Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

aurivilliklekkerene burde jo være brune i kroppen JFL, men gøy att de funker(har selv fisket med en klekkersak i aurivillidunfarge i kroppen og funker utmerket), lurer på hva fisken egentlig tar den for og være ?? cripple kanskje?

Dæven, det var jeg ikke klar over! Da er det vel kanskje en Rhodani klekker da? Var i møkkavær den fisket dritbra!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aurivilliklekkerene burde jo være brune i kroppen JFL, men gøy att de funker(har selv fisket med en klekkersak i aurivillidunfarge i kroppen og funker utmerket), lurer på hva fisken egentlig tar den for og være ?? cripple kanskje?

Dæven, det var jeg ikke klar over! Da er det vel kanskje en Rhodani klekker da? Var i møkkavær den fisket dritbra!  :)

Rhodani ligner den mere på. ja  :) samma og bare den funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sjølvaste harrkongen har rett, JFL  :) Men det ser ut som en veldig fin rhodani-klekker du har bundet, fargen er mer spot on og en litt kortskafta #14- krok likeså, så den ser giftig ut  :)

Når vi først er inne på det, JFL, så er aurivillii-klekkeren litt større og mer kompakt i kroppen. Litt sånn fatfuck- aktig i forhold til den relativt slanke rhodanien. Mitt inntrykk er også at klekker funker bedre til aurivillii enn til rhodani for rhodanien står så lenge på vannet som duns, så ørreten har en tendens til å legge seg på den flaskehalsen hvis du skjønner hva jeg mener.

Beste hilsen,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk André, skjønner godt hva du mener ja ;D Og giftig var den, tok en ørret på 1,2kg på andre kastet!

Tror jeg skal kjøpe en bok om døgnfluer og diverse stadier, noen forslag til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk André, skjønner godt hva du mener ja ;D Og giftig var den, tok en ørret på 1,2kg på andre kastet!

Tror jeg skal kjøpe en bok om døgnfluer og diverse stadier, noen forslag til dette?

da vil jeg anbefale deg denne :) denne har også en felthåndbok ....

Denne har jeg lært mye fra...eller rett og slett alt jeg kan ifra.... :D

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1717628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

I nymphstadiet lever den bland växtligheter i lugna vatten i regel på lite mörkare bottnar. Den är ingen bra simmare, men dess vanliga miljö är både i stillastående och rinnande vattendrag.

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=200

Hilsen

Zeljko Babic

(laget automatisk av Fluedatabasen)

lephto_dun_1_test_copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

I nymphstadiet lever den bland växtligheter i lugna vatten i regel på lite mörkare bottnar. Den är ingen bra simmare, men dess vanliga miljö är både i stillastående och rinnande vattendrag.

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=200

Hilsen

Liker denne superlette fluestilen.......!

Zeljko Babic

(laget automatisk av Fluedatabasen)

lephto_dun_1_test_copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert litt med forlengede døgnfluekropper i kveld, etter å ha sett en hjortehår-variant her på forumet. Selv synes jeg teknikken bl.a. Pål Hedenstad bruker på "Variant"-kroppen (Fluebinderens Plattform) ser bra ut. (Jeg kan ikke uttale meg om den fisker godt, da jeg ikke har prøvd den selv.) Defor gjorde jeg et forsøk på å kle hjortehår-kroppen med en hackle-stamme.

Det kommer ikke frem på bildet, men om en lakkerer kroppen blir den blank og ser ganske realistisk ut.

I tillegg har jeg bundet opp en del fluer i mer eller mindre sort/hvitt - en slags monochrome-serie. Ser for meg at det kan fungere for å tydeliggjøre fluens silhuett. Men her er det meget mulig at jeg er helt på jordet ;-)

Den er kanskje ikke godkjent, i og med at det er snakk om en "generell" dønflue og ikke en spesifikk art. Uansett: Det hadde vært gøy med noen tilbakemeldinger!

[attachimg=1]

Alt vel,

Oeyvind.

doegnflue_skisse.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Wing Olive - Parachute slim

Krok: Hends 404, str.14

Kropp: Turkey biot – Blue Wing Olive

Thorax: FlyRite #10 Blue Wing Olive

Hackle: Whiting Cape – Golden Olive

Vinge: Cream Antron

Hale: Hends MF-134 (BWO)

post-0-1394988917271_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Hermann, har forstått at det er tynne fluer ørreten vil ha, i tillegg til at jeg har kommet over Hends Synton VNS 109x2m kanontråd! Tynn som bare f! men fleksibel og solid så det holder!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adams slim - parachute

Krok: Hends 404, str.14, 16 og 18

Kropp: Stripped Goose Biot – Gray

Thorax: FlyRite #26 Adams Gray

Hackle: Whiting Cape – Dun Grizzly

Vinge: Cream Antron

Hale: Mayfly Tails – Medium Dun

post-0-1394988924585_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...