Gå til innhold

hvor mye betyr kjente merkenavn ved valg av utstyr??


Gjest staffan@epost.no

hvor mye betyr kjente merkenavn ved valg av utstyr??  

113 stemmer

  1. 1. hvor mye betyr kjente merkenavn ved valg av utstyr??

    • det betyr mye
      22
    • det betyr lite eller ikke noe
      16
    • dyrt utstyr betyr kvalitet
      13
    • billig utstyr er crap
      1
    • kan ikke fiske med billig utstyr
      3
    • skitt samme bare det funker
      26
    • er villig til å forsøke alt
      47


Anbefalte innlegg

Ikke er jeg rik, ikke er jeg fattig, men jaggu ta sverger jeg til de dyre merkene. Jeg har gjort noen erfaringer med annet utstyr som gjør at de ikke er verdt det en betaler for.

 

Ikke handler jeg på salg heller, i 90% av tilfellene er det dritten som skal vekk. Det neste jeg skal kjøpe meg er ei ny steke panne som fiske går i for mat skal en jo ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

Jeg kjøpte en #3 Slate stang for 999 kr for 4 år siden. Den har jeg hatt det skikkelig morro med, og jeg har den enda. Den er NETT like god som den var når den var ny. JEG har bare blitt bedre til å kaste/fiske, så stangen passer nå til flere situasjoner.....

 

Jeg har også en SAGE stang til 6 ganger prisen.....Er den 6 ganger bedre?....NIKS, den er ikke det. det er ikke dobbelt så god heller.

Begge stengene har Snellefeste, kork, ringer osv. Begge fusker topp til å fiske med. Begge stengene kommer til å vare ut mitt fiskeliv vist jeg passer på de og behandler de fint.

 

Slate vadebukser har jeg hatt to av,og begge har funka UTMERKET til mitt bruk.  Alikevell kjøper jeg ei SIMMSbukse til 3 ganger prisen. Er den tre ganger så god?...næææ. Er det dobelt så god,.....Ja, antagelig :D

 

 

Topic: Hos meg betyr det en hel del. Ikke vet jeg hvorfor, men jeg er antagelig påvirka av media og reklame. Jeg liker når ting funker og er av god kvalitet. Men det er jo 99% av alt utstyr i dag, så en kan liksom ikke klage. Jeg er sikkert bare forfengelig, og MÅ ha det utstyret jeg liker best. Kan ikke for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Slate vadebukse for noen år siden. Ikke av den billigste, men desidert dårligste buksa jeg har hatt. Høl på neopren sokken etter 2 måneder. Reklamasjonen følte jeg at jeg kunne stappe opp i ræva. Makan til elendig vare og ELENDIG service. Aldri mere av det slaget på meg. Kostet på meg noen kroner og kjøpte SIMM's bukse. Den har holdt i 5 år. Så billig ble dyrt og dyrt ble egentlig billig.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Kjøpte en Slate vadebukse for noen år siden. Ikke av den billigste, men desidert dårligste buksa jeg har hatt. Høl på neopren sokken etter 2 måneder. Reklamasjonen følte jeg at jeg kunne stappe opp i ræva. Makan til elendig vare og ELENDIG service. Aldri mere av det slaget på meg. Kostet på meg noen kroner og kjøpte SIMM's bukse. Den har holdt i 5 år. Så billig ble dyrt og dyrt ble egentlig billig.

 

bjorni

Trødde hål i sokken jeg og. Etter en og en halv sesong. Fikk ny bukse gratis 3 dager etter at jeg ringte prima. Fikk beholde den gamle, for de trodde på meg. ( Jeg hadde da sagt at jeg kunne sende bilder av hullet).

De tre siste sesongene har jeg brukt SIMMSbukser, og ja, de er mye bedre. Spes på pusting. Men så koster de tre ganger så mye da.

 

Ellers vet jeg om folk som har hatt "billig" utgave av Slate i 4 sesonger uten trøbbel og da. Så det er jo ikke DÅRLIG heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fluestang ble kjøpt ut ifra at den fikk topp score i en test, føler at den ikke er verdt å bruke som do-rull holder i skauen engang. Vaderne jeg kjøpte er noe møkk, skulle tro folk var fulle når de ble laget. Har ett par flue sneller som gikk i søpla for et år siden.

 

Ville du ha kjøpt klær hvis de het ABIDOS istedet for ADIDAS, MIKE istedet for NIKE eller RELOOK istedet for REBOOK.

 

Jeg er faktisk mer kristisk til å kjøpe ting til noen tusenlappen enn å høyne budet på leiligheten med 100-200 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde såvidt i det svenske bladet "Alt om Flugfiske" på narvesen i dag, og der var det reklame for ei, for meg, ny vadebukse.

Imago, eller noe sånt var navnet på kreasjonen, og grunnen til at jeg la merke til den var at passformen fikk en søppelsekk til å se tiltalende ut  :o

Dette er vel noe som selges hos Europris, tenkte jeg, men neida . . . Over 3000kr kostet herligheten  ???

Er det så utrolig vanskelig å få til en passform som er sånn nogenlunde på vadebukser, siden dette går igjen hos veldig mange produsenter ?

Her er ihvertfall Simms best i  klassen, av det jeg har sett .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det kommer til bekledning så betyr merke mye mer enn på utstyr. Jeg har fisket med slate og coolwater bekledning i 6 sessonger de tre siste med med patagonia og simms. Forskjellen er passform, slitestyrke og det puster 100ganger så godt.. dær synes jeg det er stoor forskjell på billig og dyrt. Og jeg blir mindre å mindre gla i fryse å være våt så da er det lett verd det..  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en litt morsom test av det som kalles "fake" og det som kalles "originalt" for et par år siden. Jeg kjøpte inn Et stykk Calvin Klein pro Stretch Boxer til kroner 289,- her i Norge og 9 par av den samme i Thailand for ca 300 kroner.. Så merket jeg begge med en tråd i forskjellig farge og brukte og vasket de som jeg pleier, i ett års tid.. Resultatet? Ingen forskjell overhodet, verken i sømmer, farge, strekk, osv. Bruker faktisk begge den dag idag, ihvertfall på tur ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en litt morsom test av det som kalles "fake" og det som kalles "originalt" for et par år siden. Jeg kjøpte inn Et stykk Calvin Klein pro Stretch Boxer til kroner 289,- her i Norge og 9 par av den samme i Thailand for ca 300 kroner..

Calvin Klein, Jean Paul, D&C m.fl. er jo virkelig merker hvor man betaler mest for navnet også da, når det gjelder klær.

Blir alltid mistenksom når jeg ser høyt prisede klær fra produsenter som er mest kjent for helt andre ting, som feks parfyme  :P

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Bladde såvidt i det svenske bladet "Alt om Flugfiske" på narvesen i dag, og der var det reklame for ei, for meg, ny vadebukse.

Imago, eller noe sånt var navnet på kreasjonen, og grunnen til at jeg la merke til den var at passformen fikk en søppelsekk til å se tiltalende ut  :o

Dette er vel noe som selges hos Europris, tenkte jeg, men neida . . . Over 3000kr kostet herligheten  ???

Er det så utrolig vanskelig å få til en passform som er sånn nogenlunde på vadebukser, siden dette går igjen hos veldig mange produsenter ?

Her er ihvertfall Simms best i  klassen, av det jeg har sett .

 

Lars

 

jeg er egentlig veldig lei lei tekniske vadere (med mebran) hadde en neoprenvader i nesten 20 år.......

 

http://www.imagoflyfishing.com/

 

her er hjemmesida til de nevnte vaderene.....det kan hende at disse er sabla gode....er det noen som har fosøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: En del av de østen-produserte "fake"-varene er jo ikke fake. "Originalen" produseres noen ganger ved samme fabrikk, og mye originalvare finner veien ut bakdøra. Helt sant.

 

Topic: Når det gjelder vadebukser sliter jeg med å finne noe særlig samsvar mellom pris/merke og kvalitet. Jeg har brukt såkalt pustende vadere siden de kom på markedet, og har hatt to som var virkelig gode: Ei bukse i mellomklassen prismessig, GL Breathtex (holdt i 3 sesonger med mye bruk - masse SØ på vårvinteren + enda mer kratth***** på sommeren - null vedlikehold på denne før den plutselig ga etter), og ei Scierrabukse jeg kjøpte til 1500,- som nødløsning fordi ei bukse av topp merke til 4500,- var helt ubrukelig etter 3 uker (midt i sesongen, gadd ikke vente på reklamasjon). Lett og utrolig slitesterk var den (2 1/2 sesong), men den ga etter til slutt, den og. Gjennomsnittlig varer vadebuksene en til halvannen sesong uansett merke/pris hvis man behandler dem riktig dårlig, det er ihvertfall min erfaring (men jeg har kanskje vært veldig uheldig med de dyre buksene jeg har kjøpt?).

 

Kjøper forøvrig ikke helt det resonnementet som går på at underbetalte, asiatiske tenåringsjenter lager dårligere produkter (rent håndverksmessig) enn underbetalte, middelaldrende amerikanere. Hva med amerikanske biler f.eks? Er jo ikke akkurat kjent for superkvalitet :rolleyes:

Har turnert en hel del i Chevy Van :'(

 

Men at en Chevy Van er coolere enn en Hyundai H1 eller en toyota Hi Ace, det er det ikke mye tvil om 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde såvidt i det svenske bladet "Alt om Flugfiske" på narvesen i dag, og der var det reklame for ei, for meg, ny vadebukse.

Imago, eller noe sånt var navnet på kreasjonen, og grunnen til at jeg la merke til den var at passformen fikk en søppelsekk til å se tiltalende ut  :o

Dette er vel noe som selges hos Europris, tenkte jeg, men neida . . . Over 3000kr kostet herligheten  ???

Er det så utrolig vanskelig å få til en passform som er sånn nogenlunde på vadebukser, siden dette går igjen hos veldig mange produsenter ?

Her er ihvertfall Simms best i  klassen, av det jeg har sett .

 

Lars

 

jeg er egentlig veldig lei lei tekniske vadere (med mebran) hadde en neoprenvader i nesten 20 år.......

 

http://www.imagoflyfishing.com/

 

her er hjemmesida til de nevnte vaderene.....det kan hende at disse er sabla gode....er det noen som har fosøkt?

Neoprenbukser er sikkert greit når det er under 10 grader i lufta og 5 grader i vannet.

Men det er IKKE greit i normal sommertemperatur  :o

Da går jeg heller tilbake til lårvadere i gummi  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde såvidt i det svenske bladet "Alt om Flugfiske" på narvesen i dag, og der var det reklame for ei, for meg, ny vadebukse.

Imago, eller noe sånt var navnet på kreasjonen, og grunnen til at jeg la merke til den var at passformen fikk en søppelsekk til å se tiltalende ut  :o

Dette er vel noe som selges hos Europris, tenkte jeg, men neida . . . Over 3000kr kostet herligheten  ???

Er det så utrolig vanskelig å få til en passform som er sånn nogenlunde på vadebukser, siden dette går igjen hos veldig mange produsenter ?

Her er ihvertfall Simms best i  klassen, av det jeg har sett .

 

Lars

 

jeg er egentlig veldig lei lei tekniske vadere (med mebran) hadde en neoprenvader i nesten 20 år.......

 

http://www.imagoflyfishing.com/

 

her er hjemmesida til de nevnte vaderene.....det kan hende at disse er sabla gode....er det noen som har fosøkt?

Neoprenbukser er sikkert greit når det er under 10 grader i lufta og 5 grader i vannet.

Men det er IKKE greit i normal sommertemperatur  :o

Da går jeg heller tilbake til lårvadere i gummi  ;D

 

Lars

 

Lårvadere i gummi (eller membran) er egentlig utrolig praktisk hvis man ikke skal vade dypt. Lette, ikke svette, og helt OK marsjstøvler hvis man ruller ned det som er ovenfor støvleskaftet. I tillegg er de høye nok til mesteparten av min vading (man vader som regel alt for mye og for dypt, det er min påstand). 

MEN: så får man lyst til å krysse elva... :'(

 

Neoprenvadere er fine til SØ-fiske på vårvinteren og tidlig fiske i fjellet (hvis man ikke skal røre seg så mye). Men på en fin varm sommerdag er de jo uutholdelig varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket betyr mye, fordi annonsering som vi er utsatt for gjør de fleste av oss litt foutinntatt/på hugget.

 

Likevel: Godt markedsførte merkevarer som er priset la oss si rundt 3000-4000 og selges unna på "salg" elleri nettbutikker til 1/3 av pris...er for meg et IKKE TEMA PRODUKT!!!!

For hva i svarte huleste kostet dette da å produsere, og for ikke å snakke om den ultimate sleipe prissettingen den såkalte merkevaren i utgangspunktet hadde.

 

 

Stig

Poenget er vel at disse varene er nedsatt pga at butikkene ikke vil sitte med et stort lager av stenger, utgående modeller etc :)

Men i utgangspunktet er jeg enig med deg, men det gjelder de fleste produsentene at stengene koster lite i innkjøp særlig når det gjelder de stengene som grossistene tar inn, men nå er det jo en gang sånn at om stengenes utpris er for billig tror jo alle at det er no dritt.

Veiledende priser er ofte villedende:)

Prisen på stenger er som regel overpriset særlig når det gjelder høyprofilerte produsenter, men heldighvis er det noen som har skjønt det ta for eksempel Slate, Hilevel, Streamstix mf.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle stenger produsert i kina, korea, japan (østen) for fake eller kopier er bare tull.

Det er i såfall bare snobberi eller utvitenhet. Merker som Hardy, Loop, Scierra, Streamstix, Guideline ++++

Bruker massevis av tid og ressursser på å utvikle egne stangaksjoner/stenger på topp moderne seriøse fabrikker.

Komponentene som brukes kommer ofte fra samme sted som i amerikanske stenger.

Fake er rolex kopier man kjøper på gata i thailand. Kopier? Innimellom kan man spørre seg om hvem som kopierer hvem.

Det er ikke slik at "kruttet" alltid finnes opp i USA. Til det er det alt for mange svært dyktige fiskere og stangdesignere på

det europeiske kontinentet. Som også har designet massevis av stenger for de "store" i USA.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline har bestandig levert kvalitetstenger til gode priser, og det kommer de sikkert til å fortsette med.

Regner med disse usa-stengene blir deres nye topp-serie, og sikkert noe dyrere enn de andre.

Kanskje Rune vet noe mer om når disse blir å finne i butikkene ?

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline har bestandig levert kvalitetstenger til gode priser, og det kommer de sikkert til å fortsette med.

Regner med disse usa-stengene blir deres nye topp-serie, og sikkert noe dyrere enn de andre.

Kanskje Rune vet noe mer om når disse blir å finne i butikkene ?

 

Lars

 

Skjønner du har lest katalogen godt. Vi har ingen dato for disse.

Ønsker ikke å skape noen forventninger ifht. tid. Kommer når de er klare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør slike diskusjoner en smule svevende, er utydelighet vedrørende hva som er premissene bak spørsmålet.  Når jeg svarer at kjente merkenavn betyr mye, er det da fordi jeg er opptatt av navnet, eller fordi at jeg har erfaringer og referanser fra konkrete merker.  Noen kjøper BMW for å etablere en status eller for å sende et signal om "gruppetilhørighet" (til og med personlige komplekser kan være medvirkende årsak), andre har prøvd mange merker, og velger BMW ut i fra gjennomtenkte kriterier. Begge kunne altså svart "JA" på at merkenavn betyr mye, men informasjonen bak svaret er totalt ulikt.

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom diskusjon ;D

 

Merket betyr ikke så mye, men man prøver jo ofte de ting man tidligere har hatt erfaring med og det refereres kanskje til merke?

Jeg er mest opptatt av bruksområdet til stangen jeg søker og da aller helst få det jeg vil ha SÅ BILLIG som mulig. Synes fluefiske utystyr generelt sett er overprisa.  Skjønner godt det koster å utvikle, men hallo, en kjepp er ikke verdt den prisen som av og til settes. Derfor søker jeg etter nye, gjerne ukjente ting som kan overraske og som kan passe meg og mitt fiske = elvefiske etter laks. Sø og ørretfiske forekommer også, men der er mitt krav til stang mindre krevende.  Nå kan heller ikke jeg komme bort fra de dyre kjøpene, av og til prøver man noe man bare MÅ ha og beste tips til meg selv og kanskje andre er da å ikke oppsøke det jeg vet kan bli for fristende, problemet er at man kan gå glipp av noe.

 

Siden jeg har "standard" utstyret har søken etter annerledes stenger økt de siste årene, noe som har resultert i en #3 9.9' enhånds med fightbutt, #4 11 fot enhånds med fightbutt og en 12.6' #6 tohånds. Brukes ikke så mye, men det er deilig å kunne velge med seg noe morsomt og annerledes. Smålaks og mellomlaks på treeren er morsomt selv om det gir tapt fisk.  Ingen merker kan tilfredsstille alle de hav av muligheter man kan lage av stenger og i alle fall ikke være gode stenger for meg.  Det som har irritert meg i alle år er at en serie av ett merke aldri er jevnt over lik i kvalitet, det er stor variasjon innen samme merket i samme serie og det er meget irriterende sett fra en forbrukers ståsted.

 

Har aldri eid "folkestanga" 9 fot #5, skjønner enda ikke helt hva man skal med det.

Nå var jeg så heldig å få prøve en Sage 9 fot #4 og en Orvis Helios, burde aldri prøvd dette, blir det ny ørretstang må det nok bli en av disse evt. en Scott G2 #3 som også var tilgjengelig for prøving, alle i øvre prissjiktet, men for en kvalitet! Øyne og ører var på stilk, måtte jeg ikke bli bitt av tørrfluebasillen for alvor, da blir det på an igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...