Gå til innhold

"Win/PC" vs Apple; hva mener du? (NB: Les tråden før du stemmer)


Gjest Ulv

Hva er din erfaring?  

330 stemmer

  1. 1. Hva er din erfaring?

    • Jeg bruker Windows-PC og er fornøyd
      145
    • Jeg bruker Windows-PC og er misfornøyd
      41
    • Jeg bruker Apple og er fornøyd
      108
    • Jeg bruker Apple og er misfornøyd
      14
    • Jeg bruker GNU/Linux og er fornøyd
      34
    • Jeg bruker GNU/Linux og er misfornøyd
      2
    • Jeg bruker andre system
      7
    • Ingen formening
      6


Anbefalte innlegg

  • Svar 2,2k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Terje Refsahl

Å?? Ble ikke denne diskusjonen startet fordi Skarpen ville ha seg en ny datamaskin?

 

Visst ble den det og jeg trur jaggu det bli Mac på`n Ola å je gitt :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å?? Ble ikke denne diskusjonen startet fordi Skarpen ville ha seg en ny datamaskin?

Hvis du leser førsteposten så ble denne tråden startet på generell basis for at andre tråder ikke skal skli ut, ikke bare Skarpen sin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Å?? Ble ikke denne diskusjonen startet fordi Skarpen ville ha seg en ny datamaskin?

Hvis du leser førsteposten så ble denne tråden startet på generell basis for at andre tråder ikke skal skli ut, ikke bare Skarpen sin.

 

 

Du har helt rett Claus, jeg blanda sammen denne tråden med Ola sin tråd.

Min feil, Sorry!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er du rik terje?  ;D Det er galskap å kjøpe en macbook pro til bilderedigering og internett surfing. 15 lapper liksom  :o

 

Min kosta 24 lapper og det er verdt hver krone :D :D

..... å for å gjøre det helt klart. Jeg er ikke rik, det handler om prioriteringer :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Virus virus virus.. Denne kommer frem hele tiden.. Jeg forstår ikke hvordan du kan plages så med virus og krasj :o

Igjen blir jeg i dette tilfellet å skylde på bruker

 

Det er mulig det er brukeren som "har skylda", men det er ikke poenget. Poenget er jo at man (bank i bordet) slipper virus som ødelegger maskinen på mac, mens en gjennomsnittlig pc gjerne er full av skadelige programmer. For eksempel er jo pcer som står på hotell alltid smekkfulle av virus, spyware og hva-det-nå-heter, sånn at de går kjempetregt og gjør masse rare ting hele tida.

Jeg hadde, som tidligere nevnt, 3 totalhavari på pc, og det var ikke så morsomt... Det var sikkert min feil, siden jeg ikke har peil på data og ikke var flink nok til å oppdatere antivirus etc. Mine pcer begynte relativt bra, men ble i løpet av kort tid merkbart tregere, før de etterhvert kuppa showet helt, og begynte med alskens krumspring helt av seg selv. Så selv om det eventuelt er brukerens feil, må det vel sies å være en betydelig ulempe med pc at vanlige amatørbrukere som undertegnede konstant er utsatt for virus o.l.?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Mac på jobben i reklamebransjen i en del år, men jeg har PC hjemme. Velger du riktig virus beskyttelse, så slipper du problemer. I tillegg så kan du for den prisen jeg vet enkelte har betalt for sine mac`er kjøpe deg ny PC hvert år og kose deg hele veien hjem fra banken. Jeg ser ærlig talt ikke den store forskjellen lenger. Før så hadde mac endel grensesnitt osv som var litt spesiellt, men nå har pc stjålet alle funksjonene og da er det snart hip som hap. Billigere blir det og når macen din er 5 år, så er den så utrangert at den kun kan brukes som dolokk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Etter å ha lest igjennom disse trådene, den jeg startet og så denne. Så måtte det bli en Mac. :)

Kommer nok med synspunkter når den er innstalert.

Og blir jeg skuffet, ja da har jeg ei høne å plukke med 5. forumsmedlemer ;) ;)

 

Ola

 

tenk om det hadde vært omvendt, at du hadde valgt omvendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom disse trådene, den jeg startet og så denne. Så måtte det bli en Mac. :)

Kommer nok med synspunkter når den er innstalert.

Og blir jeg skuffet, ja da har jeg ei høne å plukke med 5. forumsmedlemer ;) ;)

 

Ola

 

tenk om det hadde vært omvendt, at du hadde valgt omvendt

 

HEHE ja, men nå har jeg og har hatt pc siden 93. så jeg hvet jo hva det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å?? Ble ikke denne diskusjonen startet fordi Skarpen ville ha seg en ny datamaskin?

Dette er ikke tråden til Skarpen, men den som ble lagd for at folk kunne skrike til hverandre om hva som er best, og hva som ikke er det.  ;D

 

Denne er morsommere ;D

Jeg er klar over det snorre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke Apple hatt den vi-gjør-som-vi-selv-vil-og-driter-i-alle mentaliteten og ikke priset maskinene opp i skyene, så hadde de kanskje hatt et større marked også. Men nå er de mere en nisje for de med penger istedet for å være en real utfordrer til windows og pc. Trist, men sant. Ikke rart penga renner inn

 

Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden av gjerdet..

 

Jeg synes ikke 10-12 tusen for en computer er noe upris. Min siste PC (som kostet kr 9999,-) sa mannen i butikken, når jeg kom tilbake med dritten for n`te gang, at jeg ikke kunne vente mer av en så billig PC. Jeg betalte 1000 kroner mer og er kjempefornøyd. Er mac overpriset???

 

Når du nevner marked må du huske at I Pod produkter også er apple

 

Sigve

 

Kanskje du er av typen forbruker "lettlurt" Sigve ;);D ;D

 

Min pc kostet 7 lapper med kabinett. Den gruser mac pro quad core til 21 tusen!!(stasjonær)..

Jassågitt. Du har altså klart å bygge en PC som kjører ECC DDR3 Ram og har en Xeon prosessor til 7 000? I så fall er jeg veldig imponert.

 

Du kan ikke sammenligne en Mac Pro - som er bygd med komponenter som brukes i arbeidsstasjoner, med en PC som er bygd med desktop-komponenter.

 

Hæ? Er ikke Xeon utdatert da ???

 

Jeg sammenligner stasjonær mot stasjonær. jeg har AMD phenom II X4 3 ghz. som jeg lett kan klokke til 4x4 om jeg vil ;) Ja, jeg har DDR3 @ 1600 Mhz. Hovedkort av nyeste art. Ja, rett go slett en moderne pc. Hva vil du frem til?

I en Mac Pro finner du enten en Intel Xeon 3500 eller en Intel Xeon 5500. De er ikke akkurat utdatert, men de dukker helst opp i servere og arbeidsstasjoner. De er bygd for noe helt annet enn desktop-komponenter. Det samme gjelder RAM. Å sammenligne ECC og non-ECC RAM er som å sammenligne epler og pærer.

 

Macer er dyre, og som noen andre har nevnt mangler Apple et mid-tower i sortimentet sitt. Men setter du sammen en Dell med de samme komponentene du finner i en Mac Pro, så blir også prisen ganske lik.

 

ECC og Non ECC. Er det grunnlag for å si den ene er bedre enn den andre ??? Da vil jeg gjerne høre det. ECC er kanskje mer stabilt for servere under press. Edit: ECC non ECC for den vanlige brukern ja. Har mac en bærbar som har buffret minne? ;)

Bedre til hva?

 

Poenget er at det er meningsløst å sammenligne prisen på en maskin som er bygd for å tåle tungt press, med en hjemme PC. En Mac Pro er ikke bygd som en PC til 7 000 kroner. Den tåler tung belastning over lengre perioder. Det samme gjør en arbeidsstasjon fra Sun, HP eller Dell, og de er mye dyrere enn en hjemme-pcer uansett hvilket OS de kjører. Demrer det nå?

 

For øvrig; dette skrives på en MacBook Pro. Den ble kjøpt inn under forutsetning av at det ikke skulle bli vesentlig dyrere enn en tilsvarende windows-løsning. Det ble det ikke.

 

Jeg er ikke spesielt fanatisk i forhold til Apple. En del av de tingene de driver med irriterer meg grenseløst (f.eks DRM, heldigvis løst nå). Samtidig er det helt klart for meg at det i løpet av  de 15 årene jeg har brukt datamaskiner som verktøy til inntekts erhvervelse er det macene som går av med seiren i forhold til stabilitet og brukervennlighet. De er mindre fleksible i forhold til hvilke programmer og hvilken hardware du kan bruke, men i et produksjonsmiljø spiller det ingen rolle, så lenge macen løser de oppgavene den er ment for. Det samme vil jeg tro gjelder privatbrukere.

 

Skal jeg ha meg en privat spillmaskin blir det ikke en mac. Men til alt annet jeg driver med fungerer det glimrende med OSX og en virtualisert versjon av windows de gangene jeg trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å?? Ble ikke denne diskusjonen startet fordi Skarpen ville ha seg en ny datamaskin?

Hvis du leser førsteposten så ble denne tråden startet på generell basis for at andre tråder ikke skal skli ut, ikke bare Skarpen sin.

 

 

Trodde denne "mac VS pc" ble startet grunnet Skarpen sitt maskinkjøp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeje, sjefen som betaler.  ;D ;D Skarpen, om du eventuellt skulle betale for ny pc selv, ville du da også valgt mac?  :)

 

Hvor mye koster egentlig en middels PC i dag? Tror jeg så Mac Book til 8000,- på tilbud. Er det så jævli dyrt da? Grattis med Mac Ola tror du kommer til å like den godt jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke Apple hatt den vi-gjør-som-vi-selv-vil-og-driter-i-alle mentaliteten og ikke priset maskinene opp i skyene, så hadde de kanskje hatt et større marked også. Men nå er de mere en nisje for de med penger istedet for å være en real utfordrer til windows og pc. Trist, men sant. Ikke rart penga renner inn

 

Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden av gjerdet..

 

Jeg synes ikke 10-12 tusen for en computer er noe upris. Min siste PC (som kostet kr 9999,-) sa mannen i butikken, når jeg kom tilbake med dritten for n`te gang, at jeg ikke kunne vente mer av en så billig PC. Jeg betalte 1000 kroner mer og er kjempefornøyd. Er mac overpriset???

 

Når du nevner marked må du huske at I Pod produkter også er apple

 

Sigve

 

Kanskje du er av typen forbruker "lettlurt" Sigve ;);D ;D

 

Min pc kostet 7 lapper med kabinett. Den gruser mac pro quad core til 21 tusen!!(stasjonær)..

Jassågitt. Du har altså klart å bygge en PC som kjører ECC DDR3 Ram og har en Xeon prosessor til 7 000? I så fall er jeg veldig imponert.

 

Du kan ikke sammenligne en Mac Pro - som er bygd med komponenter som brukes i arbeidsstasjoner, med en PC som er bygd med desktop-komponenter.

 

Hæ? Er ikke Xeon utdatert da ???

 

Jeg sammenligner stasjonær mot stasjonær. jeg har AMD phenom II X4 3 ghz. som jeg lett kan klokke til 4x4 om jeg vil ;) Ja, jeg har DDR3 @ 1600 Mhz. Hovedkort av nyeste art. Ja, rett go slett en moderne pc. Hva vil du frem til?

I en Mac Pro finner du enten en Intel Xeon 3500 eller en Intel Xeon 5500. De er ikke akkurat utdatert, men de dukker helst opp i servere og arbeidsstasjoner. De er bygd for noe helt annet enn desktop-komponenter. Det samme gjelder RAM. Å sammenligne ECC og non-ECC RAM er som å sammenligne epler og pærer.

 

Macer er dyre, og som noen andre har nevnt mangler Apple et mid-tower i sortimentet sitt. Men setter du sammen en Dell med de samme komponentene du finner i en Mac Pro, så blir også prisen ganske lik.

 

ECC og Non ECC. Er det grunnlag for å si den ene er bedre enn den andre ??? Da vil jeg gjerne høre det. ECC er kanskje mer stabilt for servere under press. Edit: ECC non ECC for den vanlige brukern ja. Har mac en bærbar som har buffret minne? ;)

Bedre til hva?

 

Poenget er at det er meningsløst å sammenligne prisen på en maskin som er bygd for å tåle tungt press, med en hjemme PC. En Mac Pro er ikke bygd som en PC til 7 000 kroner. Den tåler tung belastning over lengre perioder. Det samme gjør en arbeidsstasjon fra Sun, HP eller Dell, og de er mye dyrere enn en hjemme-pcer uansett hvilket OS de kjører. Demrer det nå?

 

For øvrig; dette skrives på en MacBook Pro. Den ble kjøpt inn under forutsetning av at det ikke skulle bli vesentlig dyrere enn en tilsvarende windows-løsning. Det ble det ikke.

 

Jeg er ikke spesielt fanatisk i forhold til Apple. En del av de tingene de driver med irriterer meg grenseløst (f.eks DRM, heldigvis løst nå). Samtidig er det helt klart for meg at det i løpet av  de 15 årene jeg har brukt datamaskiner som verktøy til inntekts erhvervelse er det macene som går av med seiren i forhold til stabilitet og brukervennlighet. De er mindre fleksible i forhold til hvilke programmer og hvilken hardware du kan bruke, men i et produksjonsmiljø spiller det ingen rolle, så lenge macen løser de oppgavene den er ment for. Det samme vil jeg tro gjelder privatbrukere.

 

Skal jeg ha meg en privat spillmaskin blir det ikke en mac. Men til alt annet jeg driver med fungerer det glimrende med OSX og en virtualisert versjon av windows de gangene jeg trenger det.

 

Eh.. nei herr VV. skjønner ikke bæret. hva bruker du mac proen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å?? Ble ikke denne diskusjonen startet fordi Skarpen ville ha seg en ny datamaskin?

Hvis du leser førsteposten så ble denne tråden startet på generell basis for at andre tråder ikke skal skli ut, ikke bare Skarpen sin.

 

 

Trodde denne "mac VS pc" ble startet grunnet Skarpen sitt maskinkjøp??

Jeg har lenge tenkt å lage en tråd som dette der folk kan diskutere systemer i mellom, men det var nok Skarpen sin tråd som fikk meg til å ta avgjørelsen.

Skarpen sin tråd er langt fra enestående noe du finner ut når du søker "apple" eller "pc" i forumet.

 

Jeg ser det slik at det er bedre å samle meningene og erfaringer i èn tråd slik at man kan få en bedre forståelse brukere og systemer i mellom, fremfor flamewars i andre tråder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster egentlig en middels PC i dag? Tror jeg så Mac Book til 8000,- på tilbud. Er det så jævli dyrt da? Grattis med Mac Ola tror du kommer til å like den godt jeg :)

 

En "middels" PC kommer vel på 6-7000, vil jeg tro (du får mye billigere også). Sist jeg kjøpte pc for ca ett år siden, så valgte jeg komponenter (satte sammen selv og slapp operativsystem) og betalte ca 10.000 uten skjerm. Da er det en langt over middels god pc som takler det meste. Her var skjermkortet den aller dyreste delen (jeg skulle spille på'n). Men man får altså helt fint en middels pc til en fin og rimelig penge.

 

Personlig vil jeg plundre med maskiner - bytte dippedutter og virkelig kose meg. Jeg kan det aller meste også, så sjelden jeg står fast på noe. Men jeg skjønner folk gleder seg over mac, men ingenting for meg (ennå) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...