Gå til innhold

#4 eller #5 stang


arcticfisher

Anbefalte innlegg

Hei

Har planer om å kjøpe meg en ny Stang til allroundbruk .

Har mest erfaring med #7 stenger i både myk og stiv variant. Bruker nå en 9,3ft 7-8 scierra hms scan salt til sjøfiske, og den er jeg godt fornøyd med.

 

Til ferskvann har jeg en gammel shimano #7 litt myk men funker fint. men er nok på tide å ordne seg en ny stang til innlandsfiske.

 

Har sjekket litt rund på nettet og har bestemt meg for å prøve ut scierra hm3 9ft. Har fått intrykk av at dette er en litt stiv stang (har bare testa#7 versjonen).  så mitt spørsmål til dere er:  Skal jeg kjøpe #4 eller #5 ?

 

Som sagt stanga kommer til å bli brukt "allround" i alt fra skogsvann til elver og fjellvann,  Tenkte å kjøre Airflo ridge tactical og S A stillwater. 

 

mvh Kristian

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange meninger om dette. Jeg ville gåt for en 4#. Jeg har de siste årende så og si bare brukt 3# og 4#.

4# hvis det er litt vind og litt tunge fluer ellers 3#.

Det er vel helst en smaksak 5# funker og helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange meninger om dette. Jeg ville gåt for en 4#. Jeg har de siste årende så og si bare brukt 3# og 4#.

4# hvis det er litt vind og litt tunge fluer ellers 3#.

Det er vel helst en smaksak 5# funker og helt supert.

 

enig her, siden jeg har kjøpt meg 4er har 5ern ligget og støvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske litt med nymfe, og muligens vippe ut en streamer i ny & ne, og samtidig ha ei stang som takler tynne fortommer til fjærmyggfisket er ikke jeg  det minste i tvil. Hadde glatt gått for en #5'er!

Helst en litt dyp aksjon, som tillater å kaste kontrollert med litt åpne bukter samt ulike typer vannkast.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du, folk har forskjellig oppfatning. Det sier vel helst at du bør prøve begge deler (hvis du har muligheten) og velge det som du likte best. Lykke til med valget :)

 

Har også et par 4'ere som jeg digger... til sitt bruk, men mener de har klare begrensninger.

Både ift. vær & vind, samt fiskemetode :)

Men herlig.... Absolutt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du, folk har forskjellig oppfatning. Det sier vel helst at du bør prøve begge deler (hvis du har muligheten) og velge det som du likte best. Lykke til med valget :)

 

Har også et par 4'ere som jeg digger... til sitt bruk, men mener de har klare begrensninger.

Både ift. vær & vind, samt fiskemetode :)

Men herlig.... Absolutt :-)

Du har jo selvfølgelig rett i det men jeg sier som igor 5# stengene mine blir brukt mindre og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og jeg bruker bare klasse 5 og 6 til mitt innlandsfiske, bedre til ulike kast uten baksleng, klasse 6 enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle vært gjennom dette dilemmaet...opptil flere ganger ;D

 

Skal jeg likevel gi råd, må det være: både #4 stenger og #5 stenger kan være totalt ulike i fiskesituasjon, selv om de på demokasting i dammen helt klart kaster liner i sin vektklasse.

MAn kan få kjedelig fiskeerfaringer siden...

 

Til og med jeg som en forholdsvis erfaren kaster/fisker har gjort mine feilvalg etter overbevisende kasting i dammen med Hywel Morgan stående ved min side å uttrykke: "he.he..nice, Stig....nice..."

Jeg skulle ikke lengre enn til Tisleia et par måneder etterpå, og skjønne at fiskesituasjoner som oppstod ikke gjenspeilte behovene jeg trodde jeg hadde i demodammen  :(

 

Jeg har flere #4 stenger som grenser i #5...og flere #5 stenger som grenser i #6.....

Så fant jeg stenger som faktisk var #5, men fisket som om de var #4....da har jeg funnet min stang, den stangen jeg aldri kvitter meg med hvis jeg skulle kun få eie èn eneste stang til mesteparten av det fiske jeg skal bedrive etter ørret.

#5 stangen må også kunne hives på en synkende line eller to i tillegg til flyt.

Den skal kunne kaste flott lange kast med relativt større fluer, men samtidig være smidig nok til å presentere på kort hold. For ikke snakke om å ha fisk på tynn fortom og gjerne mothakeløs krok.

 

Når dette er sagt, skal det sies at det har vært en lang og kronglete vei med mye påvirkning fra hele utstyrsbransjen...alle sier "de har den ultimate allrounderen".

En del har etterhvert begynt å få slike stenger, ser ut til trenden om å ha "superraske" #5 stenger som i realiteten er #6 stenger, er i ferd med å snu.

 

Gledelig!

 

Og det beste: De trenger ikke lengre være veldig dyre, ser ut til at flere får produsert nydelige fiske (riktig klassifisert)og kastestenger i en og samme raje :)

 

Så oppsummeringsmessig: En slags #4/5 stang ville vært mitt valg :D

 

Lykke til

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten bare #4 til mitt ørretfiske. I fjor kvittet jeg meg med allt av stenger i #5 og #6 og satt da igjen med en #3 og #4. Jeg merket i begynnelsen av sesongen at jeg sleit litt om det var mye vind eller tyngre fluer når jeg kastet. Har derfor gått til innkjøp av en #5 som jeg har med i tilfelle den trengs. Så mitt råd er hvertfall å kjøpe #5 om man skal ha en allrounder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker man primært i elver/bekker/vindstille ikke-for-store-vann synes jeg #4 kan funke bra. Og en god del litt nyere #4 stenger er jo egentlig #5 (eller til og med #6), så det er jo ikke så lett å si noe generelt om dette lenger, dessverre... Men som allround vil jeg si en skikkelig #5 (ERN 5.5 sånn cirka) passer meg best. Jeg fisker mest i litt større vassdrag i høyfjellet, og stort sett bruker jeg en #5-stang, men jeg har også med en litt dyp #7 på langturer - den berger matfisken  hvis det blir mye vind og dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Allround. Kjøp #5. Punktum.

 

Tja... Jeg bruker en stang som passer til #5 stort svært ofte. Men slik det har blitt de siste årene med snører som har en profil et stykke utenfor det som tidligere var vanlig så er ofte #5 mer #6 enn #5. Det samme gjelder for #4 vs #5. Dermed er det mange som går rundt med snører i klasse 4 og stenger som passer til disse og tror de fisker med klasse 4. Egentlig er det mange av disse som nok fisker mer #5 enn de er klar over. Så slik jeg gjør det så fisker jeg med enten en dyp stang som passer til det vi kaller standard WF AFTM 5 eller så velger jeg en rask stang som passer til et snøre med lengre (og tyngre) profil i AFTM 4. I begge tilfeller er jeg svært nære et klassisk femmerfiske.

 

Så min personlige mening, i den grad det betyr noe, er at:

 

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #4 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #4 stang.

 

Men: Velg snøreprofil og type etter hva slags fiske du mest sannsynlig vil bedrive. Deretter velger du stang! Å velge stang først med påfølgende spørsmål: "Hva slags snøre passer til....?" blir omtrent som å kjøpe seg nye alpinski og spørre om i hvilken type løyper de passer best. Men det er såpass mange som gjør motsatt av dette at det er meget godt mulig at det er jeg som er litt rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et liten digresjon: Under en liten myggtur i marka sist høst hadde jeg en liten passiar med Larserikm her på forumet om valg av stangklasse. Han fisket med en firer og jeg med en treer. Ganske raskt kom vi frem til at han stort sett fisket med firer, sekser og åtter (sistnevnte i sjøen), og jeg stort sett med treer, femmer og sjuer. Så det finnes altså tre typer mennesker. De to nevnte, og den tredje er de som har så mye penger at de har stenger i alle klasser, og kaster like dårlig med alle.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allround. Kjøp #5. Punktum.

 

Tja... Jeg bruker en stang som passer til #5 stort svært ofte. Men slik det har blitt de siste årene med snører som har en profil et stykke utenfor det som tidligere var vanlig så er ofte #5 mer #6 enn #5. Det samme gjelder for #4 vs #5. Dermed er det mange som går rundt med snører i klasse 4 og stenger som passer til disse og tror de fisker med klasse 4. Egentlig er det mange av disse som nok fisker mer #5 enn de er klar over. Så slik jeg gjør det så fisker jeg med enten en dyp stang som passer til det vi kaller standard WF AFTM 5 eller så velger jeg en rask stang som passer til et snøre med lengre (og tyngre) profil i AFTM 4. I begge tilfeller er jeg svært nære et klassisk femmerfiske.

 

Så min personlige mening, i den grad det betyr noe, er at:

 

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #4 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #4 stang.

 

Men: Velg snøreprofil og type etter hva slags fiske du mest sannsynlig vil bedrive. Deretter velger du stang! Å velge stang først med påfølgende spørsmål: "Hva slags snøre passer til....?" blir omtrent som å kjøpe seg nye alpinski og spørre om i hvilken type løyper de passer best. Men det er såpass mange som gjør motsatt av dette at det er meget godt mulig at det er jeg som er litt rar.

 

Der kom den jeg venta på. Så enig så enig!

 

Dette er visdomsord folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allround. Kjøp #5. Punktum.

 

Tja... Jeg bruker en stang som passer til #5 stort svært ofte. Men slik det har blitt de siste årene med snører som har en profil et stykke utenfor det som tidligere var vanlig så er ofte #5 mer #6 enn #5. Det samme gjelder for #4 vs #5. Dermed er det mange som går rundt med snører i klasse 4 og stenger som passer til disse og tror de fisker med klasse 4. Egentlig er det mange av disse som nok fisker mer #5 enn de er klar over. Så slik jeg gjør det så fisker jeg med enten en dyp stang som passer til det vi kaller standard WF AFTM 5 eller så velger jeg en rask stang som passer til et snøre med lengre (og tyngre) profil i AFTM 4. I begge tilfeller er jeg svært nære et klassisk femmerfiske.

 

Så min personlige mening, i den grad det betyr noe, er at:

 

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #4 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #4 stang.

 

Men: Velg snøreprofil og type etter hva slags fiske du mest sannsynlig vil bedrive. Deretter velger du stang! Å velge stang først med påfølgende spørsmål: "Hva slags snøre passer til....?" blir omtrent som å kjøpe seg nye alpinski og spørre om i hvilken type løyper de passer best. Men det er såpass mange som gjør motsatt av dette at det er meget godt mulig at det er jeg som er litt rar.

 

Der kom den jeg venta på. Så enig så enig!

 

Dette er visdomsord folkens!

 

Må si jeg ikke skjønte logikken bak den tabellen der. Jeg vil jo tro at #4-snøre på #4-stang vil oppføre seg ganske likt som et #5-snøre på #5-stang. Og at aksjonen vil bli dypere med #5-snøre på en #4-stang enn #4-snøre på #5-stang.. Hmm. Enlighten me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Allround. Kjøp #5. Punktum.

 

Tja... Jeg bruker en stang som passer til #5 stort svært ofte. Men slik det har blitt de siste årene med snører som har en profil et stykke utenfor det som tidligere var vanlig så er ofte #5 mer #6 enn #5. Det samme gjelder for #4 vs #5. Dermed er det mange som går rundt med snører i klasse 4 og stenger som passer til disse og tror de fisker med klasse 4. Egentlig er det mange av disse som nok fisker mer #5 enn de er klar over. Så slik jeg gjør det så fisker jeg med enten en dyp stang som passer til det vi kaller standard WF AFTM 5 eller så velger jeg en rask stang som passer til et snøre med lengre (og tyngre) profil i AFTM 4. I begge tilfeller er jeg svært nære et klassisk femmerfiske.

 

Så min personlige mening, i den grad det betyr noe, er at:

 

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #4 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #4 stang.

 

Men: Velg snøreprofil og type etter hva slags fiske du mest sannsynlig vil bedrive. Deretter velger du stang! Å velge stang først med påfølgende spørsmål: "Hva slags snøre passer til....?" blir omtrent som å kjøpe seg nye alpinski og spørre om i hvilken type løyper de passer best. Men det er såpass mange som gjør motsatt av dette at det er meget godt mulig at det er jeg som er litt rar.

 

Der kom den jeg venta på. Så enig så enig!

 

Dette er visdomsord folkens!

 

Må si jeg ikke skjønte logikken bak den tabellen der. Jeg vil jo tro at #4-snøre på #4-stang vil oppføre seg ganske likt som et #5-snøre på #5-stang. Og at aksjonen vil bli dypere med #5-snøre på en #4-stang enn #4-snøre på #5-stang.. Hmm. Enlighten me.

 

Sikkert jeg som ikke greide å formidle det godt nok. "Dyp aksjon" betyr stangas egenskaper og ikke hvordan den blir påvirket av snøret (som du tenker på). Så hvis du har en stang med "dyp aksjon" så vil det passe bedre med et #4 enn med #5 hvis snøret har en "moderne" profil. Dersom du setter på en #5 med en slik profil så vil stanga føles dypere fordi du da nærmer deg #6 i tradisjonell vekt. Eller jeg fortsatt like tullete med ordene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke motsi noen her men trenger vi gjøre dette så komplisert? Jeg sier det ikke for å kritisere!! Mange svar her har nok høy verdi for mange. :) Jeg for min del kjøper ei stang i den klassen jeg tror jeg trenger og prøver å finne et snøre som passer. Kansje opp en klasse- kansje ned en klasse. Det finner jeg ut etter vært. Etter en liten stund på forumet her så innser jeg at jeg alltid kommer til å være en lykkelig amatør.  :)

 

Hadde jeg skulle kjøpt stang etter å ha trukket et snitt i innleggene på denne tråden hadde det blitt en 5#.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allround. Kjøp #5. Punktum.

 

Tja... Jeg bruker en stang som passer til #5 stort svært ofte. Men slik det har blitt de siste årene med snører som har en profil et stykke utenfor det som tidligere var vanlig så er ofte #5 mer #6 enn #5. Det samme gjelder for #4 vs #5. Dermed er det mange som går rundt med snører i klasse 4 og stenger som passer til disse og tror de fisker med klasse 4. Egentlig er det mange av disse som nok fisker mer #5 enn de er klar over. Så slik jeg gjør det så fisker jeg med enten en dyp stang som passer til det vi kaller standard WF AFTM 5 eller så velger jeg en rask stang som passer til et snøre med lengre (og tyngre) profil i AFTM 4. I begge tilfeller er jeg svært nære et klassisk femmerfiske.

 

Så min personlige mening, i den grad det betyr noe, er at:

 

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "dyp aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #5 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et rimelig tradisjonelt tapert snøre --> #5 snøre og #4 stang.

Hvis man vil ha "rask aksjon" og et snøre med en mer "moderne" profil --> #4 snøre og #4 stang.

 

Men: Velg snøreprofil og type etter hva slags fiske du mest sannsynlig vil bedrive. Deretter velger du stang! Å velge stang først med påfølgende spørsmål: "Hva slags snøre passer til....?" blir omtrent som å kjøpe seg nye alpinski og spørre om i hvilken type løyper de passer best. Men det er såpass mange som gjør motsatt av dette at det er meget godt mulig at det er jeg som er litt rar.

 

Der kom den jeg venta på. Så enig så enig!

 

Dette er visdomsord folkens!

 

Må si jeg ikke skjønte logikken bak den tabellen der. Jeg vil jo tro at #4-snøre på #4-stang vil oppføre seg ganske likt som et #5-snøre på #5-stang. Og at aksjonen vil bli dypere med #5-snøre på en #4-stang enn #4-snøre på #5-stang.. Hmm. Enlighten me.

 

Sikkert jeg som ikke greide å formidle det godt nok. "Dyp aksjon" betyr stangas egenskaper og ikke hvordan den blir påvirket av snøret (som du tenker på). Så hvis du har en stang med "dyp aksjon" så vil det passe bedre med et #4 enn med #5 hvis snøret har en "moderne" profil. Dersom du setter på en #5 med en slik profil så vil stanga føles dypere fordi du da nærmer deg #6 i tradisjonell vekt. Eller jeg fortsatt like tullete med ordene?

 

Meget bra Erik, du er en flink pedagog!

 

Grunnen til den totale forvirringa rundt dette er, såvidt jeg forstår, at "moderne" snører er tyngre enn "tradisjonelle" snører. Dette for å passe til "raske" stenger som er stivere enn "tradisjonelle" eller "dypere" stenger.

Denne utviklinga begynte på 90-tallet, da det ble mote å fiske med lette stenger. Muligens begynte produsentene med underklassifisering av stenger for å få oss forbrukere til å bli imponert over hvor mye "spenst" de hadde klart å lage i f.eks. ei #4-stang (som rett og slett var en #5 stang)? Da de så begynte å lage snørene tyngre og tyngre for at de skulle passe til disse stengene, var komedien komplett. AFTM-systemet er ihvertfall blitt temmelig komplisert å forholde seg til etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...