Gå til innhold

Tørrfluelaks


Ruffen

Anbefalte innlegg

Typisk dere tørrfluepurister :-\ Skal alltid se så stort på alt, blir aldri fornøyd. En 7 kg laks er ikke så fin mat, spessielt ikke for bare 3 personer ;)

Man fisker da for maten, gjør man ikke?

Ja i denne lureelven er dette smolt :o Tenk da hvordan laksen er :o De bildene er konfidensielle.

 

Fra spøk til alvor: Lurer på hvor stor laks som egentlig er tatt på tørt? Ikke rifling men tørrflue. Noen som vet om noen store?

Jeg har fått en på 6,5 kg med "ufrivillig" tørtube :rolleyes: Jeg tenker ikke på slike episoder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En svært stor og nokså "glamourøs" tørrfluelaks ble tatt i Aa i Hyen/Nordfjord av Jack Hemingway (jada, sønnen til Ernest). Den var vel over 15 kg, og er godt dokumentert også på foto og bevitnet av den svenske (legendariske) guiden Roland Holmberg. (I boka mi "Fluefiske etter laks" skriver jeg litt feil om dette, desverre). Fangsten skjedde vel en gang sent på 1980-tallet, evt tidlig på 1990 tallet.

 

Det er sikkert tatt større tørrfluelakser i feks Grand Cascapedia i Canada, men denne er i hvertfall verdt å ta med her...

 

Mvh Ø 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk dere tørrfluepurister :-\ Skal alltid se så stort på alt, blir aldri fornøyd. En 7 kg laks er ikke så fin mat, spessielt ikke for bare 3 personer ;)

Man fisker da for maten, gjør man ikke?

Ja i denne lureelven er dette smolt :o Tenk da hvordan laksen er :o De bildene er konfidensielle.

 

Fra spøk til alvor: Lurer på hvor stor laks som egentlig er tatt på tørt? Ikke rifling men tørrflue. Noen som vet om noen store?

Jeg har fått en på 6,5 kg med "ufrivillig" tørtube :rolleyes: Jeg tenker ikke på slike episoder.

 

 

hehe... DU var så tøff og ovenpå om at dette var så lett, så da tenkte jeg at jeg måtte få deg ned på jorden igjen og kalle fisken din liten  ;);D

 

Men uansett. Gratulerer med noe som ser ut til å være en meget bra fisketur!!

 

Tror forresten laks uansett størrelse kan finne på å ta en bomber el. som kommer stripende eller i dead-drift på elva under de rette forholdene. Selv om jeg ikke har opplevd det selv, tror jeg ikke det er noen begrensning på kilo her...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til alvor: Lurer på hvor stor laks som egentlig er tatt på tørt? Ikke rifling men tørrflue. Noen som vet om noen store?

Jeg har fått en på 6,5 kg med "ufrivillig" tørtube :rolleyes: Jeg tenker ikke på slike episoder.

 

Kjenner bare til noen fra Finnmarkselver;

Hørt om 17kg i Reppafjordelva, men vet ikke sikkert

Vet sikkert om 10 kg i Risfjordelva

Kjenner til 14 kg i Laggo (under fiske på sjørøye med #14 dun)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det må være en genefeil om man ikke liker det.......brukt en sommer på å kjempe seg til noen pinner sydpå.......4 timer etter , ja litt mere.....så er du i "visst nappar det" land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetisk er jeg 50% Finnmarking og har fiska ganske mye der oppe, både røye og laks. Har ikke sagt at det gjør noe at det er lettere å få laksen i nord, bare konstaterte det!

 

Her i sør er det såpass krevende at når man kommer nordover så fisker man fletta av seg selv igjen ha ha.

 

Men jeg klarer meg bra her sør også, har funnet metodene og det er ikke sluk. Vi er på et fluefiskeforum Karlsen.....

 

Metoden er dypt, fort og frekt. Eller dypt,m fekt og seint.

 

Alt handler om å fiske dypere enn all den misvisende litteraturen sier. Drit i flytesnøret og de små fluene. Metoden er synk og tunge fluer. Det er ganske morsomt. I Finnmark er det noe annet, fikk ikke reist opp i år. Tar det neste år.

 

Jeg bruker kun enhånds og koser meg noe veldig. To-hånds er foreløpig noe jeg syntes er for grovt. Fisken er da heller ikke alltis så stor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alternativer til humussjefen Karlsen, du vet jo det :o

Jeg har funnet en potensiell tørrflueplass også, og klarer jeg å få det til da er blir jeg ikke så lite kry.

 

Kommer til å klare det også.

 

Det finnes definitivt bedre alternativer enn Humussjefen. Jeg så blant annet at du guidet Bomann-Larsen i et av de bedre alternativene i Alt om fiske i fjor, men da snakker vi kanskje mer sjøørret  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sjøørret også! Men laksen har jo tatt over de siste 10 åra. Er sugen på å ta en på tørt. Lurer på om det går. Så en filmsnutt fra Canada og da tok de laksen på tørt i humuselv........

 

Det er herved mion utfordring til deg Karlsen, ta en laks ¨på tørt. Enten i Lygna eller Audna. 8)

 

Klarer du det så er du drøy he he.

 

Jeg har nemlig funnet et lite stryk der de vaker.....Og smålaksen har jo en viss tendens til å beite.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sjøørret også! Men laksen har jo tatt over de siste 10 åra. Er sugen på å ta en på tørt. Lurer på om det går. Så en filmsnutt fra Canada og da tok de laksen på tørt i humuselv........

 

Det er herved mion utfordring til deg Karlsen, ta en laks ¨på tørt. Enten i Lygna eller Audna. 8)

 

Klarer du det så er du drøy he he.

 

Jeg har nemlig funnet et lite stryk der de vaker.....Og smålaksen har jo en viss tendens til å beite.

 

 

 

Er det kun dead-drift som teller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alt som fiskes på overflaten. Når fisken må bryte vannhinnen for å ta fluen. Om det stripes eller ikke spiller ingen rolle for meg.

 

Jeg har egentlig aldri forsøkt tørrflue på sørlandslaksen. Jeg har en mistanke om at det ikke er lett, samtidig tror jeg det er mulig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alt som fiskes på overflaten. Når fisken må bryte vannhinnen for å ta fluen. Om det stripes eller ikke spiller ingen rolle for meg.

 

Jeg har egentlig aldri forsøkt tørrflue på sørlandslaksen. Jeg har en mistanke om at det ikke er lett, samtidig tror jeg det er mulig.

 

 

 

Jeg har forsøkt, og jeg har en mistanke om at man må være jævlig tålmodig... :rolleyes:

 

Forøvrig så har jeg omtrent ikke fisket laks på sørlandet de 2-3 siste årene. Man blir ødelagt av nord-norge... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt på riffling hitch på sørlandet. De fiskene hadde sikkert tatt på en streaking caddis også. Men riffle tuba er litt lettere å kroke fisken med. Har også tatt endel på stripende muddlere.

 

Deaddrift tror jeg er veldig vanskelig i sørlandselvene, men jeg har fått den til å ta deaddrift i Bjerkreimselva. Den er jo endel klarere enn Mandalselva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ødelagt atjeg ikke klarer å la være. Dessuten elsker jeg  å fiske her nede. Må være skikkelig flink her......... 8)

 

Jeg velger heller å bruke tida mi på ørreten på Sørlandet. Det begynner faktisk å bli ganske bra brunørretfiske her nede, og reetableringen av døgnfluer er i full gang. Hvert år oppdager jeg 1-2 "nye" arter her nede. Utrolig gøy! :) Særlig når man vet at det for bare noen få år siden stort sett kun var Leptophlebia å se... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt på riffling hitch på sørlandet. De fiskene hadde sikkert tatt på en streaking caddis også. Men riffle tuba er litt lettere å kroke fisken med. Har også tatt endel på stripende muddlere.

 

Deaddrift tror jeg er veldig vanskelig i sørlandselvene, men jeg har fått den til å ta deaddrift i Bjerkreimselva. Den er jo endel klarere enn Mandalselva.

 

Ja, jeg kan tenke meg at det er godt mulig å få laksen i Bjerkreimselva til å få tatt dead driftede tørrfluer :) Den er både klarere og grunnere enn Mandalselva, og i tillegg er det jo veldig stor andel av smålaks i den elva. Min begrensede erfaring tilsier nemlig at smålaksen oftere beiter på insekter enn storlaksen. Skal jeg være helt ærlig, så har jeg vel aldri sett en beitende storlaks i ferskvann... :rolleyes:

 

PS! Men jeg observerte (på nært hold) en storlaks (+/- 10 kg) som steg opp og tok en dead driftet tørrflue i Finnmark i fjor... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske er for meg stort sett den anadrome varianten. Jeg har ikke bil og må fiske lokalt! De bra brunørretstedene er litt lengre unna en 2 min på sykkel.

 

Jeg har funnet noen aktuelle tørrflue steder her nede, tror jammen det skal gå.

 

Tror vi prøver det for lite.

 

Tipper at det blir litt som multefiske. Man må ofre jævli mange fiskeløse timer for å oppnå fiskeorgasmen... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten den helt store erfaringen vil jeg anta at dersom laksen står grunt i god strøm slik at flua kommer kjapt og nært vil den kunne ta en tørrflue ved både dead drift og ved striping.Spesielt laks som stadig er oppe "å viser seg".

Å lokke en dypt stående laks opp på en liten tørrflue er nok verre men med en litt større attraktor flue bør nok det kunne la seg gjøre :P.

Ved dette fisket tror jeg varsomhet er veldig viktig ettersom skremt fisk normalt ikke tar.

Det er nettopp det å kunne fiske laks som det var sky ørret som gir det et ekstra kick,ikke bare vade langt ut til kanten av vadebuksen,slenge ut så langt man kan,45 grader og håpe at strømmen fører flua ned til en bite villig laks.

Håper og tror at det er ingen grunn til at laksen skal kunne ta en flue like under overflaten men ikke en på.Ved striping på overflaten er det kun de få cm med vann som utgjør forskjellen mens det ved dead drift også er fluas bevegelse mot strømmen.

Helt sikker på at mange av smålakselvene vi har her på sørlandet vil kunne gi tørrflue fangster bare vi prøver det mer og fortrenger "killer" instinktet om bare en til på våtflue før jeg gir tørrflua en liten mulighet.Dermed basta!!! :P

Har fått nok laks gjennom årene til å kunne si at dette skal jeg bruke mye mer tid på selv om det kan gi færre fisker på fangstoppgaven,opplevelsene desto større ;D Selv "only"ørretfisker Ruffen var oppe en tur i fiske himmelen da han landet en smålaks på SC fisket dead drift i Nord Norge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Only" ørretfisker ruffen?

 

Er det han som driver mesteparten av tida og dypdorger 200 grammere med den gigantisk svære og rødøyede Montana-nymfa si, og som samtidig påstår at det er morsomt...?!??

 

Forøvrig så tror jeg at det hadde vært bra for lakseelvene her på Sørlandet dersom flere hadde gått over til kun å dead drifte tørre imitasjoner over brekkene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...