Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Herlig Robban!

Dette trengte jeg! Første poppisen skjønte jeg at det manglet fyllmasse på, så da stappet jeg inn foam i etterkant, og det ble så som så... På nr. 2 forsøkte jeg meg på en variant av hva du så fint illustrerer, men ble langt fra så fint og fyldig som du her viser. Takker og bukker! Da er helgen reddet ;) Nettopp derfor har jeg ikke laget flere (selv om det klør i fingrene) da jeg hadde mistanke om at det var noe som kunne gjøres mye bedre  8)

Ser helt klart oppsiden med at den skvaler mere og lager mer støy, i tillegg flyter den bedre. Takk Robban!

*koz&klemz*

;D

PS: Sagt det før og sier det igjen; Du er drøyt god bak stikka  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte poppere dere lager, og utrolig gøy når sjøauren tar slike med et plask. Likevel synes jeg ofte de lager i overkant mye ballade. I de fleste tilfeller vil en liten popper eller enda bedre en "slider" eller en litt stillferdig "gurgler" være vel så effektiv som overflatefluer til sjøørret. Til andre saltvannsarter kan det stille seg litt anderledes..

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt på vei enig med deg i det. Popper har sin nisje og begrensninger, men når brislingen eller småsilda spruter i vannfilmen så skal man ikke kimse av en popper eller to :) Da er det ofte nettopp det som kan fungere, mens man lykkes bedre med stripende fluer i skumring og ofte i kulda når fisken er litt i overkant kresen med blankt vann. Da hender det (gitt at den går på grunna) at en stripende flue kan være mer forlokkende enn noe annet :) Også er det selvfølgelig moro å binde noe nytt for variasjonens skyld... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det glemte jeg å nevne. Det jeg la ut bilde av var for asp. De liker den xtra-xtra lyden i vannflata, sorry Lars ;D Var bare for å illustrere ;)

Og jeg er enig med Osprey jeg, åsså  deg samtidig.

Hmmmm hva skal vi gjøre nå da.........

Joe bonamassa i hva hører du på nå om fem, sorry ;D ;D ;D ;D

Annbefalles ;D fet låt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må man jo gjøre i kulda...

Har ikke mye erfaring med rekefluer...har holdt meg til mer "klassiske" fluer og det var først i fjor høst jeg prøvde en rosa reke.

Men har kjøpt inn et arsenal med bindemateriale i vinter og reker er jo fantastisk gøy å binde  ;D

Hermet etter Bjorni, CDC reka og pattegrisen. Har ikke klart å bli glad i CDC og epoxy, så da ble CDC bytta ut mot marabou  og epoxyen ble droppa helt.  Har ellers brukt spey sadel salmon og krystal splash pearl som "antenner".

Synes selv de ser litt fiskbare ut ;)

Noen andre som har erfaring med å bruke marabou i rekefluer? Kommentarer? Forslag til forbedring?

[attach=1]

[attach=2]

post-4855-13949885966257_thumb.jpg

post-4855-13949885966741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer til fange fisk de der!

Sitter i akkurat samme "båt" som deg, CDC hva er det? og epoxy er no kliss ;D Binder mest laksefluer og prøver å bruke de materialene til SØ fluer funker fint det altså.

Godt å høre det er flere som tenker som meg.  :D

Gleder meg til å teste disse utover året!

Det ser jo også ut til at det kan blir produsert enda flere fluer fremover så lenge denne istida fortsetter  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildere vær i Nord. Om ikke direkte på +siden så nok til at man blir inspirert til litt knyting mens man kikker ut av vinduet.

Når andre her på FFS lager flotte UrÆker, og det er absolutt gangbar sort i fjordene her også.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Vil framheve Arktisk Cock De Leon, altså naturell isbjørn. Et nydelig materiale for følere på reker, vinger på småfisk osv.

Solid, stivt, lettere gjennomsiktig og med en natulig flash.

post-3215-13949886039854_thumb.jpg

post-3215-13949886073801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lars, hvis du skal lage noen poppere med foam som er litt lengre og ønsker litt mere form i front, sånn at den skvaler litt mere, så har jeg et lite tips.

Dette er ræva 1-2-3 bilder bare for å illustrere.

Etter at hale og sånn er på plass så binder jeg inn en sylinderfoam for å lage en base. Du ser på bildet hvordan. Jeg former med hvor hardt jeg surrer tråden. Dette skal jo limes etterpå så det sitter godt.

Bare en metode for å få litt rundere shape på flua.

Sorry for crappy bilder.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Åssen erfarig har du med ferdige popperhoder/kroker i forhold til den teknikken du viser her ? :)

Har kjøpt meg noen ferdige popperhoder som man limer rett på kroken som har en sånn bulk på midten av skaftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lars, hvis du skal lage noen poppere med foam som er litt lengre og ønsker litt mere form i front, sånn at den skvaler litt mere, så har jeg et lite tips.

Dette er ræva 1-2-3 bilder bare for å illustrere.

Etter at hale og sånn er på plass så binder jeg inn en sylinderfoam for å lage en base. Du ser på bildet hvordan. Jeg former med hvor hardt jeg surrer tråden. Dette skal jo limes etterpå så det sitter godt.

Bare en metode for å få litt rundere shape på flua.

Sorry for crappy bilder.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Åssen erfarig har du med ferdige popperhoder/kroker i forhold til den teknikken du viser her ? :)

Har kjøpt meg noen ferdige popperhoder som man limer rett på kroken som har en sånn bulk på midten av skaftet :)

Jo, det gaar bare bra.  Det er ganske populaert i USA for surface fisking (Smallmouth bass feks).  Knyt in hale materialene dine, og surr traaden framover, knyt av.  Legg et lag med superlim paa traaden, og skubb foam bodien paa plass.  Du maa jobbe relativt fort, ettersom det er superlim du jobber med.

Du maa gjerne passe litt paa at du ikkje faar for lite, eller for mye halematerialer foer du limer fast foam bodien.

Holder lenge, og er veldig lett.

mvh,

Lars i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lars, hvis du skal lage noen poppere med foam som er litt lengre og ønsker litt mere form i front, sånn at den skvaler litt mere, så har jeg et lite tips.

Dette er ræva 1-2-3 bilder bare for å illustrere.

Etter at hale og sånn er på plass så binder jeg inn en sylinderfoam for å lage en base. Du ser på bildet hvordan. Jeg former med hvor hardt jeg surrer tråden. Dette skal jo limes etterpå så det sitter godt.

Bare en metode for å få litt rundere shape på flua.

Sorry for crappy bilder.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Åssen erfarig har du med ferdige popperhoder/kroker i forhold til den teknikken du viser her ? :)

Har kjøpt meg noen ferdige popperhoder som man limer rett på kroken som har en sånn bulk på midten av skaftet :)

Jo, det gaar bare bra.  Det er ganske populaert i USA for surface fisking (Smallmouth bass feks).  Knyt in hale materialene dine, og surr traaden framover, knyt av.  Legg et lag med superlim paa traaden, og skubb foam bodien paa plass.  Du maa jobbe relativt fort, ettersom det er superlim du jobber med.

Du maa gjerne passe litt paa at du ikkje faar for lite, eller for mye halematerialer foer du limer fast foam bodien.

Holder lenge, og er veldig lett.

mvh,

Lars i USA.

Jepp :) Har lagd en alt.

Festa den med epoxy :) Funka fint. Fikk bare litt lyst til å prøve å lage selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Kjøpte bindestikke forrige året, men tok premiæren i dag. Jeg bandt når jeg var 16 år, men det er nå 26 år siden, så jeg regner dette som min første flue. Jeg begynner på den enkle fronten da jeg åker til Bornholm i april og tenkte at jeg skulle binde opp noen sjøørrettfluer til turen.

Dette er da som alle ser en Jiggy med hvit og rosa bucktail og crystal splash UV pearl på krok TMC 777SP #6.

Gi meg gjerne litt feedback så jeg kan forbedre og forandre meg før jeg blir for gammel for å lære å sitte.

114006_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bindestikke forrige året, men tok premiæren i dag. Jeg bandt når jeg var 16 år, men det er nå 26 år siden, så jeg regner dette som min første flue. Jeg begynner på den enkle fronten da jeg åker til Bornholm i april og tenkte at jeg skulle binde opp noen sjøørrettfluer til turen.

Dette er da som alle ser en Jiggy med hvit og rosa bucktail og crystal splash UV pearl på krok TMC 777SP #6.

Gi meg gjerne litt feedback så jeg kan forbedre og forandre meg før jeg blir for gammel for å lære å sitte.

114006_s.jpg

Fett Fredrik, bra du er i gang! Så ikke bildet i posten men fulgte linken, den fisker den flua! Vi får dra med oss Knut og Lars en kveld med litt brennvin og bindestikker. Blir alltid kreativt samt at man lærer mye av hverandre!

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bindestikke forrige året, men tok premiæren i dag. Jeg bandt når jeg var 16 år, men det er nå 26 år siden, så jeg regner dette som min første flue. Jeg begynner på den enkle fronten da jeg åker til Bornholm i april og tenkte at jeg skulle binde opp noen sjøørrettfluer til turen.

Dette er da som alle ser en Jiggy med hvit og rosa bucktail og crystal splash UV pearl på krok TMC 777SP #6.

Gi meg gjerne litt feedback så jeg kan forbedre og forandre meg før jeg blir for gammel for å lære å sitte.

114006_s.jpg

Så mms-meldingen din nå :P Finner ikke noe å utsette på Jiggyen din Fredrik :)

Eneste er at jeg skjønner ikke hvorfor du kjøper fluer av meg...

Dette er bare supert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Well, jeg kommer ikke til å slutte være kunde hos deg enda Tony. Har en lang vei å gå til Pattegrisen, men dagen da jeg greier den så skal jeg revurdere våre tjenester mellom oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...