RolvS Posted February 18, 2023 Report Posted February 18, 2023 Variasjon på temaet danseflue. Den til høyre er basert på en caddis-klekker jeg har sett Davie McPhail binde kombinert med et ønske om å ha en danseflue med rådyr, den til venstre er en paraloop-aktig ting med hackle rundt en foam bit som etterpå er bretta fram. 5
Truls Posted February 18, 2023 Report Posted February 18, 2023 RolvS skrev (1 time siden): Variasjon på temaet danseflue. Den til høyre er basert på en caddis-klekker jeg har sett Davie McPhail binde kombinert med et ønske om å ha en danseflue med rådyr, den til venstre er en paraloop-aktig ting med hackle rundt en foam bit som etterpå er bretta fram. Den til venstre var sinnsykt fin. Skikkelig buggy, det bare lukter fast fisk! 1
Roaas Posted February 27, 2023 Report Posted February 27, 2023 (edited) Noen balsabiller fra en snau uke siden. Strl 16 Ahrex FW505 Edited February 27, 2023 by Roaas 6
Rune Stokkebekk Posted March 20, 2023 Report Posted March 20, 2023 Knyter noen billedyr en venn i spania viste meg, han bruker disse til barbefiske. Men dette fanger aure au, bankers. Jeg synes det er artig med litt sånne stilige attraktorfluer. 5
Rune Stokkebekk Posted August 11, 2023 Report Posted August 11, 2023 Har sveiva opp litt standard rød skogsmaur TMC 2487 str 14. High-Viz edition for å se blandt alt rasket på vannet nå utover.. Synes den ble ganske cool og buggy med sånne flashbein... Tråd: Uni Rusty Brown. Bakkropp: Evazote og superfine. Bein: Svart Krystalflash. Vinge: Fluo Yellow Aero Dry Wing. Hackle: Svart hane. Thorax: Svart superfine. 8
Jarle TL Posted August 14, 2023 Report Posted August 14, 2023 Nydelig bundet! Har du prøvd goo-mævvær'n med denne framkroppen med parachutehackle? Får håpe på noen skikkelig godværsdager med lite vind nå 🙂 1
Rune Stokkebekk Posted August 15, 2023 Report Posted August 15, 2023 Jarle TL skrev (10 timer siden): Nydelig bundet! Har du prøvd goo-mævvær'n med denne framkroppen med parachutehackle? Får håpe på noen skikkelig godværsdager med lite vind nå 🙂 Nei, har ikke testet det. Bakkroppen her med foam over dub har jeg tatt i bruk på flere str. og med ulike farger foam.. Synes det er litt kuult og man trenger ikke å dubbe allverden for å få fin fasong. I går var det litt sånne mini maur som fløy og noen få fisk vaket. De ville ha goo maur krok 20... de lager jeg uten dub foran, bare lita uv kule bak, hackle og vinge. 1
Rune Stokkebekk Posted December 3, 2023 Report Posted December 3, 2023 Det er adventstid og på sin plass med litt "nisseverksted". Jeg plukket ut litt hackles i går og farget de fiery brown. Ganske fin farge til maur synes jeg. Får lissom litt mer liv i flua med grizzly vs vanlige ensfargede hackle. Skal ikke påstå at de fisker bedre av den grunn men de fisker i hvert fall ikke dårligere og behager øyet mitt mer så da er det vinn-vinn. Flua her har jeg sikkert postet før da det er min go-to maur på forsommeren..."Rufa Flying Ant" Krok: Ken Sawada DD1 #12 (10mm lang er flua fra enden av kroppen til øyet). Tråd: Rusty Brown. Bakkropp: 2mm foam kappet til 3mm bredde, superfine under. Hackle: Brunt/Svart eller kuulest, Grizzly farget brun/fiery brown. Undervinge: Tan, sparkle organza. Overvinger: 2 små cdc fjør. Framkropp/hode: svart superfine. Sånn da er det bare å fortsette... 21 stk to go. 406303758_6479831198787623_1815594534083248324_n.mp4 11
Olav Haug Posted December 30, 2023 Report Posted December 30, 2023 Flotters. Hvor kjøper du "fargepulver" til hackle og fjær for tida, Rune?
Rune Stokkebekk Posted December 31, 2023 Report Posted December 31, 2023 Olav Haug skrev (14 timer siden): Flotters. Hvor kjøper du "fargepulver" til hackle og fjær for tida, Rune? Hei Olav, Jeg bruker vanlig fargepulver fra Veniard. Har kjøpt på Gero/Nordisk. Enkelt å bruke og funker. 1
Rune Stokkebekk Posted January 28, 2024 Report Posted January 28, 2024 Vinden uler og jeg binder 2024-Edition Dansefluer. Som vanlig... lage en litt "ny" vri. Chenillen går hele veien... liten rumpestump... rygg, paraloopbase og hode.. Fikk litt 1,0mm polychenille av Roger Enger Lie som jeg synes ble helt knall på denne her. Flua er 10mm lang og laget på TMC 112TR str 15. 89731470-8b18-4763-8536-39636378c5bb.mp4 7
RolvS Posted January 29, 2024 Report Posted January 29, 2024 I fjor gikk jeg tom for biller i skauen. Det var traumatiskt. Samtidig var disse rakkerne nesten umulig å se i litt flatt lys. Håper jeg har rydda vekk begge problemene nå. Eller. Hm. Jeg må surre en batch til. 7
Jarle TL Posted January 29, 2024 Report Posted January 29, 2024 RolvS skrev (3 timer siden): disse rakkerne Begrepet "sexylubben" har fått en ny betydning! 😁 Gjetter på imitasjoner av lyngbladbiller, pga størrelsen? Kjempefine! 1
RolvS Posted January 30, 2024 Report Posted January 30, 2024 9 hours ago, Jarle TL said: lyngbladbiller Det er den tiltenkte anvendelsen ja. TMC2487 #18
Ruben Petterson Posted May 19, 2024 Report Posted May 19, 2024 Daddy long legs forsøk, litt usikker på lengden på bein og vinge. Tar gjerne imot tips til forbedringer 😊 Snapchat-1020873327.mp4 1
Rune Stokkebekk Posted May 20, 2024 Report Posted May 20, 2024 Ruben Petterson skrev (19 timer siden): Daddy long legs forsøk, litt usikker på lengden på bein og vinge. Tar gjerne imot tips til forbedringer 😊 Snapchat-1020873327.mp4 10.1 MB · 0 Nedlastninger Omtrent som en klassisk daddy ala conba det der. Jeg hadde bytta ut ribbing og floss i kroppen eller hva det er mot ren skjær superfine eller flyrite dubbing. Da får fdu flyteegenskaper i kroppen og det er greit på en såpass stor krok/flue. Flua er fin den, ikke no å si på det. Ang hackle så liker jeg ikke hanehackle på sånne, tvinner fortom noe så gæli, jeg bruker hønehackle fra Hebert, de har så fine fibre at det er ypperlig tørrfluehackle, mykt nok til at du ikke får problemer med tvinn så lett. Dog viktig som alltid når man fisker med sånne fluer å tilpasse kastingen, ikke no trange/raske linebukter og la det strekke se pent ut mellom luftkastene... Roooolig.. 2
Ruben Petterson Posted May 20, 2024 Report Posted May 20, 2024 Rune Stokkebekk skrev (48 minutter siden): Omtrent som en klassisk daddy ala conba det der. Jeg hadde bytta ut ribbing og floss i kroppen eller hva det er mot ren skjær superfine eller flyrite dubbing. Da får fdu flyteegenskaper i kroppen og det er greit på en såpass stor krok/flue. Flua er fin den, ikke no å si på det. Ang hackle så liker jeg ikke hanehackle på sånne, tvinner fortom noe så gæli, jeg bruker hønehackle fra Hebert, de har så fine fibre at det er ypperlig tørrfluehackle, mykt nok til at du ikke får problemer med tvinn så lett. Dog viktig som alltid når man fisker med sånne fluer å tilpasse kastingen, ikke no trange/raske linebukter og la det strekke se pent ut mellom luftkastene... Roooolig.. Har mest av dei cdc mini daddy som er video av her, synes dei er kjempefine og fiske med. Men dei største ørretene eg har tatt på daddy, har blitt tatt på ein kjøpt imitasjon med tung bak-kropp som bryter vannfilmen. Derfor eg prøvde og kopiere ein som eg har i boksen fra før😊 Kan de vere nåke fornuftig i de?😅 Tusen takk for tips til kasting, og valg av materialer 😊👌
Rune Stokkebekk Posted May 21, 2024 Report Posted May 21, 2024 Ruben Petterson skrev (15 timer siden): Har mest av dei cdc mini daddy som er video av her, synes dei er kjempefine og fiske med. Men dei største ørretene eg har tatt på daddy, har blitt tatt på ein kjøpt imitasjon med tung bak-kropp som bryter vannfilmen. Derfor eg prøvde og kopiere ein som eg har i boksen fra før😊 Kan de vere nåke fornuftig i de?😅 Tusen takk for tips til kasting, og valg av materialer 😊👌 Fluer som flyter dålig fisker godt helt klart, jeg bruker gjerne fallskjermhackle på større fluer for å unngå tvinn, det er bra alternativ til høne... 1
Rune Stokkebekk Posted June 4, 2024 Report Posted June 4, 2024 Biller er veldig vanlig å finne på vannet hele sommern, jeg har sett plenty av dem allerede. Der jeg fisker er de ofte rundt 7-10mm, rundt 8 er ganske vanlig. Her er en enkel variant jeg har laget meg et par stykker av.Simple Beetle Krok: TMC 112TR #15. Tråd: Svart. Rygg: 1/8" Evazote foam i svart. Kropp: 2 påfuglherl. Bein: Flexifloss, splittet til passe tykkelse. Thorax/Hodedub: SLF Prism, svart. Sighter: Aero Dry Wing i en synlig farge, her cinnamon. Simple Beetle.mp4 5
Jarle TL Posted June 17, 2024 Report Posted June 17, 2024 CDC Mini Daddy a la Skokkebekk på TMC 102y #13, med skikkelig solide bein! Må ha noen til kommende turer i lavlandet og i høyden. Video av flua: 7
Rune Stokkebekk Posted June 20, 2024 Report Posted June 20, 2024 Jarle TL skrev (På 17.6.2024 den 22.42): CDC Mini Daddy a la Skokkebekk på TMC 102y #13, med skikkelig solide bein! Må ha noen til kommende turer i lavlandet og i høyden. Video av flua: Bra jobba! Ser jeg må lage noen selv også. Er ganske skumle i elver også når de er litt i sturemodus eller tygger litt av hvert. 1
Jarle TL Posted June 21, 2024 Report Posted June 21, 2024 Rune Stokkebekk skrev (10 timer siden): sturemodus eller tygger litt av hvert Ja, jeg skal eksperimente mer med disse fremover. Starter sesongen i elva i dag, og daddys er med 🙂 1
Rune Stokkebekk Posted June 21, 2024 Report Posted June 21, 2024 Jarle TL skrev (7 timer siden): Ja, jeg skal eksperimente mer med disse fremover. Starter sesongen i elva i dag, og daddys er med 🙂 Har funket bra for meg i typ litt klare "fjellelver", men leverer nok i andre også.
Rune Stokkebekk Posted July 2, 2024 Report Posted July 2, 2024 Biller er tøffe fluer og ikke dumt å ha i noen varianter. Denne er sånn krok 14 og er allroundflue for min del. Har lagt på vinge som sighter i tillegg til hotspot foam. Ikke noe veldig fancy, men kuulere enn bare foam og gummi 😄. Krok: TMC 112TR #11. Tråd: Svart. Rygg: 3mm Foam. Kropp: Påfugldubbing. Vinge: Et par cdc fjør. Bein: Brun flexifloss splittet og tusjet. Sighter: 2mm foam i gul el oransje. 928b0cd1-793c-4678-95cd-3525e964b9b2.mp4 2
Recommended Posts