Gå til innhold

Hvem har preget dere til å bli fluefiskere?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Faren min og jeg fisket endel, særlig i småvannene Mæna og Kruka på Hadeland. Ikke minst i det siste, og der satte vi og endel garn. Han var mye borte og reiste, men de timene på kvelden og på morran var det bare jeg og han i båten og der kunne vi snakke om alt. Han ble (også) borte for etpar år siden, og da min kjære samboer i et gyldent øyeblikk i sommer spurte meg om hva jeg ville gjort om jeg fikk noen timer med han igjen var svaret bastant:

"Dratt neri Mæna".

 

Så der var den generelle fiskeinteressen  - og derigjennom gleden over stille timer i ro ved vann sammen med noen du liker godt.

Det regelrette fluefisket er det selvsagt min beste venn og partner in crime André som er skyld i. Og samtalene er like gode som de var med fadern.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ingen.

 

Jeg har fisket bestandig, og hadde lenge veldig lite til overs for fluefiske.  Mindre fisk, færre steder å fiske, kortere kasteradius, mer sensitivt for vær, mer sære fiskere som ikke gadd å prate med en som fisket med lettspinnerutstyr, dyrt, etc. Lista over hvor dumt fluefiske fremstod er lang.

 

Årsaken til at jeg kjøpte den første fluestanga var irritasjonen over å ikke beherske teknikken.  Det var ille å ikke kunne kaste med flue.  Ved å lære meg det kunne jeg med større integritet fortsette å hevde at det var noe tull.  Derfor - jeg ville lære meg å kaste med flue, få bekreftelsen på at det var tåpelig, deretter sette stanga bort og fortsette med lettspinnerutstyret.

 

Det ble ikke helt slik.  Lillevann er ikke fastlåst i gamle fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må jeg si at det var trist å høre ruffen. Selv om vi vet det vil skje en gang, er det alltid overraskende og veldig trist.... Du har min dypeste medfølelse!

 

Jeg er nok arvelig belastet av min Oldefar.... Han var en ihuga jeger og fisker og alle av eldre generasjon sier jeg er klin lik han. Både utseendet, stemmen og kropp/væremåte.

 

Ingen av besteforeldrene mine fisket, min far fisket litt, men jeg har fisket siden jeg kunne stå på beina.

 

I yngre dager fisker jeg i all min fritid. Var det vann i nærheten, fisket jeg. Så enkelt var det..

 

Husker bl.a. en historie fra ett slektstreff. Der vi var, rant det en liten elv. Dette visste ikke jeg før vi dro, så jeg sto i beita med fiskeutstyr. Endte opp med å spørre alle om muligheter for å få lagd noe å fiske med. Endte opp med bjørk, murertråd og bøyd sikkerhetsnål og loff  :)

 

Min samboer gjennom 15 år var nok av den tolmodige typen. De første årene hadde hun mere kontakt med mine kamerater, mora mi osv. på alle de bomturene hun gjorde for å treffe meg (da jeg var ute å fisket).

 

Hun har også lest mange bøker langs elvebredden mens jeg har fisket. Når vi liksom fant på noe sammen  ;D ;D

 

Fluefiske kom naturlig etterhvert... Mest fordi jeg følte at det meste var fisket og det meste var fått. Trengte nye utfordringer....  Og så er det bare sååå digg med denne lette utrustningen. Finne seg en fisk...smyge...bestemme seg for hvordan man skal ta den... og hvis man får den er bare følelsen helt enorm  ;D  Kastiingen er jo også utfordrende. Føler jeg er på 10% av det som er mulig!

 

Min oldefar var veldig dårlig til beins den siste tiden han levde. Men det stoppet han ikke fra å fiske!! Min far forteller om korte turer som kunne ta timer. Han gikk 100 meter, måtte hvile 5-10 minutter, gikk 100 meter til...osv..osv... Men frem til fiskevannet skulle han!!!  ;D ;D

 

Får tro de gamle har rett. At jeg er lik han  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen, trist...men du har mange gode minner, det teller en hel masse, og mange med deg.

Fin begrunnelse for å starte en flott tråd :)

 

Jeg har aldri vært interessert i fiske, annet en tid trøyte på fjellstuen til familien på Vivelid...det var ski, fotball og tullball som gjaldt.

Men da jeg en gang så en kar sitte på en stein midt i et utløp til en av de mange deilige kulpene der oppe, og bare lirke nedover en "svært bustete tørrflue" som han sa, fanget mange flotte ørreter, mens jeg stod i gummistøvler på land og prøvde iherdig å svinge rundt noen fluer med dupp og slukstang....

Da ble jeg overbevist!!

Dette  måtte læres mer av.

Sammen med mine to brødre, Cato og Erlend (som den gang var bitte liten ;D) kontaktet vi Askøy Fiske og Friluftsliv (nå Aktiv A/S)...fikk noen skikkelig fatale tips og vips min første stang var en #7/8 10' som de mente var perfekt til å fiske små ørret med...

Latterlig å tenke tilbake på....

Selvlært fluekasting ga mange utfordringer...men vi dro hverandre fremover...eller var det bakover ???

 

Begynte seinere som deltids ansatt i samme bedrift...lærte masse.....seinere hoppet jeg og butikk kollega inn i konkurranse sirkuset.....wow :o

Siste og nest siste plass på oss gitt....he-he, hva kan man vente når man sitter i båt med Erik Eikre for første gang (visste ikke hvem han var den gang)...men han ga meg skikkelig migrene, og jeg hadde lyst å knekke alle stengene mine, finne ny hobby..

Men fyren var drit koselig og jeg lærte kjempemasse, han ga mye av seg selv for at jeg skulle trives...

 

Neste konkurranse samme resultater, forferdelig...men så traff vi samme fjesene som første gang, og alle dro oss med videre: Da kom også kunnskapen ut på bedre måte....jeg lærte, det var gøy.

 

Staffan har hatt turer til oss, takker ham kjempemasse, fortreffelig kar :)

 

Mine brødre, landslagsgutta, Staffan og bøkene til Pål har alle gitt meg kjempe rikdom på kunnskap og inspirasjon....takker dem alle: Kanskje aller mest likevel til Cato, Erlend og Erik Eikre....og Stein Solberg, Pål Andersen og Frank Pedersen håper jeg alle dere får møte en gang. Dette er gode gutter :D

Vil også si at i dagens situasjon er alle mine fiskebekjente og turkompiser av voldsom viktighet, vi lærer kjempe masse av hverandre, enten man er novise eller erfaren....så lenge kunnskap deles og har det hyggelig sammen :)

Også mange av dere her på nettet som jeg både har møtt og ikke møtt :)

 

Selvsagt har alle filmskapere gjort lange vinterkvelder kortere, måtte dere fortsette skape gode og mindre gode filmer.

 

Folk som IKKE gir inspirasjon i det hele tatt er; De som fanger fisk på hemmelige fluer og hemmelige steder ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Folk som IKKE gir inspirasjon i det hele tatt er; De som fanger fisk på hemmelige fluer og hemmelige steder ;)

 

 

Enig.  Hadde de bare holdt hemmelighetene for seg selv, så hadde det enda vært noe.  Men nei da.  De må si til alle at de har slike hemmelige fluer, og de må si til alle at de har slike hemmelige steder.  Husker en i klassen på barneskolen som hadde så mange fine og hemmelige damer på hemmelige steder langt borte.  Han var liten, tjukk og alltid snørrete - så vi hadde våre tvil.

 

Huff.  Nå sklir det av her.  Back to topic.

 

Det siste halvannet året har faktisk dette forumet preget meg en del.  Jeg har fått mange nye ideer, og sikkert litt økt kunnskap, av å følge med på endel av trådene.  I tillegg til at jeg har fått mye kjeft, uten at det har preget meg noe særlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokale helter i Tromsø. Brødrene Kjeldsen og Tommy Mathisen. Det ble undervist i kasting, fluebinding, praktisk fiske, tyvfiske og blank løgn. Alle essensielle ting man får bruk for senere i livet. Det var utrolig kult å få være med de store gutta på tur, som pøbel en gang på 80 tallet.

 

Som påbygning videre i karrieren vil jeg si at Pål Kroghvold og Staffan har bidratt. Men jeg har aldri vært så opptatt av kjendiser ;D

 

Ellers så tror jeg at mine fiskevenner har vært av stor betydning. Her nevnes spesielt: Herr Seternes, Herr Jensen, Herr Lakseide og Herr Krane.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som IKKE gir inspirasjon i det hele tatt er; De som fanger fisk på hemmelige fluer og hemmelige steder ;)

 

Stig

 

Come on, Stig! Har jeg ikke inspirert deg bitte litte granne engang? :'(

 

Joda, som jeg sa; mange av dere her på nett jeg har møtt og ikke møtt... :)

Du gir meg inspirasjon i forhold til at det er mulig å ta med fiskestang til sørlandet, og sette på en tangloppe i ny og ne....Knall det sixpack :)

Keep it coming....bare det ikke er en "hemmelig tangloppe" fanget på "hemmelig vannstand til hemmelig tid på døgnet".... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i en fiskefamilien, med en far som var overivrig lystfisker - hvilket var en arv fra min oldefar som var profesjonell fisker. På min morsside var det en haug laksefiskere. Selv ble jeg ved 12-årsalderen lei av tømme havet med håndsnøre og garn, og begynte for alvor å eksperimentere med stangfiske. Alt mulig fra det enkleste sluk og spinnerfiske etter makrell og sjørrett til bunnfiske med svenskepilk omsluttet av en damenylonstrømpe fylt med blåskjell (effektive saker på steinbitt når den gyter på fjellhyller i april). Dessuten en god grunn til å bli bedre kjent med jenter, selv om det først kom litt seinere.

 

Inspirasjonen til de uttall varianter av tackleoppsett med både agn og kunstig agn kom fra den danske allround-sportsfiskeren Jens Ploug Hansen. Jeg hadde en sportsfiskebok av ham som inspirerte meg til å prøve mye rart. I avsnittet om sjøørret, som jeg fisket med sluk og wobbler, stod det et kapittel om fluefiske som visstnok skulle være uhyre effektivt etter sjøørreten. Dessuten hadde min mor flyttet til innlandet og der var det noen spennende fiskevann, så da var en kombinasjonsstang tingen tenkte jeg. Ikke lett å finne, men jeg endte opp med en St.Croix 5/6 - som står i kroken min ennå som påminnelse om at galskap alltid har en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det var mine forledre det ja, faktisk mest min mor, min far er mer av denn rastløse typen så tolmodighet er ikke hans sterke side :)

eller har nok faktisk starteren av denne tråden Ruffen en stor del av æren med tanke på fluefiske.

husker jeg lånte stanga av han i fiskåvann, fikk faktisk 2 fisk den dagen, tror jaggu ikke ruffen fikk noe den dagen gitt ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det var mine forledre det ja, faktisk mest min mor, min far er mer av denn rastløse typen så tolmodighet er ikke hans sterke side :)

eller har nok faktisk starteren av denne tråden Ruffen en stor del av æren med tanke på fluefiske.

husker jeg lånte stanga av han i fiskåvann, fikk faktisk 2 fisk den dagen, tror jaggu ikke ruffen fikk noe den dagen gitt ;D

 

hehe ja husker godt den dagen. Det var morro i den tiden :) Husker vi gikk til fiskåvann, det hadde vi nok ikke gjort i dag :rolleyes: Late og halvfeite som vi er blitt :-X

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv husker jeg vagt at jeg og fattern hadde nedlagt en mammut med steinslynge den dagen jeg tok min første ørret på flue.

 

Savnet av vadebukse ble etterhvert påtagende, og dette løste jeg ved å sy bukse av magesekken til sabeltann-tigeren.

 

Gammel, gammel du ;)

Men yngre en deg ;)

Dette er vel en 17-18 år siden. Så det begynner å bli en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det var mine forledre det ja, faktisk mest min mor, min far er mer av denn rastløse typen så tolmodighet er ikke hans sterke side :)

eller har nok faktisk starteren av denne tråden Ruffen en stor del av æren med tanke på fluefiske.

husker jeg lånte stanga av han i fiskåvann, fikk faktisk 2 fisk den dagen, tror jaggu ikke ruffen fikk noe den dagen gitt ;D

 

hehe ja husker godt den dagen. Det var morro i den tiden :) Husker vi gikk til fiskåvann, det hadde vi nok ikke gjort i dag :rolleyes: Late og halvfeite som vi er blitt :-X

 

hallo!! snakk for deg selv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt gal etter jakt for noen år siden. og i alle Jakt å fiskebladene sto det en hel del om fluefiske. Har alltid vært litt nyfiken på fluefiske, men ikke tatt steget helt ut. Så byttet jeg en gammel hagle mot en fluestang, og lånte tre bøker på bibloteket om fluefiske. Laks, sjøørret, lyr, torsk og ørret...alle sto like høyt i kurs. Etter hvert som jeg leste mer og mer, fant jeg fort ut at det var vaket fra brunørret som fasinerte meg DESIDERT mest.

Så kjøpte jeg boka til Staffan Lindstrøm og fikk med det et forblide :) Så fant jeg ffs......Og etter det er det kun vakende brunørret som betyr noe utenom barn og jobb her i verden :D

 

Nå har det gått så langt at jeg begynner å interessere meg for cane og ATH, så hvor dette ender har jeg ingen aning om  :rolleyes: Det eneste jeg vet er at det er pokker så morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg var helt gal etter jakt for noen år siden. og i alle Jakt å fiskebladene sto det en hel del om fluefiske. Har alltid vært litt nyfiken på fluefiske, men ikke tatt steget helt ut. Så byttet jeg en gammel hagle mot en fluestang, og lånte tre bøker på bibloteket om fluefiske. Laks, sjøørret, lyr, torsk og ørret...alle sto like høyt i kurs. Etter hvert som jeg leste mer og mer, fant jeg fort ut at det var vaket fra brunørret som fasinerte meg DESIDERT mest.

Så kjøpte jeg boka til Staffan Lindstrøm og fikk med det et forblide :) Så fant jeg ffs......Og etter det er det kun vakende brunørret som betyr noe utenom barn og jobb her i verden :D

 

Nå har det gått så langt at jeg begynner å interessere meg for cane og ATH, så hvor dette ender har jeg ingen aning om  :rolleyes: Det eneste jeg vet er at det er pokker så morro :)

.... å så reiste du til Rena :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt gal etter jakt for noen år siden. og i alle Jakt å fiskebladene sto det en hel del om fluefiske. Har alltid vært litt nyfiken på fluefiske, men ikke tatt steget helt ut. Så byttet jeg en gammel hagle mot en fluestang, og lånte tre bøker på bibloteket om fluefiske. Laks, sjøørret, lyr, torsk og ørret...alle sto like høyt i kurs. Etter hvert som jeg leste mer og mer, fant jeg fort ut at det var vaket fra brunørret som fasinerte meg DESIDERT mest.

Så kjøpte jeg boka til Staffan Lindstrøm og fikk med det et forblide :) Så fant jeg ffs......Og etter det er det kun vakende brunørret som betyr noe utenom barn og jobb her i verden :D

 

Nå har det gått så langt at jeg begynner å interessere meg for cane og ATH, så hvor dette ender har jeg ingen aning om  :rolleyes: Det eneste jeg vet er at det er pokker så morro :)

.... å så reiste du til Rena :D

 

Terje!

 

Da var løpet kjørt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må si at min far har prøvd og prøvd i mange år med å få meg interessert i fluefiske, forgjeves.

Han klarte å lokke meg med på noen turer for mange år siden, men ble stillt etter det :(

Så kom min gamle klassekamerat Arild21 og inspirerte meg litt og tok meg med på en og annen tur i fjor vår :D Etter det så har eg blitt hektet og angrer ikkje på det den dag i dag... Min far har fulgt meg opp med både tips og triks og utstyr;D

 

Så tusen takk gamle far og arild21 for at eg har blitt en fluefisker :D Blir mange flotte turer fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må si at min far har prøvd og prøvd i mange år med å få meg interessert i fluefiske, forgjeves.

Han klarte å lokke meg med på noen turer for mange år siden, men ble stillt etter det :(

Så kom min gamle klassekamerat Arild21 og inspirerte meg litt og tok meg med på en og annen tur i fjor vår :D Etter det så har eg blitt hektet og angrer ikkje på det den dag i dag... ;D

 

Så tusen takk gamle far og arild21  :D Blir mange flotte turer fremover ;)

 

takker så mye for ros Espen :)

jeg mener at kamerater på tur gir en videre inspirasjon når en først har blitt hekta, så jeg ser frem til mange flotte turer fremover. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få som har nevnt Bård & Lars... Selv om jeg var i gang med fluestanga seks år før B&L dro til Argentina så har gutta betydd en god del for meg i hvert fall. Fikk meg til å forstå at det jeg drev med kanskje ikke var helt bak mål likevel. Det var flere enn meg som holdt på med dette surret, og de var da nokså normale gutter også. Men så stilte Bård opp i kyllingdrakt på direktesendt tv og da kom tvilende sigende igjen...   

 

EDIT: Andreas Fismen, Lars Nilssen og TFL-filmene må selvsagt heller ikke glemmes ift ovennevnte punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre Ruffen..

 

Blitt lært opp til å nyte naturen av min Morfar som traska Nordmarka på kryss og tvers 9 mnd i året, men fisket aldri der av en eller annen grunn, rakk desverre aldri å spørre han hvorfor. Det han likte var å sitte i pioner jolla si på Storsjøen i Nord Odal og meite abbor med kjepp og dupp..

Dette ble jo jeg preget av, siden jeg stort sett var der hele sommerferien, slang jo på en gjedde i ny og ne, men var stort sett abbor som gjaldt i yngre dager..

Etterhvert som man ble større ble de ivrigste av fiskekompisene fluefiskere, synns vel det var noe stort tull i starten, men impulskjøpte meg et sett på jakt og fiskedagene på Elverum for mange år siden, og etter å ha tatt en dasser av noe slag i Leirelva dagen etter var det gjort..

 

Godt jeg ikke fikk noe sprekere, husker jeg hadde hyssing som backing :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Inspirasjon av en grandonkel i Mandal og en

 

 

 

 

 

Mitt fiske begynte i 1989, far min husker nesten på dagen galskapen blomstret!

 

Mor fra Finnmark gjorde det ikke lettere og husker ennå første røya på spinner!

 

Så leste jeg alt jeg kom over, leksene kunne vente, julegaveønsket sto mellom en multiplikatorsnelle og fluestang!

 

Det ble fluestang og min bror og jeg var i hundre, jeg glemmer ikke lukten av flytesnøret. Ja, jeg er litt smågal.

 

Så bare har det blitt den røde tråden i livet mitt. Mine forbilder var jakt-fiske-friluftsliv serien til: husker ikke forlaget akkurat nå....

 

Leste alt jeg datt over. Mange bøker blir lest om og om igjen.

 

Var tørrfluegutt jeg til å begynne med, så ble det mer og er kyst og laks.

 

Traff Sixpack i 2002 og vi fisket masse sammen!

 

Sixpack var ganske dårlig 8) til fluefisking i begynnelsen, men det tok ikke lang tid før Sixpack steg fra bedriftsnivå til eliteplass.

 

Nå skinner det vel gjennom at jeg er kjempegod! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de fine ordene dere :) Vi uvanelig godt forhold jeg og min bestefarså dette var tøft. Men slik er nå engang livet.

 

En ting var som jeg hadde trodd, det er gjerne litt eldre folk som dominerer bildet her.

Tror ofte det er det beste. Yngre folk har ikke roen i skrotten. Og mange er dårlige læremestere for de er for ivrige selv.

 

Meg selv for ex, har mye å gå på her :-[ Ser jeg en stor fisk vake mister jeg vett og tolmodighet. Ikke bra for barna.

I år har bestemt meg for at stanga for bli hjemme. Og heller bruke alt tid på ungene når vi er på tur.

 

De litt eldre har som regel mye større ro og ting er mer planlagt. Noe som passer barn. De er flinkere til å vise helheten i naturen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...