Gå til innhold

Hvem har inspirert deg mest innen fluefiske (de 3 fremste)


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Hvem har inspirert deg mest gjennom din kasteteknikk?

for min del har 3 stykker vært helt sentrale når det gjelder stil etc

 

Skriv ned 3 stykker gjerne hvorfor også hvis du har lyst...

Min liste er :

1/ Gøran Anderson (Swe)

2/ Lefty kreh (USA)

3/ Henrik Mortesen (Dan)

1/Gøran Anderson pga hans enestående teknikk..innlevelse wow den mannen behandler stanga som silke!

2/Lefty pga hans unike evne til å formidle noe "komplisert" til noe sinnsykt ENKELT!

samt at han fortsatt gir meg noe den dag i dag..mannen er unik! (Synes jeg da)

3/Henrik Mortesen pga hans kroppsbruk, som får alt til å virke enkelt, samt hans veldig gode evne til å formidle budskapet på en enkel måte... han har jo åpenbart gått i god lære hos Gøran Anderson når det gjelder teknikk!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Staffan Lindstrøm

Preben Anker

(har ingen tredje alternativ)

 

Begge de to nevnte har en viktig fellesnevner:

Å kaste med flue handler om å presentere flua godt for ørreten, og derav ulike kast for best mulig presentasjon for å fange ørret.

Fluepresentasjon har større fokus enn hvor langt man kaster, og der har jeg lært mye av disse to karene :D

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tohånds:

Knut Syrstad (langliner og klump)

Trond Syrstad (klump)

Gordon Armstrong (langliner)

 

Enhånds:

Gøran Andersson (fine fiskekast og vannkast)

Matthias Lilleheim (lange kast)

Prepen Anker (kurvekast og diverse artig snøreakrobatikk, bare å se denne mannen stå å leke med en fluestang er en stor inspirasjon)

 

Men det er så mange andre også. Spesielt miljøet i Kristiansand er det mange jeg har lære mye av og der må Per Knudsen og Stein Grønberg nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Onkelen min, arvet en cane stang. Her begynte galskapen.

2. Mikael Blomberg. Har hjulpet mine kunnskaper på kasting og fiske sykt.

3. Bjorni. Har støttet meg i tykt og tynt og har alltid stilt opp med usannsynlig fine fluer. Og ikke minst,  den mest generøse mannen jeg noengang har møtt.

 

Takker gutter!! :)

 

 

Edit: Tre blir for dumt for meg, må bare ta med Stig Vivelid rett og slett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det jo fluefiske og ikke kasting i overskriften så svarer på det jeg. :)

 

Muligens trådens mest kommersielle svar men det var nå engang sånn det startet. Ikke nummrering da de alle er like "skyldige".

 

Lars

Andreas

Bård

 

Da det bare blir spurt etter 3 stykker faller desverre Lars Nilssen ut. Har jo filmet herlighetene. Fisket med alt mulig siden jeg var pitteliten men det ble mindre og mindre av det. Tilslutt stoppet det helt. Så kom Bård og Lars på tv, og da jeg snublet over Tørrfluelandet 1 gikk jeg til innkjøp av stangpakke og meldte meg på kastekurs. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det jo fluefiske og ikke kasting i overskriften så svarer på det jeg. :)

 

Muligens trådens mest kommersielle svar men det var nå engang sånn det startet. Ikke nummrering da de alle er like "skyldige".

 

Lars

Andreas

Bård

 

Da det bare blir spurt etter 3 stykker faller desverre Lars Nilssen ut. Har jo filmet herlighetene. Fisket med alt mulig siden jeg var pitteliten men det ble mindre og mindre av det. Tilslutt stoppet det helt. Så kom Bård og Lars på tv, og da jeg snublet over Tørrfluelandet 1 gikk jeg til innkjøp av stangpakke og meldte meg på kastekurs. :D

 

Synes du kan ta med Lars Nilsen,jeg,siden han antakelig er en dyktigere fluefisker enn dem han filmer. ;)

 

Har sett endel fotos og filmer av hva han har dratt i land,og det er ikke bare småfisk.Og sist jeg hørte om ham var det i forbindelse med en på 2,7 på tørt i Nordmarka. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Rise

Göran Andersson

Jim & Kelly Watt (teit men sant...)

Jim & Kelly: var det de filmene fra usa hvor de gikk med rosa jakker og hele tiden sa du må det og du må ha det?

Det var jo rene komedien etter det jeg kan huske :)

Even Rise,s Storørreten i Laksjokka satte spor i hodet mitt. Ble tent av og lese bøkene hans ja. Pink panter var flua si det  8)

Stein Grønnberg er nok den som jeg har og takke for at jeg ble fluefisker. Både kasting og fisking. Pluss miljøet rundt butikken da :)

 

Edit: må vel legge til Lenart Bergqist og Staffan på fisking, når de kom til sørlandet og snakket om immitasjonsfiske. Det var litt av en vitamininnsprøytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes du kan ta med Lars Nilsen,jeg,siden han antakelig er en dyktigere fluefisker enn dem han filmer. ;)

 

Har sett endel fotos og filmer av hva han har dratt i land,og det er ikke bare småfisk.Og sist jeg hørte om ham var det i forbindelse med en på 2,7 på tørt i Nordmarka. :D

 

Kan nok stemme det. Fikk da nevnt han ihvertfall. :) Burde jo nevnt fler. Nå er det ikke en person da, men det som har stått for mest fremgang, og som nok har stor skyld i en stadig økende interesse er faktisk denne siden (og selvfølgelig brukerne) :) Ble med helt tilbake i 2004. Ikke vært den mest aktive brukeren, men jommen kommer det seg det også :) Takker og bukker til alle uansett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Rune Stokkebekk er driver av denne siden her, så MÅ jeg bare si han.

 

Mel Krieger hadde de to første filmene jeg såg i min spede begynnelse, så han er vel litt skyldig han også :)

 

Staffan Lindstrøm er kanskje den aller største inspirasjonskilden jeg har. Han var rimelig høgt oppe på lista FØR jeg møtta han første gangen, og det har ikke blitt no mindre med tiden. Det skal være helt sikkert.

 

Det var kun tre alternativer, men jeg må bare legge til at å se Preben anker leke seg med fluestang var RIMELIG inspirerende. Jeg våger faktisk å si at han er norges beste fluekaster...... Da tenker jeg ikke på å pælme lengde (fordi om han er sikkert topp 10-15 i norge her også), men på div spesialkast. Syk den mannen......og har RIMELIG mange timer med stanga :)

 

Lars Lenth er self en stor kilde han også, men han har jeg ikke møtt/fisket med, så han er litt sånn fjern.

 

Ellers er det brukerene som var på ffs når jeg begynte med fluefiske som inspirerte mest den gang. Både Tmags, Flemming, Rune, Erik Eikre og mange mange fler. Sånn rent tørrfluemessig, så er vel Øystein her på siden og Tørrfluepurristen petribrødre som må nevnes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er lett:

 

Dagfinn Thorkildsen

Pål Krogvold

Lars Lenth

 

Utrettlig søken etter kunnskap har blitt godt hjulpet av Dagfinns enorme oversikt og kunnskap som superb fluebinder.

 

Jeg er evig takknemlig for at han har gjort meg ensporet i hodet og sosialt er i ferd med å gå til grunne og skape meg en fremtid som enstøing... LOL

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å si at jeg har blitt inspirert så veldig mye av folk jeg har lest bøker av eller folk som er flinke til å fiske på tv men fyttigrisen så inspirerende det er å ha gode fiskekompiser :).

 

Mine inspiratorer.

1. Ørreten

2 .Vaket

3. Gode fiskekompiser

 

tokaniluft2.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...