noe HA i langesund område? Så ikke lur no mer, ække no der nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

>Noen som vet nøyaktig hvilke temperaturer havabboren er mest aktiv på. Varmt vann.. greit, men den må ha en optimal komforttemp. Vet omtrent når den opererer her oppe på Sunnmøre, men tempen varierer fra år til år. Ellers andre som har sett den i elveoser? Her oppe ser jeg og har selv fått HA i elveoser til lakselver, men dette har vært små individer under halvkiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska etter bass fra kl 18-23.30 i dag. Teppesild i rosa/hvit har gitt lyr på 7-8 hekto og sprek makrell, men hverken sett eller kjent noe HA. Vinden har variert fra sør->vindstille->nordvest->nørdøst. Prøver ny plass nå. Er meldt penere vær ut over natta, så kan hende det skjer noe.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da var årets første HA i mål den ble tatt kl 0530 i Østfolds hovedstad MOSS.

Den ble tatt på en flatwing flue og veide 1,3 kg 8)

Det var f.. meg bra Trond! ;D

Var ute til kl 01 jeg i samme områdene, men blåste og regnet bort :P

Helt dødt på kvelden, kom litt sent, men så ikke liv noen steder..

Jeg ringer deg når jeg har fått ladet tlf litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Gratulerer Trond. Opp på BassTronen igjen!

Virker som at flatwing er på vei å ta over sjøfisket. Kommer å føle meg helt naken uten neste gang jeg er ved sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i går lørdag. Gikk fra land og prøvde tre plasser uten fisk. Siste stedet var det aktivitet 50m ut for meg så da steg optimismen, men de ga seg fort, eller jeg var for sent ute.

I dag var jeg ute i pontongen med Ulf Erik aka Stu. Vi var på sjøen 04.30 og det var mye stupende fugl å se umiddelbart, men de fleste langt fra land med dypt vann og da er det liten vits å bruke tida der, med mindre vi ville ha mye makrell og det ville vi jo ikke i dag.

På første stedet vi stoppet hadde Stu lagt ut et kast for strekk og ordning på fluelina. Da kom det opp en skikkelig fisk som uten tvil var HA bare 10m fra pontongen. Den var stoooor!! Maks utur, den skulle jeg gjerne ha sett flexe stanga.

Timene gikk og det ble en og anne makrell og lyr. Stu hadde på en tett på land som kunne ha vært en HA. Kl. 09.45 fikk jeg kjenne det kjente hugget. Helt inne på 70cm vann tok en HA Flatwing flua. Stridig var den og vekta var vel rundt 1,1-1,3, vel ikke viktig. Godt var det. Vi ga oss 11 og "tropisk regn" fikk vi kjenne på litt senere. Deilig å være ute igjen etter kvelder med maling på hjemmeplan. Håpløst midt i sesongen, men det beste står igjen.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det seg sånn at havabbor er best veeldig tidlig på morgenen, siden dere alltid fisker så tidlig?

Spør fordi jeg snart skal utforske dette fisket selv

for meg har kvelder og tidlig morgen levert best... muligens en knapp på kvelden  ;D Velger ofte tidlig morgen for å slippe unna båfolket og alt liv og røre som er i fjorden til tider... ellers så styrer tidevannet/ temperatur og værforhold mye av valgene også; uten at tidevannet har vært spesielt utslagsgivende når jeg har fisket HA så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ok! Takk for tipset. Jeg må vel bare ta det når jeg har tid, rett og slett :) For man kan vel få de hele dagen.

Hvis det er noe HA i Bergen da :)

Det er det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...