Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Ikke for å støte noen, men om man sammenligner JBs tradfluer mot Terjs CDC og skumgummifluer. Så blir det som å stille Gro Harlem Brundtland opp mot Adriana Lima.

Var den siktet til meg? Isåfall vil jeg presisere at begge svarene mine var helt individuelle, og ikke hadde noen ting å gjøre med hverandre. Var bare imponert over begge, thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En danica i foam utgave.......

Terje!

Dritkul (hvis det er et brukandes uttrykk innenfor fluebinding) flue, Terje.

Har du laget den for morro skyld, eller tror du den fisker bra også?

Takker Anders :)

Mest for å teste igrunn. Har ingen erfaring med foam danica`r.

Min største bekymring er at jeg frykter at bakkroppen blir for stiv og dermed kroker dårlig.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En danica i foam utgave.......

Terje!

Dritkul (hvis det er et brukandes uttrykk innenfor fluebinding) flue, Terje.

Har du laget den for morro skyld, eller tror du den fisker bra også?

Takker Anders :)

Mest for å teste igrunn. Har ingen erfaring med foam danica`r.

Min største bekymring er at jeg frykter at bakkroppen blir for stiv og dermed kroker dårlig.

Terje!

Tykkelse på foamen ? Er det sånn at den er bretta rundt halefibrene ?

For med den foamen jeg har kjøpt (2mm), klipper jeg bare av en remse (firkantet), drar den igjennom en lighterflamme og ruller den i fingerne til den blir rundt og tusjer segmenteringer. halefibre kan evt. limes på med superlim oppå. HVis det er nødvendig ? Fint å se på ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En danica i foam utgave.......

Terje!

Dritkul (hvis det er et brukandes uttrykk innenfor fluebinding) flue, Terje.

Har du laget den for morro skyld, eller tror du den fisker bra også?

Takker Anders :)

Mest for å teste igrunn. Har ingen erfaring med foam danica`r.

Min største bekymring er at jeg frykter at bakkroppen blir for stiv og dermed kroker dårlig.

Terje!

Tykkelse på foamen ? Er det sånn at den er bretta rundt halefibrene ?

For med den foamen jeg har kjøpt (2mm), klipper jeg bare av en remse (firkantet), drar den igjennom en lighterflamme og ruller den i fingerne til den blir rundt og tusjer segmenteringer. halefibre kan evt. limes på med superlim oppå. HVis det er nødvendig ? Fint å se på ihvertfall :)

Fulgte Rune sin oppskrift:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=79:mohican-mayfly-v2&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var turen kommet til dama med det vakreste og mest poetiske navnet av dem alle; Light Cahill. Jeg fant ikke noe underull av rev som var lys nok (ble for grått), så jeg jukset litt og gikk rett på Hends Musk-Rat nr. 24. Så lenge vi ikke blander inn noe syntetisk, så er vel materialtilpasninger forsåvidt greit. Halvgreit i hvert fall, hadde helst sett at det var lys rev i denne.  :rolleyes: Bundet på krok 12 denne også. Binder alle mønsterne på TMC 100 eller Mustad R50-92840, i str 12, 14 og 16. Pga av at vingen skal festes inn på 3/4 krokskaft, for balansensens skyld, så blir de større mønsterne litt mer synlig velproporsjonert enn de mindre. Da kan dubbingfluene få en mer brå og tilsynelatende klumpete tapering, i hvert fall mine - enn så lenge. Et annet problem jeg har er å finne bra ginger-hackle som hale. De fleste nakker har for myke fibre, som samler seg og synker. Binder derfor en del til fiskeboksen med Coq-de-leon som hale.  ;)  

EDIT: Var litt uvenn med kamera i dag, så bildet ble ikke bra. Skal se om jeg kan få tatt ett nytt.

EDIT II: Han legger inn et ekstra bilde, mens han bestemmer seg for å kjøpe et makroobjektiv til speilrefleksen...

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-2261-13949884713825_thumb.jpg

post-2261-13949884714514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert Jørn!

Gjør du noe for å splitte vingene, eller lar du de bare få naturlig V-form av kurven fibrene har?

Der kom du meg i forkjøpet. Jeg river av 10-15 fibre på hver side av stammen, og legger de konvekse sidene mot hverandre. Deretter binder jeg dem på og splitter med noen åttetallssurringer. Dette synes jeg er vanskelig og sliter en del med å holde konveks mot konvekst ved innfesting. På Cahill'n var jeg ikke nøyaktig nok og fikk noen fibre som spredde seg på feil side, og noen som gled litt langt ut når hacklet ble surret litt uforvarent. Dette ble et underkjent resultat, men man ser poenget. Vingen er 1,3 ganger lengden på krokskaftet (lagt meg midt i mellom skolene som forfekter krokskaftlengde og 1,5 gang lengden). Synes personlig at lengden bør være såpass da vingen blir høyere enn hacklet, som er konvensjonelt  tilpasset med hacklemåler i forhold til krokstørrelse.  

Underkjent (fanken disse kameraene  ;) ) :

[attachimg=1]

post-2261-13949884715258_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da opplever du det samme som når jeg gav et forsøk  :) Litt myke disse fibrene og dårlig gifteevne så har en tendens til å vri seg når en binder inn. Måtte også bruke 8-talls for å få den V-formen jeg ønsket. På vinger med vingefjær blir de jo gjerne helt perfekt med den kurven fibrene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da opplever du det samme som når jeg gav et forsøk  :) Litt myke disse fibrene og dårlig gifteevne så har en tendens til å vri seg når en binder inn. Måtte også bruke 8-talls for å få den V-formen jeg ønsket. På vinger med vingefjær blir de jo gjerne helt perfekt med den kurven fibrene har.

Godt vi er flere, men det er vel bare en trening - og du mestrer sikkert dette lekende lett med et par forsøk til.

Litt juks i dann vann: Spissene på wood duck med jevn fiberlengder på hver side, pleier jeg å legge hele på plass med en surring rundt, før jeg drar den forsiktig på plass til tilmålt vingelengde. Passer på at jeg holder fiber-sidene fra hverandre. Deretter fester jeg og legger noen surringer foran, og kanskje en åttetallsurring. Det pleier å gi perfekt resultat. Men jeg kan ikke bare bruke spissene på den dyre wood duck'n heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En danica i foam utgave.......

Terje!

Dritkul (hvis det er et brukandes uttrykk innenfor fluebinding) flue, Terje.

Har du laget den for morro skyld, eller tror du den fisker bra også?

Takker Anders :)

Mest for å teste igrunn. Har ingen erfaring med foam danica`r.

Min største bekymring er at jeg frykter at bakkroppen blir for stiv og dermed kroker dårlig.

Terje!

Tykkelse på foamen ? Er det sånn at den er bretta rundt halefibrene ?

For med den foamen jeg har kjøpt (2mm), klipper jeg bare av en remse (firkantet), drar den igjennom en lighterflamme og ruller den i fingerne til den blir rundt og tusjer segmenteringer. halefibre kan evt. limes på med superlim oppå. HVis det er nødvendig ? Fint å se på ihvertfall :)

Fulgte Rune sin oppskrift:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=79:mohican-mayfly-v2&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Terje!

Okei. Så størrelsen på den nå :) Trodde der var mye større. :P Eller så har Rune gigahender :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut et bilde av Quill Gordon også. Master-flua, sjefen i boksen, opphavet til hele stilen. Boksen min består altså av Gordon's Quill (som det var det opprinnelige navnet), Red Quill, Light Cahill, Grey Adams, March Brown og radikaleren i catskill-flokken: Brown Bivisible.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Blasse bilder dessverre. Her ett til:

[attachimg=3]

post-2261-13949884758353_thumb.jpg

post-2261-13949884758826_thumb.jpg

post-2261-13949884759317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer Jørn. Moro og se at du har kastet deg over disse klasiske mønsterne.

Bandt opp et knippe i fjor vinter som jeg hadde planer om og bruke i løpet av sommern. Sommern gikk og fluene lå fortsatt i boksen, uprøvd. Så, på en høstur i en østlandselv, ble de satt i enden av fluesnøret for første gang. For noen fiskefangere dette skulle vise seg og være. fikk mange flotte fisker  på mønstret under. Koste meg stort. En ting som jeg la merke til, var at de etter noen kast, ofte ble liggende dypt i vannet med fjærvingene liggende i vannfilmen. Avtrykket ble veeeeldig likt en spent spinner.....

Uansett knallfine fluer, artige og binde. Når de i tilegg fanger fisk som f.... er det bare og fylle boksen

Her en av fluene fra i fjor

[attachimg=1]

post-2382-13949884760036_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har bidratt her nå, har vært ganske sløv med bindinga. Det er godt å se at dere er produktive! Mye snadder som har kommet til her nå.  ;D

Her er en vulgata eller nyklekket danica om du vil. Kun foam og hår.

Beinteknikken er samme som Morten Øland bruker i filmen Fish & Fly.

Bakkroppen lager jeg med et stanseverktøy, det fungerer også fint på maur synes jeg.

Materialer:

Krok: Kamasan B405 str. 12.

Haler: Moose body hair.

Tråd: Oliven.

Bakkropp: Tan 2mm foam.

Vinge: Oliven og Camel farget Dry Wing.

Bein: Brune hjortehår.

Foam i framkropp: 1mm Razorfoam, tan.

Jeg brukte så og si bare sånne foamkropper på vulgataene i år. Er storfornøyd med slitestyrken og fiskbarheten. Ha på bittelitt lim på haletuppen og surringene der samt der du fester kroppen på kroken. Påfør lim gjerne rett på tråden. Løkka jeg spinner hår i er av GSP som jeg binder inn separat.

Fortsatt God Jul!

post-2-13949884760529_thumb.jpg

post-2-13949884761005_thumb.jpg

post-2-13949884761496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...