Gå til innhold

Totenprodukter !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Takk for tilbakemeldinger. Har fremdeles gåsehud etter den største som rulla over flua.

 

Lars; skvatt godt da isbjørnen dukka opp, men den var jo snill ;D;)

Jada, det er bare å gi den en kjeks og klø den litt bak øra, så har man en venn for livet  ;D

Nå er det klekke-tid, så jeg hopper rett i vadebuksa igjen . . .

 

Lars

 

Hehe ;D

 

Lykke til Lars, skulle gjerne fulgt med deg i dag'å.

Etter å ha tilbrakt noen timer i elva i dag så er ihvertfall en ting sikkert : Jeg er glad det ikke var i dag du tok turen, for da hadde jeg nesten skyldt deg bensinpenger, Jan Erik  ;D

Knapt et vak å se, og ikke all verdens av klekkinger . . .

Mer drittvær, takk  :D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 881
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for tilbakemeldinger. Har fremdeles gåsehud etter den største som rulla over flua.

 

Lars; skvatt godt da isbjørnen dukka opp, men den var jo snill ;D;)

Jada, det er bare å gi den en kjeks og klø den litt bak øra, så har man en venn for livet  ;D

Nå er det klekke-tid, så jeg hopper rett i vadebuksa igjen . . .

 

Lars

 

Hehe ;D

 

Lykke til Lars, skulle gjerne fulgt med deg i dag'å.

Etter å ha tilbrakt noen timer i elva i dag så er ihvertfall en ting sikkert : Jeg er glad det ikke var i dag du tok turen, for da hadde jeg nesten skyldt deg bensinpenger, Jan Erik  ;D

Knapt et vak å se, og ikke all verdens av klekkinger . . .

Mer drittvær, takk  :D

 

Lars

 

;D

 

Ok, høres ut som vi traff bra i går skjønner je ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter å ha tilbrakt noen timer i elva i dag så er ihvertfall en ting sikkert : Jeg er glad det ikke var i dag du tok turen, for da hadde jeg nesten skyldt deg bensinpenger, Jan Erik  ;D

Knapt et vak å se, og ikke all verdens av klekkinger . . .

Mer drittvær, takk  :D

Lars

 

Nei, i dag var det ikke mye gotakter i elva  :) Men Dashboardet på macen min viser regn, regn og litt kaldere i morgen så det lover godt, Lars  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg også en tur idag. Lite klekkinger, men så en bra fisk med hjelp fra hyggelige lokale fluefiskere, aka Slough Creek Mafian.

 

Idyllisk elv dere har der oppe.

Så det var deg jeg så ovenfor terskelen i går, ja . . .

Syntes det var noe kjent med både deg og Øyvind, uten at jeg koblet helt  ;)

Synd dere ikke fikk samme forhold som på mandag, for da var ikke fisken vond å be.

Sjelden noen mellomting i denne elva, det er alt eller ingenting.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å hoppe i taket for.. 6 timer ved elva og ikke ett eneste vak. Men det var i det minste hyggelig å hilse på en del av de Slough Creek-mafia'n.  8)

 

Hei! Hyggelig å hilse på deg Øyvind! Og Eihacn så jeg så vidt til også  :)

 

Dere skulle vært der i dag i stedet gutter.

Klokka tolv kom det ei lita regnskur, rhodanien begynte å poppe og én storfisk begynte å vake ut i strømmen - og hvilken fisk  ;D

1,8 kilo ørret - på tørt, klokka tolv på en onsdag  ;D

 

[attachimg=1]

 

post-3159-13949864925022_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn skal det gjøres  :D

Om man ikke ligger å drar seg til langt på dag, og er førstemann på godplassene, så høynes sjansene for uttelling betraktelig.

 

Lars

 

Er nok noe i det ;) kan godt være telefonvekking for deg så du kommer deg opp om mårran  ;D

Det finnes ikke den telefonen, eller vekkeklokka, som klarer å vekke meg før kl 12 om dagen etter nattskift  ;D

Men nå tror jeg at jeg lar elva være i fred noen dager, og pumper opp belly-boaten for litt mer storfisk-jakt . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dæven så flott ørret, Andrè. Gratulerer så mye. :D

 

Jeg kunne tenkt meg å høre litt med de gutta som kjenner elva godt om hvordan den er forvaltet frem til å bli såpass mye bedre de siste åra.

Hva konkret er gjort av tiltak? Er det c&r som gjelder? Hvor mye fisk settes ut og hvor store er de?

Hva med biotoper, har elva gode biotoper eller har folk bidratt med å tilrettelegge for gode standplasser?

Hvordan er innsektslivet?

 

Mange spørmål men siden det ikke akkurat har vært hemmelig hvilken elv vi snakker om så hadde det vært interessant å høre hvordan man har

jobbet for å få frem en så flott elv. Tror det er mange som er innom ffs og leser som kunne ha behov for å høre om hvordan man jobber frem en

god ørretelv. Regner med at de fleste må slippes ut igjen eller så hadde vel denne elva vært ødelagt for lengst.

 

Håper noen kan bidra så vi får litt kunnskap om hvordan det bør gjøres :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven så flott ørret, Andrè. Gratulerer så mye. :D

 

Jeg kunne tenkt meg å høre litt med de gutta som kjenner elva godt om hvordan den er forvaltet frem til å bli såpass mye bedre de siste åra.

Hva konkret er gjort av tiltak? Er det c&r som gjelder? Hvor mye fisk settes ut og hvor store er de?

Hva med biotoper, har elva gode biotoper eller har folk bidratt med å tilrettelegge for gode standplasser?

Hvordan er innsektslivet?

 

Mange spørmål men siden det ikke akkurat har vært hemmelig hvilken elv vi snakker om så hadde det vært interessant å høre hvordan man har

jobbet for å få frem en så flott elv. Tror det er mange som er innom ffs og leser som kunne ha behov for å høre om hvordan man jobber frem en

god ørretelv. Regner med at de fleste må slippes ut igjen eller så hadde vel denne elva vært ødelagt for lengst.

 

Håper noen kan bidra så vi får litt kunnskap om hvordan det bør gjøres :)

 

Terje!

 

Terje: Her er det C&R som gjelder, og det vil vel være litt nøkkelen til suksess for å bevare det som ei god elv også i årene framover. Det begynte vel i fjor eller året før (husker ikke, for jeg setter ut alt allikevel :-) regelen om at all fisk over 40 cm skulle settes ut igjen. Og vi får håpe alle behandler fisken bra og setter ut igjen alle disse potensielle gytefiskene.

 

I tillegg er det utrolig bra kultiveringsarbeid som blir gjort av noen ildsjeler, med Per Erik i spissen. Hvor det har blitt gravd ut til gyteplasser, satt ut ørret, fisket ut gjedde (som slipper seg ned fra @@@@@- vatnet) og ellers blitt innført fornuftige regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det høres veldig bra ut Andrè. Da blir vel elva selvforsynt med ørret på sikt og ikke noe er bedre enn det :D

Godt å høre at det finnes ildsjeler som har skjønt hvordan man unngår å ødelegge elver og vassdrag, noe vi i Norge er ledende i verden på å gjøre :)

 

Høres ut som om fremtiden er lys for TOTENPRODUKTER A/S ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje .

Jeg er ikke rett mann til å svare på dette, da det eneste jeg har gjort av forvaltning i elva stort sett er å sette ut igjen all fisk jeg har fått siden starten på 90-tallet, men Mr. Hunnselva; Per Erik Svenskerud, er vel lov å kalle Primus Motor her  :D

Du kan sikkert ta kontakt med han her : http://www.hunnselva.com/kontakt-oss/

Det jeg vet er at det er blitt gjort en formidabel jobb fra Fiskeutvalgets side de siste årene, med å lage terskler, legge ut steiner for å tilrettelegge for enda flere gode standplasser, satt ut minkfeller (minken er en stor trussel i ei så lita elv), rydde elva for søppel, og mye mer.

Den kanskje beste delen av elva for yngling er totalfredet for alt fiske, det er innført fluesone, hvor all fisk skal settes ut igjen. Ellers gjelder det at all fisk over 40cm skal settes tilbake, også utenfor fluesonen.

Noe av det viktigste når nye regler for fisket innføres er at det finnes oppsyn til å etterse at reglene blir overholdt, og det er virkelig blitt gjort her i år.

Samarbeidet med regulanten (VOKKS)? er også bra, så elva har rimelig fin og jevn vannføring hele sesongen.

Da det så som mørkest ut for få år siden ble Naturkompetanse fra hamar hyret inn til å gjøre en grundig undersøkelse av elva, og rapporten derfra har sikkert vært viktig i forhold til videre kultivering.

Insektslivet har bestandig vært bra, og man kan oppleve helt råe rhodani-klekkinger her på denne tiden.

Ellers forekommer bla sulphurea, vårfluer, og sporadisk danica, men det er først og fremst rhodani-klekkingene fluefiskere reiser hit for å treffe.

Som jeg også har hørt fra rena, har den viktige elvemuslingen blitt et mer og mer sjeldent syn her i elva.

Ikke vet jeg hva som påvirker dens eksistens, men jeg husker det vrimlet av dem i elva på 70-80 tallet.

Gjedda har også truet ørretbestanden her, men den kan det nå se ut til at man har fått bukt med.

Personlig er jeg mer positiv enn på mange år når det gjelder fremtida i elva, og jeg mistenker at P. E. Svenskerud skal ha en stor del av æren for at elva ikke er død hva ørret angår i dag.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje .

Jeg er ikke rett mann til å svare på dette, da det eneste jeg har gjort av forvaltning i elva stort sett er å sette ut igjen all fisk jeg har fått siden starten på 90-tallet, men Mr. Hunnselva; Per Erik Svenskerud, er vel lov å kalle Primus Motor her  :D

Du kan sikkert ta kontakt med han her : http://www.hunnselva.com/kontakt-oss/

Det jeg vet er at det er blitt gjort en formidabel jobb fra Fiskeutvalgets side de siste årene, med å lage terskler, legge ut steiner for å tilrettelegge for enda flere gode standplasser, satt ut minkfeller (minken er en stor trussel i ei så lita elv), rydde elva for søppel, og mye mer.

Den kanskje beste delen av elva for yngling er totalfredet for alt fiske, det er innført fluesone, hvor all fisk skal settes ut igjen. Ellers gjelder det at all fisk over 40cm skal settes tilbake, også utenfor fluesonen.

Noe av det viktigste når nye regler for fisket innføres er at det finnes oppsyn til å etterse at reglene blir overholdt, og det er virkelig blitt gjort her i år.

Samarbeidet med regulanten (VOKKS)? er også bra, så elva har rimelig fin og jevn vannføring hele sesongen.

Da det så som mørkest ut for få år siden ble Naturkompetanse fra hamar hyret inn til å gjøre en grundig undersøkelse av elva, og rapporten derfra har sikkert vært viktig i forhold til videre kultivering.

Insektslivet har bestandig vært bra, og man kan oppleve helt råe rhodani-klekkinger her på denne tiden.

Ellers forekommer bla sulphurea, vårfluer, og sporadisk danica, men det er først og fremst rhodani-klekkingene fluefiskere reiser hit for å treffe.

Som jeg også har hørt fra rena, har den viktige elvemuslingen blitt et mer og mer sjeldent syn her i elva.

Ikke vet jeg hva som påvirker dens eksistens, men jeg husker det vrimlet av dem i elva på 70-80 tallet.

Gjedda har også truet ørretbestanden her, men den kan det nå se ut til at man har fått bukt med.

Personlig er jeg mer positiv enn på mange år når det gjelder fremtida i elva, og jeg mistenker at P. E. Svenskerud skal ha en stor del av æren for at elva ikke er død hva ørret angår i dag.

 

Lars

 

Takker så mye Lars for meget god og verdifull informasjon :D

Jeg skal se nærmere på nettsiden til Hunnselva.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje

Skjønner at mange lurer på dette med Hunnselva.

Jeg får starte med å si at elva ikke er riktig så bra som det kan virke som her inne på forumet, men den er absolutt på bedringens vei. Strekningen det her er snakk om er fluefiske sona noen hundre meter nedenfor Reinsvolldammen. De store fiskene som har blitt tatt i år er stamfisk vi satte ut i elva for 2 ½ år siden. Det meste ble dessverre fisket opp på ulovlig vis i fjor. Derfor er fiskeoppsynet kraftig forsterket i år.

Her er en kort versjon av det vi har gjort av ”inngrep” i elva siste 3 år: Vi har fjernet store mengder slam fra elvebunnen med maskinell hjelp.  Vi har tilført elva ny stein både stor og små. Bygd stand plasser, enkle terskler og lignende.  Fiskereglene er også dramatisk endret på deler av elva, noe vi anser som helt nødvendig for og få til en god fiske elv.

 

Her er de viktigste endringene.

1. Strekningen fra Reinsvolldammen og nedstrøms til Gudmundsvehølen er fredet for alt fiske. (Dette er Hunnselvas beste oppvekstområde for ørret yngel)

 

2. Strekningen Gudmundsvehølen og nedstrøms til og med Blekkdammen er fluefiskesone. Her er det kun tillatt å fiske med flue og fluestang. All ørret skal uansett tilstand settes tilbake i elva.

 

For resten av elva er dette det viktigste.

1. Ørret mindre enn 20 cm skal settes ut igjen. Ørret større enn 40 cm skal settes ut

 

Vi er også godt i gang med kultiveringen av resten av elva og det er verdt og merke seg at det er fin fisk på hele elva ikke bare i fluefiske sona!

Er det noe du dere lurer på er det bare og ringe undertegnede så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Mvh

Leder for fiskeutvalget Hunnselva

Per Erik Svenskerud

Tlf: 41763486

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjempemessig Per Erik.

Takker for god info og lykke til med et meget viktig arbeid.

Godt å høre at noen har skjønt at man må ta vare på elvene våre for fremtiden :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt viktig å få frem det Perry skriver her , elva er ikke SÅ bra. Det er forholdsvis få fisker i elva , og de er i litt dårlig forfatning etter det jeg har sett.

I tillegg er sona folk stort sett fisker veldig gjennomsiktig og fiskene veldig stasjonære så presset på fisken er stort. og de får svært lite fred.

 

Men det som jeg reagerte mest på var at det virket som det var veldig lite småfisk i elva, håper det retter seg .

 

 

Ellers er elva en vakker perle , og miljøet og folka jeg traff der svært hyggelige og hjelpsomme.

Og det var ett svært bra oppsyn, blei vel sjekket tre ganger på to dager  :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...