Gå til innhold

Bildetråden 2009


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

Mitt favorittmotiv, melkeveien. Ikke akkurat ideelle forhold å knipse inne på et boligfelt med mye lysforurensning, men det funker faktisk det òg under gode forhold. Har tukla litt i photoshop her – hustaket var opprinnelig rimelig utbrent.

 

Moro dette, Øyvind!!

Tør jeg spørre deg om hvilken opptikk du har brukt, samt exif???

 

mvh. Lars (som gleder seg noe inni h.... til nordlyset viser seg!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takker :) Håper å få laget noen gjeve natt-timelapser i løpet av vinteren. Stort hopp teknisk sett fra 400D'n jeg brukte før til 50D'n, når det gjelder ISO-performance ihvertfall. Har ganske mye å si når man skal prøve å klemme inn så mange nattbilder i minuttet som mulig ihvertfall. Ideelt sett skulle man hatt D3S vett, ISO 102400!!  :o

 

Jeg har prøvd ut litt sjøl, men synes det er jæv... vanskelig og finne den rette kombinasjonen iso/lukkertid.

Ja, det er ikke lett å få med både melkeveien og andre ting i samme bildet, da det ofte blir for stort dynamisk sprang, så å sette sammen litt ulike eksponeringer med f.eks. hdr-teknikk kan gjerne være tingen.

 

 

Tør jeg spørre deg om hvilken opptikk du har brukt, samt exif???

mvh. Lars (som gleder seg noe inni h.... til nordlyset viser seg!!!)

 

Camera Make: Canon

Camera Model: Canon EOS 50D

Image Date: 2009:10:12 20:38:05

Flash Used: No

Focal Length: 11.0mm

CCD Width: 2.87mm

Exposure Time: 30.000 s

Aperture: f/3.2

ISO equiv: 1600

White Balance: Manual

Exposure: Manual

Exposure Mode: Manual

 

Jeg har brukt Tokina 11-16mm f/2.8. Om jeg ikke tar feil har du "gamlemodellen" Tokina 12-24? Jeg er ihvertfall meget fornøyd med Tokinaen, skarp allerede fra f2.8. Jeg har gjort noen tester selv, og det er vanskelig å se noen forskjell i skarphet på f2.8 og f.eks f10 (i senter av bildet ihvertfall). 12-24'n gikk vel også for å være en meget bra ultrawidezoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bruker ikke Canon, men jeg har allikevel skjønt at Canon- programmet DPP er en kjempebra RAW- konverter.

Og det følger vel også gratis med Canon- kameraer?

Men når man raw- konverterer i PS, så er det jo egentlig ikke Photoshop man bruker, men ACR  :) Og ACR er jo bra, og

man behøver jo egentlig i prinsippet ikke å gå innom PS engang, hvis man ikke har spesielle behov som ikke finnes i ACR.

 

Jeg for min del bruker litt ACR og NX mye  :) Dessverre er sistnevnte bare for Nikon sine filer, men det er vel på samme måte som DPP bare er for Canon sine filer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det så mange flotte bilder her at jeg må legg ut noe for å jekke ned  stemningen ;D

 

Hengepupper og hengemage, men veldig konsentrerte ;D ;D

 

Ps Lars, må bare , du er versting blitt på foto, du vinner i år , helt sikkert ;D

 

[attachimg=1]

Ikke stygt ment, men Hehehehehehehehehe ;D ;D

Nå lo jeg faen meg godt her ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på bilder som nok ikke vil gå inn i historien blant de mest vellykkede :

 

[attachimg=1]

 

Fisken, som faktisk var stor, sprellet ut av hendene mine rett før den tvilsomme fotografen fikk trykket ned utløseren, og da gjenstår bare en klovn  ;D

 

Lars

post-448-13949868555795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere knipsing etter jobb idag :)

 

4040177737_6be78c591e_o.jpg

Exif: ISO 100  24mm  f/10  65,0 sec.

 

4040927266_3f9c335446_o.jpg

Exif: ISO 400  12mm  f/4  15,0 sec.

 

4040927004_4049caec6e_o.jpg

Exif: ISO 800  12mm  f/4  30,0 sec.

 

4040927466_54570b935c_o.jpg

Exif: ISO 640   15mm   f/4   15,0 sec.

 

Dritmoro å ta nordlysbilder idag!

Helt syke kontraster gjennom døgnet på denne tiden av året :)

Hadde aldri byttet bort Nord-Norge på høsten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...