Gå til innhold

Stor fisk, men bedrøvelig lesning....


D. Syrstad

Anbefalte innlegg

Flott ørret, lykkelig fangstmann  :)

Må vi på død å liv prøve å vinkle alt til det negative...?

 

Nå kødda du!

Slettes ikke!!!

Hadde utvilsomt satt tilbake fisken selv, men kan ikke forvente at alle er som meg.

Dessuten er det bare Jesus som klarer å berge livet til en slik fisk, kjørt i to timer med en trippelkrok fra en wobbler i munnvika!

 

Jeg gjentar: Jeg kødder slettes ikke!!

Er rett å slett møkk lei all kritikken folk som gleder seg over sin livs fisk får på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Flott ørret, lykkelig fangstmann  :)

Må vi på død å liv prøve å vinkle alt til det negative...?

 

Nå kødda du!

Slettes ikke!!!

Hadde utvilsomt satt tilbake fisken selv, men kan ikke forvente at alle er som meg.

Dessuten er det bare Jesus som klarer å berge livet til en slik fisk, kjørt i to timer med en trippelkrok fra en wobbler i munnvika!

 

Jeg gjentar: Jeg kødder slettes ikke!!

Er rett å slett møkk lei all kritikken folk som gleder seg over sin livs fisk får på forumet!

helt enig med lars, alt for mye kritikk av folk som tar opp en fisk i ny og ne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars sitt synspunkt!

En naturglad sportsfisker som får sin livs fisk. Hverken mer eller mindre. Den gleden bør ingen ta fra ham.

 

Dette er noe helt annet enn skrekkhistorene vi tidligere har sett fra Nordmarka, hvor det med overlegg blir fisket på og slått ihjel diger gyteklar ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

så vidt jeg vet så har de (desverre) ikke satt hverken baglimit eller maksmål i vannene i Nordmarka så det går ikke på kryss av noen regler som er satt.....derfor synes jeg ikke at vi kan bebreide fiskeren......for det vi vet kan dette være en settefisk av ofa....c&R er en fiskeform / forvaltning som stort sett bare fluefiskere forstår noe av....det er fordi vår interesse for fiske....ferskvannsbiologi er nok endel dypere forankret enn de som nå og da tar med seg stanga og går ut på fisketur.Vet ikke hvor langt tilbake i mitt sportsfiskeliv jeg skal gå tilbake, men ikke så veldig langt for en på drøye 50 år....hadde nok slått denne i hue sjøl for 20 år siden......

 

Det hadde vært veldig anderledes om denne karen hadde kommet borti et storfisk renn og kunne posert med flere slike ørreter.

 

Eller som de jeg for noen år siden traff på inne på vidda og jeg fikk ta over lavoplassen etter......et par hundre meter bak denne plassen hadde de lagt fra seg endel store ørreter i god forråtning....

 

Håper at at karen i Nordmarka spiser denne gamle hannfisken innen 3 måneder og har fått en fisk som er god på smak! men tviler på det, gammelfiskene er skjelden så smakfulle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, det kan bli fanatisk her inne...

 

Man kan ikke forvente at alle er 100% C&R hele tiden, selv på stor fisk. En velfortjent middag, spesielt siden fisken sannsynlig var daukjørt etter to timer likevel.

 

Og så kom han i avisa, gitt. Hurra for ham - gratulerer!

 

Rent fiskeforvaltningsmessig:

For alt vi vet har en såpass stor (gammel) fisk for lengst passert middagshøyden rent gytemessig. Jeg vet om stammer der fisk over 3 kilo er helt ubrukelige som stam/gytefisk.

Husk også på at det i mange vann i Nordmarka er NULL gyteforhold og null reproduksjon - til og med i noen av de store vanna. Hvis dette var et slik vann, er jo all debatt om gyteverdi for denne fisken helt overflødig.

Grunnen til at det ikke er baglimit eller maksmål generelt i Oslomarka er at det dreier seg om mange hundre vann hvor bestandene varierer sterkt fra vann til vann og ofte fra år til år. I følge Oslomarka Fiskeadministrasjon vil det være veldig komplisert å kommunisere eventuelle (endrende) maksmål for spesifikke vann.

 

I mine øyne bør debatten rundt C&R som forvaltning og valg være mer balansert. Vi og fisken tjener best på at de mange halvstore fiskene (si 600g og oppover) settes ut igjen, fremfor et fanatisk hylekor om at de virkelig få kjempefisker på 3kg+ automatisk MÅ settes ut.

Husk - ingen lytter til fanatikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, det kan bli fanatisk her inne...

 

Man kan ikke forvente at alle er 100% C&R hele tiden, selv på stor fisk. En velfortjent middag, spesielt siden fisken sannsynlig var daukjørt etter to timer likevel.

 

Og så kom han i avisa, gitt. Hurra for ham - gratulerer!

 

Rent fiskeforvaltningsmessig:

For alt vi vet har en såpass stor (gammel) fisk for lengst passert middagshøyden rent gytemessig. Jeg vet om stammer der fisk over 3 kilo er helt ubrukelige som stam/gytefisk.

Husk også på at det i mange vann i Nordmarka er NULL gyteforhold og null reproduksjon - til og med i noen av de store vanna. Hvis dette var et slik vann, er jo all debatt om gyteverdi for denne fisken helt overflødig.

Grunnen til at det ikke er baglimit eller maksmål generelt i Oslomarka er at det dreier seg om mange hundre vann hvor bestandene varierer sterkt fra vann til vann og ofte fra år til år. I følge Oslomarka Fiskeadministrasjon vil det være veldig komplisert å kommunisere eventuelle (endrende) maksmål for spesifikke vann.

 

I mine øyne bør debatten rundt C&R som forvaltning og valg være mer balansert. Vi og fisken tjener best på at de mange halvstore fiskene (si 600g og oppover) settes ut igjen, fremfor et fanatisk hylekor om at de virkelig få kjempefisker på 3kg+ automatisk MÅ settes ut.

Husk - ingen lytter til fanatikere.

 

Et balansert og fint innlegg!

Noe av problemet med å diskutere fiskeforvaltning på generelt grunnlag er jo at forskjellene mellom ulike vassdrag er så store. Et vassdrag som ligger langt av lei og er veldig lite besøkt trenger noen ganger en helt annen forvaltning enn f.eks Hemsila og Rena. Jeg vet steder der det faktisk med fordel kunne vært tynnet litt i storfiskbestanden (ørret på 60 cm ++). Det er rett og slett en god del gammel returfisk der - ca hver 5. av de man får på over 55-60 cm er godt over middagshøyden. Har lest otolittalder på 25 år + på en laang fisk fra et sånt vann, og det er fisk som ikke gjør noen nytte for seg, verken som sportsfisk, i gytegropa eller på middagsbordet! Digre, sterile og stygge krokodiller, som fighter som en middels kloakktorsk. Her er jeg overbevist om at en forsiktig luking i bestanden ville ha gjort vannet enda bedre og mer attraktivt.

Og på steder der fisken ikke gyter, og alt henger på yngelutsettinger, har jeg opplevd at veksten på den fisken som blir igjen gikk rett til værs etter at noen herjet vilt med oter og dro opp store deler av storfiskbestanden.

Enkelte vann som har hatt et omfattende næringsfiske har samtidig vært gode sportsfiskevann, og gror så fullstendig igjen av småfisk når det harde fisket opphører.

 

Og på den annen side - utallige vassdrag har uten tvil blitt fisket for hardt. Vi fluefiskere er jo spesielt flinke til å rette inn fisket vårt mot de største fiskene i ei elv. Slår man da ihjel all storfisken man får, er det klart det har konsekvenser. Hvor mye dette påvirker bestanden avhenger jo av mange ting: vassdragets størrelse og produktivitet, fisketrykk, bestandens størrelse etc.

Andre former for fiske (f.eks isfiske) tar gjerne ut et "representativt utvalg" av bestanden, og skader kanskje bestandsdynamikken i enkelte vassdrag mindre, selv om antallet drepte fisk er langt høyere? Det virker, ihvertfall for meg, som det fungerer sånn på enkelte steder.

 

Uansett, på en god del steder som er lett tilgjengelige er maksmål riktig medisin, det er det vel liten tvil om.

 

Poenget mitt er rett og slett at det er umulig å komme opp med ett forvaltningsprinsipp som skal passe på alle vassdrag - det blir for enkelt, og det er dømt til å bli feil mange steder.

Derfor blir det også feil å fordømme folk som tar livet av større fisk enn f.eks. 40 cm på generelt grunnlag. Jeg er videre overbevist om at optimalt tilrettelagt forvaltning kan muliggjøre en bærekraftig høsting av fisk de fleste steder. Problemer er vel egentlig at det ikke finnes verken ressurser eller kompetanse til å gjennomføre dette.

 

(Førsteklasses fjellrøye og ørret på 40 cm + er ihvertfall ikke dårlig matfisk, det vet jeg av erfaring ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver selv c&r som oftest uansett. Hadde eg fått dette dyret på over 5 kg, så hadde nokk den gått i kakken min. HAdde stoppet den ut, hengt den på veggen og virkelig vert fornøyd med livet.. Hadde kansje giftet meg, fått barn og sånt etter ein sånn fangst (på flue) i norge.

 

Dette var ein flott fisk.. Kanonflott.. Ein grun til å vere stolt oer seg selv :) (selv om det er på stang)

 

Når sånne fisker blir kakket, så gidder eg ikkje skrike ut som ville faen. Den har gjort sitt for vannet\elven etter mangen mangen år, og genene er garantert ført videre mangen ganger!

Det som gjør meg forbanna, er når fiskere kakker ALT dem får, om det er 100 gram eller 1000 gram. Hjem i fryseren med det, for så å kansje spise halvparten før han må ha plass til hjortekjøttet om høsten.

Kjenner mangen metallfiskere, og som oftest fisker dem til middagen, resten får gå tilbake :)

 

Igjen, FLOTT FISK... Ble skikkelig missunnelig på denne mannen nå  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk for en opplevelse for den mannen. Han var nok ikke forberedt på storfisk i det hele takk gjetter jeg meg til.

Hadde han dorget i mjøsa hadde han drømmt om en slik. Men i et mindre vann i nordmarka er det vel ingen som tenker på fisk over 5 kg ?

Du snakker om å være heldig :) Tipper han hadde problemer med den påfølgene nattesøvnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk for en opplevelse for den mannen. Han var nok ikke forberedt på storfisk i det hele takk gjetter jeg meg til.

Hadde han dorget i mjøsa hadde han drømmt om en slik. Men i et mindre vann i nordmarka er det vel ingen som tenker på fisk over 5 kg ?

Du snakker om å være heldig :) Tipper han hadde problemer med den påfølgene nattesøvnen :)

Og tipper det har vært trafikk på det vannet i dag . . .  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det skal være "hyl hyl" fordi han tok den "gamle kroken". Den fisken der har gjort jobben sin nok ganger allerede.

At slike fisker smaker møkk er en annen side av saken. Utstoppings fisk  ;D Hadde jeg tatt en slik en på flue hadde den blitt klubba i knollen og laget avstøpning av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det skal være "hyl hyl" fordi han tok den "gamle kroken". Den fisken der har gjort jobben sin nok ganger allerede.

At slike fisker smaker møkk er en annen side av saken. Utstoppings fisk  ;D Hadde jeg tatt en slik en på flue hadde den blitt klubba i knollen og laget avstøpning av.

he he... "konge"....

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...