Gå til innhold

En diskusjon rundt Lenth kopister purister og annet faenskap.


Øystein

Anbefalte innlegg

For ikke å ta livet av havabbor tråden så starter jeg denne.

 

Jeg vet marbakkens syn på saken, hva med dere andre? http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7703.930;topicseen

 

Hva er galt med at noen liker å se filmer om fluefiske? hva er galt med å like en type fiske bedre enn andre? hva er galt med å velge å ikke ta livet av fisk? hvorfor skal vi på død og liv rekrutere folk til å bli fluefiskere? hvorfor må fluefiske være poesi? hva er galt med å fiske fordi det er morro? går det ikke an å nyte naturen uten at man må drepe? er det negativt at man starter en hobby etter at den har blitt poppuær? er det galt at man har idoler? hva er galt med å ta bilder av fisken? hvorfor er det galt at den øvre middelklassen også fisker med flue? og er illusjoner alltid negativt?

 

Tenk hvor mange Lenth kopister det er rundt omkring. Og jo det er nydelig at folk blir fluefiskeinteresserte, men hva med meg som holdt på lenge før det ble trendy. Hadde jeg tatt feil når jeg feira fangstene med å kakke de i huet? Hvordan kunne det være feil når vi samtidig brukte høstkveldene på sykla til bekkene å sjekke om alt var i orden. Gikk jeg i for billig klær også, skulle man se ut som dressmannmannen når man fiska, skulle man kysse fisken, eller filme og ta bilde av den. Og hva var galt med sjuerstanga, jeg kunne fiske når det ikke klekka. Jeg skjønte at dette var noe øvre middelklassefaenskap. Jeg er drittlei tørrfluefilmer. Hvor er dybden og alvoret, hvor er engasjementet og formidlingen av viktigheten av å få barna ut i skauen. Selv om det bare er med markstanga.

Tror mye av dette insektgnålet virker mot sin hensikt, dette uendelige maset om tørrfluefiske og hvor overlegent det er.

Det skaper en fallhøyde og mange unnskylder seg fordi de fisker med andre metoder.

Jeg vil fremme naturopplevelsen, naturdeltakelden, ansvaret som naturbruker, gleden i å fiske, drepe byttet, spise byttet, og ikke minst få bort puristeriet i fluefiske. Fluefiske er et kunstagn fiske akkurat som haspelfiske med sluk. Hverken mer eller mindre.

Det er altfor mange illusjoner i denne sporten, jeg har fiska så mye med disse fluestengene at jeg ser på det som viktig å bekjempe det teite skillet folk har mellom metoder.

Tenk at magasiner og dvd utgivelser der opptakene er gjort på steder det er så lett å få fisk at det er komisk. Tenk at disse manipulerende tullegreiene skal få formet tankene man har som fisker. Jeg føler meg skyldig hver gang jeg dreper en fisk. Spesielt Havabbor........

Fisket slik det blir fremstilt er sterilt som en kanyle fra apoteket, det er friksjonsfritt og repeterende.

Hvor er poesien som skildrer møtet med naturen, møtet med opplevelsen, erkjennelsen av noe viktigere enn om den ble tatt på dead drift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 287
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For ikke å ta livet av havabbor tråden så starter jeg denne.

 

Jeg vet marbakkens syn på saken, hva med dere andre? http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7703.930;topicseen

 

Hva er galt med at noen liker å se filmer om fluefiske? hva er galt med å like en type fiske bedre enn andre? hva er galt med å velge å ikke ta livet av fisk? hvorfor skal vi på død og liv rekrutere folk til å bli fluefiskere? hvorfor må fluefiske være poesi? hva er galt med å fiske fordi det er morro? går det ikke an å nyte naturen uten at man må drepe? er det negativt at man starter en hobby etter at den har blitt poppuær? er det galt at man har idoler? hva er galt med å ta bilder av fisken? hvorfor er det galt at den øvre middelklassen også fisker med flue? og er illusjoner alltid negativt?

 

Ingenting er galt med dette.  Det har imidlertid utviklet seg en "skole" hvis medlemmer har en tendens til å heve seg over andre.  Denne skolen forfekter C&R som det eneste riktige, de lager kvalm hvis de ser bilder av en død fisk eller en fisk som har snev av "gale" fargenyanser, de forfekter et syn hvor markfiskere og slukfiskere er fandens folk, de truer gjerne en bestefar med bank dersom han er ute og setter et garn med barnebarnet, og de har en nær "åndelig" tilnærming til sitt teknofikserte fiske.  Dette synes jeg det er på sin plass å ta til motmæle mot.  Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer du slike folk når du er ute og fisker Lillevann? Jeg gjør ikke. Jeg er faktisk enig med synspunktene dine men jeg tror dette er noe overdrevet.

 

 

Jeg treffer sjelden noen når jeg er ute og fisker, så det er ikke noe problem.  Mulig at det er overdrevet. Det er imidlertid en rekke medlemmer her på forumet som er raske til å kommentere dersom de ser noe de ikke liker.  Jeg fisker mye, men legger sjelden ut bilder her på forumet.  Årsaken er at jeg aldri tar bilder av fisk jeg slipper ut - det har jeg ikke tid til.  Skal fisken ut skal det skje raskt.  De fiskene jeg har bilde av er således stort sett døde, og mange har faktisk blodflekker på seg.  Sistnevnte får jo hårene til å reise seg på mange av medlemmene her inne - ref. egen tråd om akkurat dette temaet.  Jeg har også bilder av fantastiske fileter surrende i stekepanna over åpen ild i lavvu, men legger jeg ut et slikt bilde vil jo mange sette kaffen i halsen.  Således påvirker denne "skolen" av fiskeelskere hvordan forumet faktisk ser ut.  Vi hadde hatt et bedre forum med mer variasjon og rikdom dersom disse kunne holdt kjeft og passet sine egne saker fremfor å belære andre om rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg treffer sjelden noen når jeg er ute og fisker, så det er ikke noe problem.  Mulig at det er overdrevet. Det er imidlertid en rekke medlemmer her på forumet som er raske til å kommentere dersom de ser noe de ikke liker.  Jeg fisker mye, men legger sjelden ut bilder her på forumet.  Årsaken er at jeg aldri tar bilder av fisk jeg slipper ut - det har jeg ikke tid til.  Skal fisken ut skal det skje raskt.  De fiskene jeg har bilde av er således stort sett døde, og mange har faktisk blodflekker på seg.  Sistnevnte får jo hårene til å reise seg på mange av medlemmene her inne - ref. egen tråd om akkurat dette temaet.  Jeg har også bilder av fantastiske fileter surrende i stekepanna over åpen ild i lavvu, men legger jeg ut et slikt bilde vil jo mange sette kaffen i halsen.  Således påvirker denne "skolen" av fiskeelskere hvordan forumet faktisk ser ut.  Vi hadde hatt et bedre forum med mer variasjon og rikdom dersom disse kunne holdt kjeft og passet sine egne saker fremfor å belære andre om rett og galt.

 

Slipper ut alt jeg får, men jeg støtter deg fullt ut. Enkelte kritiserer på en måte slik at en skulle tro det dreide seg om krigsforbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en viss tendens her på forumet til å bli litt "uthenging" vist man viser bilder av drept fisk ja...

 

Tror det kommer ann på. Jeg synes ennå at det er lite pent å se stor fisk blø fra åpne sår. Det kommer selvsagt på hvor i verden fisken og bildet kommer fra. Jeg tror jeg har drept 2 ørreter i år. Bare liker ikke ørret noe særlig godt når det tilberedes hjemme. Og på tur er det ikke alltid jeg gidder.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vist flere bilder av død fisk jeg og aldri følt meg uthengt....?? Fisker mye vått også og aldri fått pepper for det. Synes stort sett folk oppfører seg greit her på forumet, men det har vært noen unntak. At Marbakken fyrer litt fra hofta er helt ok. Noen vil føle seg truffet, men "skuddene" er på ingen måte drepende. At ironien til Lillevann svir litt kan jeg forstå, men du blir ikke brennmerket. At puristene forfekter fiske under vann skader på ingen måte. Bare moro å se at noen velger å "halvere" fisket sitt.  ;D ;D

Liker at noen tråkker til litt og sier hva de mener så lenge det ikke er personangrep. Der går en grense. Ulike synspunkt er med på å fremme mangfoldet i hobbyen vår. Det gjør den bare enda mere spennende.

 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg....... men jeg gir F! bare jeg får fiske  :D

He-he, enkelt og greit, og jeg er langt på vei enig  ;D

Jeg har en klar oppfatning av hva jeg liker og ikke liker i dette gamet, men jeg prøver så godt jeg kan å ikke træ mine meninger nedover hodet på andre.

Folk må få gjøre det de trives med uten at andre skal komme med møkkafingeren, såfremt det er legalt  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN Lars! :) det er opp til enhver og enkelt! Diskusjon over. Jeg mener gleden av det man bedriver blir glemt. Ofte! Det som gleder meg mest er "rushet" jeg får i kroppen hver gang jeg kjenner motstand i lina. Og ikke mist den evige kampen om koden for hver ulike setting. Har aldri fisket for å få mat. Men alle som gjør dette for å kose seg med god fiskemiddag med sin bedre halvdel har min fulle perspekt. Vi er så flinke noe til å mene noe om andre i dette landet. Ut å fisk, ut å fisk:-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig motstander av alle fluer som ikke flyter!!! Det er bare annenrangs fluefiskere som er nødt til å forgripe seg på vår vakre brunprikkete venn med nymfer og (Gud forby!) streamere!!!

 

Jeg mener også at dead drift er det eneste saliggjørende, og blir direkte småkvalm av folk som dreper fisk i tide og utide. Det er en uting at folk skal være nødt til å spise fisken de fanger!!! CATCH & RELEASE RULER!!!

 

Forøvrig så ser jeg definitivt ned på mark- og slukfiskere. Dette er mataukere av verste sort, på lik linje med garnkjeltringer og dynamittkjerringer!!!

 

Dermed basta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig motstander av alle fluer som ikke flyter!!! Det er bare annenrangs fluefiskere som er nødt til å forgripe seg på vår vakre brunprikkete venn med nymfer og (Gud forby!) streamere!!!

 

Jeg mener også at dead drift er det eneste saliggjørende, og blir direkte småkvalm av folk som dreper fisk i tide og utide. Det er en uting at folk skal være nødt til å spise fisken de fanger!!! CATCH & RELEASE RULER!!!

 

Forøvrig så ser jeg definitivt ned på mark- og slukfiskere. Dette er mataukere av verste sort, på lik linje med garnkjeltringer og dynamittkjerringer!!!

 

Dermed basta!!!

 

Du har ikke injurierende kraft, Dead drift.  Du og Marbakken er i det vi kaller ADHD-gruppen fra Sørlandet.  Ikke noen gunstig gruppe å være i, men dere er jo på ingen måte å betrakte som drittsekker - langt der i fra.  Litt mer som Andungen kvakk-kvakk på speed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig motstander av alle fluer som ikke flyter!!! Det er bare annenrangs fluefiskere som er nødt til å forgripe seg på vår vakre brunprikkete venn med nymfer og (Gud forby!) streamere!!!

 

Jeg mener også at dead drift er det eneste saliggjørende, og blir direkte småkvalm av folk som dreper fisk i tide og utide. Det er en uting at folk skal være nødt til å spise fisken de fanger!!! CATCH & RELEASE RULER!!!

 

Forøvrig så ser jeg definitivt ned på mark- og slukfiskere. Dette er mataukere av verste sort, på lik linje med garnkjeltringer og dynamittkjerringer!!!

 

Dermed basta!!!

 

Innlegg til Mr. Dead Drift er mer enn en smule ufint og bombastisk formulert. Det bærer i det hele overkant mye preg av at innskriveren kjøper sine møbler selv. Men når jeg på en slik solrik og vakker høstdag velger å være litt høysinnet, så har jeg ingen problemer med å erkjenne at jeg langt på vei er enig i sak. For det er vitterlig synd at vår noble sport har blitt invadert og infiltrert av vulgære kvantumfreaks, der mengde er viktigst. Enten det gjelder fisk, fiskestørrelse eller utstyr. Sansen for reell kvalitet er, som ellers i samfunnet, i fritt fall. Det at man har råd til å kjøpe en fluesfiskestang er ikke ensbetydende med at man har de rette anlegg for å fiske med flue.  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Moderatoren her...mest fornuftige innlegget til nå ;)

 

Resten blir bare og gjenta seg sjøl for min del... :)

 

Noen liker morra, andre dattera og noen få får ståpikk av bestemorra hele tia, uansett, uten mål og mening...Jeg tror ikke jeg trenger og fortelle hva jeg synes er mest sært ;D

 

EDIT: når det er sagt så bedreiv jeg C&R lenge før jeg så noen fiskefilm, og før jeg visste att det var C&R som var navnet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste må jo være at man koser seg, enten man fisker med flue oppå vann eller under vann. At noen kommer med slarvete kommentarer, ser jeg på som et førsøk på å spissformulere sine meninger. Ingen opplyste mennesker kan vel mene slikt som det blir lagt frem i enkelte av inleggene her. For orden skyls fisker jeg med dyre stenger, billige stenger, tørrflue nymfer og våtfluer. Når jeg skal ha matfisk setter jeg garn etter røya  ;D . Jeg tror samme hva man driver på med er måtehold, refleksjon og gjensidig respekt en nødvendighet for både mennesker og natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette var på tide   :)

 

Altså med en litt mer høytflyvende diskusjon inniblant - hvor vi ikke bare ser ned og på vårt, men også utover elva. Sånn helt i overført betydning.

Jeg synes at Øystein stiller noen velplasserte retoriske spørsmål - og Marbakken også, med noen betimelige betraktninger, og i brytningspunktet mellom disse må det være lov å diskutere. Og å mene. Men takhøyde kreves for å leve i samme rom, og her kommer punchlinen min: Derfor må det gis rom av hver enkelt deltager for andres ytringer i en diskusjon som denne. Ellers blir det svært lite fruktbart. Men det betyr ikke at vi skal forstå hverandre ihjel.

 

Jeg tror at mange fluefiskere også møter seg selv i brytningspunktet mellom Marbakkens barndomsnostalgier, og Øysteins retoriske spørsmål. Ja, jeg kaller det retorisk, for Øystein spør jo egentlig ikke, selvsagt. Og noen av setningene hans ligger det både dybde og stor innsikt bak.

 

Så kjør debatt  :) Jeg blir ihvert fall varm om hjertet hver gang noen fluefiskere gidder (eller evner) å løfte blikket og se litt lengre, og som våger å være litt mer visjonære enn hva hverdagen nødvendigvis krever.

 

André

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Marbakken skrev (i en annen tråd):

Tror mye av dette insektgnålet virker mot sin hensikt, dette uendelige maset om tørrfluefiske og hvor overlegent det er.

 

Du må ikke ta livet så jævla alvorlig, Marbakken :D........ få litt humor inn i fluefiske og ikke ta alt du leser seriøst og bokstavelig :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Insektsgnålet" er jo faktsk noe som mange fluefiskere synes er veldig moro og interessant, inkludert meg selv.

Ikke å pugge latinske navn til det uendelige og formålsløse og å ha konkurranse i elva om å kjenne igjen en døgnflueart fortest mulig, men moroa når "rhodani" eller "aurivillii" begynner å bety noe for det praktiske fisket.

 

Hvis det ikke betyr noe i praksis, så kan jeg skjønne at folk ser på det som "gnål". Da blir det jo sikkert bare en hel rekke latinske rare navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg marbakken...

 

men jeg har ett intrykk av att han er en sjøfisker og en laksefisker...( en meget dyktig vel og merke) da er kanskje ikke tørrfluer og innsekter akkurat det han fokuserer mest på!

 

Vært morro og fått høre av han selv hvilket forhold han til dette?

 

for klarer ikke helt og ta hvis jeg skal si en laksefisker/sjøfisker veldig seriøst når han "rakker" ned på tørrfluefiske og innsektsnakk...

 

han har sin greie...respekterer det, vi har vår greie... :)

 

Når det er sagt så når det gjelder C&R så er heller ikke det så jævlig viktig i havet...marbakken er ingen trussel sånn sett...

 

men i en ørretelv...med hardt fiskepress er dette veldig viktig...det er det jeg er opptatt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...