Gå til innhold
  • Emner

• Fisketurene på lørdag og søndag endte med null fisk i påsan. Men jeg hadde da litt spennende fiske på noen få vakende fisk før jeg til slutt i rein desperasjon trakk Tjernobyl-ant kortet...noe som førte til et kraftig hogg med påfølgende to sekunders "fight". Ørreten vant. Pen var den også. Tyngdemessig altså. Avslutta årets oktoberfiske i går med en tur til gamle jaktmarker inn fra Tyristrand hvor vi hadde hytte i min oppvekst. Veldig lite overflateaktivitet og svært få vak. En tilsynelatende ok fisk gikk meget målbevisst rundt inne i ei grunn vik og tok noe som sannsynligvis var fjærmygg. Ekstremt rolige sipp. Flatt grunt vann med sola oppe og det midt i trynet(uten caps og briller)er ikke akkurat drømmeforhold. I fjor hadde jeg skremt denne fisken, men observer, planlegg, kast, legg rolig ned og veeeent taktikken fungerte til de grader. To timer og to kast tok det. Skikkelig varsom jakt-taktikk. Ikke var den stor heller, men en kvarting på denne tida av året føles som selveste hovedpremien. Etter klokka 14.00 skjedde det ingen verdens ting. Null und niks. Skal dere fiske på denne tida av året er det mellom 11.00 og 14.00 som gjelder. Hvis det da overhode er noe som gjelder i det hele tatt. November i morra og fisking på søndag. Sannsynligvis årets siste tur ut i skauen. Det blir nok i Nordmarka. Fjella i Østfold i midten av måneden kan dog være en mulighet. Vinter`n/fiskepausa er forbanna lang så bruk mulighetene dere har nå til å gjøre den litt kortere...og en tur i skauen leverer både for huet og ræva uansett fangst eller ikke. Stillhet, stillhet og atter stillhet!
    • Ja, russervarme kan være en stor prøvelse. Det fikk denne sommerens fiskere virkelig merke.  Jeg har endret reiseplaner 2 x grunnet varmebølger så det gjelder å planlegge godt å ha mulighet for avbestilling/endring av biletter.
    • Første gangen jeg fisket i Finnmark var i Laksefjordvidda starten av Juli, og var det mest heftigste fisket jeg har vært borti. Tror jeg traff veldig bra for fisken var veldig på hugget. Jeg hadde en regel da jeg dro inn, som var hvis jeg skal ta fisk så må den være under 700g. Uten å overdrive så slet jeg med dette da jeg fikk nærmest kun fisk på 800+   Andre gangen jeg dro var slutten av juli, og fisket var merkbart dårligere. Været var også ekstremt varmt, til kontrast mot første hvor det var 80% frysing. Merkbart dårligere fiske enn første turen, men fremdeles godt fiske generelt. Så vanskelig å si, men jeg ville satset på aug enn Juni hvis det er høyfjell/vidde du skal på. Første turen min så merka jeg ikke så mye mygg da jeg fikk kanskje 3 vindstille dager. Andre turen så var det mye, men da hadde jeg med geniale thermacell mygg jageren  
    • Jeg har fisket mest på Laksefjordvidda og områdene rundt, Her er ørret-/røyefisket best fra første uka i juli og utover med mye døgnfluer. Myggen og ikke minst knotten er dog en utfordring på denne tiden. Mot slutten av juli og inn i august er vel trivselen for oss fiskere bedre og det er mengder av vårfluer og fortsatt en del døgnfluer. Været har dog stor betydning selv om jeg har fått både røye og ørret selv i hard nordavind. Det får jeg ikke til i Sør-Norge.
    • Takk for svar. Høyden er jeg litt usikker på, men det er kort gå avstand til vidda. Traske i snø har jeg ikke lyst til. Det er mange år siden jeg var der sist, da kombinerte jeg laksefiske med en tur på vidda og da "frøs " jeg fisken i noe snø som ikke hadde smelters. Langs Altaelva var det gått og varmt, faktisk shortsvær.
  • 12 fra Fluedatabasen

1. Yellow Sally
    2. Balloon Caddis CDC
    3. Gulrotflua variant
    4. Foampuppe - en svømmepuppe
    5. J:son foam body
    6. Renaflua med eggsekk
    7. Once and away - Variant
    8. CDC baetis
    9. The Queen of Waters
    10. Microchenille aurivilli
    11. Once and away m/bling