Gå til innhold

Hvorfor kjøpe 9 fot, når det finnes 8'6' fot i samme serie? Jeg må le ;-) !


.JB

Anbefalte innlegg

Eller? ???:rolleyes: Sitter og vurderer en firerstang (f..., jeg som følte meg hevet over utstyrsjaget så sent som for en uke siden). Ser at den i likhet med flere andre firere fra andre stangprodusenter kommer i 8'6 og 9 fot. At det er en fysisk besparelse i å kaste med en litt kortere stang har overhode ingen betydning. Stangen skal brukes på tørrfluefiske på stillevann. Hva bør jeg gå for, noe som har vettuge innspill i den store kampen: 8'6' versus 9'0' ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen 8'6" fots stenger. Til fiske i småvann, mindre elver og steder det kreves lite vading etc. er de veldig kjekke. I mange stangserier hvor 8'6" og 9' finnes i samme vektklasse er av og til 8'6" foter'n best....

Siden jeg ikke gidder å ha flere stenger i samme snøreklasse ender jeg stort sett opp med en 9' fots.

En 9'-foter dekker jevnt over mitt bruksområde bedre. Føler ofte et behov for lengere stang.

Spesielt ved dyp vading eller bellyboatfiske, når synkesnører skal løftes av vannet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv begge to utvadet og med vannkast. Selv om du kun skal bruke den i stille vann vil jeg tro både vading og kasting fra trange posisjoner kan være aktuelt. Til vannkast er den ekstra halve foten kjekk å ha.

 

Trange posisjoner ja, men vading forsøker jeg å unngå i disse vannene. Jeg har 8'6' i treer, og jeg kan ikke si at den volder noen store problemer verken når det gjelder rullekast eller vading. Den siste halve foten blir for meg hipp som happ, men det er kanskje bare jeg som ikke er feinsmecker nok.  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Trange posisjoner ja, men vading forsøker jeg å unngå i disse vannene. Jeg har 8'6' i treer, og jeg kan ikke si at den volder noen store problemer verken når det gjelder rullekast eller vading. Den siste halve foten blir for meg hipp som happ, men det er kanskje bare jeg som ikke er feinsmecker nok.  ???

 

Er du komfortabel med en 8'6 til vannkast så er det jo ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv begge to utvadet og med vannkast. Selv om du kun skal bruke den i stille vann vil jeg tro både vading og kasting fra trange posisjoner kan være aktuelt. Til vannkast er den ekstra halve foten kjekk å ha.

 

Trange posisjoner ja, men vading forsøker jeg å unngå i disse vannene. Jeg har 8'6' i treer, og jeg kan ikke si at den volder noen store problemer verken når det gjelder rullekast eller vading. Den siste halve foten blir for meg hipp som happ, men det er kanskje bare jeg som ikke er feinsmecker nok.  ???

 

Det ble gjort ett forsøk på dette en gang husker jeg. Lengden på kastene hadde det ikke noe å si på i hvert fall. Er nok mere følelsen og smak og behag.

 

Men innenfor nymphefiske vil jeg tro denne halve foten er gull. Lettere å holde kontakt med "agnet" da stangen er lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Trange posisjoner ja, men vading forsøker jeg å unngå i disse vannene. Jeg har 8'6' i treer, og jeg kan ikke si at den volder noen store problemer verken når det gjelder rullekast eller vading. Den siste halve foten blir for meg hipp som happ, men det er kanskje bare jeg som ikke er feinsmecker nok.  ???

 

Er du komfortabel med en 8'6 til vannkast så er det jo ingen problem.

 

Presiserer at jeg ikke skryter av mine vannkast, men at jeg ikke merker stor forskjell på nifoter og en halv fot kortere. Spørsmålet mitt er jo egentlig hvorfor stangprodusentene tar seg bryet med å tilby 9 og 8'6'.  For meg blir det som en motorserie med to firesylindrede bensinmotorer på hhv 1,7 og 1,8 ltr.  ;)  Hadde det enda vært 8 og 9 fot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd begge to. Tror ikke den halve foten har noe særlig å si i seg selv, men har opplevd at en 8`6 har noe ulik aksjon enn en 9 fot i samme serie.

 

yup,

 

noen produsenter bruker tid og krefter på å utvikle sine kortere stenger, mens andre visstnok bare kutter sine 9' i bunn - resultatet merkes ofte ved at disse avkuttede versjonene er stivere og kjappere. dette er noe jeg har hørt fra garvede kastenisser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen produsenter bruker tid og krefter på å utvikle sine kortere stenger, mens andre visstnok bare kutter sine 9' i bunn - resultatet merkes ofte ved at disse avkuttede versjonene er stivere og kjappere. dette er noe jeg har hørt fra garvede kastenisser...

 

Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter i Slt og Zxl serien til Sage er 8,6 fot, da jeg opplever dem som mer følsome og har mer flex. Helt ypperlige tørrfluestenger med god kontroll når man skal presentere flua silkemykt. Jeg kjøper stengene mine etter aksjonen og ikke etter terrenget jeg skal fiske ved.

 

Dette er vel en personlig preferanse, men er det forklaringen på hvorfor stenger kommer i 8'6 og 9'? At den korteste gir litt mer feeling og er lettere å presentere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Når valget står mellom 8,6`og 9`så havner jeg stort sett alltid på 8,6´. Hvorfor?

En innbillt følelse av at en 8,6´gir meg bedre kontroll og pressisjon. Om det er sånn?...... aner ikke... det er bare en ren og skjær følelse av at

det stemmer bedre med en 8,6`........ så jeg får si som den gamle gode metrologen Theisen: "det bare er sånn" :D....... eller var det Kirkevaag som sa det ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha forsøkt noe særlig med 8,6 fot, kan jeg vanskelig forstå at det ene skal gi noe bedre kontroll enn det andre, forstår heller ikke helt vitsen med å lage to såpass like stenger, med mindre det er en viss forskjell i aksjonen. Hadde jeg hatt valget, så ville jeg nok gått for 9' stangen, med tanke på vading og bellybåtfiske, hvem vet, kan jo hende du skal bruke den til det også...

 

Vil tro at du kanskje kan kjenne en viss forskjell i aksjonen, men om du fikk to stenger etterhverandre i hånden, har jeg vondt for å tro at du umiddelbart kunne fortalt hvem som var ni fot og hvem som var 10 cm kortere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha forsøkt noe særlig med 8,6 fot, kan jeg vanskelig forstå at det ene skal gi noe bedre kontroll enn det andre, forstår heller ikke helt vitsen med å lage to såpass like stenger, med mindre det er en viss forskjell i aksjonen. Hadde jeg hatt valget, så ville jeg nok gått for 9' stangen, med tanke på vading og bellybåtfiske, hvem vet, kan jo hende du skal bruke den til det også...

 

Vil tro at du kanskje kan kjenne en viss forskjell i aksjonen, men om du fikk to stenger etterhverandre i hånden, har jeg vondt for å tro at du umiddelbart kunne fortalt hvem som var ni fot og hvem som var 10 cm kortere..

 

og du mener de 10cm du refererte til utgjør stor forskjell ved vadinng/bellyboatfiske, men ikke ellers på andre områder?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp til klasse 4 syntes jeg 8,6 foterne er mest praktiske. Syntes de blir merkbart mye lettere, og mer delikate, faktisk.

Men når man kommer opp i #5 foretrekker jeg av en eller annen grunn 9 fot stenger.

 

Lars

 

Akkurat sånn føler jeg det og. Fint når man slipper å forklare selv  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Skrullinger! Dere svarer jo selv. Dere er jo ikke akkurat enige om at 8'6" er bedre enn 9', eller motsatt. Så da må det vel lages for begge leire da...  ;D

 

Min oppfatning av hele greia er ganske enkelt: Jo lengre stang, jo større fart i toppen. Jo lengre stang, jo mindre feilmargin. Jo lengre stang, jo mer påvirket av vind. Jo lengre stang, jo større plass trenger man.

Men hvor mye påvirkes av 15cm? Ikke så veldig mye. Men jeg vi likevel ha begge lengdene. Blåser det mye så er det sjelden jeg bruker #4 så det er ikke særlig avgjørende. Plass derimot er ganske så avgjørende. Hvor dypt jeg vader og hvor høyt det er bak kan også ha litt å si. Men aller mest går det på at jeg føler jeg dekker et større spekter med en 9 foter. Dersom jeg skal til et skogstjern så skal det mye til at det ikke er en 8'6" som er med, men er det mye siv der så blir det 9' som er valget. Eller kanskje helst 9'6". Er det derimot masse busker og trær i veien så ville jeg heller hatt en 7'6".

 

Men for å svare på spørsmålet: Det kommer an på hva du er mest komfortabel med. Feeling er en stooor del av fluefiske! Og ettersom det er så mange forskjellige fluefiskere vil det altså bli laget #4 i flere varianter.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Man har altså laget 8'6' og 9' for å tilfredsstille folks ulike følelser? Det er en sensitiv gjeng disse stanbyggerne... :rolleyes::D

 

Hehe, hadde jeg ikke hatt minst de to lengdene å velge i så hadde jeg manglet minst én stang. Er en rimelig følsom type. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...