Gå til innhold

Dårlig kombo - ZXL og SA Expert Distance


Lillevann

Anbefalte innlegg

Har nettopp testet ut Sage ZXL med SA Expert Distance - begge #5.  Det var ingen suksess.  Jeg liker å ha mye snøre i lufta, noe Expert Distance skulle være perfekt for, men det ble for tungt.  Stanga maktet ikke #5.  Muligens vil det bli bedre med #4, men jeg kjøper ikke et snøre til kun for å teste.  Jeg går tilbake til SA Trout eller SA Ultra 4 i #5 - det funker perfekt.

 

Noen andre erfaringer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten erfaring med det snøret du nevner, så tror jeg du kan løse en del av problematikken ved å senke farten på kastingen. Selv bruker jeg ridgelinge distance #4,som nok er nærmere klasse 5 enn 4, på min SLT #4. Det fungerer fint, men man må være bevisst på en rolig kastestil for at stanga skal tåle belastningen med mye snøre i lufta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

OT, men likevel:

 

En ting jeg også lurer på for dere som liker så mye snøre i lufta. Hvorfor kjøper dere ikke DT liner.

 

Kanskje fordi DT ikke er stort bedre enn ubrukelig ved elvefiske. Hvis man ikke sveiver inn det meste av løsbukta hver gang da. På gressplener, fra båt og ved stille vann kan nok DT ha sin misjon. Sikkert ikke alle som er enige her heller, men jeg har virkelig testet ut DT i elv og det ble raskt konstatert som id... ehh... ikke særlig egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruker akkurat den kombinasjonen ZXL og SA XD og jeg opplever og noen ganger at snøret virker litt tungt hvis jeg ikke treffer 100% og er litt for rask med fremkastet.

 

Har ikke prøvd noen andre snører på stanga da den er anskaffet på forsommeren og snøret henger igjenn fra min tid med Scott stenger  ;D men jeg får rote frem noen #5 snører for å teste litt

 

Har nå kjøpt SA Supra floating som jeg skal prøve på SLT #3 stanga da jeg ikke er helt komfortabel med Sharkskinn snøret på denne.

 

Skal man prøve alle mulige snører gjør det ett stygt innhugg i lommeboken 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men likevel:

 

En ting jeg også lurer på for dere som liker så mye snøre i lufta. Hvorfor kjøper dere ikke DT liner.

 

Kanskje fordi DT ikke er stort bedre enn ubrukelig ved elvefiske. Hvis man ikke sveiver inn det meste av løsbukta hver gang da. På gressplener, fra båt og ved stille vann kan nok DT ha sin misjon. Sikkert ikke alle som er enige her heller, men jeg har virkelig testet ut DT i elv og det ble raskt konstatert som id... ehh... ikke særlig egnet.

 

Jeg bruker silke og plast DT liner. Ikke hver gang jeg fisker men mer og mer. Og jeg har ikke problemer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd loop stillwater?. Jeg bruker det i #4. En ting jeg også lurer på for dere som liker så mye snøre i lufta. Hvorfor kjøper dere ikke DT liner. Sage har noen gode DT liner og.

 

Jeg liker Loop Stillwater meget godt, men har ikke prøvd det på ZXL'en.  Bruker du en snøreklasse under, eller er stanga også #4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruker akkurat den kombinasjonen ZXL og SA XD og jeg opplever og noen ganger at snøret virker litt tungt hvis jeg ikke treffer 100% og er litt for rask med fremkastet.

 

Har ikke prøvd noen andre snører på stanga da den er anskaffet på forsommeren og snøret henger igjenn fra min tid med Scott stenger  ;D men jeg får rote frem noen #5 snører for å teste litt

 

Har nå kjøpt SA Supra floating som jeg skal prøve på SLT #3 stanga da jeg ikke er helt komfortabel med Sharkskinn snøret på denne.

 

Skal man prøve alle mulige snører gjør det ett stygt innhugg i lommeboken 8)

 

Det funker flott opp til 20-22 meter dersom du kun skal legge snøret pent ned.  Jeg kjøpte imidlertid snøret for å få litt ekstra lengde fra breddene av de stille vann, og det er på de lange kastene snøretyngden blir problamtisk.  Det er vanvittig lang klump på dette snøret, men jeg kjenner ikke vekten. Antar at det i sum blir tyngre enn på et mer "normalt" #5-snøre.

 

Jeg tror derfor #4 hadde passet perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd loop stillwater?. Jeg bruker det i #4. En ting jeg også lurer på for dere som liker så mye snøre i lufta. Hvorfor kjøper dere ikke DT liner. Sage har noen gode DT liner og.

 

Jeg liker Loop Stillwater meget godt, men har ikke prøvd det på ZXL'en.  Bruker du en snøreklasse under, eller er stanga også #4?

 

Jeg har 4'rer stang med 4'rer snøre. Det var en del som prøvde stillwater på en rekke forskjellige stenger. Tror ikke det var en som ikke likte snøret. Det samme gikk for de som prøvde DT silkeline #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruker akkurat den kombinasjonen ZXL og SA XD og jeg opplever og noen ganger at snøret virker litt tungt hvis jeg ikke treffer 100% og er litt for rask med fremkastet.

 

Har ikke prøvd noen andre snører på stanga da den er anskaffet på forsommeren og snøret henger igjenn fra min tid med Scott stenger  ;D men jeg får rote frem noen #5 snører for å teste litt

 

Har nå kjøpt SA Supra floating som jeg skal prøve på SLT #3 stanga da jeg ikke er helt komfortabel med Sharkskinn snøret på denne.

 

Skal man prøve alle mulige snører gjør det ett stygt innhugg i lommeboken 8)

 

 

 

 

 

 

Joda snøret fungerer godt til lengder på 20-22, men da er det jo enda 10 meter til man har hele snøret ute av snellen på 32.

 

Synes snøret og er meget godt på korte lengder på 10-12 meter ved rulle kast og mer snikfiske, spørs om #4 blir litt lett da.

 

Vi får teste litt snører å holde hverandre underrettet  ;)

 

 

 

Det funker flott opp til 20-22 meter dersom du kun skal legge snøret pent ned.  Jeg kjøpte imidlertid snøret for å få litt ekstra lengde fra breddene av de stille vann, og det er på de lange kastene snøretyngden blir problamtisk.  Det er vanvittig lang klump på dette snøret, men jeg kjenner ikke vekten. Antar at det i sum blir tyngre enn på et mer "normalt" #5-snøre.

 

Jeg tror derfor #4 hadde passet perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

OT, men likevel:

 

En ting jeg også lurer på for dere som liker så mye snøre i lufta. Hvorfor kjøper dere ikke DT liner.

 

Kanskje fordi DT ikke er stort bedre enn ubrukelig ved elvefiske. Hvis man ikke sveiver inn det meste av løsbukta hver gang da. På gressplener, fra båt og ved stille vann kan nok DT ha sin misjon. Sikkert ikke alle som er enige her heller, men jeg har virkelig testet ut DT i elv og det ble raskt konstatert som id... ehh... ikke særlig egnet.

 

Jeg bruker silke og plast DT liner. Ikke hver gang jeg fisker men mer og mer. Og jeg har ikke problemer??

 

Som sagt så er aldri alle enige hele tiden. Men du har i alle fall ikke gjort det enklere for deg selv hvis du bruker DT i strømmende vann. Bruker du kurv kanskje?

 

Men skal vi diskutere det mer så får vi vel lage en egen tråd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd loop stillwater?. Jeg bruker det i #4. En ting jeg også lurer på for dere som liker så mye snøre i lufta. Hvorfor kjøper dere ikke DT liner. Sage har noen gode DT liner og.

 

Jeg liker Loop Stillwater meget godt, men har ikke prøvd det på ZXL'en.  Bruker du en snøreklasse under, eller er stanga også #4?

 

Har prøvd ZXL 486 med stillwater i #4 og syntes det var aldeles nydelig, eieren av stangen mente dog det ble en anelse for tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten erfaring med det snøret du nevner, så tror jeg du kan løse en del av problematikken ved å senke farten på kastingen. Selv bruker jeg ridgelinge distance #4,som nok er nærmere klasse 5 enn 4, på min SLT #4. Det fungerer fint, men man må være bevisst på en rolig kastestil for at stanga skal tåle belastningen med mye snøre i lufta. 

 

Lillevann har en tilnærmet perfekt kastestil, så det er nok ikke her problemet ligger.  Ingen over - ingen ved siden.  Min eneste svakhet er min overdrevne beskjedenhet, men mange finner den sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd loop stillwater?. Jeg bruker det i #4. En ting jeg også lurer på for dere som liker så mye snøre i lufta. Hvorfor kjøper dere ikke DT liner. Sage har noen gode DT liner og.

 

Jeg liker Loop Stillwater meget godt, men har ikke prøvd det på ZXL'en.  Bruker du en snøreklasse under, eller er stanga også #4?

 

Har prøvd ZXL 486 med stillwater i #4 og syntes det var aldeles nydelig, eieren av stangen mente dog det ble en anelse for tungt.

 

Stillwater er som sagt et nydelig snøre.  Skal teste ut dette på stanga. Med sin markerte klump og tynne skyteline er det imidlertid ikke det type snøre jeg forbinder med det optimale finfiskesnøret for sarte stenger.  SA Ultra 4 er det nærmeste jeg kommer et slikt snøre, før DT snørene selvfølgelig, men SA Ultra 4 har SA dessverre slutttet å produsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp testet ut Sage ZXL med SA Expert Distance - begge #5.  Det var ingen suksess.  Jeg liker å ha mye snøre i lufta, noe Expert Distance skulle være perfekt for, men det ble for tungt.  Stanga maktet ikke #5.  Muligens vil det bli bedre med #4, men jeg kjøper ikke et snøre til kun for å teste.  Jeg går tilbake til SA Trout eller SA Ultra 4 i #5 - det funker perfekt.

 

Noen andre erfaringer?

 

 

 

Ikke så rart. En forholdsvis rolig stang med et av de mer ekstreme distansesnørene er en dårlig kombinasjon selv i teorien. Har hørt at den klumpen veier 18 gram  :-\.

 

Du må ha et "rent" 5'er snøre på den stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp testet ut Sage ZXL med SA Expert Distance - begge #5.  Det var ingen suksess.  Jeg liker å ha mye snøre i lufta, noe Expert Distance skulle være perfekt for, men det ble for tungt.  Stanga maktet ikke #5.  Muligens vil det bli bedre med #4, men jeg kjøper ikke et snøre til kun for å teste.  Jeg går tilbake til SA Trout eller SA Ultra 4 i #5 - det funker perfekt.

 

Noen andre erfaringer?

 

 

 

Ikke så rart. En forholdsvis rolig stang med et av de mer ekstreme distansesnørene er en dårlig kombinasjon selv i teorien. Har hørt at den klumpen veier 18 gram  :-\.

 

Du må ha et "rent" 5'er snøre på den stanga.

 

Jeg leser mellom linjene at "dette burde du ha skjønt Lillevann".  Tar den.  Hva med #4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vite bedre Brillemann, at Lillevann ikke lar seg plukke på nesa!  ;D

Det er korrekt, men Lillevann er alltid åpen for gode tips og råd.  Lillevann vet mye om det meste, og litt om lite.  Sistnevnte er jeg åpen for å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt Loop Stillwater #5 på min zxl i samme klasse, og det fungerer greit, men syntes også dette blir litt i tyngste laget.

Zxl'en fungerer nok best med standard liner, som Ultra4, Rio Gold osv.

 

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ZXL funker klart best med "lettere" snører.

Selv foretrekker jeg snører med moderat klumplengde, og gjerne Delta-profil alá Triangletaper.

Fikk det ikke til å funke med snører som Sharkskin, Rio Gold, etc.... snører som har vekta i front....

Standard WF-profil er nok sikreste valget for de fleste.

Vil tro at f.eks. SA Ultra 4 vil være utmerket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ganske mange snører til denne stangen..

B.l.a.. Rio gold, selctive trout, ultra 4, snowbee xs, sixth sense og SA GPX..

Scientific GPX er det snøre som passer perfekt til denne stangen.. det er no hvertfall min mening!  :D

Jeg vet at noen liker Snowbee snøret til denne, men det synes jeg ble for lett..

Prøv GPX og jeg tror du blir overasket! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det tydeligvis flere forskjellige meninger, og det er jo bra, vi skal jo ikke like det samme hele gjengen.

Jeg, personlig, tror på lette liner til denne stanga, og da blir GPX for tungt, særlig dersom man ønsker å holde mye line i luften under kastene.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...