Gå til innhold
  • 0

Kjøring av fisk.


Drammensfiskern

Spørsmål

Er det noen som har noen tips her? Jeg var nemlig på vegli i helgen og fisken tok vel flua mi en 25-30 ganger (sykt gøy!). Fikk inn 3-4 stk :)

 

Når fisken tar flua skal man jo vente litt for så og løfte stanga, men så kommer selve kjøringen. Noen som har noen gode tips her? F.eks: hvis man har litt line ut i vannet foran seg når fisken tar flua.

 

Tar gjerne i mot noen gode tips og triks på dette punktet.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Et tips er å få fisken så raskt som mulig på snella. Så slipper du kaos med vier, steiner og alt annet som snøret garantert vil henge seg fast i. Også nå du vader er dette viktig, sånn at fisken ikke vikler seg inn i løsbukta.

 

Jeg har brent meg noen ganger på at jeg har hatt for mye backing på snella. Da kan det bli problemer når du skal snøre inn løsbukt for å kjøre fisken på bremsen. Snella blir rett og slett for full fordi snøret legger seg dårlig på snella når du (stress-)sveiver inn løsbukta.

 

Har du sterk fortom og har tenkt å sette ut fisken igjen, så kan det være greit å kjøre fisken hardt. Personlig hever jeg stanga når fisken kjøres. Det er noe som henger igjen og tror det er fordi noen har fortalt meg at fisken hopper mindre da. Har ingen erfaring med annet :)

 

Kroker du laks eller en hjerneskadd boleørret (som f.eks regnbue ;D ) kan det være lurt å holde fingerene vekk fra sveiva under utrasene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøring av fisk er ingen vitenskap. Enkelt oppsummert går det ut på å holde snøret stramt, hele tiden.. Hvis man har mye løsline ute synes jeg det er en fordel å slippe ut snøre forsiktig, altså gi ut løsline, fremfor å sveive ferbrilsk på snella. Dette får man trening på ganske kjapt. Det samme gjelder igrunn hvis fisken bråsnur og svømmer kjapt mot deg så vil det(etter min mening..) være mer hensiktsmessig og langt enklere, å ta inn snøre for hånd, fremfor frenetisk sveiving. Sveiva alltid inn løslina før, men føler det gir bedre kontroll med fisken å gi ut snøre. En bonefish på kroken gjorde at praksisen snudde for min del:) Umulig å holde den fast for så å sveive inn løsline. Prøv deg frem, bare snøret til fisken er stramt så går det som regel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Joda, men du vil (ofte) oppleve at fisken ikke tar med seg all lina, kanskje til og med ingen line i det hele tatt, selv på stor fisk. Da sliter du med mye løsline når du skal håve.

 

Har aldri hatt større problemer med fisk som svømmer mot meg. Går som regel greit å følge den med en storspolesnelle. Snakker da om ørretfske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Personlig synes jeg at sluttfasen av kjøringen er den mest kritiske. Har du kroka fisken og den ikke glipper med en gang så sittern godt som regel, men på slutten av kjøringen da du skal håve fisken bør man være forsiktig. Snøret kan da bli ekstremt stramt, og man kan ryke fortomen, eller rette ut kroken. Man kan se i mange fiskeblader ol. der de viser hvordan håving skal utføres riktig :) egentlig tror jeg kjøringen av fisk blir bedre jo mer fisk du har kjørt. Man lærer seg da og sette sidepress på fisken, og man slite ut fisken fortere. Man vet etterhvert hva man skal gjøre undrer kjøring, ettersom man opparbeider erfaring :)

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Henning

hvis den hopper må du gi slakk fort som fy, hvis ikke ender du opp slik jeg gjorde i nærheten av Trysil i juni, en kilos ++ fisk hoppet flere ganger og det endte med at min #12 parachute døgnflue stod i 90 graders vinkel.. det vil si, fisken retta ut kroken så det grein etter :S

Var vel ikke R30 krok vel ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

gamle gode vincent marinaro temmet de store fiskkene på en spesiell måte....hvilket jeg også har forsøkt! han brukte ikke stanga som støtdemper.....når fisken rusa nedstrøms lot jan den bare gå, pekte med stanga i den retningen fisken gikk.....en ørret går skjelden langt nedstrøms, får for lite oksygen, når fisken snur og beveger seg oppstrøms må den slite med stor motstand fra lang snørebukt.

 

jeg har gjort dette ved flere anledninger og har lyktesgodt.....fisken blir mye "snillere"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

gamle gode vincent marinaro temmet de store fiskkene på en spesiell måte....hvilket jeg også har forsøkt! han brukte ikke stanga som støtdemper.....når fisken rusa nedstrøms lot jan den bare gå, pekte med stanga i den retningen fisken gikk.....en ørret går skjelden langt nedstrøms, får for lite oksygen, når fisken snur og beveger seg oppstrøms må den slite med stor motstand fra lang snørebukt.

 

jeg har gjort dette ved flere anledninger og har lyktesgodt.....fisken blir mye "snillere"!

 

Dette kan da umulig være noen god kombinasjon med stor fisk og tynn fortom.

 

Når jeg kjører laks prøver jeg så godt jeg kan å unngå at denne snørebukten dannes. Mistet en laks i Gaula i forrige uke der jeg ikke klarte å unngå bukten da fisken raste over på andre siden og krysset sterkstrømmen. Resultatet ble at kroken rettet seg ut. Nå er det selvsagt litt andre krefter i en storlaks. Men med 0,14 fortom og ørret på halvannen kg blir det fort kritisk med en stor bukt vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

de gangene jeg har brukt det så har det funka fint....... oddbjørn.....hva er tynn fortom.....bruker skjelden tynnere enn 0.15, rettere sagt bruker aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Liten fisk:

La den få ett eller to utras og sveiv den inn;)

 

Stor fisk:

a. Hold stanga høyt for å unngå

   i. at snøret skaper motstand i vannet

   ii. at snøret fester seg i steiner eller busker

 

b. 'Gå tur med hunden' og sørg for sidepress for å få fisken ut av balanse slik at den blir raskere sliten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøring av fisk er ingen vitenskap. Enkelt oppsummert går det ut på å holde snøret stramt, hele tiden.. Hvis man har mye løsline ute synes jeg det er en fordel å slippe ut snøre forsiktig, altså gi ut løsline, fremfor å sveive ferbrilsk på snella. Dette får man trening på ganske kjapt. Det samme gjelder igrunn hvis fisken bråsnur og svømmer kjapt mot deg så vil det(etter min mening..) være mer hensiktsmessig og langt enklere, å ta inn snøre for hånd, fremfor frenetisk sveiving. Sveiva alltid inn løslina før, men føler det gir bedre kontroll med fisken å gi ut snøre. En bonefish på kroken gjorde at praksisen snudde for min del:) Umulig å holde den fast for så å sveive inn løsline. Prøv deg frem, bare snøret til fisken er stramt så går det som regel greit.

 

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

b. 'Gå tur med hunden' og sørg for sidepress for å få fisken ut av balanse slik at den blir raskere sliten

 

Hva menes med sidepress egentlig? At du vrir stanga sideveis eller noe for å "dra" fisken den veien?

 

Hvis snøret er ca 90 grader i forhold til strømmens retning når du kjører fisk så har du sidepress. Da må fisken hele tiden jobbe for å holde balansen og den blir fortere trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...