Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Til Rune:

Hvordan binder du inn hjortehåra med hjelp av løkke slik at du kun får spissene på hjorehåra som bein?

Spør fordi jeg ikke skjønner helt hvordan du unngår å få med buttenden på hjortehåra når du legger de i løkke.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rune:

Hvordan binder du inn hjortehåra med hjelp av løkke slik at du kun får spissene på hjorehåra som bein?

Spør fordi jeg ikke skjønner helt hvordan du unngår å få med buttenden på hjortehåra når du legger de i løkke.

Terje!

Jeg fester beina akuratt i linje med løkka, bare 1mm som stikker ut av buttenden. Lag løkke av GSP slik at du kan spinne skikkelig hardt. Jeg vokser GSP tråden godt slik at beina holder seg på plass til jeg får lukket løkka og startet en forsiktig spinning slik at jeg ser de har "festet seg". Jeg stacker hår og bruker papirklemme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Til Rune:

Hvordan binder du inn hjortehåra med hjelp av løkke slik at du kun får spissene på hjorehåra som bein?

Spør fordi jeg ikke skjønner helt hvordan du unngår å få med buttenden på hjortehåra når du legger de i løkke.

Terje!

Jeg fester beina akuratt i linje med løkka, bare 1mm som stikker ut av buttenden. Lag løkke av GSP slik at du kan spinne skikkelig hardt. Jeg vokser GSP tråden godt slik at beina holder seg på plass til jeg får lukket løkka og startet en forsiktig spinning slik at jeg ser de har "festet seg". Jeg stacker hår og bruker papirklemme.

Da er jeg med, takker for info :D

Det eneste jeg ikke skjønte er hva GSP er for noe :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rune:

Hvordan binder du inn hjortehåra med hjelp av løkke slik at du kun får spissene på hjorehåra som bein?

Spør fordi jeg ikke skjønner helt hvordan du unngår å få med buttenden på hjortehåra når du legger de i løkke.

Terje!

Jeg fester beina akuratt i linje med løkka, bare 1mm som stikker ut av buttenden. Lag løkke av GSP slik at du kan spinne skikkelig hardt. Jeg vokser GSP tråden godt slik at beina holder seg på plass til jeg får lukket løkka og startet en forsiktig spinning slik at jeg ser de har "festet seg". Jeg stacker hår og bruker papirklemme.

Da er jeg med, takker for info :D

Det eneste jeg ikke skjønte er hva GSP er for noe :D

Terje!

GSP = Gel Spun Polyester eller Dyneema bindetråd. Takker for det André ;D Jeg lager meg ikke en boks med slike... bare et par tre for å ha noe annet å sette på for moro skyld.. Sånne hårbein blir så livate og lager så fint avtrykk synes jeg. Skikkelig "buggy".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Til Rune:

Hvordan binder du inn hjortehåra med hjelp av løkke slik at du kun får spissene på hjorehåra som bein?

Spør fordi jeg ikke skjønner helt hvordan du unngår å få med buttenden på hjortehåra når du legger de i løkke.

Terje!

Jeg fester beina akuratt i linje med løkka, bare 1mm som stikker ut av buttenden. Lag løkke av GSP slik at du kan spinne skikkelig hardt. Jeg vokser GSP tråden godt slik at beina holder seg på plass til jeg får lukket løkka og startet en forsiktig spinning slik at jeg ser de har "festet seg". Jeg stacker hår og bruker papirklemme.

Da er jeg med, takker for info :D

Det eneste jeg ikke skjønte er hva GSP er for noe :D

Terje!

GSP = Gel Spun Polyester eller Dyneema bindetråd.

Da er alt i boks :D

Takker :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jørn

de Catskill-fluer emmer af tradition og fisk ! Flot hvis du bare bruger disse igennem sæsonen. Skal blive interessant at høre om erfaringerne dine.

Torben

Det skal komme jevnlige rapporter Torben. Jeg skal i hvertfall starte hver eneste tur i Catskillboksen, men kan ikke utelukke at jeg hopper over på karbon, caps og jukseboksen om det kniper. Liker tross alt å få en fisk i ny og ne jeg også!  :-X  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jørn

de Catskill-fluer emmer af tradition og fisk ! Flot hvis du bare bruger disse igennem sæsonen. Skal blive interessant at høre om erfaringerne dine.

Torben

Det skal komme jevnlige rapporter Torben. Jeg skal i hvertfall starte hver eneste tur i Catskillboksen, men kan ikke utelukke at jeg hopper over på karbon, caps og jukseboksen om det kniper. Liker tross alt å få en fisk i ny og ne jeg også!   :-X  8)

;D ;D - ved bare hvordan jeg  har det med "nye" fluer, når fisken er der....og så bruger man de gammelkendte favoritter  ;D ;D

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et lite fnygg av lyst til å binde fluer. Ble sittende å binde mygg og små døgnfluer til neste høst-tur :o For å rette kjerringa litt surra jeg isammen noen aurivillii også :)

Digg å komme igang

Tror neppe du vil få noe fisk på disse, Sigve . . . Like greit å sende dem til meg, så skal jeg brenne dem for deg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et lite fnygg av lyst til å binde fluer. Ble sittende å binde mygg og små døgnfluer til neste høst-tur :o For å rette kjerringa litt surra jeg isammen noen aurivillii også :)

Digg å komme igang

Tror neppe du vil få noe fisk på disse, Sigve . . . Like greit å sende dem til meg, så skal jeg brenne dem for deg  ;)

Du har nok rett Lars. Hva er adressen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte binde en spent spinner, og gikk for en catskillinspirert variant. Vinge er wood duck, kropp er rustrød kalkunbiot og hale er fibre av Rhode Island red cock. Tror jeg kommer til å skifte ut det rødbrune hackelet med ginger, for at flua skal være enklere å se. Men den bestod i hvert fall flytetesten med glans, så det blir noen stykk av denne i boksen også. Forhåpentligvis litt bedre bundet, var litt slumsete med avslutningen på kroppen.

EDIT: Tar bare noen runder med hackel, å flua ikke skal stå for høyt. Alternativt så klipper jeg den under.

[attachimg=1]

post-2261-13949884843673_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...