Gå til innhold

Ørretpurist?


Trond Kjærstad

Er du ørretpurist?  

71 stemmer

  1. 1. Er du ørretpurist?

    • På 99% av turene fisker jeg brunørret
      27
    • På 99% av turene fisker jeg enten brunørret eller sjøørret
      17
    • Jeg fisker alt av "fettfinner"
      19
    • Jeg er ikke så opptatt av om fiskene har fettfinner eller ei. Fisker det som byr seg.
      21


Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Selvfølgelig er man ØRRETPURIST ;D ;D ;D.......HARR får man ved ett hendig uhell :D......SIK har jeg aldri fått og har ikke ambisjoner om det heller :D...

Sjøørret og Laks: NEI TAKK!!!!!!............RØYE..why??..........REGNBUEØRRET, you gotta be kidding :D......

BRUNØRRET ER BEST, fuck the rest....... ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske er uten tvil det jeg liker best og det jeg planlegger turene for.

Harr har vi ikke her nede derfor har jeg ikke noe forhold til den fisken.

Røye fisker jeg litt etter i Finnmark.

Laksefiske frister meg ikke lengre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart noe spesielt med brunørreten, og det er nok den fisken jeg absolutt er mest "glad" i :)

Jeg blir verken sur eller lei meg når det smetter på en harr ol., men desto gladere når det er en brunørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mort og vederbuk er helt klart favoritter her.

Å se en mort på 150 gr ta en brødsmule-imitasjon i et herlig head & tail vak . . . det er det fluefiske handler om  :D

 

Loff eller?

Gjerne det . . . Det viktigste er avtrykket imitasjonen gir på overflaten.

Er det frø-loff som klekker skal selvfølgelig imitasjonen være deretter  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye annet en brunørret her på berget, og reiser jo selfølgelig for og fiske i elver med brunørret.. men begynner ikke og grine om det er noe annet som tar fluen min!

vinterstid reiser jeg nedover (aurland, bergen, haugesund) og sattser på SØ, dette har selfølgelig med at vi bor i norge.. ikke lett og fiske med is på elven\vannet!

men i sesong (kansje litt vel tidelig i sesong også) så er det bare BØ som gjelder :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker alt fra torsk til gjedde ;D Stor torsk på flue er undervurdert etter det jeg har hørt! :)

Mange fiskearter jeg har lyst til å få på flue, men sjøørretfisket blir det nok mest av ettersom jeg bor på et sted uten spesielle brunørret-muligheter. Så noen ørretpurist er jeg nok ikke ;D

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge lurt på hvorfor noen absolutt må lage menigheter uanset hva de driver med. Tror det er en slags småguttgreie (du ser det allerede i sandkassa). En lager et slags hierarki sombegynner med å skille mellom fluefiskere og de mer primitive som bruker annen redskap. Så gjelder det å skille fra de som fisker på mindreverdig fisk (uten fettfiner) og helst også de som fisker laks. Da er vi over på ørret som egentlig er det eneste som holder mål. Det vil si det bør fanges på tørrflue da. Og ikke en hvilken som helst tørrflue, men en imitasjon fisket i rennende vann med en rådyr stang og kroppen nedhengt i all slags stasj. Til slutt skal fisken alltid slippes ut igjen. Har du hengt helt med hit er du fisker av den ypperste klasse.

Selvfølgelig er dette noe mange fleiper med overfor kamerater som bruker slukstanga e.l. Men det virker som noen faktisk er sånn i fullt alvor. Det minner om min nyreligiøse slektning som også må sortere alle mennesker i de troende og ikke troende. Og de ikke troende er ikke mye å spare på.

Ja, jeg har nok spora litt av så jeg skal holde fred videre. Hvis noen har lyst til å utvikle denne diskusjonen bør det kanskje lages en ny tråd. Men jeg tror jeg heller skal ut å fiske lyr, torsk, laks, ørret, harr, sik eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er et litt merkelig fenomen...men blandt jegere så er det samme sak.....Elgjeger....harrajeger.....skogsfugljeger....ja de er selektive......dersom jeg står i en flott elv i n_Norge og ser en svær harr....en to-kilos så fisker jeg på den.....en stim med sjørøye som vaker på et stille flak på svømmepupper....jeg går da ikke lange veier for å finne meg en ørret.......fest er fest....det behøver ikke alltid være selskap.....men må innrømme at når jeg fisker i f.eks. Renaelva at jeg går selektivt etter ørreten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fisker med fettfinne kan håves med god samvittighet og alle disse ulike fettfinne fiskene har sine egne utfordringer og kvaliteter.

Å kjøre en luftakrobatisk ørret, fargespillet til en harr i kveldssola, å overliste en finspist og kresen sipvakende røye eller å kjenne kreftene fra en stor vill-laks, alt dette bør være små høydepunkt i en fluefiskers liv.

 

Å kun fiske ørret blir for meg litt enfoldig, og kan best sammenlignes med å gifte seg med den første dama du har Sæks med  ;D

 

 

 

PS hvorfor blir det alltid en automatisk omskriving av ordet S E X når jeg skal skrive det?

Er bare jeg utsatt for dette "overformynderiet" eller opplever andre det samme?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...