Gå til innhold

Fluefiske i Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

Etter hva jeg fikk rapporter på er elva på veg nedover til normal nivå..både i klarhet og strl i sone 5 på denne årstiden.

Dvs at den fortsatt ikke er sånn helt "perfekt" som jeg liker den ;) Da har den nesten godt over til å bli blank med bittelitt grønnskjær.

Bare den blir perfekt til uke 32 er jeg fornøyd ;D

Elva er nå litt under normalnivå for denne tiden på året. Har falt mye de siste dagene, men er nå stigende igjen. Nord for Otta har vannstanden vært uforandret i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Svar 613
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

att fisken blir større også eller ? finnes mat på butikken eller haugesvis av pannefisk oppo fjellvannene.... ;)

flommen i 95 var ikke akkuratt bra for bestanden der oppe den heller...snittvekta fallt.

masse fisk innpå jordene som ble igjen når elva sank...

pluss tjuvfiske om våren med rappala....

folk som satte garn i elva...

og alle fluefiskerne /og andre fiskere som må kakke den største fisken de får...

hvis ikke snittvekten faller pga dette....da vet ikke jeg  :rolleyes:

joda det er mye fisk der...men bare ikke så stor som den var før  :)

på toppen av det hele sitter det en hel haug med gardbrukere/grunneiere som ikke vet bak fram på ei fiskestang til og forvalte og kultivere dette....sånn går no dagan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan oppsummere litt om hvor i elva det er størt mulighet for et godt tørrfluefiske nå om dagen??

Skal en tur til otta og har ikke fisket så langt opp i elva.. men noen som er godt kjent håper jeg kan komme med noen godt tips..

C&R only :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

att fisken blir større også eller ? finnes mat på butikken eller haugesvis av pannefisk oppo fjellvannene.... ;)

flommen i 95 var ikke akkuratt bra for bestanden der oppe den heller...snittvekta fallt.

masse fisk innpå jordene som ble igjen når elva sank...

pluss tjuvfiske om våren med rappala....

folk som satte garn i elva...

og alle fluefiskerne /og andre fiskere som må kakke den største fisken de får...

hvis ikke snittvekten faller pga dette....da vet ikke jeg  :rolleyes:

joda det er mye fisk der...men bare ikke så stor som den var før  :)

på toppen av det hele sitter det en hel haug med gardbrukere/grunneiere som ikke vet bak fram på ei fiskestang til og forvalte og kultivere dette....sånn går no dagan! dette er likt i alle sonene....soper inn penger på fiskekort og kjøper seg ny traktor-redskap sikkert...ser ikke att noen penger går tilbake i elva ihvertfall... >:(

Joda, er ikke uenig der. Mye uvettig fisking i området - og særlig fra gardbrukere som setter garn. Det er verst. Poenget mitt er at flom i seg selv neppe er skadelig for bestanden, heller tvert i mot. Hørte om flere som opplevde rekordfangster der oppe etter flommen i 95. I sommer har det også vært bra der, mer ørrett enn før og ikke så jævlig mye harr. Det er mitt inntrykk i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fisker i Lågen var 95 flommen svært negativ. Det forsvant veldig mye vegetasjon fra elva, og det tok lang tid før insektstettheten tok seg opp igjen. Konsekvensene av flommen i år er det for tidlig å si noe om. Effekten på fiskebestanden vil først se tidligst neste år. Lavere næringstilgang i år vil høyst sannsynlig gi lavere overlevelse for gytefisken gjennom vinteren.

Ellers har jeg det inntrykket at det har blitt litt mer stor fisk i mine områder, men det er langt mellom dem og bestanden er ganske skjør, selv om flere og flere setter ut det meste av det de får, spesielt hvis de er av en viss størrelse. I år har jeg fått noen krokskadde kilosfisker. På sett og vis bra, siden det viser at flere setter ut de større fiskene, men også en påminnelse om at vi må huske å enten fiske mothakløst eller klemme ned mothakene når vi skal slippe ut fisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fisker i Lågen var 95 flommen svært negativ. Det forsvant veldig mye vegetasjon fra elva, og det tok lang tid før insektstettheten tok seg opp igjen. Konsekvensene av flommen i år er det for tidlig å si noe om. Effekten på fiskebestanden vil først se tidligst neste år. Lavere næringstilgang i år vil høyst sannsynlig gi lavere overlevelse for gytefisken gjennom vinteren.

Ellers har jeg det inntrykket at det har blitt litt mer stor fisk i mine områder, men det er langt mellom dem og bestanden er ganske skjør. I år har jeg fått noen krokskadde kilosfisker. På sett og vis bra, siden det viser at flere setter ut de større fiskene, men også en påminnelse om at vi må huske å enten fiske mothakløst eller klemme ned mothakene når vi skal slippe ut fisk igjen.

Stemmer godt med mine observasjoner også. En flom produserer neppe flere store fisker ;) 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettop hjem derfra nå. Fortsatt brunfarge  i det grønne. Dette var ikke noe annet enn familiefiske , men det var mye dårligere en normalt. Jeg fiska bare med mark, gadd ikke ta frem fluestanga engang. Trur det er en av de første gangene jeg ikke har sett noen vak, men det var på de tradisjonnele markstedene. Familien krevde at vi ikke sjekket ut de stedene vi ikke prater om ;), selv om jeg hadde lyst til å dra dit.

Jeg fisket i Vinstra til Kvam området. Elva klarnet opp bra det siste døgnet.

Dette var bare en rapport fra et område som kan være bra.

Bakside-vegen holder noen fine plasser , men den er stengt. Du kan kjøre helt opp til kvam, det er der veien er borte.

Det var morro å fiske med mark igjen da, selv om jeg ble lei etter x antall fisk ;D

Fikk markslo på guidelineskjorta mi , fysj,,,,,,,,,, ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

att fisken blir større også eller ? finnes mat på butikken eller haugesvis av pannefisk oppo fjellvannene.... ;)

flommen i 95 var ikke akkuratt bra for bestanden der oppe den heller...snittvekta fallt.

masse fisk innpå jordene som ble igjen når elva sank...

pluss tjuvfiske om våren med rappala....

folk som satte garn i elva...

og alle fluefiskerne /og andre fiskere som må kakke den største fisken de får...

hvis ikke snittvekten faller pga dette....da vet ikke jeg  :rolleyes:

joda det er mye fisk der...men bare ikke så stor som den var før  :)

på toppen av det hele sitter det en hel haug med gardbrukere/grunneiere som ikke vet bak fram på ei fiskestang til og forvalte og kultivere dette....sånn går no dagan! dette er likt i alle sonene....soper inn penger på fiskekort og kjøper seg ny traktor-redskap sikkert...ser ikke att noen penger går tilbake i elva ihvertfall... >:(

Bra summert. Elva var et råskinn før den -95 flommen. Makan til grisete behandling av ei elv med garnfiske, oter, rapala i desember etter gyteørret... Fy Fa....... for folk som holder til oppi der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er gnurenorge på det beste. Lokale kan sette garn i hele Lågen, selv oppe ved Lesja. Det gjøres om våren og om høsten etter vandrende ørret. Snakker kultivering!!! Oter er lovlig i hele elva og du kan fiske hele året meste av elva. Heia Gudbrandsdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er gnurenorge på det beste. Lokale kan sette garn i hele Lågen, selv oppe ved Lesja. Det gjøres om våren og om høsten etter vandrende ørret. Snakker kultivering!!! Oter er lovlig i hele elva og du kan fiske hele året meste av elva. Heia Gudbrandsdalen

Ikke så sint nå børge ;D

Jeg snakker bare for de nedre deler fra vinstra og opp til otta og litt videre. Det pussige er at jeg har saumfart det området i nesten 20 år 3 uker i året, pluss en høsttur eller to. Samtaleemne nå de senere år er at vi "jeg" ser jo nesten aldri fiskere , som vi gjorde før i elva. Bortsett fra noen steder da, de vi ikke prater om.

Men hvis jeg skal være så frekk å snakke om de ikke hemmelige stedene , så er det jo bare blitt dårligere og dårligere. For meg så virker det som fisket var bedre før når det var mye folk. Fisket var bra når jeg så folk med oter, fisket var bra når jeg så folk med det utstyret jeg hadde med meg sammen med fluegreiene. Jeg traff folk før å kunne føre en hyggelig samtale om fiske , uansett hvordan. Idag , eller igår , eller dagen før der , traff jeg ikke en. Jeg har aldri truffet folk som har fisket med garn i elva

Mulig det bare er meg , men de stedene hvor vi fisket de nevnte år har jeg ikke sett folk ever den siste tiden.

Jeg snakker litt for stefaren min åsså som kan doble min erfaring med 2x. Hva skjer?

Vet ikke? Kanskje det er litt for enkelt å bare skylde på de som ikke er som oss.

Lå i telt på et vann på Peer Gyntveien for ja 20 år siden. Jeg og "knutta" fikk sikkert 30 ørreter hver på et døgn , de var fra 400-1,3 kg og mark(alle ble drept seff). Nå på tirsdag hadde jeg problemer med å finne stien. Jeg fikk forøvrig 20 ørreter på 25 kast og ingen var over 150 gram. Synes det var litt morro fordi det var memory, men,,,,,,

Jeg har ingen svar , men mange spørsmål.

Det første spørsmålet er, hvor har det blitt av den helt vanlige fiskeren?

Størrelsen har bare vist nedgang, seff der jeg fisker mest da. Men det må jo være en indikasjon på at ting er i forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med mye av det du sier Robert! Vi trenger småbarnsfamilien som rydder ut småfiskene, kakk så mye som mulig av små harr og ørret, og her ligger nok også mye av problemet i vannet du snakket om. hvis ingen tar ut fisk, helst små, blir det jo overbefolket. Det jeg er mer skeptisk til er garnfiske om våren og høsten ved Lesja og selsmyrene, som mye av storfisken fra lenger ned i elva kommer for å gyte. Jeg har selv satt meg fast i garn som er trukket over hele elva i denne viktige perioden for gytefisken. Det er jo helt forkastelig.

Så jeg er enig og uenig med deg kompis ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sone 5: Nei er kanskje for tidlig og fastslå att denne flommen har fucka opp sånn 95 flommen gjorde...men har hørt att de har funnet død fisk innpå jordene, pluss att man ser tydelig att flommen har herja med bunnforholdene der....store deler av elva består av sandbunn....med partier av mørkt gress, der nymfene trives og fisken har standplassen sin....ifjor der jeg fiska var det mere gress enn det er nå i år(så vær varsom med tanke på og vade i dette gresset)....dette påvirker innsektslivet, som igjen påvirker fisken.... så det er grunn til og tro att det iallefall ikke har blitt bedre etter flommen ja det er en del mere ørret opp mot halvkiloen der, altså i mine øyne mere "småfisk", ja hvor har det blitt av den "store" harren da mon tro?  

Men skal bli spennende og se nå utover høsten og neste år igjen....

Men anbefaler de som fisker der, slipp ut igjen fisken, faen gutta, detta er alvor.....er ikke mye som skal til for att snittvekta detter kjappt... :-\ selv om man får ett inntrykk av att det er mye fisk der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med mye av det du sier Robert! Vi trenger småbarnsfamilien som rydder ut småfiskene, kakk så mye som mulig av små harr og ørret, og her ligger nok også mye av problemet i vannet du snakket om. hvis ingen tar ut fisk, helst små, blir det jo overbefolket. Det jeg er mer skeptisk til er garnfiske om våren og høsten ved Lesja og selsmyrene, som mye av storfisken fra lenger ned i elva kommer for å gyte. Jeg har selv satt meg fast i garn som er trukket over hele elva i denne viktige perioden for gytefisken. Det er jo helt forkastelig.

Så jeg er enig og uenig med deg kompis ;D

Men snakket med fiskeoppsynet i lesja, sone 6, han har bodd der siden 90 tallet, han påstår att snittvekta har økt noe....fyren alene kakker 300 ørret per sesong...dette tror jeg bare har vært bra, før var det enda mere småfisk der...men er ikke mye som skal til for att snittvekta igjen faller om de tar ut for mange av dem....

Det er jo planlagt fluesone der oppe og att de bare har lov til og kakke en fisk over 38cm i døgnet...men greia er att de som sitter i dette styret, altså grunneierene og fiskeoppsynet er uvenner allle mann  ;D

Ja skulle jeg nå komme over ett garn i disse sonene skal jeg personlig dra dem opp og brenne dem  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med mye av det du sier Robert! Vi trenger småbarnsfamilien som rydder ut småfiskene, kakk så mye som mulig av små harr og ørret, og her ligger nok også mye av problemet i vannet du snakket om. hvis ingen tar ut fisk, helst små, blir det jo overbefolket. Det jeg er mer skeptisk til er garnfiske om våren og høsten ved Lesja og selsmyrene, som mye av storfisken fra lenger ned i elva kommer for å gyte. Jeg har selv satt meg fast i garn som er trukket over hele elva i denne viktige perioden for gytefisken. Det er jo helt forkastelig.

Så jeg er enig og uenig med deg kompis ;D

Jeg er jo enig med deg åsså kompis, men aldri sett garn. Jeg har ingen vitenskapelig begrunnelse for noe, bare at de som kakker fisk som du sier er borte. Problemet er at når de for en fisk så er den død. Skjønner liksom ikke  hvorfor noen tar tak og sier at lågen er en perle av en elv, og da mener jeg hele veien.

ops der begravde jeg akkurat meg sjøl, men prøvde for første gang i år og klemme inn mothaker på mine markroker. Jeg gjorde det kun for at Ch sa , nå har vi drept nok.

En helt vanlig aberedeenkrok, klemt ned mothaker så begynte vi å slippe ut de ørretene som , tja ikke hadde svelga alt. Det ble mange etterhvert. Han ville ha tak ialt som ble fanget men trur innerst inne at ahn ble lei, vi kan ikke spise så mye fattern, hva gjør jeg med denne?

Littt tidlig å si at han har skjønt noe som helst, men noen ganger kommer det ord fra en barnemnunn som trollbinder selv den beste fluefisker. Ikke best bare god ;D

Han har flere tanker på på bok en far så vi lar det være med det ;D ;D ;D ;D

Back in the old days.

Hvorfor  bare vidunderlige mutter'n spørte om hjelp å drepe en på 3,2, 2,2 2,8 .2,125(haddedigitalvekt) Hus purte like gjerne om at jeg måtte ofre mitt for å redde en stakkar på snaue 10 cm. Hu trudde på det hu drev med, men hu drepte de store, og hu vant vært jævla år,  drittkjerring ;D ;D ;D ;D  Jeg trur vi er på den rette banen , ikke misforstå meg, men jeg trur samtidig vi er på feil spor når vi anklager andre for dårlig fiske.

[attachimg=1]

post-982-13949888955563_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med mye av det du sier Robert! Vi trenger småbarnsfamilien som rydder ut småfiskene, kakk så mye som mulig av små harr og ørret, og her ligger nok også mye av problemet i vannet du snakket om. hvis ingen tar ut fisk, helst små, blir det jo overbefolket. Det jeg er mer skeptisk til er garnfiske om våren og høsten ved Lesja og selsmyrene, som mye av storfisken fra lenger ned i elva kommer for å gyte. Jeg har selv satt meg fast i garn som er trukket over hele elva i denne viktige perioden for gytefisken. Det er jo helt forkastelig.

Så jeg er enig og uenig med deg kompis ;D

Jeg er jo enig med deg åsså kompis, men aldri sett garn. Jeg har ingen vitenskapelig begrunnelse for noe, bare at de som kakker fisk som du sier er borte. Problemet er at når de for en fisk så er den død. Skjønner liksom ikke  hvorfor noen tar tak og sier at lågen er en perle av en elv, og da mener jeg hele veien.

ops der begravde jeg akkurat meg sjøl, men prøvde for første gang i år og klemme inn mothaker på mine markroker. Jeg gjorde det kun for at Ch sa , nå har vi drept nok.

En helt vanlig aberedeenkrok, klemt ned mothaker så begynte vi å slippe ut de ørretene som , tja ikke hadde svelga alt. Det ble mange etterhvert. Han ville ha tak ialt som ble fanget men trur innerst inne at ahn ble lei, vi kan ikke spise så mye fattern, hva gjør jeg med denne?

Littt tidlig å si at han har skjønt noe som helst, men noen ganger kommer det ord fra en barnemnunn som trollbinder selv den beste fluefisker. Ikke best bare god ;D

Han har flere tanker på på bok en far så vi lar det være med det ;D ;D ;D ;D

Back in the old days.

Hvorfor  bare vidunderlige mutter'n spørte om hjelp å drepe en på 3,2, 2,2 2,8 .2,125(haddedigitalvekt) Hus purte like gjerne om at jeg måtte ofre mitt for å redde en stakkar på snaue 10 cm. Hu trudde på det hu drev med, men hu drepte de store, og hu vant vært jævla år,  drittkjerring ;D ;D ;D ;D  Jeg trur vi er på den rette banen , ikke misforstå meg, men jeg trur samtidig vi er på feil spor når vi anklager andre for dårlig fiske.

[attachimg=1]

For et fantastisk hyggelig og trivelig bilde Robert uavhengig av diskusjon. :)

Hils Kristian fra meg og si "Well done" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med mye av det du sier Robert! Vi trenger småbarnsfamilien som rydder ut småfiskene, kakk så mye som mulig av små harr og ørret, og her ligger nok også mye av problemet i vannet du snakket om. hvis ingen tar ut fisk, helst små, blir det jo overbefolket. Det jeg er mer skeptisk til er garnfiske om våren og høsten ved Lesja og selsmyrene, som mye av storfisken fra lenger ned i elva kommer for å gyte. Jeg har selv satt meg fast i garn som er trukket over hele elva i denne viktige perioden for gytefisken. Det er jo helt forkastelig.

Så jeg er enig og uenig med deg kompis ;D

Jeg er jo enig med deg åsså kompis, men aldri sett garn. Jeg har ingen vitenskapelig begrunnelse for noe, bare at de som kakker fisk som du sier er borte. Problemet er at når de for en fisk så er den død. Skjønner liksom ikke  hvorfor noen tar tak og sier at lågen er en perle av en elv, og da mener jeg hele veien.

ops der begravde jeg akkurat meg sjøl, men prøvde for første gang i år og klemme inn mothaker på mine markroker. Jeg gjorde det kun for at Ch sa , nå har vi drept nok.

En helt vanlig aberedeenkrok, klemt ned mothaker så begynte vi å slippe ut de ørretene som , tja ikke hadde svelga alt. Det ble mange etterhvert. Han ville ha tak ialt som ble fanget men trur innerst inne at ahn ble lei, vi kan ikke spise så mye fattern, hva gjør jeg med denne?

Littt tidlig å si at han har skjønt noe som helst, men noen ganger kommer det ord fra en barnemnunn som trollbinder selv den beste fluefisker. Ikke best bare god ;D

Han har flere tanker på på bok en far så vi lar det være med det ;D ;D ;D ;D

Back in the old days.

Hvorfor  bare vidunderlige mutter'n spørte om hjelp å drepe en på 3,2, 2,2 2,8 .2,125(haddedigitalvekt) Hus purte like gjerne om at jeg måtte ofre mitt for å redde en stakkar på snaue 10 cm. Hu trudde på det hu drev med, men hu drepte de store, og hu vant vært jævla år,  drittkjerring ;D ;D ;D ;D  Jeg trur vi er på den rette banen , ikke misforstå meg, men jeg trur samtidig vi er på feil spor når vi anklager andre for dårlig fiske.

[attachimg=1]

For et fantastisk hyggelig og trivelig bilde Robert uavhengig av diskusjon. :)

Hils Kristian fra meg og si "Well done" 8)

Alle vet at jeg er gald i deg ruffen, men når lillemann alltid lurer på om jeg skal på tur med deg marius eller rune, og må forklare at ruffen bor litt langt unna så,.sier han bare, ååååååååååååååååååååååå(skuffelse)

Han sa nærmest istad , husker du når ruffen lagde flammer, han er kuul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, leser gjennomm nå, ja det kan virke feil ,  hva med å møte de som ikke er som oss med et smil og si: slipp ut det du ikke har brukt for, men det å slippe ut de store , det er jo ikke så vanskelig, papppa , vi får jo så mange allikavell og nå r vi får en stor en......., vi fikk en, se på'n å pappa den var helt rå. Så du hvordan den splasha meg i ansiktet.

Litt skjult for han, så overllevde  ikke den fisken, trur jeg, men den var bestemt til å våkse seg stor og sterk.

den var ca 900 gram, desverere så likbleik av vannet, men fy faen så fin :D

Litt riktig formidling av fakta er viktig, Jeg kan ikke si si hva, bare hva jeg følte akkurta der.

Litt jug , og forsikring om at det vi gjorde akkuerat nå , er viktig.

Vi øvde på det i fjor åsså, ingent nytt, bare morsomt å registrere at gleden å slippe løs var strekere en å drepe.

Tross alle dataspill, så trur jeg det beste i oss viste seg, vi dreper ikke for morroskyld, det var hans ord,  ikke mine ,vi dreper ikke for morro, så du når han svømte avgårde pappa det var kuult det.

Det overgik den nye transformer figuren, men det var mine ord. :D

Transformer fikk han når vi kjørte hjem, at den fisken overlevde var viktigere, det var han som fanget den , og det var han som bestente dens bane. Spørsmålet av en 8 åring på vei hjem , lyser håp for oss som tru , men ikke er riktig sikre ennå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...