Gå til innhold

oslofjorden


vake

Anbefalte innlegg

Hiver meg på gratulasjonene, Lobben! Nydelig sølvtøy! ;D

Dro meg selv ut på tur lørdagskveld. Både samboer og bikkjer bortreist.. Det betyr fisketur med frisk samvittighet! <<l

Målet for turen ble noe amputert ettersom det var storbrann på fornebu, så destinasjon måtte omprioriteres, men det skulle vise seg å være et godt valg.

Ankom en blikkstille fjord rundt 20.00. Var mange fiskere ute, så jeg valgte å starte med en lengre pause for å se om folk begynte dra hjem da mørket nærmet seg. Noe som viste seg sant.. Startet greit med flere lugg og 2 torsk på land. Riktig nok ikke helt hva jeg håpet på, men fin torsk på relativt myk 5'er er moro det òg. Forflyttet meg til en sprek plass. Startet relativt rolig. Prøvde flere fluer, lite å merke.. etter ca 30 min og med skumringen godt igang, var det fast fisk.. merket fort at dette ikke var ørret, men av alle ting, det var ei flyndre. Var forøvrig fin størrelse på den også.

Idet jeg skulle ta en 5-minutter så jeg et rolig sippvak innen grei kastehold. Hev på meg linekurven å kastet som en gal, ingenting å merke.. så et nytt vak, så et nytt vak, så et nytt vak.. plutselig kokte det i hele bukta! Helt vannvittig!! Lyver ikke om jeg sier det var sikkert 50-60 vak omkring meg!! Tok fullstendig av!

Sipp vak, head&tail, plaskevak.. mao vak i alle former!! Prøvde alt av fluer, intrekksvarianter og fortomspisser, men ingen action! Det var et par andre fiskere også, de fikk heller ikke noe, og valgte å dra hjem.. Gærninger tenkte jeg, drar hjem med sjø full av sulten ørret!! Etter 3 timer med konstant vaking, men kun et lugg (hareøre nymfe!!) var jeg helt oppgitt.. kastet inn håndklet jeg også! Dro slukøret hjem fra en kaotisk sjø!! (Hvem reiser når det vaker helt vilt?!! :o )

Så ikke hva fisken spiste på. Lyste mye med lykt, men nada føde å se! :s 

Eneste jeg kan tro og konkludere med er at de tok tørt, myggklekkere kanskje.. ?

Hadde vært rimelig kaldt i flere dager, hvor det plutselig ble en 11-12 grader denne kvelden.

Og nei, det var ikke børstemarksverming, selv om det kunne minne om det.. 

Noen som har opplevd lignende? Tips?

Var nesten flaut å dra uten ørret i håven på en kveld/natt som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ørret det, Lobben! Hvilken flue tok den?

Noen som har opplevd lignende? Tips?

Var nesten flaut å dra uten ørret i håven på en kveld/natt som dette.

Det høres ut som om dere opplevde en stim med sild eller brisling. Alle de små vakene er ofte småfisk i stimen, mens de større er fra tosk/sjøørret/sei/ha/ eller horngjeld.

Det er ikke helt uvanlig, tvert imot. Og det er normalt at det nærmest er umulig å få kroket storfisken. Brukte mye tid på dette for noen år siden. Var veldig frustrerende, men det gikk litt lettere når jeg brukte store fluer, dvs fiskeimitasjoner. På små fluer ble det stort sett bare en sild eller to, hvis det i heltatt ble noe.

Det er mulig andre har andre løsninger på dette, men dette er stort sett eneste situasjonen jeg bruker fiskeimitasjoner i. Hva som er best inntrekk er det heller ikke noe fasit svar på, men det er relativt sikkert at ved morild så er det nytteløst med raske inntrekk.

Fortsatt skitt fiske:-)

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for hyggelige tilbakemeldinger! noen ganger klaffer det og da blir det morro!

Var bra med strøm og litt riffler i overflaten! med andre ord kanon forhold!

Har vært et veldig bra Sjø ørret fiske i år og fin dim på fisken!

Men nå blir fokuset på tørre imitasjoner og litt mindre ørreter! mygg fiske er i gang så nå blir det og sitte inni marka og leke indianer!

Med tanke på om sesongen er over eller ikke så vill jeg si at det er den ikke. (bare for min del)

Nå er det vel rundt 6-7 grader i vannet og det er veldig bra!

Det er den den tiden som kommer nå som teoretisk sett skal være den beste!

Så det er bare og komme seg ut og kaste for de som verdsetter sjøen høyere en marka!

Så nå blir det en mindre sjø ørret fisker og risikere og møte på ute i fjorden! For min del er det og få være alene veldig viktig, max to på fiske plassen veldig viktig! Dette er for at jeg skal kunne få fisket av plassene riktig med tanke på strøm og ikke minst at plassen med jevne mellomrom for vile! det med med at plassen for vile har jeg lært meg at er veldig viktig! Står du og denger konstant i to timer kan det heller virke negativt på fisket! det og gi plassen 5-10 min vile er nok til at det kommer ny fisk inn og steller seg opp på de fine plassene! Min fiske kompis/svoger og jeg var ute en tur for noen uker siden! Da hadde jeg stått og fisket på en fin plass en halv time! 5 minutter pause med kaffe og hjemme sydde GIFFLER og han gikk ned og det banka på en ørret som var like stor vis ikke større! Uheldig vis datt den av på håv kanten! Med dette i tanken vil jeg oppfordre alle fiskere som ikke ser på dette som ell gamle nyheter og tenke på at vile på plassen er viktig! så vis man ser at det er bra trøkk på en fiske plass så kan det være lønnsomt for alle at man reiser videre til en annen fiske plass! Dette er ment som ett godt råd! og ikke noe annet! er man sosial og syntes at det er veldig fint og ha noen og prate med så er det jo bare og kjøre på med gode historier, kanskje sette opp noen enkle kurs eller fortelle hvor bra det var før!

Det er mange nok fiske plasser til alle!

Nå har jeg skrevet veldig mye og det henger vel sammen med en god dose selvtillit etter gårsdagen bragd! og litt Martell Cordon Blue Cognac (Extra Old)

Igjen takk for hyggelige tilbake meldinger på fisken cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å legge meg etter jobben ble det en fisketur gitt. Var ute fra 5.30 til 8.45. Vannet i indre fjord begynner å bli skikkelig farvet, og Stena line krydret det med å kvitte seg med noen kilo plastikkposer, flasker og ballonger da de stevnet mot land. Dessuten fikk jeg sikkert smurt snella i dag. Det var mye olje på overflata.

En del torsk var på matsøk. torsk i str 3 til 2kg. Mye skraptorsk, tynn og fæl. Fikk en liten ørret, i underkant av kiloen, og hadde et par ( enda mindre) til, som ikke ble med opp.

Torsken gikk veldig grunt, 1-2meter. Jeg klarte å plassere flua oppe på nesa til den ene torsken. Det forvirra den. Den snudde seg hit og dit "hvor ble det av maten". og den så trist ut. Jeg nappet flua fram, ti cm foran fiskesnuta, og da tok skjeggefisken. Følte meg litt slem da jeg dro den på land, men den som alle de andre i dag fikk friheten tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Tur i Askerlandet i kveld. Tre i håven. Største på drøyt kiloen. Alle tok på semigrisen. Slow int. Det var ikke en krusning på flaten. Null flateaktivitet. Ikke et vak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur i Askerlandet i kveld. Tre i håven. Største på drøyt kiloen. Alle tok på semigrisen. Slow int. Det var ikke en krusning på flaten. Null flateaktivitet. Ikke et vak.

Skjønner rapporeten ble kort, men digg med fisk i håven ihvertfall da  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur ut i "finværet" igår. Var søkkvåt etter 30 minurs fiske, men det skulle ik, rke stoppe meg - forholdene var nydelig! Halvklart  vann med innslag av sjokobrune flekker og sterk strøm. Fikk mye fisk. Mista også et par fine, men så skjedde det..20 meter ute hogg det til! Et mønster av en ørret var 1 meter til værs! 25 min og en gåen høyre arm senere, kunne jeg lande min nye pers! ;D 4 KILO!!! :)

Prøvde å legge inn bilde igår, men jeg får ikke til. Noe spesielt dere gjør? Bildene er ikke store heller.

Så også en nise igår. Så nydelig tur, tross været!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Rask tur i Askerlandet på morgenen. Kom ut rundt 06.00 til en lett bris fra nordøst. Det føltes perfekt. Jobbet frem til 11.45 da det var dags for familieaktiviteter. 5 sø fra 300 gr til ca 1.5 kg. Alle tok på pattegrisen. Slow int varierende inntrekk. Fant en "pool" med en del ørret. Ikke noen flateaktivitet men hadde noen følgere i poolen. Blant annet tre etter fluen samtidig som en tok. Moro!

Testet selvutløseren på mobilen da jeg ikke tok med kameraet.

7121056149_bdabae377e_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Takk. Ja den foureyeløsningen er håpløs, men fungerer. Mistet mine polariserende solbriller med styrke forrige sommer og har ikke giddet å kjøpe nye, men vet jeg må gjøre det nå som tørrfluesesongen kommer igang. Ser ikke fluen uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

De har faktisk bra dealer på Specsavers, sen kan jeg ikke si noe om modellene, men man får polariserende med styrke til en vettig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...