Gå til innhold
  • 0

Selvlagde fortommer


Gjest Sjur

Spørsmål

Jeg binder fortommene mine selv. Ferdige fortommer er ofte svært tykke i buttdelen og de fås stort sett bare i 9 og 12 fot. Dessuten vet man ikke hvordan de er tapert. Noen av de jeg har prøvd er ok, mens andre ikke er det. Etter å ha lest ”Drag-Free Drift” av Joseph A. Kissane, begynte jeg å knytte egne fortommer. Til denne boken følger det også med en cd-rom som inneholder LeaderCalc, et regneark der du kan komponere egne fortommer. Tror også man kan laste ned en versjon fra GFF. I regnearket er det og muligheter for å skrive ut merkelapper til fortommen du har laget for å putte den i f.eks en lynlåspose.

 

Nå nylig laget jeg en myggfortom til et DT2 silkesnøre. Utfordringen her er at snøret er svært tynt og mykt. 0,55 Maxima er m.a.o ikke et alternativ! Stanga jeg bruker er 5 ½ fot så lengden på fortommen kan ikke være for lang. Jeg endte opp med en modifisert George Harvey fortom. Jeg har brukt Orvis Superstrong i buttdelen og Stroft til spiss.

 

Etter prøvekasting synes jeg fortommen fungerte utmerket! Den vender fint over og legger seg i s-kurver akkurat slik jeg ønsker!

 

Er det andre som knytter sine egne fortommer og har lyst å dele sine erfaringer?

 

post-0-13949860748714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

ingen som nevner fluestørrelser kontra spisser  :o burde vel være en sammenheng her  :rolleyes:

 

noen som har en tabell på dette?

Det må bli en erfaringsak. Alt for ulike forhold/sitv,

En slik tabb, hadde etter min mening kansje fungert som dopapir  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glyn Freeman skriver i bladet "Total flyfisher" at hvis du holder fortommen 4 tommer(10 cm) fra flua vertikalt, så kan du få en indikasjon på om det er riktig eller ikke:

 

Hvis fortommsenden henger vertikalt - for tykk fortom

Hvis fortommsenden henger rett ned og flue toucher hånda di - for tynn fortom

Midt i mellom - perfekt

 

Det presiseres at det er en pekepinn, ikke en fasit.

 

Kan det ha noe for seg mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glyn Freeman skriver i bladet "Total flyfisher" at hvis du holder fortommen 4 tommer(10 cm) fra flua vertikalt, så kan du få en indikasjon på om det er riktig eller ikke:

 

Hvis fortommsenden henger vertikalt - for tykk fortom

Hvis fortommsenden henger rett ned og flue toucher hånda di - for tynn fortom

Midt i mellom - perfekt

 

Det presiseres at det er en pekepinn, ikke en fasit.

 

Kan det ha noe for seg mon tro?

Dette skjønte jeg ikke ???

Hva er forskjellen på å henge vertikalt, og rett ned?

 

I forhold til valg av fortomsspiss er fluens luftmotstand vel så viktig som vekt. Flue med stor luftmotstand kombinert med for tynn spiss = propellering og tvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glyn Freeman skriver i bladet "Total flyfisher" at hvis du holder fortommen 4 tommer(10 cm) fra flua vertikalt, så kan du få en indikasjon på om det er riktig eller ikke:

 

Hvis fortommsenden henger vertikalt - for tykk fortom

Hvis fortommsenden henger rett ned og flue toucher hånda di - for tynn fortom

Midt i mellom - perfekt

 

Det presiseres at det er en pekepinn, ikke en fasit.

 

Kan det ha noe for seg mon tro?

 

OK. Må bare teste at jeg er med:

 

hvis du holder fortommen 4 tommer(10 cm) fra flua horisontalt, så kan du få en indikasjon på om det er riktig eller ikke:

 

Hvis fortommsenden henger horisontalt - for tykk fortom

Hvis fortommsenden henger rett ned (vertikalt) og flue toucher hånda di - for tynn fortom

Midt i mellom (diagonalt) - perfekt

 

Håper jeg har skjønt det nå. Høres ut som en grei tommelfingerregel, men, som sagt, vær oppmerksom på faktoren luftmotstand. Fluer med stort volum, eller f eks brente vinger (er det forresten noen som bruker det lenger?), krever tykkere fortomsspiss for å unngå tvinn på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glyn Freeman skriver i bladet "Total flyfisher" at hvis du holder fortommen 4 tommer(10 cm) fra flua vertikalt, så kan du få en indikasjon på om det er riktig eller ikke:

 

Hvis fortommsenden henger vertikalt - for tykk fortom

Hvis fortommsenden henger rett ned og flue toucher hånda di - for tynn fortom

Midt i mellom - perfekt

 

Det presiseres at det er en pekepinn, ikke en fasit.

 

Kan det ha noe for seg mon tro?

 

OK. Må bare teste at jeg er med:

 

hvis du holder fortommen 4 tommer(10 cm) fra flua horisontalt, så kan du få en indikasjon på om det er riktig eller ikke:

 

Hvis fortommsenden henger horisontalt - for tykk fortom

Hvis fortommsenden henger rett ned (vertikalt) og flue toucher hånda di - for tynn fortom

Midt i mellom (diagonalt) - perfekt

 

Håper jeg har skjønt det nå. Høres ut som en grei tommelfingerregel, men, som sagt, vær oppmerksom på faktoren luftmotstand. Fluer med stort volum, eller f eks brente vinger (er det forresten noen som bruker det lenger?), krever tykkere fortomsspiss for å unngå tvinn på fortommen.

 

Ja det er jeg enig med deg i, er vel derfor at det kun er ment som en liten pekepinn.

Skal i alle fall teste ut "regelen" og se om den kan være til nytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, dersom du lager en av de oppgitte fortommene bruker du de forskjellige tykkelsene i oppgitt antall cm (forutsatt at du velger "metric").

 

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig om de eksakte dimensjonene når du handler fortomsmateriale.

F eks: 0,178 = 0,18

0,330 blir jo ca midt imellom 0,30 og 0,35. Her må du vurdere tabellen litt selv.

Jeg pleier å trappe ned med 0,05mm pr del, f eks fra 0,35 - 0,30.

Ikke gjør det for vanskelig. Det blir bra selv om du jukser litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, dersom du lager en av de oppgitte fortommene bruker du de forskjellige tykkelsene i oppgitt antall cm (forutsatt at du velger "metric").

 

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig om de eksakte dimensjonene når du handler fortomsmateriale.

F eks: 0,178 = 0,18

0,330 blir jo ca midt imellom 0,30 og 0,35. Her må du vurdere tabellen litt selv.

Jeg pleier å trappe ned med 0,05mm pr del, f eks fra 0,35 - 0,30.

Ikke gjør det for vanskelig. Det blir bra selv om du jukser litt :)

 

Det e no greit nok. men tapere fortommen med 10 forskjellige tykkelser? er ikke det litt vell overdrevent?

Selv pleier eg bare og tapere 3-4 ganger. alt etter som hvilken stang,type fiske og lengde på stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som sagt, ikke gjør dette for vanskelig.

Hvor avansert fortom man bruker bør tilpasses kasteferdigheter. Jeg pleier faktisk å anbefale nybegynnere (helt ferske) å bare bruke en kort fortom rett fra spolen.

De får uansett så mye knuter og vas på grunn av kastefeil at "avanserte" fortommer bare blir ekstra bry. Når de begynner å mestre kastingen sånn noenlunde kan de gå over til enkle taperte fortommer.

 

Når man begynner å bli god til å kaste, vil mange etter hvert se behov for fortommer tilpasset forskjellige situasjoner.

Enkle fortommer fungerer helt greit for de fleste.

Det er bare å teste forskjellige kombinasjoner og finne frem til noe som passer for deg. Her finnes det neppe noen "fasit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

noen nybegynner er eg ikkje. fisket i 7 år med flue, selv om eg har nok en del og lære ennå. men kem har vell ikkje det  :P.

kan nok kalle meg ganske god kaster. ingen problem og kaste hele SA expert distance line (#6) og alikavell få ett lite dunk i snellen. holde en klump på 18m mestrer eg og, men er bare 17 år og ikke så forferdelig sterk at det gjør noe, så etter noen kast sliter eg. men en god kaster vil eg tørre og påstå at eg er.  (ble gjerne litt OT nå  :P og litt av en skryte pave eg e :rolleyes:)

 

Men leste i leader guide om 60%/20%/20% rule. noen som har prøvd det ut? erfaringer?

og 50%/30%/20%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glyn Freeman skriver i bladet "Total flyfisher" at hvis du holder fortommen 4 tommer(10 cm) fra flua vertikalt, så kan du få en indikasjon på om det er riktig eller ikke:

 

Hvis fortommsenden henger vertikalt - for tykk fortom

Hvis fortommsenden henger rett ned og flue toucher hånda di - for tynn fortom

Midt i mellom - perfekt

 

Det presiseres at det er en pekepinn, ikke en fasit.

 

Kan det ha noe for seg mon tro?

 

En god pekepinn, og da må man huske. Denne regelen er mtp ufotyngende fluer i hovedsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tar opp denne tråden igjen med et kort spm.

 

Sesongstart i østmarka i går, og jeg fikk endelig testet min første 'custom' fortom.

Det var en 'Dry, delicate' på 11 foot (eller heter det feet ???) med 6x spiss for #4-stanga.

Denne ble brukt på små klekkere og palmermygg i stille vann, og fungerte utmerket.

Prøvde med en noe tyngre buzzer på samme fortom, og det funka IKKE.

 

Jeg fisker endel med tyngre nymfer (tildels svært tunge) i elv på #5-stanga. Går da opp til 2x - 3x i spissen.

Her ser jeg for meg en kortere fortom som slår raskt og effektiv over.

Hvilke(n) av fortommene i LeaderCalc passer til dette bruket? Er ikke så lett å skjønne bruksområdet på alle formlene utfra navnet på fortommene i tabellen.

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest vic2r

Heisann!

 

Jeg bruker nå Staffans tvunnede fortommer ;) De er supre og retter seg ut veldig bra

 

 

Absolutt og annbefale! ;D

 

Victor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Det var hyggelig å høre Victor, det er leit at ikke flere har oppdaget hvor gode de er......ideen stammer fra den tid man lagde fortommer av hestetagl (hår fra hestehale, og det måtte være fra hingst, hppen har lett for å pisse feil vei slik at halen blir urinvåt, dette gjør hårene sprø). På renatreffen kommer jeg til å lære bort teknikken dersom det er interesse for det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det var hyggelig å høre Victor, det er leit at ikke flere har oppdaget hvor gode de er......ideen stammer fra den tid man lagde fortommer av hestetagl (hår fra hestehale, og det måtte være fra hingst, hppen har lett for å pisse feil vei slik at halen blir urinvåt, dette gjør hårene sprø). På renatreffen kommer jeg til å lære bort teknikken dersom det er interesse for det......

 

Ideen stammer vel fra tau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Det var hyggelig å høre Victor, det er leit at ikke flere har oppdaget hvor gode de er......ideen stammer fra den tid man lagde fortommer av hestetagl (hår fra hestehale, og det måtte være fra hingst, hppen har lett for å pisse feil vei slik at halen blir urinvåt, dette gjør hårene sprø). På renatreffen kommer jeg til å lære bort teknikken dersom det er interesse for det......

 

ps. lære dere å pisse feil vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...