Gå til innhold

Jiggy vs. Clouser!


Sailfish

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva forskjellene er på oppførselen mellom disse fluene?

 

Det er jo i prinsippet akkurat samme flua, bare det at den ene har conehead og den andre har timeglassøyne som fortyngning.

 

Runar Kabbe bruke jo f.eks. Clouser til havabbor og Jiggy til sjøørret, hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerte Runar fortelle dette forrige helg, tror det var mye psykologi inni bildet.

Mulig det var en teori bak dette, som jeg i så tilfelle gikk glipp av....det skjer fra tid til annen at jeg går glipp av ting nemlig..he-he.

Jeg binder omtrent alle mine jiggys med timeglass øyne, fordi jeg har dem for hånden...ikke mye tankevirksomhet bak mine valg dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiggy er smalere, og synker dermed kanskje litt raskere, og ser mer fristende ut for ørreten. Clouseren er såpass stiv og en god del bredere enn jiggy'en. Vil tro at jiggy vingler mer i vannet, mens clouser holder en litt rettere linje ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiggy er vel også mer framtung, da cone'n siiter helt ved øye, mens clouseren (originalen ihvertfall) har timeglassøynene plassert 1/3 fra krokens øye og i er bucktailen(buken) bundet på oversiden av kroken(som da blir undersiden i vannet). Clouser bundet med bucktail på samme side(undersiden av kroken), slik som Jiggy er ikke en original Clouser, men en "Bendback Clouser"(Er vel denne som er beskrevet på nfisk sine sider). Denne vil nok oppføre seg ganske likt somm en Jiggy om timeglassøynene er helt framme ved krokøyet.. Små uvesentlige detaljer, men det er nå alltids morro å lese om ;)

 

 

Clouser Deep Minnow

clouserflyfishing_2031_1635306

Bendback Clouser:

clouserflyfishing_2031_6204278

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to er den nederste den med karma. :)

 

Åja? Hva med denne.. (Bob's)Clouser og (Lefty's)Deceiver 50/50  ;D

clouserflyfishing_2031_4767267

Men jeg er enig, liker spinkle fluer selv. Og Deceivere og overdressa Clousere passer kanskje ikke så bra til sjøørret.. Har en følelse av det ihvertfall ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

jeg bruker jiggy foran clouser av en enkel anledning, at jag syns at clousern flakser mer i lufta når jag kaster. den blir gjerne litt helikopter og jag opplever ibland at fortummen twister seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bindi Clouseren som original, dvs. med litt av den hvite undervingen på oversiden av kroken, som vil være under i vannet, og resten av den hvite undervingen + overvingen på undersiden av kroken, som vil være øverst i vannet.

 

Dette har jeg gjort fordi jeg syns vingen lettere vikler seg rundt krokbøyen når det ikke er noen vinge over kroken, under i vannet, som støtter opp.

 

Tenkte derfor å binde neste Jiggy på litt samme måte, dvs. litt av undervingen på oversiden av kroken, som vil være under i vannet, og resten av undervingen + overvingen på undersiden av kroken, som vil være øverst i vannet.

 

En idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiggy og Clouser er svært like siden de begge er framtunge og skal være lettdresset. Jiggy skal ha streamerkrok og Clouser standardkrok. Har prøvd begge fluer over flere år og har fått flere sjøørret på Jiggy. Kanskje den lengre streamerkroken gjør at den kroker bedre på "vanskelig" sjøørret??  Som Stig sier så er nok magefølelsen den viktigste grunnen. Det viktigste uansett flue er å lære hva som er det beste inntrekket for din flue, framfor å ha boksen full av forskjellig fluer. Ha noen få mønster og lær de å kjenne.

Har fisket med Jiggy og Clouser siden 1997 og hatt stor glede av de begge og er blant de viktigste fluene mine. Dont change a winning team. ;D ;D

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Har brukt 9394 på clousere nå i en årrekke, og flytter timeglass lenger frem mot krokøyet.

Innbiller meg at timeglasset gir clouseren en litt mer radikal gange da den trekkes på tvers gjennom vannet. Ofte binder jeg timeglasset litt skjevt på krokstammen for å gi den ytterligere idiotisk gange. Sikkert mye psykologi, og i siste instans fisker jeg med det jeg har mest tro på. Knyter nesten konsekvent clouseren på fortommen, og den har gitt meg mye fisk her i indre Oslofjord. Vi er mange kokker her inne, og stort sett alle oppskriftene smaker godt ;)

Viktigheten av at flua er tynt dresset kan nesten ikke understrekes nok...

Edit, fant min gamle bindeoppskrift:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10110.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 9394 på clousere nå i en årrekke, og flytter timeglass lenger frem mot krokøyet.

Innbiller meg at timeglasset gir clouseren en litt mer radikal gange da den trekkes på tvers gjennom vannet. Ofte binder jeg timeglasset litt skjevt på krokstammen for å gi den ytterligere idiotisk gange. Sikkert mye psykologi, og i siste instans fisker jeg med det jeg har mest tro på. Knyter nesten konsekvent clouseren på fortommen, og den har gitt meg mye fisk her i indre Oslofjord. Vi er mange kokker her inne, og stort sett alle oppskriftene smaker godt ;)

Viktigheten av at flua er tynt dresset kan nesten ikke understrekes nok...

Edit, fant min gamle bindeoppskrift:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10110.0

jeg har også testet ut med 9394, men det funket ikke i det hele tatt for meg. bucktailen bare surret seg rundt kroken hele tiden. med 811s så skjer det så og si aldri.

clouser er min favorittflue i sjøen til både sjøørret og havabbor. jeg har tatt vanvittig mange fisk på den flua.

men det skal sies at hvis jeg hadde fisket mer med jiggy, så hadde jeg sikkert fått like mye fisk med den.

det blir bare til at det blir clouser, siden jeg har så god erfaring med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker Clouser fremfor Jiggy. Da slipper jeg å knote med epoxy-helvete for å fylle ut tomrommet i cone-hodet og det går raskere.

Epoxy?? Er det noen som bruker det nå da, etter UV limet sitt inntreden  ;D

Jeg har over ett par år nå bundet og fisket med noen Clouser Flatwing, da har jeg brukt streamer krok TMC 777SP. Flatwing er bruk av lange saddels. De Clouser Flatwing har da vært 11 cm lange. Jeg syntes det er lettere å variere veten på Clouser med større eller mindre manual øyne, uten at det ser dumt ut. Det er ikke like okay på en Jiggy syns jeg. Jeg bruker ganske store manual øyne til str. 2-1/0 Clouser. Kjippere å kaste men der har fluelna stor betydning også, dvs designet for å slå over store fluer. Uansett så er det viktig å ikke overdresse Jiggy og Clouser, så du ikke oppveier den framtunge delen og får en dårligere gange i vannet.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 9394 på clousere nå i en årrekke, og flytter timeglass lenger frem mot krokøyet.

Innbiller meg at timeglasset gir clouseren en litt mer radikal gange da den trekkes på tvers gjennom vannet. Ofte binder jeg timeglasset litt skjevt på krokstammen for å gi den ytterligere idiotisk gange. Sikkert mye psykologi, og i siste instans fisker jeg med det jeg har mest tro på. Knyter nesten konsekvent clouseren på fortommen, og den har gitt meg mye fisk her i indre Oslofjord. Vi er mange kokker her inne, og stort sett alle oppskriftene smaker godt ;)

Viktigheten av at flua er tynt dresset kan nesten ikke understrekes nok...

Edit, fant min gamle bindeoppskrift:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10110.0

jeg har også testet ut med 9394, men det funket ikke i det hele tatt for meg. bucktailen bare surret seg rundt kroken hele tiden. med 811s så skjer det så og si aldri.

clouser er min favorittflue i sjøen til både sjøørret og havabbor. jeg har tatt vanvittig mange fisk på den flua.

men det skal sies at hvis jeg hadde fisket mer med jiggy, så hadde jeg sikkert fått like mye fisk med den.

det blir bare til at det blir clouser, siden jeg har så god erfaring med den.

Det har jeg faktisk nesten aldri problemer med Kim, merkelig, men klart at en kortere krokstamme vil redusere surring ja. Ellers enig med de fleste om at Clouseren var lettere å binde før UV-limet gjorde inntog ordentlig, og nå er det bare en vane å bruke. Senest på forrige tur på nfisk gikk jeg på autopilot bort og plukka Real-eyes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker Clouser fremfor Jiggy. Da slipper jeg å knote med epoxy-helvete for å fylle ut tomrommet i cone-hodet og det går raskere.

Epoxy?? Er det noen som bruker det nå da, etter UV limet sitt inntreden  ;D

;D

De få gangene jeg har bundet Jiggy synes jeg ikke Bug-Bond fyller ut coneheaden så godt som jeg ønsker. Epoxyen bygger imo ikke like mye som Bug-Bond, og da blir ikke hodet på Jiggyen særlig fint. Generelt har jeg unngått fluer med epoxy. Det var og er fortsatt noe klin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg syntes hodene blir akkurat like fine som epoxy. Jeg bruker Loon Clear Fly Finish men tror ikke de to er så forskjellig, uten at jeg har brukt Bug Bond til akkurat Jiggy. Begge typene har en tynt flytende variant men går utfra at du ikke bruker den. Uv lim gulner heller ikke over tid og er like klar. Epoxy er derimot noe klin ja.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epoxy er ut, ja. Jiggy og clouser er vel i utgangspunktet hipp som happ for fisken? Jeg binder mine clousere med hode rett foran krokøyet. Vingen bindes så inn rett ved krokøyet. Binder ikke undervingen langs etter krokskaftet. Blir jo mer som en jiggy da. Raske og effektive fluer;-)

Sent from my LT26w using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Clouser da den er enklere/kjappere å binde. Dessuten synes jeg den er mer holdbar enn jiggy. Får clousern et kakk og conene løsner er helvete løs. Blir øynene på clouser løse får den bare litt mer kårni gange. Dessuten er clouser lettere å dissikere for å gjenvinne øyne og krok om den skulle bli ødelagt på noe vis.

Runars poeng om at streamerkroken kroker en forsiktig sjøørret bedre har jeg tatt med meg, så jeg binder mindre clousere på streamerkrok til sjøørretfiske og bruker 911 på de større til HA.

Jeg synes heller ikke jeg har merka noe til dårligere krokingsegenskaper på sjøørret på clouser når jeg får de som "bifangst", men jeg gjør nå som jeg gjør.

Hvit/oransj clouser (på streamerkrok) mener jeg er den helt klart beste universal fsikeimitasjonen til SØ-fiske (i den grad man kan kalle en så stygg flue for en fiskeimitasjon da). Trenger egentlig ikke annet på den fronten.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fargen tror jeg varierer endel avhengig av hvor man fisker. Men ja det er den eneste flua jeg skulle hatt i boksen om jeg bare fikk ha én.

Chartreuse/hvit, helhvit, Oliven/hvit, rosa/hvit, blå/hvit i den rekkefølgen... er mine beste fiskefangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clouseren er mere robust. Clouseren er lettere å ta fra hverandre for å gjennvinne øyne ved fex. rettet ut krok. Og en clouser legger seg riktig på bunn, der en jiggy vil legge seg på sia. Det er de viktigeste grunnene til at jeg bare bruker bendback clouser og aldri jiggy.

En clouser minnow derimot er jo litt anderledes. Kommer veldig ann på hvordan den er bundet, men somregel vil den ikke ha en like stupende gange. Den vil også ha en "kraftigere" profil.

Både clouser minnow og bendback clouser har faste plasser i boksen min.

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...