Gå til innhold

To vadebukser battler for å bli med meg på fisketur ;D


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest bmathies

uten å ha prøvd dem på men bare kjent på dem virker g4 buksa en del stivere og tyngre en g3. du må vel tenke på hva slags fiske du skal bedrive.

 

blir du å stå mye stasjonært eller vandre mye. ;D

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Folkens, burde jeg kjøpe G4 Pro ell den nye G3 Guide? G4 Pro får jeg for 2600 nok+mva, og den nye G3 Guide får jeg for 2000 nok+mva.

 

Med en forskjell på 600 kroner så hadde iallefall jeg gått for G4 Pro :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

 

iaf i 1.div når det gjelder pris. men sånt er det jo gjerne; man starter med å sikle på mellomdyre ting, for så å ende opp med 'full pupp' ;D.

 

gjelder såvisst ikke bare i fluefiskeutstyr. desverre :P

 

uansett vision eller simms, så ser det ut til at sailfish får seg et par gode vadere, og det er jo viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

siden denne tråden har kommet litt ut av sporet fra første innlegg, så skulle det vært artig å vite reklamasjons hyppigheten på de såkalte 1e divisjons vaderne, simms etc. kontra de rimeligste. har selv levert tilbake 3 par fenwick wadere med lekasje på første tur, før jeg kjøpte vision extreme som holdt i 5 sesonger, før jeg kjøpte simms classic guide.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

siden denne tråden har kommet litt ut av sporet fra første innlegg, så skulle det vært artig å vite reklamasjons hyppigheten på de såkalte 1e divisjons vaderne, simms etc. kontra de rimeligste. har selv levert tilbake 3 par fenwick wadere med lekasje på første tur, før jeg kjøpte vision extreme som holdt i 5 sesonger, før jeg kjøpte simms classic guide.

 

bent

 

Jeg hadde toppmodellen til Simms før G3, var vel Simms Classic guide eller no.....

Holdt en sesong før det begynte å lekke, når jeg forsøkte meg med reklamasjon så fikk jeg beskjed om å prøve meg på rødsprittrikset da slike punkteringer visstnok var vanlig. Nå har jeg ikke Simms vadere lenger og kommer naturlig nok aldri til å svi av en 4-5 store lapper for å skaffe meg noen heller.

Nå går det i Patagonia og Vision, og de har holdt sykt mye lenger enn de jeg hadde fra Simms.

Begge kjøpt på salg til svært fornuftige priser :D :D, så det blir lenge til jeg går i SIMMS igjen :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hadde toppmodellen til Simms før G3, var vel Simms Classic guide eller no.....

Holdt en sesong før det begynte å lekke, når jeg forsøkte meg med reklamasjon så fikk jeg beskjed om å prøve meg på rødsprittrikset da slike punkteringer visstnok var vanlig. Nå har jeg ikke Simms vadere lenger og kommer naturlig nok aldri til å svi av en 4-5 store lapper for å skaffe meg noen heller.

Nå går det i Patagonia og Vision, og de har holdt sykt mye lenger enn de jeg hadde fra Simms.

Begge kjøpt på salg til svært fornuftige priser :D :D, så det blir lenge til jeg går i SIMMS igjen :D :D

 

Terje!

 

 

Punkteringerer er vanlig for oss tørrfluegutta Terje. Vi sitter mye og venter på vak vet du, lett å sette seg på mye kvister og skit ;D

 

Classic Guide er en veldig bra bukse. Jeg har hørt om flere som har hatt dem i opp mot 10 sesonger. Tror det er den beste buksa du har hatt uten at du vet det selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle pustende vadere får små hull etterhvert hvis man er en "aktiv" fisker.

Men de er jo så latterlig enkle å fikse! En liten "dott" med lim og de er som nye. Å dømme et merke på ETT slikt hull blir vel litt i sterkeste laget eller Terje?!  ;)

Jeg kunne forstått det hvis det var et forholdsvis ukjent merke. Men når det er et merke som er foretrukket av de aller fleste som lever av og/eller for fluefiske så synes jeg det blir sært. Nesten like sært som KUN å fiske med tørrflue  ;D. (Du tåler den).

 

Jeg har fått mange hull på vaderne mine. De minste har ingen praktisk betydning, så de lar jeg være. De andre får en liten dråpe aquaseal (eller var det "sure"?). Som sagt er mine gamle Guide vadere fortsatt fullt brukbare og komfortable. De jeg bruker på 3. året nå er G3. Begge har fått utrolig mye juling i form av skarpe steiner og ikke minst "Gorse", tornebusker med 2-3cm lange torner, og bjørnebærsbusker. Jeg har ennå tilgode å få selv små hull på Immersion tekstilet. Selv om jeg til stadighet "bryter" meg igjennom slike kratt.

 

Det jeg liker med de nye Simms vaderne er at de har 5-lags Immersion til langt oppover låret. Så jeg simpelthen MÅ ha meg et par slike. Jeg må bare bestemme meg for om jeg skal ha cabriolet'en eller ikke.

 

Når det er sagt så er det mange andre gode vadere på markedet i dag. Jeg kunne sikkert blitt happy i et par Vision eller Patagonia vadere også. Jeg brukte Streamstix vaderne en del da jeg jobbet der, og de pustet også overraskende bra. Prøvde et par Redington vadere på en tur som også fungerte tilfredsstillende. Jeg har også fått tilsendt prøver fra diverse fabrikker, og flere av dem var virkelig gode vadere.

Men det er alltid en befriende følelse å ta på meg mine Simms Goretex vadere, og når jeg i tillegg vet at ingen andre har like strenge kvalitetskrav (som Gore) og ingen andre lager vadere i et bedre materiale enn Goretex XCR/Pro Shell/Immersion så blir valget ganske enkelt for meg.

 

Men heldigvis er vi alle forskjellige. Pluss at jeg sikkert stiller andre krav til vadere enn mange andre her. Pusteegenskapene MÅ være på topp når man fisker i 25-30+ grader og går mye. Det er en grunn til at de fleste kiwier våtvader om sommeren. Jeg er mest komfortabel i Gt vadere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant kuriositet jeg har lagt merke til ang "gamle" Simms G3 : Inntil i fjor, da disse var topp-modellen til Simms, var det nærmest en unison enighet på div fora om at dette var det beste som var å oppdrive av pustende vadebukser. Det var rett og slett ikke måte på hvor fantastisk bra disse var  :o

Nå som det har kommet nye, og "enda bedre" modeller er det plutselig ikke så mye positivt å høre om den gamle G3'en lenger.

De lekker visst for et godt ord, og sømmene er ikke takk verdt  ;D

Hvis mine ikke holder minst et par sesonger til skal de få passet påskrevet, de også  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Alle pustende vadere får små hull etterhvert hvis man er en "aktiv" fisker.

Men de er jo så latterlig enkle å fikse! En liten "dott" med lim og de er som nye. Å dømme et merke på ETT slikt hull blir vel litt i sterkeste laget eller Terje?!  ;)

Jeg kunne forstått det hvis det var et forholdsvis ukjent merke. Men når det er et merke som er foretrukket av de aller fleste som lever av og/eller for fluefiske så synes jeg det blir sært. Nesten like sært som KUN å fiske med tørrflue  ;D. (Du tåler den).

 

Jeg har fått mange hull på vaderne mine. De minste har ingen praktisk betydning, så de lar jeg være. De andre får en liten dråpe aquaseal (eller var det "sure"?). Som sagt er mine gamle Guide vadere fortsatt fullt brukbare og komfortable. De jeg bruker på 3. året nå er G3. Begge har fått utrolig mye juling i form av skarpe steiner og ikke minst "Gorse", tornebusker med 2-3cm lange torner, og bjørnebærsbusker. Jeg har ennå tilgode å få selv små hull på Immersion tekstilet. Selv om jeg til stadighet "bryter" meg igjennom slike kratt.

 

Det jeg liker med de nye Simms vaderne er at de har 5-lags Immersion til langt oppover låret. Så jeg simpelthen MÅ ha meg et par slike. Jeg må bare bestemme meg for om jeg skal ha cabriolet'en eller ikke.

 

Når det er sagt så er det mange andre gode vadere på markedet i dag. Jeg kunne sikkert blitt happy i et par Vision eller Patagonia vadere også. Jeg brukte Streamstix vaderne en del da jeg jobbet der, og de pustet også overraskende bra. Prøvde et par Redington vadere på en tur som også fungerte tilfredsstillende. Jeg har også fått tilsendt prøver fra diverse fabrikker, og flere av dem var virkelig gode vadere.

Men det er alltid en befriende følelse å ta på meg mine Simms Goretex vadere, og når jeg i tillegg vet at ingen andre har like strenge kvalitetskrav (som Gore) og ingen andre lager vadere i et bedre materiale enn Goretex XCR/Pro Shell/Immersion så blir valget ganske enkelt for meg.

 

Men heldigvis er vi alle forskjellige. Pluss at jeg sikkert stiller andre krav til vadere enn mange andre her. Pusteegenskapene MÅ være på topp når man fisker i 25-30+ grader og går mye. Det er en grunn til at de fleste kiwier våtvader om sommeren. Jeg er mest komfortabel i Gt vadere.

 

Ett hull ??? ??? ???;D ;D

Prøv med ca 100 ;D ;D...etter rødsprit testen kom det fram små svarte prikker nærmest over alt. Sikkert en feilvare men jeg fikk ikke gehør for det og reklamasjon var ikke aktuellt så det er kanskje ikke så rart at SIMMS for meg er uaktuellt fremover ;D ;D ;D....får ikke tillitt til en bukse når sånt skjer..... :rolleyes: ::):rolleyes:....ikke fikk jeg tillit til forhandlere av SIMMS heller....... :rolleyes: ::).......buksa så til slutt ut som en levende reklame for AQUASHURE ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er storfornøyd med mine G4 Pro - de er solide og jeg merker ikke noe til ekstra stivhet etc.

Har testet forårets G3, og vet at nye G3 ikke har like solide forsterkninger osv. Snittet er også litt smalere i G4 Pro.

Min abefaling uansett blir G4 Pro hvis man først skal ut med over 5 laken for en sparkebukse....

 

 

Det absolutt aller beste hadde vært å ta en tur til en butikk som har en eller begge. Man kjøper ikke dyr bil uten å prøvekjøre!  ;D

Alle svar her på forumet vil i større eller mindre grad være subjektive og "min mening er..." eller "jeg synes nå...."

Stikk heller og finn ut av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er storfornøyd med mine G4 Pro - de er solide og jeg merker ikke noe til ekstra stivhet etc.

Har testet forårets G3, og vet at nye G3 ikke har like solide forsterkninger osv. Snittet er også litt smalere i G4 Pro.

Min abefaling uansett blir G4 Pro hvis man først skal ut med over 5 laken for en sparkebukse....

 

 

Det absolutt aller beste hadde vært å ta en tur til en butikk som har en eller begge. Man kjøper ikke dyr bil uten å prøvekjøre!  ;D

Alle svar her på forumet vil i større eller mindre grad være subjektive og "min mening er..." eller "jeg synes nå...."

Stikk heller og finn ut av det selv.

 

Sier du med dette at nye G3 ikke har samme forsterkninger som gamle G3, eller som G4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant kuriositet jeg har lagt merke til ang "gamle" Simms G3 : Inntil i fjor, da disse var topp-modellen til Simms, var det nærmest en unison enighet på div fora om at dette var det beste som var å oppdrive av pustende vadebukser. Det var rett og slett ikke måte på hvor fantastisk bra disse var  :o

Nå som det har kommet nye, og "enda bedre" modeller er det plutselig ikke så mye positivt å høre om den gamle G3'en lenger.

De lekker visst for et godt ord, og sømmene er ikke takk verdt   ;D

Hvis mine ikke holder minst et par sesonger til skal de få passet påskrevet, de også  ;D

 

 

De første G3 buksene hadde en del problemer til å være Simms. Jarle og Bjørnars har nesten ikke hatt reklamasjoner, mens Nfisk er ikke helt fornøyd med G3 buksene. Etter hva jeg har hørt så skal dette problemet være rettet opp i.

 

Jeg har den gamle modellen og er godt fornøyd. Jeg fikk lekkasje på min første vader. Fikk den reparert og etter det holdt den i 3 sesonger. Da var den helt utslitt. Nå er jeg altså på min andre vader, så får vi se hvor lenge den varer:)

 

Simms bukser har en beregnet levetid på ca 280 guide-døgn. Dvs 8 timers fiske pr døgn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Simms bukser har en beregnet levetid på ca 280 guide-døgn. Dvs 8 timers fiske pr døgn.

 

 

Høres riktig ut det, mine guidebukser lever i 2,5 år før de går i oppløsning. ;D ;D

Testa toppmodellen til patagonia for 3 år siden. bukse nr. 1 holdt 14 dager på finnmarksvidda før den døde, bukse nr.2 holdt 1 måned på new Zealand. likte løsningene , og pusteegenskapene, men holdbarheten var ikke så mye å skryte av. Er nå tilbake til Simms Guide, forøvrig bukse nr 4 ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som har en mening om jeg skal velge den nye G3 ell G4 Pro? Forskjell i pris er 600 nok.

 

G4 har 5 lags til omtrent rumpehøyde, mens G3 har til øvre-lårhøyde. Det er et utrolig sterkt materiale. Stivere enn 3 lags, men den prisen betaler jeg gjerne for den ekstra slitestyrken. Så for meg hadde valget vært enkelt - G4 Pro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Må være mange ekstrembrukere her tenker jeg nå:)(vet om et par stykker),har hatt 2 vadebukser i mitt fiskerliv,billigste til orvis først,brukt i 5 år(tett ennå),nå bruker jeg Simms freestone og den har vært fin i 3 år,fikk tid til og vaske/impregnere den nå i vinterværet.Jeg forlanger at noe til den prisen holder seg minst 2 år ved normal bruk om det er støvler,jakker eller vadere. :).vaderne så forresten ut som oljebuksene til en på en fiskesjark og den trakk så mye vann at den var mørk grå etter bruk så det var på høy tid. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er spent på hva du velger til slutt, Sailfish. Har sjelden sett en så lang tråd med masse meninger angående ett spørsmål om hvilken bukse man skal velge ;D ;D

Hadde det vært meg hadde jeg vært enda mer forvirra nå enn når det hele starta :D :D

 

Ønsker deg lykke til, blir spennende å høre hva det blir til slutt :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellen ligger her:

 

Simms G4 Pro Stockingfoot

5-layer and 3-layer GORE-TEX® Pro Shell® fabric technology

Incorporates more 5-layer fabric than any other wader, throughout legs, waist and seat

Adjustable elastic 1.5" suspender with YKK® non-locking buckles

Zippered hand warmer pockets with quick-drying micro fleece lining

Thermolaminated, zippered Schoeller® fabric chest pocket with retractor docking station

Flip-out Tippet Tender pocket includes patented built-in retractor

Patented front and back leg seam construction for improved fit, increased articulation, and decreased leg seam abrasion

Low profile belt loops accommodate 2" wading belt

Includes forceps tab and accommodates Simms' Super-Fly Patch and Retractor

4mm high-density neoprene stockingfoot with hourglass seam design for more cushion and increased durability

Every pair manufactured and tested in Bozeman, Montana

 

G3 GUIDE STOCKINGFOOTS

5-layer and 3-layer GORE-TEX® Pro Shell fabric technology

Patented front and back leg seam construction for enhanced articulation, comfort and durability

Patented built-in Guide Model Gravel Guards

Exterior chest pocket with zippered closure holds large fly box

Fleece-lined hand warmer pocket with DWR treatment

Flip-out Tippet Tender pocket includes patented built-in retractor

Low profile belt loops accommodate 2" wading belt

Easily convert to waist highs

DEET & saltwater resistant

Nylon wading belt & repair kit included

Every pair manufactured in Bozeman, Montana

 

Om du leser siste AOF så ser du at det kjøres en kampaje på G4 pro buksene i utvalgte Simms førende butikker her til lands tom 31.05.08.

 

I følge http://www.simmsfishing.com/site/compare.html?group=WDR&PROD_ID=138%2C144 er de nok likere enn som så... For min egen del ser det ut som valget av ny vadebukse kommer til å stå mellom G3 Convertible (økt fleksibilitet og noe billigere mindre dyr) og G4 Pro (økt slitestyrke). Vanlig G3 Guide er uaktuell da jeg heller vil ha Convertibles nedfellbare topp enn en litt mer fancy lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...