Gå til innhold

Priser på fiske i Norske vassdrag.


Tor

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at å ta opp all stor fisk gjør stor skade. Hva får deg til å tro noe annet? Ikke vær så nedlatende.

 

Mulig, som du sier, at jeg er for dum til å skjønne at et fiske med noen spesielle regler skal koste så fryktelig mye....bortsett fra at grunneieren skal tjene mye penger da. Så vær ærlig da; si at dere gjør det sånn for at dere vil tjene penger. Ikke gjem deg bak forvaltningen.

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tor! Synd du ikke greier å akseptere mine meninger! Hyggelig at du drar frem meg som et dårlig eksempel, hele vegen! Hvis du synes at det å få navnet mitt er viktig, så send en -mail! Jeg er tydelighvis den værste mannen du har truffet? (Vært inne å endret litt,ja :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sier jo litt om respekten du har for andre når du ikke kan la være å røpe andres alias Tor. Har du tenkt på at kanskje ikke alle vil ha telefoner angående klekkinger i Hemsila kl. 01.00 natt til fredag? Dersom du ikke har mer respekt for andre enn dette kan du ikke regne med særlig stor respekt fra andre heller. Ikke det at det gjør meg så mye, men det kan regnes som en advarsel til andre som kunne komme til legge inn inlegg her - Du er kun anonym til Tor finner ut hvem du er!

 

Og neida, jeg har ikke noen problemer med prisene. Men det var ikke snakk om å gi penger til deg, men fiskeforeninga. Eller er det du som er fiskeforeninga? Bøndene trenger vel penger, eller det ikke så ille likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det vel å ta av litt her!

 

Ang. Russland Tor så er det vel ikke mulig å slippe til på de godplassene uten å kjøpe hele pakka som koster fra 7-8000 til 20.000+ Etter det jeg har fått av info om de ulike plassene så slipper man ikke til uten. Og jeg tror ikke at vi ønsker slike tendenser her i landet. Det er ikke måte på hvor mange som skal "bestikkes" for å slippe til. I russland har man også mye mafiavirksomhet, skal man drive sikkert, må man ofte investere i sikkerhet enten hos myndigheter eller Al Capone.

 

Dette er en spennende og nyttig diskusjon, men jeg liker ikke utviklingen.

Personangrep og røping av alias er småskittent Tor! Det skal du vokte deg vel for.

Det er såpass graverende at jeg må redigere innlegget ditt, så kan du selv tenke litt grundigere igjennom det og evt. komme med en beklagelse.

Hvis folk ikke vil skrive navnet sitt så skal de få lov til det uten fare for at andre røper det. Så lenge man ikke bruker et alias til å hjemme seg bak for å drive på med faenskap så er det helt ok. Du viste tydligvis navnet bak og da trenger du vel neppe å nevne det for resten siden begge parter kjenner til hverandre...

 

At det blir både følelsesladet og engasjerende er gøy, når vi går fra sak til person har vi gått over streken. Folk skal føle seg trygge på at anonymiteten vedvarer.

Litt pepper og utfordrende motinnlegg må vi tåle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Takk skal du ha Rune! Det har vel helt til nå vært en frisk og morsom debatt og jeg håper vi kan fortsette med det. Det er tydeligvis en sak som engasjerer mange og da er den jo viktig, slik jeg ser det.

 

Tok meg den friheten å redigere vekk litt på mine innlegg også. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ojojoj! Den diskusjonen tok en litt annen vending en sist jeg var inne her. Her ligger tydeligvis en del "bak" som vi litt mer utenomforstående ikke helt har fått med oss. Jeg forstår at Tor kunne tenke seg å vite hvem det er som oppfører "truende" mot han. Sikkert kjedelig å gå opp og ned elven og ikke vite om noen lurer i buskaset for å dytte han i elven. Kanskje det er en diskusjon for lokalavisen der nede i Hemsedal? Samtidig så får jo du Tor luftet meningene til folk angående Hemsil og at de sier det de mener burde jo ikke ha noe å si fordi de er anonyme. Det er jo tydeligvis dette de mener.

La oss få diskusjonen inn på et sakligere nivå, eller er den ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor,

Ett spørsmål til Rune Stokkebekk: Er det mulig å overføre dette temaet til en side der kun fulle navn aksepteres, er det ikke mulig å gjøre dette? da går det faktisk an å diskutere på saklig grunnlag. Du er vel enig i at denne debatten ikke blir saklig fordi du må "gjemme deg" for å tørre å si meininga di? Jeg skal gjerne bidra til å skape mer blest på sida di, for det er jo det jeg gjør ved å provosere til debatt.

Det er ikke lagt opp til valgmuligheter for sitt eget navn eller alias i dette forumet. Det finnes ingen plasser. Det valget tar du som bruker når du registrerer deg. Og bruker du ditt rette navn et sted så er det lett å trekke paraleller til andre innlegg.

 

Ingen ting er umulig, skal vi være 100% sikre på at brukerne benytter seg av sitt rette navn må navnet ditt kryss sjekkes opp i mot personnummer og folkeregisteret. Og det vil vi hverken få tillatelse til eller være i stand til å gjennomføre.

 

Jeg skjønner hvor du vil hen Tor og deler ditt synspunkt på mange måter. Jeg opererer alltid med navnet mitt slik at folk kan kjenne meg igjen ute og kanskje så ann en prat. Om jeg driter meg ut eller forsnakker meg for så være.

Det er flere årsaker til at folk benytter alias, noen for å slippe mas om andre ting.

Andre for å dekke seg, egen vinning, leke seg med andre... De som utnytter en slik mulighet finner jeg alltid ut hvem er og kan luke de ut. De som opptrer under alias med folkeskikk som brukerne på dette forumet må få lov til det.

 

Jeg har flere ganger sendt PM til brukere for å dele synspunkter litt på sidelinjen av diskusjonen og da spør jeg også pent om navn for å kjenne vedkommende igjen senere... Det er rimelig problemfritt så sant man ikke er ute etter å ta vedkommede. Og det er vi vel ikke? Dette er et åsted for å diskutere lek og moro for voksne mennesker :D Fluefiske for oss er vel egentlig kjærlighet og det heter seg jo at i krig og kjærlighet er alt lov. Her inne nesten alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
I 2004 sesongen solgte vi fiskekort for 850-900 000' date='- [/quote']

Hvis ikke jeg leste feil så solgte dere for 500 000 i 2003.

Dvs at etter dere doblet prisene i 2004 med den grunnen at dere ønsket mindre fiskepress så har jo ikke dette innfridd til det optimale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune !

Hvem driver personangrep? Er det personangrep å vise hvem en er eller hvem andre er? Skjønner godt at du vil ha mest mulig aktivitet på sida di' date=' og det skal jeg bidra til, men om du ikke tåler et ærlig svar og i tillegg føler dette som et personangrep, da er du/dere for svake og heller burde latt være å skrive. Dere som ikke tørr å si/vise hvem dere er har vel et problem? Tror ikke du Rune skal støtte opp om de som kommer med trusler og usaklege personangrep som det Fishy og Dryflyfool gjør. Jeg beklager ingenting så lenge mange av dere er svært "feige". Nesten hele denne "gjengen din Rune bruker et alias til å gjemme seg bak, rart du ikke ser det. Blir spennende å se om noe av dette blir redigert!

Tror ellers du forstår det meste, og forstår at godt fluefiske skal koste? Du klarer vel å betale kr.700,- for en weekend eller 2000,- for en uke, om du slipper å legge igjen så mye mer penger i Hemsedal denne uka?[/quote']

 

Jeg beklager Tor! Du skal ikke få all skylda her, jeg er enig i at det er sagt mye usaklig fra flere her. Ja, du har nevnt dem. Og du skal ha honnør for å piske opp stemningen litt. Uten provokasjon får man skjelden fram alle sider ved saken. Gjengen min? Det er allmen praksis å benytte seg av alias. Og ja jeg ser jo det og nei, jeg redigerer ikke dette :D Du har kommet med mye konkret og møtt mye motstand. Motstand i form av argumentasjon som egner seg bak et alias.

 

Personlig så synes jeg at 2.000,- er litt drøyt for ei uke, hva med 1500,-? Jeg må jo ha igjen litt penger til å bruke i butikkene også ikke sant? Men det er godt mulig at det er såpass høye priser som skal til for å redusere besøket. Det er mange som fisker flere helger og uker i hemsila, kan godt hende at et slikt prisnivå gjør at de kutter ut en tur eller to. Men da vil jo butikkene og de som driver hytteutleie o.l. tape penger, ikke sant? Er det bra da? Må tenke litt på lokalsammfunnet også...

 

Kom igjen folkens! Ned på bakken igjen og fortsett med gode argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det var noen som nevnte at å ha høye priser i den beste perioden og lavere resten av året var en mulighet. Det er vel ikke noe håp om at det skal bli billigere i Hemsil, men om man priser på denne måten så unngår man jo det største fiskepresset i den beste perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er litt skeptisk til at enda høyere kortpriser nå, vil føre til færre fluefiskere...

Når det gjelder kø-fisket, så er vel hovedproblemet at alle som setter av en uke til fiske i Hemsila absolutt skal fiske under samme uke. Så lenge fisket er på det nivået det er i dag (eller bedre), så vil minst like mange som før forsøke å være med på den alt for mye omtalte auriviili-klekkinga...

 

Leser stadig vekk innlegg som; "har ikke vært der før, men har tenkt meg en tur til Hemsila i år...". Gjett hvilken uke de velger...... :?

 

Det er nesten så jeg får lyst til å sette meg ned her og nå, og skrive en artikkel om baetis-fisket tidligere i juni og myggfisket på høsten bare for å få besøkende til å vurdere andre perioder på året. På høsten fisker man jo nesten helt alene dersom man drar på ukedagene... ;)

 

Nå blir det ingen prisøkning i 2005 leste jeg, men dersom det blir det neste år burde kanskje prisene justeres kun i høysesong, eller... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alle dere er så feige: Fishy' date=' Dryflyfool, Mjoff, AR, Excomm, T-mags osv, kommer jeg aldri til å ta dere alvorlig, dere er pyser som ikke tørr å vise hvem dere er. [/quote']

 

Dette synes jeg er rart Tor, men greit. På ulike forum opererer man ofte under nick, dette er helt vanlig, og det hindrer ikke en konstruktiv tone.

mvh

Anders Rossland

Aamodtskogen 12

2022 Gjerdrum

Håper mine synspunkter blir bedre tatt imot nå :roll: :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, lar dere Tor presse dere til å legge ut fullt navn og adresse på nettet? Jaja...

 

Etter ha fulgt denne tråden sitter jeg igjen med et rotete inntrykk av Tor. Skal han tjene penger eller er han vil han ha best mulig fiske på størst mulig fisk eller sannsynligvis begge deler. Mye har druknet i personangrep. Jeg sitter i allefall igjen med enda mindre lyst til å fiske mer i Hemsila. Følelsen blir penger, plæstic-fæntæstic, snitt på over kilo'n, Gore-Tex, parkeringsproblermer ved jugebenken, påbudt personlig guide, kroker på max strl X, hviletider for fisken mm. Alt blir overkommersialisert. Heldigvis har jeg mange alternativer til denne elva. Vet ikke hva det egentlige målet med innleggene dine har vært Tor, men én person mindre i køen blir det i alle fall til neste år.

 

Jeg har nevnt i andre tråder at å skjule seg bak argumentet med "vi har høy pris for å lempe på fisketrykket" er bare vås. Hvorfor ser jeg aldri noen svar på spørsmål om å innføre kvote på kortsalget? Fordi det skal tjenes mest mulig pæng.

 

Nå forventer jeg faktisk et typisk(?) Tor-innlegg om at han er glad at "sånne som meg" holder seg unna. Og vet dere hva? C if I care...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh' date=' lar dere Tor presse dere til å legge ut fullt navn og adresse på nettet? Jaja...

 

[/quote']

 

Du ser vel ironien jeg har ved å legge ut fullt navn? Har ikke noe med presset fra han og gjøre... Vil bare vise at det ikke gjør noe som helst forskjell fra eller til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor, sorry, jeg ble noe usaklig på natta! Og har strøket siste setning. Men det er vanskelig, når du greier å lire av deg at sånne som meg burde ha seg langt unna norske vassdrag, etc... Jeg er, etter det de fleste sier om meg, en snill mann. Jeg har akkurat fylt 40, så jeg har vel traska langs aure-elver minst like lenge som deg. Med og uten fluestang. Værsåsnill å drit i å kategorisere meg! At du overhode ikke greier å ta en sleivbemerkning som at "da ryker du på elva", som det det vitterlig er; en sleivbemerkning, altså en SPØK!!, og fyrer videre mot meg, får meg til å undre. At jeg "skjuler meg" bak et nick(?) ser jeg overhode ikke som et tema. Hadde det gjort noe forskjell om jeg het Kåre, eller Bjarte?? Nå har du jo snart gjort utfall mot de fleste her, og det sier vel mest om deg? Tåler du ikke motstand, Tor? Eller er du såpass paranoid at du tror vi går rundt med"nick-masker", og kommer til å overfalle deg langs elva?

-Du er sikkert en hyggelig fyr. Og uten tvil en flink fluefisker. Dette vet vel de fleste, etter dine opptredner i de fleste media. Men at noen er rimelig uenig i dine synspunkter ang. prissetning, etc, tja, det takler du veldig dårlig! -Og tilbake til hvem jeg er: Jeg er nærmere 1,90, skalla, flippskjegg, og PISSED!!(kødda m det siste!!), og kanskje står vi ved siden av hverandre i en elv til sommern. Da skal jeg love deg å ikke kaste deg på elva(du står jo allerede der), og du skal få en GD-dram av meg, når du håver kilosen min!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ser at Rune har laget en avstemning for hvor mye vi er villig til å betale for en ukes fiske. Jeg er villig til å betale ganske mye dersom det svarer sånn noenlunde til forventningene. Mitt spørsmål blir da: Hvilke forventninger har dere når dere f.eks. er villig til å betale kr. 1500 for en uke med ørretfiske? Er det antallet fisk over en viss størrelse, at det er få andre fiskere, lett tilgjengelighet, tørrfluefiske, mulighet for profesjonell guiding, naturen rundt eller hele pakka som er avgjørende for ditt valg?

 

For meg er det ingen tvil - Er hele pakka inkludert så spørs det bare på hvor mye det er i lommeboka!

 

Til Tor:

Hadde det vært en idè å latt skuleungdom over 16 år betale 1/2 pris eller millitæret for den saks skyld? Dette er tross alt en gruppe med lite penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune !

Hvem driver personangrep? Er det personangrep å vise hvem en er eller hvem andre er? Skjønner godt at du vil ha mest mulig aktivitet på sida di' date=' og det skal jeg bidra til, men om du ikke tåler et ærlig svar og i tillegg føler dette som et personangrep, da er du/dere for svake og heller burde latt være å skrive. Dere som ikke tørr å si/vise hvem dere er har vel et problem? Tror ikke du Rune skal støtte opp om de som kommer med trusler og usaklege personangrep som det Fishy og Dryflyfool gjør. Jeg beklager ingenting så lenge mange av dere er svært "feige". Nesten hele denne "gjengen din Rune bruker et alias til å gjemme seg bak, rart du ikke ser det. Blir spennende å se om noe av dette blir redigert!

Tror ellers du forstår det meste, og forstår at godt fluefiske skal koste? Du klarer vel å betale kr.700,- for en weekend eller 2000,- for en uke, om du slipper å legge igjen så mye mer penger i Hemsedal denne uka?[/quote'] Jeg forstår dine synspunt Tor ang fiske vi flue fiskere gjør mye dumt ,hva er sportfiske ? Enkelte personer må benytte seg av flyte farkost når di fisker med tørrflue etter min mening er det et drap, setter du fisken ut igjen er det bra,men rekker du den ikke i fra land burde du la den være (fisken må ha fri plasser) Se på Renna den er ikke mye koselig å fiske i Jeg syntes det er mange profilerte personer som bruker kanoer bely kajak det er en fin ting å forflytte seg med men ikke fiske i fra !!!. Vi fluefiskere er noen arogante vesner og har hver vår mening.Det vi bør huske er at en stor ørret stamme tar lang tid og bygge opp men kan ødlegges veldig fort (Spesielt fluefiske). Dere har gjort en bra jobb i Hemsil med regler skjøner det må være så der med det fiskepreset men ikke gjør ørret fiske til en rikmannssport prøv heller og snu synet til sportfiskere og grunneiere det er billi ørret og få på remma 1000 Holdningene må snues!!! . Hilsen feig fluefisker Gjør det for ikke å bli gjenkjent det er best sånn. Stå på Tor vi trenger sånne som deg ! [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishy,

Mitt spørsmål blir da: Hvilke forventninger har dere når dere f.eks. er villig til å betale kr. 1500 for en uke med ørretfiske?

For meg så er det alltid viktig at det er muligheter for å fiske på litt stor og vanskelig fisk. Det neste som er like viktig som det første er gode klekkinger og et variert insektsliv. Med en kortpris på 1500,- kroner i Norge bør fiskeplassen helt klart skille seg godt ut på: Gjennonsnittstørrelse, tilgjengelighet og info.

Men naturen i seg selv er jo viktig da, selve rammen rundt. Men den skal ikke koste noe, fordi den har ingen mennesker hatt noe påvirkning på. Hvis vi da ikke skal betale fordi det er åker langs elva da :D HØHØ.. (kunne ikke dy meg).

 

Dette med mye folk plager ikke meg så mye. Så lenge folk opptrer med en viss etikette så går det bra. Det er noen steder man nesten skulle hatt "greencard" for å fiske. Men blir det for tett til nestemann så går jeg meg en tur og gjerne en lang en og setter meg ned og er trassig. Og da kommer den ofte, den pene snuten jeg har ventet på og visker til meg i det halesporden vifter på vei ned. "Heisann, takk for sist! Du så vel hva jeg vaket på ikke sant?". :D

 

Videre burde plassen ha skikkelig system på klekkinger slik at fiskerne eller kundene som ønsker det får lett informasjon om når de ulike insektene klekker og tips om fiskemetoder. De som er flinke finner ut av slikt selv, mens de som er ferske og tross alt bruker noen tusen på oppholdet på fiskeplassen bør få en "startpakke". Muligheter for guiding er fint, det sparer en for mye leting og man får kjappt innblikk i hva som fungerer av fluer o.l.

 

Det er egentlig litt smårart dette med ørret og guiding, tatt i betraktning at såpass mange drømmer om den "store". Det er utrolig mange som både trenger kurs i fiske, fisketaktikk og fluevalg. Men de skal ikke bruke penger på å "utdanne" seg nei. Men de orker å drømme om en ørret på en kilo i 10 år. Hmm.. en liten avsporing bare...

 

Oops, ble nesten en "stil" dette. Får skylde litt på Cabernet Sauvignon så sent på en lørdagsnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...